Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben."— Előadás másolata:

1 Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben 11. Országos Konferencia Budapest, 2008. február 21–22. Kovács Ildikó (EME, Budapest) Lelovics Zsuzsanna (PTE ETK, Pécs) Lenkovics Beatrix (BGF KVIFK, Budapest)

2 www.szivbarat.hu Company LOGO „Egyetemisták Egészséges Táplálkozásáért” (EGYET Program)  Nem reprezentatív, név nélküli kérdőíves felmérés  Nappali tagozatos felsőoktatási hallgatók körében  Az egyetemisták megítélése életmódjukról és táplálkozási szokásaikról, valamint a Szívbarát termékekről  A Szívbarát program által 2006–2007-ben folytatott EGYET Program keretében összesen 681 fiatal felnőttet kérdeztünk meg  A válaszadók közül 184 férfi és 497 nő, átlagos életkor 22,0, SD 2,8) között

3 www.szivbarat.hu Company LOGO A megkérdezett hallgatók  Szolnoki Főiskola, Turizmus-vendéglátás szak: 197 fő,  BGF KVIF Turizmus-vendéglátás alapszak, vendéglátás és szálloda szakirány: 150 fő,  BGF KVIF Turizmus-vendéglátás alapszak, idegenforgalom és szálloda szakirány: 36 fő,  BGF KVIF Kereskedelem és marketing alapszak, kereskedelem szakirány: 242 fő,  Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, Dietetikus szak: 56 fő. A megkérdezett hallgatók döntő többségének leendő szakmája kapcsolatban áll a táplálkozással, így – véleményünk szerint – átlagon felül motiváltnak voltak.

4 www.szivbarat.hu Company LOGO „Mennyire folytatsz egészséges életmódot?” n=681 Az „egészséges” vagy „teljes mértékben egészséges életmódot” folytatók a teljes vizsgált populáció 24%-át teszik ki (163 fő) 45 férfi (27,6%) és 118 nő (72,4%) átlagos életkor 22,0 év (SD érték 2,9)

5 www.szivbarat.hu Company LOGO Kutatásunk alapja, hipotézisünk  Kutatásunk alapja a McGuire házaspár tanulmánya a spontán énkép alakulásáról, amely szerint spontán önjellemzésben azok a tulajdonságok lesznek hangsúlyosak, amelyekben különbözik a személy az őt körülvevő csoport átlagától.  Vajon az egészséges életmódról alkotott képet mennyiben befolyásolja az adott környezet? Más-e a saját életmódunkról alkotott képünk különböző szituációkban és közösségben?  A hallgatók egészséges táplálkozásról alkotott képét az otthoni és a munkahelyi körülmények közötti szokások kapcsán vizsgáltuk.

6 www.szivbarat.hu Company LOGO Otthoni körülmények között  A hallgatók közül öten (az egészséges életmódot élőnek magukat tartók csoportban ez 3,1%-nak felel meg) nem reggeliznek és nem vacsoráznak, további tizenkét fő pedig nem rendszeresen reggelizik vagy vacsorázik.  A napi táplálkozási ritmusban táplálkozás-élettani szempontból a hallgatók 68,1%-ánál (111 fő) a reggeli és a vacsora fogyasztásában (rendszeresség, megítélés) kifogásolni valót talál a szakember.  Megjegyezzük, hogy a másik csoportban ez az arány 82,8%, tehát a korosztály táplálkozási szokásaihoz képest egy kicsit jobb a szokásokat vizsgálva a helyzet, azonban messze elmarad a kívánatostól.

7 www.szivbarat.hu Company LOGO Munkahelyi körülmények között  A hallgatók 58,4%-a fogyaszt friss, főtt (meleg) ételt ebédre, ugyanakkor 6,7%-uk(!) hétköznap nem ebédel, ez vizsgálatunkban 11 főt (3 férfi és 8 nő) jelent.  Jellemzően hideg ételt 35-en (21,6%), illetve otthon készített ételt 22-en (13,3%) fogyasztanak.  A nem egészséges életmódot folytatók 13,7%-a nem ebédel hétköznaponként, tehát kétszer annyian, mint az egészséges életmódot vallók között.

