Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Digitális praetoriánusok vagy az ipari korszak túszai? (Állami gondozottak a tudás-központú világban) Z. Karvalics László Digitális Esélyegyenlőség Konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Digitális praetoriánusok vagy az ipari korszak túszai? (Állami gondozottak a tudás-központú világban) Z. Karvalics László Digitális Esélyegyenlőség Konferencia."— Előadás másolata:

1 Digitális praetoriánusok vagy az ipari korszak túszai? (Állami gondozottak a tudás-központú világban) Z. Karvalics László Digitális Esélyegyenlőség Konferencia 2008 november 7. Neumann János Számítástudományi Társulat Mask of Fear, 1989, Charles A. Csuri

2 Kocka a tavalyi előadásból Például a szociálpolitika Állami gondozottak – erőforrás vagy ballaszt? Mi a kibocsátás szerkezete? Problémafenntartó, juttatásos alapviszony Hol van a problémamegoldó, szerződéses alapviszony? (Csepeli) Gyerekbántalmazás, családon belüli erőszak Betört Ablakok Országa Illich árnyéka

3 Miért az állami gondozottak? 1. Mert egy olyan terület, ahol az állam beavatkozásképessége a legnagyobb Mert a digitális jövő legveszélyeztetettebb társadalmi csoportja Mert ez a társadalmi csoport teljességgel ki van szolgáltatva az (ipari korszakos) intézményi struktúrának, a politikai elitnek és a „szakmának” Mert nincs digitális esélyegyenlőség sem, ha általában nincsenek esélyek 'Egy szeg miatt a patkó elveszett A patkó miatt a ló elveszett A ló miatt a csata elveszett A csata miatt az ország elveszett Verd be jól azt a patkószeget!'

4 Miért az állami gondozottak 2? Mert helyzetük kiemelt fontosságú kulturális indikátor Emmanuel Todd: gyerekhalandóság The Final Fall: An Essay on the Decomposition of the Soviet Sphere, 1976 Christopher R. Kedzie – interkonnektivitás (kölcsönös összekapcsoltság) The Third Wave, 1997

5 Miért a kulturális indikátorok?

6 A földműves reggelije 1. Magyarországon jelenleg 17 ezer gyermek él gyermekvédelmi gondoskodásban Tipikusan és tömegesen vesztesek kerülnek ki a rendszerből Kis részben asszimilálódni képes „átlag” Győztes? Mint a fehér holló Elképesztő egyenetlenségek ellátásban, pedagógiai színvonalban

7 A földműves reggelije 2. Néhol éheznek (napi 400 Ft?) Néhol nincsenek tisztálkodószerek Néhol világszínvonalú, elkötelezett szakemberek, másutt kontraszelektált és kontraproduktív „állomány” Kényszerintegráció Testvérek szétszakítása Maradványelv, forráshiány, figyelemhiány Rosszul érzik magukat, mentálisan és fizikailag

8 Hetente többször vagy naponta előforduló (=gyakori) pszichés és szomatikus tünetek Tünetek:Gyermek- otthon HBSC Fejfájás23,320,8 Hátfájás19,713,8 Hasfájás16,812,4 Szédülés16,19,5 Félelem15,48,8 Hányinger6,63,1

9 Országos összehasonlítás: szubjektív jóllét Szignifikáns különbségek: Legalább 2 gyakori tünetről beszámolók arányában (15 éves fiúk, 17 és 18 éveseknél mindkét nemnél) Magasabb átlag a CDI skálán (16 éves fiúk, 15-17 éves lányok)

10 „Egy, a közvéleményt is megrázó tragédia kell ahhoz, hogy a helyzeten a fenntartó megyei önkormányzatok változtassanak, és áldozzanak ezekre a hiánypótló intézményekre” Radoszáv Miklós, 2008 április (a fővárosi területi gyermekvédelmi szakszolgálat egyik vezetője) NEM! A tragédiák naponta játszódnak le a szemünk előtt. Minden egyes vesztes a rendszer deficitjéről üzen. Minden egyes vesztes elmaradt haszon A tragédia naponta termelődik, csak nem tudatosul

11 Pénzügyi kérdés? Szemléleti kérdés. Prioritás-kezelés kérdése. Tudásvagyon-gazdálkodási kérdés. NEM elsősorban Humanitárius kérdés? NEM kizárólag

12 Az elvi és pedagógiai lehetőség nyitott ahhoz, hogy győztesekké válhassanak Praetoriánusok – elit-testőrök, a lojalitás miatt gyakorta árvák

13 Digitális praetoriánusok (vagy cyberjanicsárok) Az átlagnál magasabb információs írástudás Formagazdag digitális és általános műveltség Az átlagnál jobb eszköz-és szolgáltatáskörnyezet Magas szintű segítő és pedagógiai kultúra Professzionális pszichés korrekció Versenyképes angol nyelvtudás Kiterjedt személyes hálózati kapcsolati tér A digitális kultúra minőségi befogadója és aktív termelője

14 Tudás-központú forradalmat az állami gondozásban! A legjobb szakemberek Minőségi eszközkörnyezet Minőségi pedagógiai környezet Modellkísérletekkel kell kezdeni a gyermekotthoni és utógondozói hálózaton belül Modellkisérletnek kell tekinteni az izokratikus kormányzás és a DEG (Digital Era Governance) egyik „pilotjaként”

15 Mi remélhető a digitális praetoriánusoktól? Versenyképesség, rugalmasság, értéktermelés Erőforrás „Tartaléksereg” a „digitális munkaerőpiacon” Az ellátó rendszerek tehermentesítése DE mindez csak előjáték a közoktatás tudás-központú forradalmához

16 A földműves újabb reggelije… Magyarországon jelenleg 250 ezer gyerek esélytelen a digitális polgárrá válásra Szegregáció, alacsony iskolai végzettség, ismeret-és készséghiányok Alultápláltság, munkanélküliség Ők hogyan lesznek győztesek?


Letölteni ppt "Digitális praetoriánusok vagy az ipari korszak túszai? (Állami gondozottak a tudás-központú világban) Z. Karvalics László Digitális Esélyegyenlőség Konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések