Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:"— Előadás másolata:

1 Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató E-mail.: bánhidyne.eva@tmpk.bmf.hu Budapesti Műszaki Főiskola

2  Az új modulrendszerű szakképzési szerkezet elősegíti az FSZ képzések rugalmasabb illeszkedését az OKJ-ba.  Az FSZ programok átmenetet képeznek a hagyományos szakképesítések és a felsőoktatás között.  A modularitás és a kompetencia elv érvényesítése megkönnyíti a korábbi tanulmányok és a munkatapasztalat beszámítását az FSZ képzésben. Az FSZ képzések illeszkedése az Országos Képzési Jegyzékbe

3  Problémát jelentett az OKJ –s szakmacsoportos (21) szakmastruktúra és a felsőoktatási BSc. alapszakok(102) rendszerének különbözősége, amelyek között hidat kell, hogy képviseljen az FSZ.  A korábban megindult – egységesen koncepcionált - OKJ-s fejlesztésekbe csak az utolsó szakaszban kerültek be az FSZ képzések, ahol az alap szakképesítések száma, mintegy 1/3-ára csökkent.  Különösen hátrányos helyzetbe került a műszaki terület, ahol a mérnökasszisztens alapképesítés 13 elágazást foglal magába; több szakmacsoporthoz és tucatnyi BSc. alapszakhoz kapcsolódóan. Nehézségek az FSZ szakképesítések rendszerének kialakításában

4 ALAP szakképesítésELÁGAZÁS 5581001Mérnökasszisztens19 5501Energetikai mérnökasszisztens19 5502Építettkörnyezetmérnök-asszisztens19 5503Faipari terméktervező19 5504Faipari termelésszervező19 5505Gépipari mérnökasszisztens19 5506Hálózati informatikus19 5507Kohómérnök asszisztens19 5508Könnyűipari mérnökasszisztens19 5509Mechatronikai mérnökasszisztens19 5510Műszaki informatikai mérnökasszisztens19 5511Vegyész mérnökasszisztens19 5512Vegyipari gépészmérnök-asszisztens19 5513Villamosmérnök-asszisztens19

5  A Mérnökasszisztens szakképesítés 13 elágazásával – tartalmi sajátosságaitól és szakmacsoportos kapcsolódásaitól elszakítva - az Egyéb szolgáltatások szakmacsoportba került besorolásra.  A szakképesítés tanulmányi terület szerinti besorolása: 810- személyi szolgáltatások (általános programok) szakmailag ugyancsak indokolatlan.

6  Az FSZ szakok munkaerő-piaci elemzése nem volt teljes-körű.  Az FSZ képesítések körének meghatározásánál időbeli és egyeztetési nehézségek (aránytalanságok – lásd mérnökasszisztens)  A szerkezeti, módszertani fejlesztési stratégia, a szakmák számának korlátozása, továbbá az idő-tényező nem tette lehetővé olyan új FSZ struktúra kialakítását, amely a gazdaság valódi igényeihez igazodik. 24 FSZ alap-szakképesítés- 59 elágazással

7 KövetelménymodulKompetenciaprofil Kreditbeszámítás Kreditbeszámítás Az FSZ képzések szakmai program-kidolgozása KÉPZÉSI PROGRAM CÉLTananyagmodulok Tanulói munkaforma FELADATOK TULAJDONSÁGOK BSc. Szakmai és Vizsgakövetelmények OKJ szerinti program és vizsga Képesítési és kimeneti követelmények  Az SZVK-ák illesztése a felsőoktatási alapszakok képzési és kimeneti követelményeihez (KKK). (Önmagában a Bologna rendszerben az alapszakok munkaerő-piaci relevanciája megkérdőjelezhető.) Megnő a szakirányú továbbképzések és az FSZ súlya.

8  A vizsgakövetelmények megtervezése – szintén a fejlesztési keret/korlát miatt sematikus, nem veszi minden esetben tekintetbe a kettős célrendszert (felsőoktatási kapcsolódás, munkaerő piaci igény).  A hatályos rendeletek szerint a szakképzési program kidolgozás a felsőoktatási intézmények jogkörébe tartozik. Szükséges lenne, mind az erőforrások jobb kihasználása, de főként a képzési programok harmonizációja és kölcsönös elismertetése érdekében az egyeztetett programkidolgozás. Csak ez biztosíthatja a min. 30, max. 60 kredit beszámítását a BSC. alapképzési programokba.  A kevésbé munkaerő-piac orientált BSc. alapképzésekkel szemben az FSZ a munkaerő-piacon eladható, teljes értékű felsőfokú képzettséget kell, hogy nyújtson - vagyis hiánypótló lehet.

9  Az FSZ képesítés az egyetlen 5.5. szintű képesítés az OKJ-ban.  A kamarai és a gazdasági igényekkel összhangban – az FSZ szakképzési programokba bekerült a a munka világához kapcsolódó 12 hetes külső szakmai gyakorlat. Hallgatói szerződés bevezetése a felsőfokú szakképzésben,  Hallgatói szerződés bevezetése a felsőfokú szakképzésben,  2007. márciusában az FSZ Kollégium szervezésében az NSZFI 3 napos, kihelyezett felkészítő kurzust tartott a felsőoktatási szakemberek számára (egységes központi programkidolgozás). Szakmai szervezetek szerepe a felsőfokú szakképesítések harmonizációjában

10 A további fejlesztő munka legfontosabb kérdései  Hogyan alkossunk szakmai programot? (együttműködés)  Milyen forrásból fejlesszünk?  Hogyan tanuljuk meg az új képzési-program fejlesztést? – tanárok, oktatók (NSZFI - FSZ Egyesület)  A módszertani innovációk bevezetése (pl. tanár-továbbképzési programok, FSZ tanári szakirányú továbbképzés)  Az új vizsgarendszerre történő felkészítés (OKJ, modul) Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések