Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Idegrendszeri károsodások korai diagnosztikája és terápiája dr. Vekerdy Zsuzsanna Konszenzus konferencia Seregélyes 2006. május 4-5. Országos Orvosi Rehabilitációs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Idegrendszeri károsodások korai diagnosztikája és terápiája dr. Vekerdy Zsuzsanna Konszenzus konferencia Seregélyes 2006. május 4-5. Országos Orvosi Rehabilitációs."— Előadás másolata:

1 Idegrendszeri károsodások korai diagnosztikája és terápiája dr. Vekerdy Zsuzsanna Konszenzus konferencia Seregélyes május 4-5. Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet Mozgásszervi Gyermek Rehabilitációs Osztálya Budapest

2 A 90-es évek jellemzői „ An atmosphere of euphoria and success has accompanied the technologic and pharmacologic achievements of neonatal intensive care during the last decade” Maureen Hack, Clin Ped 2000:39

3 A 90-es évek jellemzői „ There is no evidence that a concomitant improvement in overall neonatal morbidity has taken place…….. the rates of periventricular leukomalacia, a major predictor of poor neurodevelopmental outcome, have remained unchanged.” Maureen Hack, Clin Ped 2000:39

4 Rövid távú nyomon követés eredménye: a túlélők életminősége 1. <1000 g, , III. szintű NICU korrigált 18 hónapos korban CP:15-17% MDI <70:37-42% B.Vohr et al. Pediatrics:105, 2000

5 Rövid távú nyomon követés eredménye: a túlélők életminősége 2. <26. gestatios hét, , korrigált 30 hó korban CP:18% subnorm MDI:31% British National Epicure Study rep: 1999

6 Periventricularis Leukomalacia hatása a prognózisra B.Resch, E. Vollard et al. Risk factors and determinants of neurodevelopmental outcome in cystic periventricular leukomalacia Eur J Ped 159:

7 PVL és a prognózis összefüggései Fejlődésneurológiai status 3.6 éves korban Neurológiai status –CP 77% –minor neurológiai eltérések 8% –normál status 15% Epilepsia 15% Microcephalia 8% dystrophia 16%

8 PVL és a prognózis összefüggései 2. Mentális fejlődés normál 28% késés8% MR64% –enyhe19% –közepes16% –súlyos29%

9 PVL és a prognózis összefüggései 3. MR: 51 gyermek 41 esetben (80%) a PVL bilaterális volt, 34 esetben (67%) APO/PO cystak Bilaterális cysta: 63 újszülött normál fejlődés: 8% minor eltérés:8% CP:84%

10 Kis és normál születési súlyú újszülöttek sorsa 20 évesen VLBWNBWp Érettségi74%83%.04 Felsőoktatás (F)30%53%.002 IQ (átlag) Neuro-szenzoros kár.10%1%.001 Testmagasság <3 PC 10%5%.04 Alkohol fogy (L)61%83%.001 Drog fogy (L)30%44%.03 Terhesség (L)29%41%.02 M.Hack et al. New Engl J Med 346/3 Jan 2002

11 A rehabilitáció /fejlesztés jellemzői A 90-es évek túlélői minőségileg új kategóriát képviselnek – speciális rehabilitációs kihívás Jelentősek a természetes ill. a fejlesztésssel, a szociokultúrális helyzettel összefüggő változások

12 Speciális rehabilitációs problémák Neonatális polymorbiditás túlélője: NEC, DPA, IVH, PVL, Sepsis, BPD, …. Rosszul gyarapszik, tápláláshoz PEG / tartós gyomorszonda szükséges (nyelési/rágási problémák, GORD), légzése nehezített, gyakran rohamozik, látáskárosodása van, jelentős törzs- nyak hypotonia és végtagi hypertonia / hypotonia, kognitív képességek zavara

13 A kimeneti értékelés problematikája 1. A korai vizsgálatok eredményei nincsenek teljes összhangban a hosszabb nyomon követés során észlelhető képességekkel A pszicho-motoros ill. a kognitív fejlődés megítélésére szolgáló tesztek eredményei „felülszórnak” A fejlesztés / rehabilitáció és a környezet hatására jelentős változások történhetnek az évek során

14 A kimeneti értékelés problematikája 2.

15 A kimeneti értékelés problematikája 3.

16 Extrém kis súlyú újszülöttek életminőségének összefoglaló jellemzői az ezredfordulón 1.A fejlődésneurológiai prognózis 28 gestatios hétnél érettebbekben válik bíztatóvá 2.Minden második extrém kis súlyú újszülött (<1000 g), aki 2 éves korban „normál” minősítést kapott, speciális oktatást igényel iskolás korban 3.Az életkor előrehaladtával a teljesítmények javulnak, különösen kedvező szociokultúrális környezetben – kivéve súlyos agykárosodás esetén 4.Kevesebben jutnak el a felsőoktatásig, de az alkohol és drogfogyasztás és a korai sexuális aktivitás is kevésbé jellemző

17 Rehabilitáció organikus neurológiai és egyéb szervi eltérésen alapuló kórképek esetében 1.Anyagcsere és endocrin betegségek 2.Veleszületett rendellenességek (agyi malformációk, genetikai rendellenességek, MMC) 3.Perifériás és centrális idegrendszeri károsodások: epilepsia, cerebralis paresis, neuromuscularis betegségek, perif. idegsérülések 4.Koraszülöttek komplex és speciális problémái: BPD, ROP,táplálási/evési zavarok

18 Ellátási organogram: perinatális eredetű kórállapotok, rehabilitációs szükséglettel NIC/PIC Minden intenzív osztályon szükséges alap kivizsgálási csomag Speciális neonatális központ (országos): ACS betegségek, Újszülött sebészet, idegsebészet Speciális neonatalis Régióközpont Neonatológiai Rehabilitációs egységgel Hazaadás, Gondozás sz.e. Felvétel a neonatológiaI REHAB egyeségbeTovábbirehabilitáció

19 Ellátási algoritmus Alapvizsgálati csomag: újszülött neurológiai vizsgálat EEG Ágy melletti UH Egyéb, klinikai tünetektől függő labor, képalkotó, genetikai normáliskórosspeciális probléma Hazaadás,továbbküldéstovábbküldés UTÓGONDOZÁSREHABILITÁCIÓSAKTÍV ELLÁTÓ RÉSZLEGGEL RENDELKSEBÉSZETEK, KIVIZSG. SPECIÁLIS PIC CENTRUM

20 SPECIÁLIS PIC CENTRUM REHABILITÁCIÓS EGYSÉGGEL SPECIÁLIS VIZSGÁLATI ALGORITMUS (AKTÍV OSZTÁLYON) EEG térképezés Akusztikus és vizuális kiváltott válasz Alvás-ébrenlét vezérlés vizsgálata Komplex neurológiai és pszichomotoros tesztvizsgálat Tünetektől függő további vizsgálatok DIAGNÓZIS UTÁN REHABILITÁCIÓS RÉSZLEGBE ÁTHELYEZÉS Funkcionális képességvizsgálatok Neuroteherápia és egyéb terápiák szülők oktatása Távozás előtt: alapvizsgálati vagy a speciális vizsgálatok ismétlése

21 Rehabilitációs diagnosztika Anamnézis: oki diagnózis ismerete (BNO) Képességek / funkciók felmérése Mindennapi élettevékenységek (ADL) felmérése: mobilitás, kommunikáció, önkiszolgálás Fogyatékosság / aktivitás / részvétel / akadályozottság értékelése (FNO) Rehabilitációs terv (reális rehabilitációs célok megjelölése!) A folyamat értékelése: változások / kimeneti mérések

22 A rehabilitációs team tagjai gyermekkorban Orvos: rehabilitációs szakorvos (gyermekorvos és mozgásszervi rehabilitációs szakorvos) és más szakorvosok (orthopéd, neurológus, idegsebész, pulmonológus, intenzív terápiás szakorvos, kardiológus) Gyógytornász (PT) Konduktor Logopédus /beszéd terapeuta Pszichológus (klinikai gyermek szakpszichológus) Gyógypedagógus / pszichopedagógus / szomatopedagógus / terapeuta, pedagógus Ergoterapeuta (OT) Orthopéd műszerész, mérnök Szakápoló, szakaszisztens, gondozó Szociális munkatárs Gyógytestnevelő, Sportterapeuta Önkéntes segítő Érintett személy és a hozzátartozói

23 Köszönöm a figyelmet!

24 A fejlődési zavarok létrejötte

25 Fejlődési zavarok kialakulásának sémája Oki tényezőPrenatálisPerinatálisPostnatális Veszély DetermináltBiológiaiKörnyezeti kategória SzubsztrátFEJLŐDŐ AGY FunkcióMotoros KognitívSzociális Jellemző fejlő-CerebralisMentálisAutizmus dési zavarparesisretardáció Enyhébb fejlő-Mozgáskoor-Percepciós,Hyperaktivitás dési problémadináció zav.Tanulási zav.figyelemzavar

26 Oki tényezők Orvosbiológiai okok Szociális tényezők Magatartásbeli tényezők Nevelési / oktatási tényezők Intergenerációs okkeresés: szülő(k), érintett személy / gyermek, mindkettő

27 A prevenció jelentősége Primer: zömében társadalmi feladat Eü tudatos családtervezés, a megszületés biztonságos körülményei, táplálás (AT!), profilacticus K, D vit, helyes életmódra nevelés Szekunder: szűrések Tercier: Krónikus betegek gondozása, komplex rehabilitáció, társadalmi (re)integráció, család támogatása

28 Szűrővizsgálatok Terhesség alatt Alfa foetoprotein UH Újszülött korban PKU Galactosaemia Hypothyreosis Biothinidáz-defektus Csípőficam Hallás Csecsemőkorban Szomatikus fejlődés Pszichomotoros fejlődés Látás, hallás Csípőficam Rejtett heréjűség Kisgyermekkorban (1-3 é)Kisgyermekkorban (1-3 é) Szomatikus fejlődésSzomatikus fejlődés Pszichomotoros fejlődésPszichomotoros fejlődés Kancsalság, visusKancsalság, visus HallásHallás

29 Szűrővizsgálatok Óvodás korbanÓvodás korban (5 év) Szomatikus fejlődésSzomatikus fejlődés Mentális, szociális fejlettség / iskolaérettségMentális, szociális fejlettség / iskolaérettség Érzelmi, magatartási zavarok felismeréseÉrzelmi, magatartási zavarok felismerése Vérnyomás mérésVérnyomás mérés Iskolás korban: 1,3,5,7,9,11. osztályban (6-7, 8-9, 10-11, 12-13, 14-15, évesen) Testi fejődés /elhízás megítélése Mozgásszervek vizsgálata –Statikai lábbetegségek –Tartási rendellenességek –Scoliosis –Degeneratív betegségek (Pethes, Scheuermann) Fogbetegségek (caries) szűrése Vérnyomás mérés Visus, szintévesztés Hallás szűrése audiométerrel Nemi fejlődés (Tanner) Golyva szűrés

30 Funkcionális diagnosztika 1. Lépés: szűrővizsgálat követelmény: Egyszerű, könnyen megtanulható és mérsékeltek a költségeiEgyszerű, könnyen megtanulható és mérsékeltek a költségei Kellően érzékeny (kevés fals neg), specifikus (kevés fals poz), megbízható, pontosKellően érzékeny (kevés fals neg), specifikus (kevés fals poz), megbízható, pontos Elfogadható a populáció (szülők) számára, kulturálisan illeszkedőElfogadható a populáció (szülők) számára, kulturálisan illeszkedő 2. Lépés: funkcionális vizsgálatok –Anamnézis –Fizikai állapot –Fejlettség –Viselkedés-magatartás –Globális fogyatékosság / funkcionális készség értékelése –Kimeneti mérések –Pályaalkalmasság értékelése

31 Funkcionális vizsgálatok –Fizikai állapot – Testméretek, arányok – Izületi szögek – Izomerő – Légzéskapacitás – Terhelhetőség (cardiális, légzőszervi) – Egyensúly (dinamikus, statikus) – Anyagcsere vizsgálatok – Sportolási képesség -Fejlettség -Kognitív képességek -Kommunikációs képesség és nyelvi készség -Nagy és finom motorika, szenzo-motoros koordináció -Szociális képességek, adaptáció

32 Általános képességfelmérő tesztek

33 Csecsemő és kisded szűrőtesztek Denver (1969) Denver II (1988) Cat - Clams (1980) Szondy-Popper

34 Csecsemő és kisded vizsgáló tesztek Gesell ( ) Griffith (1960) Bayley (1963) Fagen (1980) Bayley II (1997) (Brunet-Lesine, 1971 )

35 Diagnosztikai tesztek Intelligencia tesztek Specifikus (rész)képességvizsgáló tesztek Adaptív képességeket / szocializációt értékelő tesztek Személyiség vizsgáló (projektív) tesztek

36 Intelligencia tesztek Verbalis –BB –Wechsler Nonverbalis –Raven –Goodinough –Snijder-Oomen

37 VIZSGÁLÓELJÁRÁSOK: Brunet-Lezine pszichomotoros fejlődési teszt Bayley-II teszt Mentális skála Budapesti Binet teszt Snijders-Oomen teszt óvodás változata

38 Életkor: 0-30 hónap Képességterületek: poszturális adaptáció finommotorika kommunikációs készségek szociális készségek Az eredmény a gyermek fejlődési hányadosa: FQ = (fejlettségi kor / életkor) x 100 Életkori korrekció koraszülötteknél: 3 éves korig Meglassúbbodott fejlődés FQ = 70 alatt. BRUNET-LEZINE PSZICHOMOTOROS TESZT

39 BAYLEY-II TESZT Életkor: 0-42 hónap Skálák: Mentális Motoros Viselkedéses A mentális skála a finommanipulációt beszédértést expresszív beszédet vizsgálja. (178 tétel) Az eredmény: MDI = Mental Development Index (Konvertálható FQ értékké.) Életkori korrekció:koraszülötteknél 2 éves korig Meglassúbbodott fejlődés FQ = 70 alatt. Előnye: Nagyobb életkori tartomány; a csak 3 éves kortól használható tesztekre való áttérést megkönnyíti

40 Életkor: 3–14 évig Komplex gyermekintelligencia-vizsgáló eljárás Az eredmény a gyermek intelligenciahányadosa: IQ = (mentális kor / életkor) x 100 A felnőttkori IQ-val szoros korrelációt mutat. BUDAPESTI BINET TESZT

41 SNIJDERS-OOMEN NONVERBÁLIS INTELLIGENCIATESZT Életkor: 2,5-7 évig Részfeladatok:Szortírozás Mozaik Kombináció Emlékezet Rajzolás Az eredmény a gyermek intelligenciahányadosa (IQ)

42 Specifikus képességvizsgáló eljárások gyermekkorban

43 Specifikus képességvizsgáló tesztek Mozgástesztek Szenzomotoros koordinációt értékelő tesztek Beszéd és nyelvi tesztek Tanulási képességek vizsgáló tesztek

44 Mozgástesztek / Szenzomotoros koordinációt értékelő tesztek Milani-Comparetti Dubowitz MAI Peabody Brunings-Osereczky GMFM Ayres Frostig Inizan

45 Beszéd és nyelvi tesztek / tanulási képességet vizsgáló tesztek Peabody Beszéd és nyelvi fejlettség vizsgálata Gósy-f beszédpercepciós teszt Peabody egyedi képességvizsgáló teszt Iskolaérettségi teszt

46 Adaptív képességeket / szocializációt értékelő tesztek Kisded –Doll –Vineland Szocio-kulturális körülmények –HOME ADL –Fizikai képességek skálája –Hawaii Korai Tanulási Skála –PFT –Wee-FIM

47 Személyiség vizsgáló (projektív) tesztek CAT, TAT Rorschach

48 Globális állapotértékelés

49 Egészségi állapot A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása ICF 2001 Környezeti tényezők Személyes tényezők Testi funkciók és sturktúrák Tevé- kenységek Részvétel

50 Fogyatékos- ság / „functioning” értékelése globális Mobilitás Kommunikáció Önkiszolgálás Mobilitás (6-12 é kor között érhető el) SzintKépességek és korlátok I.Önállóan, segítség és nehézségek nélkül jár, megfelelően ügyes II.Segítség nélkül jár, a lakáson kívül nehézségek a közlekedésben III.Járás segítséggel (eszközös), a lakáson kívül nehézségek IV.Önálló mozgásban jelentős korlátok: kerekesszékkel (segítő tolja vagy saját maga), lakáson kívül nehézségek V.Súlyosan korlátozott a mozgás még a segítő technikai megoldásokkal is

51 Önkiszolgálás - FIM Önellátás A.Étkezés B.Személyi higiene C.Fürdés D.Öltözés (felső testfél) E.Öltözés (alsó testfél) F.WC használat Szfinkterirányítás G.Széklettartás H.vizelettartás Mozgékonyság (átülések) I. Ágy-szék/kerekesszék J. Átülés WC-re K. Átülés kádba, zuhanyzóba Helyzetváltoztatás L. Járás vagy kerekesszék használat M. Lépcső használat Kommunikáció N.Megértés M.Önkifejezés Szociális képességek P.Szociális együttműködés Q.Problémamegoldás R.Emlékezés Értékelés: I.Segítő személyre nincs szükség (önellátó) 7. Teljes függetlenség 6. Segédeszköz használattal független II. Személyes segítség szükséges Részleges függőség 5. Felügyelet 4. Minimális segítség (75%-nál nagyobb önáll.) 3. Közepes segítség (50%-nál nagyobb önáll.) Teljes függőség 2. Maximális segítség (vizsgált személy részvétele 25-50%) 1. Teljes segítség (vizsg. Személy részvétele 25% alatt)


Letölteni ppt "Idegrendszeri károsodások korai diagnosztikája és terápiája dr. Vekerdy Zsuzsanna Konszenzus konferencia Seregélyes 2006. május 4-5. Országos Orvosi Rehabilitációs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések