Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben."— Előadás másolata:

1 Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben 11. Országos Konferencia Budapest, február 21–22. Kovács Ildikó (EME, Budapest) Lelovics Zsuzsanna (PTE ETK, Pécs) Lenkovics Beatrix (BGF KVIFK, Budapest)

2 Company LOGO „Egyetemisták Egészséges Táplálkozásáért” (EGYET Program)  Nem reprezentatív, név nélküli kérdőíves felmérés  Nappali tagozatos felsőoktatási hallgatók körében  Az egyetemisták megítélése életmódjukról és táplálkozási szokásaikról, valamint a Szívbarát termékekről  A Szívbarát program által 2006–2007-ben folytatott EGYET Program keretében összesen 681 fiatal felnőttet kérdeztünk meg  A válaszadók közül 184 férfi és 497 nő, átlagos életkor 22,0, SD 2,8) között

3 Company LOGO A megkérdezett hallgatók  Szolnoki Főiskola, Turizmus-vendéglátás szak: 197 fő,  BGF KVIF Turizmus-vendéglátás alapszak, vendéglátás és szálloda szakirány: 150 fő,  BGF KVIF Turizmus-vendéglátás alapszak, idegenforgalom és szálloda szakirány: 36 fő,  BGF KVIF Kereskedelem és marketing alapszak, kereskedelem szakirány: 242 fő,  Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, Dietetikus szak: 56 fő. A megkérdezett hallgatók döntő többségének leendő szakmája kapcsolatban áll a táplálkozással, így – véleményünk szerint – átlagon felül motiváltnak voltak.

4 Company LOGO „Mennyire folytatsz egészséges életmódot?” n=681 Az „egészséges” vagy „teljes mértékben egészséges életmódot” folytatók a teljes vizsgált populáció 24%-át teszik ki (163 fő) 45 férfi (27,6%) és 118 nő (72,4%) átlagos életkor 22,0 év (SD érték 2,9)

5 Company LOGO Kutatásunk alapja, hipotézisünk  Kutatásunk alapja a McGuire házaspár tanulmánya a spontán énkép alakulásáról, amely szerint spontán önjellemzésben azok a tulajdonságok lesznek hangsúlyosak, amelyekben különbözik a személy az őt körülvevő csoport átlagától.  Vajon az egészséges életmódról alkotott képet mennyiben befolyásolja az adott környezet? Más-e a saját életmódunkról alkotott képünk különböző szituációkban és közösségben?  A hallgatók egészséges táplálkozásról alkotott képét az otthoni és a munkahelyi körülmények közötti szokások kapcsán vizsgáltuk.

6 Company LOGO Otthoni körülmények között  A hallgatók közül öten (az egészséges életmódot élőnek magukat tartók csoportban ez 3,1%-nak felel meg) nem reggeliznek és nem vacsoráznak, további tizenkét fő pedig nem rendszeresen reggelizik vagy vacsorázik.  A napi táplálkozási ritmusban táplálkozás-élettani szempontból a hallgatók 68,1%-ánál (111 fő) a reggeli és a vacsora fogyasztásában (rendszeresség, megítélés) kifogásolni valót talál a szakember.  Megjegyezzük, hogy a másik csoportban ez az arány 82,8%, tehát a korosztály táplálkozási szokásaihoz képest egy kicsit jobb a szokásokat vizsgálva a helyzet, azonban messze elmarad a kívánatostól.

7 Company LOGO Munkahelyi körülmények között  A hallgatók 58,4%-a fogyaszt friss, főtt (meleg) ételt ebédre, ugyanakkor 6,7%-uk(!) hétköznap nem ebédel, ez vizsgálatunkban 11 főt (3 férfi és 8 nő) jelent.  Jellemzően hideg ételt 35-en (21,6%), illetve otthon készített ételt 22-en (13,3%) fogyasztanak.  A nem egészséges életmódot folytatók 13,7%-a nem ebédel hétköznaponként, tehát kétszer annyian, mint az egészséges életmódot vallók között.

8 Company LOGO Mikor, mit és miként eszel? n=163

9 Company LOGO Színhelytől független – Szoktál-e nassolni? n=163 Nassolni az egészséges életmódot folytatók „tábora” 68,1%-a szokott. Ez az arány a másik csoportban 79,3%.

10 Company LOGO „El lehet kerülni a szív-ér rendszeri betegségeket?” mindenkinek lesz ilyen n=163

11 Company LOGO „Megnézed-e élelmiszer-vásárláskor a címkén?” n=163

12 Company LOGO „Milyen élelmiszer-tanúsító védjegyet ismersz?” Ismer „valamit” n=163

13 Company LOGO „Ismersz Szívbarát termékeket?” n=163

14 Company LOGO Szívbarát termékek

15 Company LOGO Szívbarát kritériumok  Nátriumszegény, hozzáadott konyhasót nem tartalmaz.  Energiaszegény, hozzáadott cukrot nem tartalmaz.  Élelmi rostokban gazdag.  Zsírszegény.  Előnyös zsírsav-összetételű.

16 Company LOGO Szívbarát termékek ismertsége n=163

17 Company LOGO „Mi jellemzi a szívbarát ásványvizet?” n=163

18 Company LOGO Összefoglalás  Összeállított kérdőívünk alapján a jelen vizsgált táplálkozási szokások közül a legnagyobb hibának a hétköznapi ebéd elmulasztását tartjuk. A 11 hallgató közül, aki nem ebédel, négyen reggelit sem fogyasztanak (további öt fő pedig nem rendszeresen), míg közülük egy fő vacsora fogyasztása sem tekinthető optimálisnak. Nassolni mind a tizenegyen szoktak.  A maguk életmódját egészségesnek megítélő egyetemista többségének életmódja a feltérképezett szempontok (táplálkozás) alapján nem mondható egészségesnek.  A rendszertelen életmód eredményezte rendszertelen táplálkozás az ő esetükben is megfigyelhető, mind az otthoni, mind a munkahelyi környezetben.

19 Company LOGO Általános következtetések  Az egészséges életmódról alkotott kép vizsgálatához elengedhetetlen az életmódot meghatározó szokások konkrét vizsgálata.  Célszerű minél többféle helyzetbe, csoportba kerülve vizsgálni e szempontokat, mivel annál több dimenziója lesz az értékelésnek, s ez a tudás segít feltérképezni a vizsgált személyek egészségről és egészséges életmódról kialakított képét is.  Ez a felismerés hasznosítható az egészséges életmód oktatása során is, hiszen az egészséges életmódra nevelés nem érhet véget a közoktatásból kikerülve, azt a fiatal felnőttek körében is folytatni kell korosztály-specifikus módszerekkel, interaktív programokkal, korszerű médiumokkal, színtérprogramokkal.  Gondoskodni kell azokról a lehetőségekről, amelyek a táplálkozási prevenciót, és az egészséges táplálkozás szempontjait minél többféle aspektusból ismerteti annak érdekében, hogy azt alkalmazni tudják és aszerint éljenek.

20 Company LOGO Mit tehet a Szívbarát program?  Az egyes termékek ismertségének érdekében lényegi információk közlésére kell fókuszálnunk.  Tömör, egyértelmű, korosztály-specifikus üzeneteket kell közölnünk – minél gyakrabban.

21 Egészséges Magyarországért Egyesület 1580 Budapest, Pf. 124 Telefon:


Letölteni ppt "Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések