Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából A szakképzés fejlesztési folyamatának hatása a képzőintézményekre Az új szabályozás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából A szakképzés fejlesztési folyamatának hatása a képzőintézményekre Az új szabályozás."— Előadás másolata:

1 A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából A szakképzés fejlesztési folyamatának hatása a képzőintézményekre Az új szabályozás a gyakorlatban, az RFKB tavalyi döntésének hatásairól,

2 Kiindulás: Mindenki elégedetlen! A munkáltató, a fenntartó, a szülő, a tanuló A munkáltató, a fenntartó, a szülő, a tanuló A szakképzés a folyamatos átalakulás színtere A szakképzés a folyamatos átalakulás színtere A gazdasággal való kapcsolata szempontjából A gazdasággal való kapcsolata szempontjából Nagyüzemi képzés, üzemi tanműhelyek Nagyüzemi képzés, üzemi tanműhelyek 90-es években átkerül a képzés az iskolai tanműhelyekbe 90-es években átkerül a képzés az iskolai tanműhelyekbe A kamarák megalakulása, szerepe A kamarák megalakulása, szerepe Az irányítás szempontjából Az irányítás szempontjából A jogi környezet szempontjából A jogi környezet szempontjából A társadalmi megítélés szempontjából A társadalmi megítélés szempontjából

3 Problémák: Lassan reagáló, majd kapkodó tartalmi és módszertani szabályozás (OKJ) Lassan reagáló, majd kapkodó tartalmi és módszertani szabályozás (OKJ) Nincs koherens irányítás a szakképzésben Nincs koherens irányítás a szakképzésben A gazdaság nincs közvetlen kapcsolatban a képzéssel A gazdaság nincs közvetlen kapcsolatban a képzéssel Nincs utókövetés, visszajelzés, Nincs utókövetés, visszajelzés, A fenntartó szerepe inadekvát A fenntartó szerepe inadekvát Rossz hatásfok, kis hatékonyság Rossz hatásfok, kis hatékonyság Összekeverednek a szociális és szakmai szempontok Összekeverednek a szociális és szakmai szempontok

4 A szakképzés fejlesztése Jó célok, jó alapkoncepció, „magyaros” kivitelezés ( kompetencia-alapú moduláris oktatás, regionális irányítás, TISZK) Jó célok, jó alapkoncepció, „magyaros” kivitelezés ( kompetencia-alapú moduláris oktatás, regionális irányítás, TISZK) A TISZK-ek szerepe nagyon fontos, de ehhez tiszta viszonyok kellenek A TISZK-ek szerepe nagyon fontos, de ehhez tiszta viszonyok kellenek Tartalmi fejlesztés – Az OKJ kidolgozása, változásai Tartalmi fejlesztés – Az OKJ kidolgozása, változásai A források felhasználása nem hatékony ( TÁMOP, TIOP) A források felhasználása nem hatékony ( TÁMOP, TIOP) A szakiskola-fejlesztési program megszűnt! A szakiskola-fejlesztési program megszűnt! Nincsenek egységes tartalmi szabályozások, minta- tantervek, minta-vizsgafeladatok Nincsenek egységes tartalmi szabályozások, minta- tantervek, minta-vizsgafeladatok Választhatóság- alternatív szakképzés Választhatóság- alternatív szakképzés Finanszírozási problémák Finanszírozási problémák Bizonytalan és nem mindeniki számára hozzáférhető munkaerőpiaci adatok Bizonytalan és nem mindeniki számára hozzáférhető munkaerőpiaci adatok A gyakorlati képzés (tanműhely, külső gyakorló hely problémái) A gyakorlati képzés (tanműhely, külső gyakorló hely problémái)

5 Az iskolára gyakorolt hatás A szülők nem tudják követni e változásokat, sokszor nem valós igény, illetve latencia jellemző A szülők nem tudják követni e változásokat, sokszor nem valós igény, illetve latencia jellemző A képzési szintek keverednek (31-33) A képzési szintek keverednek (31-33) A kollégák évek óta szakmai programokat írnak! A kollégák évek óta szakmai programokat írnak! A szakmai vizsgák kérdései A szakmai vizsgák kérdései Bizonytalanság, félelem, megújulás Bizonytalanság, félelem, megújulás A források folyamatos csökkenése ( SZAHO, normatíva) A források folyamatos csökkenése ( SZAHO, normatíva) A tanulók motiválása, nevelése egyre nehezebb A tanulók motiválása, nevelése egyre nehezebb Szociális problémák, integrált oktatás Szociális problémák, integrált oktatás

6 Az RFKB döntések hatásai Tanított szakmáink támogatott, vagy kiemelten támogatottak Tanított szakmáink támogatott, vagy kiemelten támogatottak Az ösztöndíj hatása érezhető Az ösztöndíj hatása érezhető A képzési idő csökkenésének hatása még nem látszik A képzési idő csökkenésének hatása még nem látszik Az átjárhatóság, beszámítás nehézkes Az átjárhatóság, beszámítás nehézkes Valós igények és elvárások mentén lehet fejleszteni a szakképzést Valós igények és elvárások mentén lehet fejleszteni a szakképzést

7 Reinregrációs osztály Olyan tanulók képzése, akik nem tudták befejelzni a 8. általánost, és elmúltak 15 évesek Olyan tanulók képzése, akik nem tudták befejelzni a 8. általánost, és elmúltak 15 évesek Egy éven keresztül zajló szeméyre szabott kompetenciafejlesztés zajlik, szakmai orientálással Egy éven keresztül zajló szeméyre szabott kompetenciafejlesztés zajlik, szakmai orientálással Három területre orientálunk: Három területre orientálunk: Építőipari szakmák Építőipari szakmák Faipari szakmák Faipari szakmák Egy év után vizsgát tesznek, majd a 11. szakképző évfolyamon folytathatják tanulmányaikat. Egy év után vizsgát tesznek, majd a 11. szakképző évfolyamon folytathatják tanulmányaikat. ESÉLYTEREMTÉS!!! ESÉLYTEREMTÉS!!!

8 Létszámok alakulása, trendek Az iskola összlétszáma között változik Az iskola összlétszáma között változik A szakközépiskola aránya emelkedett az utóbbi években A szakközépiskola aránya emelkedett az utóbbi években A szakmák iránti érdeklődés változik A szakmák iránti érdeklődés változik Csökken a köműves, növekedik az épületburkoló (de: ösztöndíj!) Csökken a köműves, növekedik az épületburkoló (de: ösztöndíj!) Csökken az asztalos szakma iránti érdeklődés Csökken az asztalos szakma iránti érdeklődés Növekedett: fényező ( 2 év!) Kályhás ( 2 év!) – most mindedn szakma 2 éves lett ( ? Hatása) Növekedett: fényező ( 2 év!) Kályhás ( 2 év!) – most mindedn szakma 2 éves lett ( ? Hatása) Megszűnt vagy minimálisra csökkent: kárpitos, ács, tetőfedő, műkőkészítő Megszűnt vagy minimálisra csökkent: kárpitos, ács, tetőfedő, műkőkészítő

9 Adatok : végzős tanulók

10

11

12

13 Tapasztalatok Megváltozik a szakmák helyzete Megváltozik a szakmák helyzete Lassan reagál az iskola és az igények sem mindig megalapozottak ( asztalos) Lassan reagál az iskola és az igények sem mindig megalapozottak ( asztalos) Fontos, hogy jó legyen a szakma megítélése Fontos, hogy jó legyen a szakma megítélése Az iskolai felszereltség és a képzési idő meghatározó (fényező) Az iskolai felszereltség és a képzési idő meghatározó (fényező)

14 Tapasztalatok A másodszakmás tanulók aránya csökken (ha fizetni kell!) A másodszakmás tanulók aránya csökken (ha fizetni kell!) A képzési idő meghatározó A képzési idő meghatározó Később érnek a mai gyerekek ( felnőttképzés) Később érnek a mai gyerekek ( felnőttképzés) Egyszerre van jelen a munkaerőhiány és felesleg Egyszerre van jelen a munkaerőhiány és felesleg A szakmák megbecsülése alacsony A szakmák megbecsülése alacsony

15 Javaslatok Stabil jogi környezet Stabil jogi környezet Koherens- gazdasággal együttműködő irányítás Koherens- gazdasággal együttműködő irányítás Egységes regionális információs bázis létrehozása: Egységes regionális információs bázis létrehozása: Tanulói létszámok szakmánként Tanulói létszámok szakmánként Meghirdetett álláshelyek Meghirdetett álláshelyek Munkanélküli adatok Munkanélküli adatok Beiskolázási keretszámok ( mire képes az oktatási rendszer) Beiskolázási keretszámok ( mire képes az oktatási rendszer) Képző helyek adatai, keretszámai Képző helyek adatai, keretszámai Egységes finanszírozási és dotációs feltételek biztosítása a tanműhelyi és külső gyakorlati képzőhelyek számára (tanulószerződés) Egységes finanszírozási és dotációs feltételek biztosítása a tanműhelyi és külső gyakorlati képzőhelyek számára (tanulószerződés) Együttműködési megállapodás a régió TISZK-jei között Együttműködési megállapodás a régió TISZK-jei között Tájékoztatás !!! Tájékoztatás !!! A moduláris képzés egységes értelmezése, az átjárhatóság és a beszámíthatóság miatt A moduláris képzés egységes értelmezése, az átjárhatóság és a beszámíthatóság miatt A felnőttképző intézményekkel való szorosabb együttműködés A felnőttképző intézményekkel való szorosabb együttműködés

16 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából A szakképzés fejlesztési folyamatának hatása a képzőintézményekre Az új szabályozás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések