Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Budapest, 2009. november 23. A fenntarthatóság és az oktatás kapcsolata - Mit tehet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Budapest, 2009. november 23. A fenntarthatóság és az oktatás kapcsolata - Mit tehet."— Előadás másolata:

1 Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Budapest, november 23. A fenntarthatóság és az oktatás kapcsolata - Mit tehet az iskola a fenntartható fejlődésért? dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

2 Fenntarhatóság  Napjaink egyik fő kérdése a fenntarthatóság  A 60-as évektől egyre sürgetőbben vetődött fel a gazdasági, társadalmi és környezeti egyensúly megszilárdításának igénye  1987: „Közös jövőnk” (Brundtland-bizottság jelentése) - a fenntartható fejlődés meghatározása  „Olyan fejlődést takar, amely biztosítja a jelen szükségleteinek kielégítését anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk szükségleteinek kielégítését”  Három alrendszer kerül egymással kapcsolatba: - gazdasági (ld. pl. eladósodottság) - környezeti (ld. pl. erőforrások kimerülése) - társadalmi (ld. pl. aránytalanul olcsó munkaerő) Környezet Társadalom Gazdaság elviselhetőméltányos életképes fenn- tartható

3 Fenntarthatóság és fogyasztói felelősség A fenntarthatóság közvetlenül és közvetve (a termelésre hatva) a felelős fogyasztáson múlik  fenntartható termelés és fogyasztás A fogyasztás tanult magatartás  a felelős fogyasztás specifikus kompetenciákat kíván A fenntarthatóság megteremtésében kitüntetett szerepet játszik az oktatás

4 Miért fontos a fogyasztói oktatás? Egyéni előnyök  Aktívan védi a fogyasztókat  Segít a fogyasztóknak, hogy megfelelően informáltak legyenek és megfelelően döntsenek  Eszközt ad a fogyasztóknak ahhoz, hogy fogyasztóként aktív állampolgárok legyenek Társadalmi előnyök  Társadalmi értékek érvényesülhetnek (egészségmegőrzés, felelősség, szolidaritás)  Kiegyensúlyozzák a fogyasztók és a termelők közötti hatalmi viszonyokat  Csökkentik a társadalmi költségeket

5 Mi a helyzet? A bank az átutalásokat fontossági sorrendben teljesíti. Igaz? Hamis? Mely fizetési módok esetében nem kell megadnia banki vagy kártyaadatait? - számla ellenében történő fizetés, előre fizetés, utánvét - előre fizetés, utánvét, hitelkártya - bankszámla terhelése, számla ellenében történő fizetés Ki viseli a bankkártya elvesztéséből/ellopásából eredő kárt? Melyek a legfontosabb szabályok?szabályok Szeptember van, és egy hirdetőtáblán az üzletben az áll, hogy a „szezonális gyümölcsök ára 300 Ft/kg”. Mennyit kell fizetnie, ha nincs árjelzés a szőlő közelében? Melyiket kell mindig feltüntetni az élelmiszercímkén?élelmiszercímkén - a termék márkanevét, - a táplálkozási információkat, - a termék származási helyét Mi a biotermék biotermék?biotermék Az élelmiszercímkén fel lehet tüntetni, hogyélelmiszercímkén - a termék jó a szívnek - a termék betegségek megelőzésére, gyógyítására alkalmas - a termék használata bizonyos mértékű fogyást eredményez ?

6 Miért született meg a Dolceta? Különböző jelzések felhívták a figyelmet arra, hogy az Európai Unió tagországaiban szükségessé vált a fogyasztói tudatosság és felelősség növelése és az európai fogyasztói jogok megismerése Legyen fogyasztói oktatási-képzési anyag minden tagállamban, az EU minden hivatalos nyelvén elérhető és felhasználóbarát formában A megoldás valami más legyen, mint egy egyszerű információs anyag

7 Mi és ki van a Dolceta név mögött? A Dolceta egy modul rendszerű, interaktív, on-line fogyasztói oktatási program, amely az EU valamennyi hivatalos nyelvén szabadon elérhető Az Európai Bizottság DGSANCO kezdeményezése a fogyasztók tájékoztatásának és képzésének fejlesztésére Partnerek - a 27 tagország nemzeti szakértői munkacsoportjai EUCEN - European Association for University Lifelong Learning – szerződő fél EAEA - European Association for the Education of Adults - koordinátor ec.europa.eu/consu mers/index_en.htm

8 A nemzeti fejlesztő csoportok Minden országban modulonként szerveződnek a fejlesztő csoportok A fejlesztő munkát egyetemek, fogyasztói szervezetek és más szervezetek szakértői végzik Az elkészült anyagokat európai és nemzeti fogyasztói jogi, pedagógiai, illetve on-line oktatási szakértők véleményezik

9 A Dolceta program célközönségei A programot elsősorban az általános és középiskolákban, illetve a felnőttoktatásban dolgozó tanárok, trénerek számára tervezték, akik valamilyen módon foglalkoznak a fogyasztói oktatással Oktató- vagy referencia eszközként használhatják fogyasztói szervezetek, kis- és középvállalkozások, kormányzati szervek, civil szervezetek, közösségi oktatási programok és a sajtó képviselői is A program az egyéni fogyasztók önálló tanulására is alkalmas

10 Mitől egyedülálló a Dolceta? Az interaktív tanulásra helyezi a hangsúlyt a passzív információ-átadás helyett (kompetencia- alapú, tesztek, feladatok, projektek) Egyablakos hozzáférést tesz lehetővé a fogyasztói ügyek sokféle kérdésében Egységes tartalmat biztosít minden ország számára, de igazodik a nemzeti szabályozáshoz és kultúrához Az egyetlen 27 tagállamra kiterjedő webes alkalmazás, melynek célja a fogyasztó- védelemmel kapcsolatos tananyagok eljuttatása az oktatókhoz

11 Dolceta honlap

12 A Dolceta története 1. szakasz: dec. – jún. Modul 1 – Fogyasztói jogok Modul 2 – Pénzügyi szolgáltatások 2. szakasz: júl. – jún. M1 és M2 javítás, aktualizálás 3. szakasz: dec. – dec. Modul 3 – A fogyasztók biztonsága Modul 4 – Tanári szoba M1 és M2 javítás, aktualizálás

13 Jelenleg folyó fejlesztések 4. szakasz: dec. – nov. Modul 5 - Fenntartható fogyasztás (táplálkozás, jó megjelenés, közlekedés, lakás) Modul 6 - Általános érdekű szolgáltatások (távközlés, posta, közlekedés, energia- és vízszolgáltatás) M1 és M2 aktualizálása 5. szakasz: ápr. – márc. Modul 7 - Pénzügyi kultúra tanári modul általános és középiskolai tanárok számára pénzügyi alapismeretek oktatásához (az M4-hez hasonló)

14 Jövőbeni fejlesztések 6. szakasz: nov közepéig Modul 8 - Élelmiszerbiztonság Tervezett fejlesztés Modul 9 - Egészségügy, betegjogok Az elkészült modulok javítása, aktualizálása A weboldal korszerűsítése, javítása

15 A modulok életciklusa 1. Egy szakértői tervező csoport (kb.10 ország képviselteti magát) a technikai csoporttal közösen összeállítja a modul tervét (tartalom, interaktivitás, megjelenítés, stb.) 2. Konzultáció a partnerek fejlesztőivel a végleges tartalomról 3. A nemzeti csoportok fejlesztő munkája 4. Tesztelés valódi felhasználókkal és értékelés a fejlesztéssel párhuzamosan 5. Nyilvánosságra hozás és terjesztés

16 Program disszemináció Közös megoldások (EU szinten) - Kiadvány - Tanári füzet - Vizuális anyagok: (plakát, matrica, bookmark, egységes megjelenés, stb.) - Direct mail (címlista!) - Európai és nemzeti események (konferencia, szeminárium) Egyedi megoldások (hazai szinten) - Web-linkek (pl. Sulinet, Tudatos vásárló) - Szakmai hálózatok (pl. Konzultatív Fórum) - Hazai rendezvények - Egyedi alkalmazások

17 A magyar nyelvű Dolceta oldal közvetlen elérhetősége: Elkészült modulok

18 Adásvételi szerződés Árcímkézés Távkereskedelem Reklámozás A termékek és a szolgáltatások biztonsága Vitás ügyek elintézése Egységes piac Különleges kérdések 1. modul: Fogyasztói jogok

19 2. modul: Pénzügyi szolgáltatások A családi költségvetés kezelése Hitelezés Jelzálog Folyószámla fenntartása Fizetési eszközök Megtakarítások és befektetések

20 3. modul: A fogyasztók biztonsága

21 4. modul: Tanári szoba

22 A 4. (tanári) modul fejezetei 1.Bevezetés a fogyasztói oktatásba 2.Pénzgazdálkodás 4.Felelősség és fenntarthatóság 5.Fogyasztói szolgáltatások 6.Szójegyzék 3.Egészség és biztonság

23 1. rész: Bevezetés…Bevezetés…

24 Bevezetés a fogyasztói oktatásba Miért van szükség fogyasztói oktatásra? Hogyan történjék a fogyasztói oktatás? Mit tanítsunk a fogyasztói oktatás keretében? Kit tanítsunk a fogyasztói oktatás keretében? Hol és minek keretében történjék a fogyasztói oktatás? Tesztek

25 Kompetencia-orientált tanulás Kompetencia-alapú fogyasztói oktatási modell (Competence Based Consumer Education Model - COBACE) FelmérésTervezés ÉrtékelésAlkalmazás

26 Kompetencia-orientált tanulás Főszerepben a tanuló! Én!

27 A kompetencia-orientált tanulás alapelvei Főszerepben a tanuló, nem a tananyag Előzetesen értékeli a célcsoportot A tanulók mindennapi életéből és tapasztalataiból vett példákat használ Eszközöket ajánl az információk kezeléséhez Különböző tanulási megközelítésekkel képessé teszi a tanulókat a reflektálásra Szakértőket von be a tanulási folyamatba Integrált módon teszi változatossá a tudás, az attitűdök és a képességek fejlesztéséhez használt módszereket

28 4. Modul - Óratervek CélcsoportÓraterv Interaktív teszt Gyerekek (6-12 évesek) 85 Tizenévesek ( évesek) 85 Felnőttek (18 év felettiek) 86

29

30 Pénzgazdálkodás 1.kompetencia: A pénzügyek tudatos kezelése A tanulók személyes pénzügyeik tudatos kezelése céljából képesek költségvetés készítésére és pénzügyi döntéseik következményeinek értékelésére. 2.kompetencia: A pénzügyi kockázat értékelése A tanulók képesek az egyéni kockázat értékelésére a vásárlási döntés előtt, és bizonyságát adják a kockázat, a biztonság és a fogyasztói felelősség ismeretének.

31 Pénzgazdálkodás Szint Óra címe 1. kompetencia A pénzügyek tudatos kezelése 2. kompetencia A pénzügyi kockázat értékelése Gyerekek Gazdálkodás a zsebpénzzel Hol vásárol(j)unk? (üzlettípusok) Tizen- évesek Gazdálkodj okosan! Figyelj a részletekre! - A mobiltelefon pénzügyi kockázata Felnőttek Tervezzük meg pénzügyeinket! Mennyire biztonságos? – Fizetési módok internetes vásárlás esetén

32 Egészség és biztonság 1.kompetencia: Az információk felhasználása és értékelése A tanulók képesek megkülönböztetni és értékelni az élelmiszerekre és az egészségügyi termékekre vonatkozó információkat és reklámokat. 2.kompetencia: A fogyasztói ismeretek alkalmazása az egészség megőrzésében A tanulók értik és egészségük megőrzése érdekében alkalmazzák a fogyasztói ismereteket, magabiztosan és megfelelően élnek a fogyasztói jogokkal..

33 Egészség és biztonság Szint Óra címe 1. kompetencia Az információk felhasználása és értékelése 2. kompetencia A fogyasztói ismeretek alkalmazása az egészség megőrzésében Gyerekek A tudatos vásárló - a reklámok szerepe Egészségesen táplálkozom? Tizen- évesek Az élelmiszercímke - Tudjuk, hogy mit jelent?! Kezdjük a napot egészségesen! Felnőttek Információ – értékelés - választás (gyártói és kereskedelmi márkák minőségi és árinformációi) Válasszuk az egészségeset!

34 Felelősség és fenntarthatóság 1.kompetencia: A fogyasztói viselkedésminták felismerése és értékelése A tanulók képesek felismerni és megérteni az egyéni fogyasztói viselkedésmintákat, és képesek elemezni azok társadalomra, környezetre és az egyéni életminőségre gyakorolt hatását. 2.kompetencia: A termékminőség elemzése és a fenntarthatóság elősegítése A tanulók különbséget tudnak tenni az eltérő termékminőség felfogások között (a termelők, a kereskedők és a fogyasztók nézőpontjából), és az érdekképviselet, illetve a fogyasztói döntések révén képesek aktívan elősegíteni a fenntarthatóságot.

35 Felelősség és fenntarthatóság Szint Óra címe 1. kompetencia A fogyasztói viselkedésminták felismerése és értékelése 2. kompetencia A termékminőség elemzése és a fenntarthatóság elősegítése GyerekekA hulladék nem szemét!Legyél zöld turista! Tizen- évesek Legyünk vagy birtokoljunk? Legyen energiatakarékos az otthonod! FelnőttekMéltányos kereskedelem Miért vegyünk bioterméket?

36 Fogyasztói szolgáltatások 1.kompetencia: Fogyasztói felelősség a szolgáltatások igénybevételekor A tanulók képesek átgondolni fogyasztói szerepüket a szolgáltatásokkal kapcsolatban és képesek bizonyítékát adni fogyasztói felelősségüknek a különféle szolgáltatások igénybevétele és fejlesztése során. 2.kompetencia: A szolgáltatások minőségére gyakorolt fogyasztói befolyás felismerése A tanulók képesek azonosítani a szolgáltatásokat és értékelni a szolgáltatások minőségét abból a célból, hogy aktívan vegyenek részt a döntésekben és kritikusan válasszanak..

37 Fogyasztói szolgáltatások Szint Óra címe 1. kompetencia Fogyasztói felelősség a szolgáltatások igénybevételekor 2. kompetencia A szolgáltatások minőségére gyakorolt fogyasztói befolyás felismerése Gyerekek Használd felelősen a közszolgáltatásokat! Hogyan lesz a vízből ivóvíz? Vízszolgáltatás Tizen- évesek Enyém, tiéd, miénk?! - Közszolgáltatások a lakóhelyen Rajtunk is múlik! Lakóhelyi érdekérvényesítés Felnőttek Gondolkodj, mielőtt rákattintasz! Internetes segítség szolgáltatások kereséséhez

38 Szójegyzék A modulban használt legfontosabb fogalmak betűrendbe szedett listája

39 Óratervek Pénzgazdálkodás – 2. kompetencia: A pénzügyi kockázat értékelése Óraterv tizenéveseknek Cím: Figyelj a részletekre! - A mobiltelefon pénzügyi kockázata Az óraterv segíti a tizenéves gyerekek felelős attitűdjének kialakulását a mobiltelefon szolgáltatások igénybevétele terén, és fejleszti a pénzgazdálkodással kapcsolatos kompetenciáikat. Kompetencia A tanulók felismerik, hogy a vásárlási döntést körültekintően, tudatosan kell előkészíteniük, és a konfliktusok elkerülése érdekében érdemes kikérni szüleik tanácsát. Képesek előzetesen is értékelni a pénzügyi döntések következményeit. Időtartam: 3 foglalkozás - 45 perc foglalkozásonként Korcsoport 12– 14 évesek Tantervi összefüggés Életvitel, háztartástan: Ésszerű gazdálkodás a pénzzel. Cselekvési folyamat tervezése. Matematika: mennyiségek összehasonlítása; kalkuláció; következtetés Közgazdasági ismeretek: vásárlás; reklám Anyanyelv: fogalmak értelmezése; szövegértés; szövegszerkesztés; kérdőív összeállítása Kommunikáció: eredményes kooperáció, tervek ismertetése, vita, érvelés; improvizációs szerepjáték Statisztika: adatgyűjtés, adatkezelés, -feldolgozás, - értelmezés Informatika: Excel és Word programok kezelése, alkalmazása Vizuális kultúra: képi illusztráció Tanítási és tanulási eszközök 1.Bevezető történet : Egy mobiltelefon-logó letöltésének története 2.Szókártyák a történet újraírásához, illetve a vásárlási döntési folyamatábra összeállításához 3.Teszt: Vásárlás és/vagy szerződés 4.Kérdőív: a mobiltelefonnal kapcsolatos adatgyűjtés 5.Képek, illusztrációk (a gyerekek által jól ismert, gyakran használt fogyasztási cikkek jellegzetes képei, pl. csokoládé, tej, kenyér, alma, üdítő, joghurt, rágógumi, hamburger, chips, fogkrém, tisztálkodási szerek, ceruza, farmernadrág, póló, sportcipő, CD lemez, különböző játékok, MP3 lejátszó, mobil telefon, különböző sporteszközök, mozijegy, belépőjegy hangversenyre, stb. a gyerekek maguk is illusztrálhatnak termékeket) 6.Papírlapok listák, illusztrációk, brosúra készítéséhez, színes ceruza, többszínű filctoll 7.Tábla; táblázat 8.Internet hozzáférés 9.Instrukciós kártya A tanulás céljai, eredményei Készségek : A tanulók képesek mérlegelni, hogy miért vásároljanak meg bizonyos dolgokat; képesek felbecsülni a pénzügyi döntések egyéni kockázatait; kezelik az információkat. Attitűdök : Tudatában vannak annak, hogy a vásárlói döntések előkészítése jelentősen csökkentheti a kockázatot. Ismeret és megértés: Felismerik a fogyasztói döntések külső befolyásoló tényezőit; ismerik fogyasztói jogaikat; ismerik és használják a vásárlási feltételek jogszabályait; értik a szerződéseket; tudják, hogyan kapjanak értéket a pénzért. On-line olvasható vagy PDF file-ban letölthető

40

41 Az óratervek tartalmi elemei Fejezet (témakör) – kompetencia Óra címe Időtartam – óraszám Korcsoport Tantervi összefüggés Tanítási és tanulási eszközök A tanulás célja, eredményei - készségek - attitűdök - ismeret és megértés A tanítás, tanulás folyamata (lépésről- lépésre) Összefoglalás Források és kapcsolódások

42 Tanítási, tanulási eszközök PowerPoint prezentáció Információs lapok Történetek Szerepjátékok Társasjátékok Szituációs kártyák Esettanulmányok Munkalapok, feladatlapok Kártyák Video klipek Kvízek, tesztek Projektfeladatok

43  Korcsoport szerint  Kereszthivatkozások (a modul más témakörei, fontos fogalmai) szerint  Tantárgyi kapcsolódási lehetőségek szerint  Interaktív feladatok, kvízek szerint Keresési lehetőségek

44 Fontosabb kereszthivatkozási témák  Állampolgáriság  Fogyasztói jogok  Fogyasztói kompetenciák  Fenntarthatóság  Média  Olvasási képesség  Számolási képesség  stb.

45 Tantárgyak  Matematika  Anyanyelv  Biológia  Fizika  Társadalomismeret  Gazdasági ismeretek  Egészségtan  Háztartásgazdaságtan  Informatika  Vizuális kultúra  Pszichológia  Földrajz  Stb.

46 Interaktív kvízek  Igaz – hamis tesztek  Felelet választás  Mondat kiegészítés  Fogyasztói profil alkotása

47 5. modul: Fenntartható fogyasztás Bevezetés: A fenntarthatóság elméleti és gyakorlati kérdései 1.Táplálkozás 2.Jó megjelenés 3.Otthon 4.Közlekedés 5.Tanároknak 6.Szójegyzék

48 Táplálkozás Bevezetés Honnan származik az élelmiszer? Hogyan választjuk ki az élelmiszert? Hogyan készítjük el az ételt?

49 Jó megjelenés Bevezetés Fenntartható személyi higiénia Fenntartható szépség- és testápolás Mit viseljünk?

50 Otthon Az otthon kiválasztása Házépítés, -felújítás és -kialakítás A lakás berendezése Háztartásvezetés Kertünk Élet a családdal

51 Közlekedés Bevezetés Gyaloglás és kerékpározás Autózás Vasút Repülőgép Városi közlekedés Alternatív üzemanyagok és járművek A gyermekek és a közlekedés A mobilitás jövője

52 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Budapest, 2009. november 23. A fenntarthatóság és az oktatás kapcsolata - Mit tehet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések