Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés."— Előadás másolata:

1 Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés október Gödöllő Készítette: Király Csaba

2 Érettségi követelmények átdolgozásának okai Összevetés az új OKJ szerinti szakképesítések tartalmával Összevetés az új OKJ szerinti szakképesítések tartalmával A mezőgazdasági alapismeretek vizsga kiválthat-e követelménymodult a szakmai vizsgán? A mezőgazdasági alapismeretek vizsga kiválthat-e követelménymodult a szakmai vizsgán? Az eddigi vizsgatapasztalatok beépítése Az eddigi vizsgatapasztalatok beépítése

3 Az érettségire épülő szakképesítések csoportosítása meghatározó szakmai tartalmuk (OKJ tanulmányi területe) szerint Tanulmányi terület száma Megnevezése A szakképesítés megnevezése 621 Növénytermesztés és állattenyésztés Agrárkörnyezet-gazda Agrár-közgazdasági és áruforgalmazó technikus Agrármenedzser-asszisztensAgrártechnikusAgrártechnológus Állattenyésztő és állategészségügyi technikus Hobbiállat-tenyésztő és – forgalmazó Laborállat-tenyésztő és –gondozó Növénytermesztési, kertészeti és növényvédelmi technikus

4 Az érettségire épülő szakképesítések csoportosítása meghatározó szakmai tartalmuk (OKJ tanulmányi területe) szerint Tanulmányi terület száma Megnevezése A szakképesítés megnevezése 622Kertészet Parképítő és – fenntartó technikus 623ErdőgazdálkodásErdésztechnikus 625Vadgazdálkodás Vadgazdálkodási technikus 581 Építészet és várostervezés Földmérő, térképész és térinformatikai technikus 812 Utazásszervezés, turizmus és szórakoztatás Lovastúra-vezető

5 A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 2. A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői 2.1 A mezőgazdasági termelés környezete nembeépítendő 2.2 Meteorológiai ismeretek igen aránycsökkentéssel beépítendő 2.3 Éghajlattani ismeretek igen aránycsökkentéssel beépítendő

6 A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 2.4 Agromete- orológiai ismeretek igenbeépítendő 2.5 Talajtan igen aránycsökkentéssel beépítendő 2.6 Talajjavítás és talajvédelem igenBeépítendő

7 A közös tananyagelemek összevetése a mezőgazdasági alapismeretek vizsgatantárgy jelenleg hatályos követelményeivel A jelenleg hatályos vizsgakövetelmény tartalma A közös tananyagelemek figyelembevétele az átdolgozás során Témakör Téma Téma Szerepel-e a központi programokban? Javaslat az átdolgozás során 1.Állati eredetű nyersanyagok előállítási folyamata 1.1 Szaporítás igen Szerkezetében és tartalmában átdolgozva beépítendő (témakör megnevezésének módosítása) 1.2 Felnevelés igen 1.3 Takarmányozás igen 1.4 Elhelyezés igen

8 Eldöntendő kérdések voltak 3 önálló, csak kötelező témaköröket tartalmazó vizsgatárgy („Mezőgazdasági”; „Állattenyésztési”; „Kertészeti” alapismeretek) 3 önálló, csak kötelező témaköröket tartalmazó vizsgatárgy („Mezőgazdasági”; „Állattenyésztési”; „Kertészeti” alapismeretek) 1 érettségi vizsgatárgy (kötelező és választható témakörökkel) 1 érettségi vizsgatárgy (kötelező és választható témakörökkel) erdészeti, vadgazdálkodási, földmérési szakképesítések esetében csak külön-külön akkreditált előkészítő vizsgatárgy lehetséges erdészeti, vadgazdálkodási, földmérési szakképesítések esetében csak külön-külön akkreditált előkészítő vizsgatárgy lehetséges

9 Javasolt témakörök (5 kötelező + 1 kötelezően választandó) A mezőgazdasági termelés jelentősége, főbb ágazatai A mezőgazdasági termelés jelentősége, főbb ágazatai A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői A mezőgazdasági termelés főbb ökológiai tényezői Növénytermesztési alapismeretek Növénytermesztési alapismeretek Műszaki alapismeretek Műszaki alapismeretek Gazdálkodási alapismeretek Gazdálkodási alapismeretek Kötelezően választandók Állattenyésztési alapismeretek Állattenyésztési alapismeretek Kertészeti alapismeretek Kertészeti alapismeretek

10 Változások a követelményekben A meteorológiai ismeretek témakör kimaradt A meteorológiai ismeretek témakör kimaradt A talajhasználat bekerült A talajhasználat bekerült Mezőgazdasági erőgépek témakör bekerült Mezőgazdasági erőgépek témakör bekerült Állattenyésztési alapismeretek megváltozott (élettani alapok, alapfogalmak, értékmérők, tenyésztés, szaporítás, elhelyezés) Állattenyésztési alapismeretek megváltozott (élettani alapok, alapfogalmak, értékmérők, tenyésztés, szaporítás, elhelyezés) Kertészeti alapismeretek kiegészült (növények felépítése, életjelenségei, rendszertana, tárgyi feltételek) Kertészeti alapismeretek kiegészült (növények felépítése, életjelenségei, rendszertana, tárgyi feltételek)

11 Mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettantervi javaslata

12 Az átdolgozás indokai és szempontjai 1. A moduláris felépítésű, kompetencia elvű szakmai és vizsgáztatási követelményekkel történő össze- hangolás (új mg-i alapismeretek modul kialakítása) A moduláris felépítésű, kompetencia elvű szakmai és vizsgáztatási követelményekkel történő össze- hangolás (új mg-i alapismeretek modul kialakítása) Az átdolgozott „Mezőgazdasági alapismeretek” érettségi vizsgakövetelményeivel történő össze- hangolás Az átdolgozott „Mezőgazdasági alapismeretek” érettségi vizsgakövetelményeivel történő össze- hangolás A beszámíthatóság nagyobb mértékének biztosítása (fenntartói nyomás: a 2 éves szakképesítések 1 szakképző évfolyamon megszerezhetők legyenek: 1/13. évfolyam anyagát a szakközépiskola 9-12 között tanítsa meg) A beszámíthatóság nagyobb mértékének biztosítása (fenntartói nyomás: a 2 éves szakképesítések 1 szakképző évfolyamon megszerezhetők legyenek: 1/13. évfolyam anyagát a szakközépiskola 9-12 között tanítsa meg)

13 Az átdolgozás indokai és szempontjai 2. Mg-i alapismeretek érettségi vizsga beszámítása és megfeleltetése OKJ-s szakmai modullal Mg-i alapismeretek érettségi vizsga beszámítása és megfeleltetése OKJ-s szakmai modullal NAT módosítás hatása (kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztési feladatok beépítése) NAT módosítás hatása (kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztési feladatok beépítése) Egészséges életmódra, környezettudatos magatartásra nevelés beépítése Egészséges életmódra, környezettudatos magatartásra nevelés beépítése Fogyasztóvédelmi ismeretek megjelenítése Fogyasztóvédelmi ismeretek megjelenítése

14 Problémák A szakképesítés csoport összetett jellege (általános mezőgazdasági, növénytermesztési, állattenyésztés, kertészeti stb. szakképesítések- nek alapoz) A szakképesítés csoport összetett jellege (általános mezőgazdasági, növénytermesztési, állattenyésztés, kertészeti stb. szakképesítések- nek alapoz) A jelenlegi kerettanterv „pazarló” módon bánik az egyes témakörökre felhasználható óraszámokkal (lényegesen több órát használ fel a tanításra, mint amennyit a szakképzés központi programjai szánnak rá!) A jelenlegi kerettanterv „pazarló” módon bánik az egyes témakörökre felhasználható óraszámokkal (lényegesen több órát használ fel a tanításra, mint amennyit a szakképzés központi programjai szánnak rá!)

15 A kerettanterv javasolt tartalma (elmélet) Évfolyam Téma Téma 9. Bevezetés Bevezetés Agrometeorológiai és talajtani ismeretek Agrometeorológiai és talajtani ismeretek Az állattenyésztés alapjai (általános állattenyésztés) Az állattenyésztés alapjai (általános állattenyésztés) Műszaki alapismeretek I. (anyagismeret) Műszaki alapismeretek I. (anyagismeret) 10. A növénytermesztés alapjai I. A növénytermesztés alapjai I. Az állattenyésztés élettani alapjai Az állattenyésztés élettani alapjai Műszaki alapismeretek II. (gépelemek, motorok) Műszaki alapismeretek II. (gépelemek, motorok).

16 A kerettanterv javasolt tartalma (elmélet) Évfolyam Téma Téma 11. A növénytermesztés alapjai II. A növénytermesztés alapjai II. A kertészet alapjai A kertészet alapjai A takarmányozás alapjai A takarmányozás alapjai Műszaki alapismeretek III. (erőgépek) Műszaki alapismeretek III. (erőgépek) 12. A növénytermesztés alapjai III. (az általános növénytermesztési ismeretek alkalmazása egy adott növénycsoport termesztése során) A növénytermesztés alapjai III. (az általános növénytermesztési ismeretek alkalmazása egy adott növénycsoport termesztése során) Az általános állattenyésztési ismeretek alkalmazása egy adott állatfaj tenyésztése során Az általános állattenyésztési ismeretek alkalmazása egy adott állatfaj tenyésztése során Gazdálkodási ismeretek Gazdálkodási ismeretek Tájékozódás a munkaerőpiacon Tájékozódás a munkaerőpiacon.

17 Főbb tartalmi változások a témákon belül A meteorológiai ismeretek kimaradnak (a földrajz tanítja) A meteorológiai ismeretek kimaradnak (a földrajz tanítja) Az általános állattenyésztés „komplett” lett Az általános állattenyésztés „komplett” lett Az általános növénytermesztés oktatása csak 2 évfolyamon történik (eddig 3 évfolyamon volt) (a talajhasználat bekerült) Az általános növénytermesztés oktatása csak 2 évfolyamon történik (eddig 3 évfolyamon volt) (a talajhasználat bekerült)

18 Főbb tartalmi változások a témákon belül 2. A takarmányozás alapjai és a kertészeti alapismeretek oktatása csak 1 évfolya- mon történik (eddig 2 évfolyamon volt) A takarmányozás alapjai és a kertészeti alapismeretek oktatása csak 1 évfolya- mon történik (eddig 2 évfolyamon volt) A takarmánynövények és a gyep termesz- tésének megtanítása a 12. évfolyamon A takarmánynövények és a gyep termesz- tésének megtanítása a 12. évfolyamon A lótenyésztés megtanítása a 12. évfolyamon A lótenyésztés megtanítása a 12. évfolyamon

19 Befolyásoló A kerettanterv ajánlott A kerettanterv ajánlott Megfeleltetés: Kertészeti alapismeretek, Mezőgazdasági alapismeretek OKJ-s modul Megfeleltetés: Kertészeti alapismeretek, Mezőgazdasági alapismeretek OKJ-s modul Szemléletváltás a évfolyamok tanításában a szakmai alapozó ismeretek terén Szemléletváltás a évfolyamok tanításában a szakmai alapozó ismeretek terén A takarmányozástan, lótenyésztés, takarmánynövények és a gyeptermesztés nem része az érettségi követelménynek A takarmányozástan, lótenyésztés, takarmánynövények és a gyeptermesztés nem része az érettségi követelménynek A kertészet nem tananyaga az általános mezőgazdasági kimeneteknek A kertészet nem tananyaga az általános mezőgazdasági kimeneteknek Felkészítés a mg-i alapismeretek érettségi vizsgájára Felkészítés a mg-i alapismeretek érettségi vizsgájára

20 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! VÁROM VÉLEMÉNYÜKET Elérhetőségeim:  (94) ; fax: (94) mobil: (20)


Letölteni ppt "Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések