Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP 3.1.4 nyitókonferencia EGER, 2009. szeptember 3.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP 3.1.4 nyitókonferencia EGER, 2009. szeptember 3."— Előadás másolata:

1 HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP 3.1.4 nyitókonferencia EGER, 2009. szeptember 3.

2 Amiről szó lesz… Egy kis „hálózatelmélet” arról, hogy miért léteznek hálózatok, amióta ember él a Földön. Egy izgalmas külföldi példa a tanuló hálózatok működéséről. A hazai tapasztalatok…

3 Miről beszélünk? A hálózat egy azonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…

4 Mi é rt szeretj ü k a h á l ó zatokat? Mert skálafüggetlenek, kisvilágok, egymásba ágyazottak, gyengén kapcsoltak

5 Skálafüggetlenek: Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. A skálafüggetlenség kiszámíthatóvá teszi a kiszámíthatatlant, szépséget és izgalmat hoz az életünkbe

6 Kisvilágok: A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.

7 Egymásba ágyazottak: Az egymásba ágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.

8 Gyengén kapcsoltak:. A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.

9 Ki tanul a tanuló hálózatban? Az egyén: diák, tanár, szülő – konstruktivista tanuláselmélet A szervezet – Senge öt alapelve:  Közös jövőkép  Személyes kontroll  Közös tanulás  Gondolati sémák  Rendszergondolkodás A hálózat, mint tanuló szervezet Cél: minden egyes diák tanulási képességeinek és teljesítményének a fejlődése

10 Egy angol példa: „Networked Learning Communities” Az elmúlt évek legnagyobb szabású programja a tanuló hálózatok témájában. Irányítója: NCSL 2002-2006 között 134 együttműködő iskolahálózat 35.000 szakember 675.000 diák minden szereplő számára (diák  igazgató) hasznos eredmények http://www.ncsl.org.uk/networked-index.htm

11 Tanulságok: a tanuló hálózatok jellemzői Szándék és tartalom Szándék és tartalom – „fegyelmezett innováció” Kapcsolatok – közös tanulás  szakmai kultúra; társadalmi tőke Együttműködés – tapasztalatcsere az eredményesebb munka érdekében. Vizsgálódás – információgyűjtés, reflektivitás  eredményesebb gyakorlat Irányítás – jövőképfejlesztés, támogatás, információterjesztés, a diákok teljesítményének növelése érdekében Elszámoltathatóság –akkor valósul meg, ha a dolgozók megfelelő tudással, képességekkel és értékelési rendszerrel úgy irányítják a változásokat, hogy javuljanak a tanulók teljesítményei. Teljesítménybővítés és támogatás – a teljesítménybővítés és az iskolafejlesztés tervezett stratégiái iskolán belül és intézmények között. A támogató stratégiák túlsúlya a biztos jövő érdekében.

12 Hazai példák Comenius 2000 OOIH Ökoiskola IPR TIOK TÁMOP A hálózati tanulás a horizontális tanulás egyik legeredményesebb formája. De a hálózatok fenntartása és működtetése energiát igényel! ? Szándék és tartalom ? Kapcsolatok ? Együttműködés ? Vizsgálódás – ? Irányítás ? Elszámoltathatóság ? Teljesítménybővítés és támogatás

13 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ÉS EREDMÉNYES TANULÁST KÍVÁNOK! szabo.maria@ofi.hu


Letölteni ppt "HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP 3.1.4 nyitókonferencia EGER, 2009. szeptember 3."

Hasonló előadás


Google Hirdetések