Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából"— Előadás másolata:

1 A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
A szakképzés fejlesztési folyamatának hatása a képzőintézményekre Az új szabályozás a gyakorlatban, az RFKB tavalyi döntésének hatásairól, A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából

2 Kiindulás: Mindenki elégedetlen!
A munkáltató, a fenntartó, a szülő, a tanuló A szakképzés a folyamatos átalakulás színtere A gazdasággal való kapcsolata szempontjából Nagyüzemi képzés, üzemi tanműhelyek 90-es években átkerül a képzés az iskolai tanműhelyekbe A kamarák megalakulása , szerepe Az irányítás szempontjából A jogi környezet szempontjából A társadalmi megítélés szempontjából

3 Problémák: Lassan reagáló , majd kapkodó tartalmi és módszertani szabályozás (OKJ) Nincs koherens irányítás a szakképzésben A gazdaság nincs közvetlen kapcsolatban a képzéssel Nincs utókövetés, visszajelzés, A fenntartó szerepe inadekvát Rossz hatásfok, kis hatékonyság Összekeverednek a szociális és szakmai szempontok

4 A szakképzés fejlesztése
Jó célok, jó alapkoncepció, „magyaros” kivitelezés ( kompetencia-alapú moduláris oktatás, regionális irányítás, TISZK) A TISZK-ek szerepe nagyon fontos, de ehhez tiszta viszonyok kellenek Tartalmi fejlesztés – Az OKJ kidolgozása, változásai A források felhasználása nem hatékony ( TÁMOP, TIOP) A szakiskola-fejlesztési program megszűnt! Nincsenek egységes tartalmi szabályozások, minta-tantervek, minta-vizsgafeladatok Választhatóság- alternatív szakképzés Finanszírozási problémák Bizonytalan és nem mindeniki számára hozzáférhető munkaerőpiaci adatok A gyakorlati képzés (tanműhely, külső gyakorló hely problémái)

5 Az iskolára gyakorolt hatás
A szülők nem tudják követni e változásokat, sokszor nem valós igény, illetve latencia jellemző A képzési szintek keverednek (31-33) A kollégák évek óta szakmai programokat írnak! A szakmai vizsgák kérdései Bizonytalanság, félelem, megújulás A források folyamatos csökkenése ( SZAHO, normatíva) A tanulók motiválása , nevelése egyre nehezebb Szociális problémák, integrált oktatás

6 Az RFKB döntések hatásai
Tanított szakmáink támogatott, vagy kiemelten támogatottak Az ösztöndíj hatása érezhető A képzési idő csökkenésének hatása még nem látszik Az átjárhatóság, beszámítás nehézkes Valós igények és elvárások mentén lehet fejleszteni a szakképzést

7 Reinregrációs osztály
Olyan tanulók képzése, akik nem tudták befejelzni a 8. általánost, és elmúltak 15 évesek Egy éven keresztül zajló szeméyre szabott kompetenciafejlesztés zajlik, szakmai orientálással Három területre orientálunk: Építőipari szakmák Faipari szakmák Egy év után vizsgát tesznek, majd a 11. szakképző évfolyamon folytathatják tanulmányaikat. ESÉLYTEREMTÉS!!!

8 Létszámok alakulása, trendek
Az iskola összlétszáma között változik A szakközépiskola aránya emelkedett az utóbbi években A szakmák iránti érdeklődés változik Csökken a köműves, növekedik az épületburkoló (de: ösztöndíj!) Csökken az asztalos szakma iránti érdeklődés Növekedett: fényező ( 2 év!) Kályhás ( 2 év!) – most mindedn szakma 2 éves lett ( ? Hatása) Megszűnt vagy minimálisra csökkent: kárpitos, ács , tetőfedő, műkőkészítő

9 Adatok : végzős tanulók

10 Adatok : végzős tanulók

11 Adatok : végzős tanulók

12 Adatok : végzős tanulók

13 Tapasztalatok Megváltozik a szakmák helyzete
Lassan reagál az iskola és az igények sem mindig megalapozottak ( asztalos) Fontos, hogy jó legyen a szakma megítélése Az iskolai felszereltség és a képzési idő meghatározó (fényező)

14 Tapasztalatok A másodszakmás tanulók aránya csökken (ha fizetni kell!)
A képzési idő meghatározó Később érnek a mai gyerekek ( felnőttképzés) Egyszerre van jelen a munkaerőhiány és felesleg A szakmák megbecsülése alacsony

15 Javaslatok Stabil jogi környezet
Koherens- gazdasággal együttműködő irányítás Egységes regionális információs bázis létrehozása: Tanulói létszámok szakmánként Meghirdetett álláshelyek Munkanélküli adatok Beiskolázási keretszámok ( mire képes az oktatási rendszer) Képző helyek adatai, keretszámai Egységes finanszírozási és dotációs feltételek biztosítása a tanműhelyi és külső gyakorlati képzőhelyek számára (tanulószerződés) Együttműködési megállapodás a régió TISZK-jei között Tájékoztatás !!! A moduláris képzés egységes értelmezése, az átjárhatóság és a beszámíthatóság miatt A felnőttképző intézményekkel való szorosabb együttműködés

16 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából"

Hasonló előadás


Google Hirdetések