8 www.szivbarat.hu Company LOGO Mikor, mit és miként eszel? n=163

9 www.szivbarat.hu Company LOGO Színhelytől független – Szoktál-e nassolni? n=163 Nassolni az egészséges életmódot folytatók „tábora” 68,1%-a szokott. Ez az arány a másik csoportban 79,3%.

10 www.szivbarat.hu Company LOGO „El lehet kerülni a szív-ér rendszeri betegségeket?” mindenkinek lesz ilyen n=163

11 www.szivbarat.hu Company LOGO „Megnézed-e élelmiszer-vásárláskor a címkén?” n=163

12 www.szivbarat.hu Company LOGO „Milyen élelmiszer-tanúsító védjegyet ismersz?” Ismer „valamit” n=163

13 www.szivbarat.hu Company LOGO „Ismersz Szívbarát termékeket?” n=163

14 www.szivbarat.hu Company LOGO Szívbarát termékek

15 www.szivbarat.hu Company LOGO Szívbarát kritériumok  Nátriumszegény, hozzáadott konyhasót nem tartalmaz.  Energiaszegény, hozzáadott cukrot nem tartalmaz.  Élelmi rostokban gazdag.  Zsírszegény.  Előnyös zsírsav-összetételű.

16 www.szivbarat.hu Company LOGO Szívbarát termékek ismertsége n=163

17 www.szivbarat.hu Company LOGO „Mi jellemzi a szívbarát ásványvizet?” n=163

18 www.szivbarat.hu Company LOGO Összefoglalás  Összeállított kérdőívünk alapján a jelen vizsgált táplálkozási szokások közül a legnagyobb hibának a hétköznapi ebéd elmulasztását tartjuk. A 11 hallgató közül, aki nem ebédel, négyen reggelit sem fogyasztanak (további öt fő pedig nem rendszeresen), míg közülük egy fő vacsora fogyasztása sem tekinthető optimálisnak. Nassolni mind a tizenegyen szoktak.  A maguk életmódját egészségesnek megítélő egyetemista többségének életmódja a feltérképezett szempontok (táplálkozás) alapján nem mondható egészségesnek.  A rendszertelen életmód eredményezte rendszertelen táplálkozás az ő esetükben is megfigyelhető, mind az otthoni, mind a munkahelyi környezetben.

19 www.szivbarat.hu Company LOGO Általános következtetések  Az egészséges életmódról alkotott kép vizsgálatához elengedhetetlen az életmódot meghatározó szokások konkrét vizsgálata.  Célszerű minél többféle helyzetbe, csoportba kerülve vizsgálni e szempontokat, mivel annál több dimenziója lesz az értékelésnek, s ez a tudás segít feltérképezni a vizsgált személyek egészségről és egészséges életmódról kialakított képét is.  Ez a felismerés hasznosítható az egészséges életmód oktatása során is, hiszen az egészséges életmódra nevelés nem érhet véget a közoktatásból kikerülve, azt a fiatal felnőttek körében is folytatni kell korosztály-specifikus módszerekkel, interaktív programokkal, korszerű médiumokkal, színtérprogramokkal.  Gondoskodni kell azokról a lehetőségekről, amelyek a táplálkozási prevenciót, és az egészséges táplálkozás szempontjait minél többféle aspektusból ismerteti annak érdekében, hogy azt alkalmazni tudják és aszerint éljenek.

20 www.szivbarat.hu Company LOGO Mit tehet a Szívbarát program?  Az egyes termékek ismertségének érdekében lényegi információk közlésére kell fókuszálnunk.  Tömör, egyértelmű, korosztály-specifikus üzeneteket kell közölnünk – minél gyakrabban.

21 Egészséges Magyarországért Egyesület 1580 Budapest, Pf. 124 Telefon: 20-982-7737 E-mail: kovax@szivbarat.huwww.szivbarat.hu


Letölteni ppt "Egészséges életmód és táplálkozási szokások egyetemisták körében – spontán önjellemzés alapján Marketing, public relations és reklám az egészségügyben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések