Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A történetek „pszichoterápiás szerepe” Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár című műve alapján Készítette: Bárány Nikoletta SZTE, pszichológia szak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A történetek „pszichoterápiás szerepe” Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár című műve alapján Készítette: Bárány Nikoletta SZTE, pszichológia szak."— Előadás másolata:

1 A történetek „pszichoterápiás szerepe” Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár című műve alapján Készítette: Bárány Nikoletta SZTE, pszichológia szak

2 Történetek használata nevelés során: értékképzeteket, erkölcsi személeletet és viselkedésmintákat adnak tovább és rögzítenek szórakozás lelki támasz – a népi lélekorvoslás része: a történetek tartalmának befogadása, tanulságainak leszűrése és elraktározása a gondolataikba Lehet-e alkalmazni tudatosan és célirányosan a konfliktusok pszichoterápiai feldolgozásában és az öngyógyításban? - érthető; megoldási lehetőséget kínál; nem kötődik a páciens közvetlen élményeihez – kisebb ellenállás, hozzásegíti a pácienst, hogy megváltoztassa a saját konfliktusaihoz való viszonyát

3 Pozitív pszichoterápia 1.Pozitív kiindulás: pozitív= ténylegesen meglévő, adott; az egyénben adottak azok a képességek és lehetőségek, amelyek hozzásegítik egy új, más megoldáshoz – a terapeuta segít, hogy megtalálja Pl. hűtlenség – megoldási módok – új értelmezés 2. Tartalmi elemzés: többnyire ismétlődő lelki sérülések nyomán keletkeznek azok a pontok, amelyek konfliktusforrásokká válnak. A szocializáció során alakulnak ki, mintákként beépülnek énképünkbe – az aktuális képességek listája segít a probléma feltárásában. Előfordulása: % nő, éves kor között jelentkezik Központi tünetei: félelem az elhízástól és a kontrollvesztéstől testének mérete és alakja fölött – központi célja a soványság elérése ételekkel kapcsolatos megszállottság – a koplalás következménye kognitív zavarok: - testkép zavar : nagyobb méreteket tulajdonítanak maguknak - hiedelmek: „Az önkorlátozástól jobb emberré válok.” „A koplalás megszabadít a bűntudattól.”

4 Az aktuális képességek tartalmi összetevői Csoportjai: Teljesítményorientált képességek: pontosság, rend, tisztaság, engedelmesség, udvariasság, becsületesség, hűség, igazságosság, szorgalom/teljesítmény, takarékosság, megbízhatóság és alaposság Érzelemorientált képességek: szeretet, türelem, idő, példakép, bizalom, kapcsolat, szexualitás, remény, hit, egység Pl. „Gyűjtsd a pénzt, hogy legyen”- takarékosság, szorgalom és teljesítmény – befolyásolja a viszonyát saját testéhez, étkezéshez, örömszerzéshez, foglalkozáshoz stb.

5 A képességek hatása 4 közegen keresztül érvényesül: -érzékek – kapcsolatunk saját testünkkel -értelem -hagyomány -intuíció, képzelet Az aktuális képességek listája segít a probléma feltárásában: mikor lép fel konfliktusszerű reakció, milyen helyzetben, milyen partnerrel, milyen tartalmakkal kapcsolatban pl. partner későn ér haza – kapcsolat és pontosság

6 3. Ötlépcsős pozitív pszichoterápia 1.lépcső: megfigyelés, leírás: a páciens írásban számol be arról mi, ki és mikor okozott bosszúságot 2.lépcső: leltárba vétel: az aktuális képességek alapján megállapítjuk, hogy a beteg és partner milyen pozitív tulajdonságokkal rendelkezik a kifogásoltak mellett – cél: az általánosítás elkerülése 3.lépcső: a bizalmas viszony kiépítése érdekében megerősítjük azokat a tulajdonságokat, amelyek ellensúlyozzák a negatívakat 4.lépcső: verbalizáció – hozzásegítjük a kommunikációs zárlat feloldásához – pozitív és negatív tulajdonságok és élmények megbeszélése

7 5. lépcső: célkibővítés – a konfliktust ne terjessze ki más viselkedésmódokra, hanem új és addig át nem élt célokat fedezzen fel; pszichoterápia és öngyógyítás; Partnerkapcsolati, nevelési problémák, neurotikus és pszichoszomatikus zavarok stb ülés után már csökkentek a zavarok Adott kultúrára adott minták, normák, értékképzetek, viselkedésstílusok tartoznak. Más kultúra – más nevelés

8 A történetek funkciói Nevelő és gyógyító szerep - minták kialakítása és megváltoztatása A történettel való szembesülés során az emberek egymás közötti viszonyában, élményeikben és ezek lelki feldolgozásában különböző folyamatok játszódnak le – álláspont-változtatás Tükörfunkció: én-közelibbé válik a történet által, megkönnyíti az azonosulást, mégsem a saját problémájáról van szó ; a történet asszociációkat vált ki belőle, magáról, konfliktusairól, vágyairól vall Modellfunkció: -konfliktushelyzet és megoldási lehetőség -rugalmas – sokféleképpen értelmezhető -lehetőség próbacselekvésre gondolatainkban, érzelmeinkben

9 Közvetítő funkció: Az eredeti mechanizmusokat, alapmintákat nehéz feladni _ ellenállás (hallgat a páciens, késés, elmaradozás, a pszichoterápia megkérdőjelezése) csökkentése; Frontális támadás – frontális védekezés, helyette egy történet: -védelem a betegnek, hogy megszabaduljon védekező mechanizmusaitól -információkat közöl magáról a történetet kommentálva, magyarázva Raktár – hatás: - a képszerű történetek könnyen megjegyezhetők és felidézhetők -tartósak - függetlenedés a terapeutától Hagyományközvetítő funkció: túlmutat az egyénen továbbadja amit mások már elgondoltak, de az egyén számára új

10 Transzkultúrális közvetítő funkció: -az adott kultúra érvényes viselkedési normáit tartalmazza – biztonságot ad -más kultúra történetei – új gondolkozási modelleket mutatnak be -előítéletek csökkentése -gondolkodásra ösztönöz, kiszélesíti a látókörünket Regresszív funkció: -oldott partneri, baráti légkört teremt -Az intuíció, képzelet közegét szólítja meg -teljesítménycentrikus társadalomban a képzelethez való visszatérés regresszió – a felnőtt jellem visszatérhet az örömcentrikus viselkedésmódhoz, szemlélethez

11 Ellenminta- funkció: -a páciens elfogadhatja, de el is utasíthatja a történetben kínált megoldást - többértelmű információkat tartalmazó történet – mit lehet elfogadni belőle, mit nem -pszichoterápiában fel lehet iratni az ellenpéldákat, hogy gondolkozzon rajta a páciens Álláspont-változtatás: -fordulat a történetben - meglepetés ereje – aha élmény

12 A történetek olyanok, mint a gyógyszerek. Megfelelő időpontban és formában alkalmazva döntő fordulatot hozhatnak és képesek megváltoztatni a beteg hozzáállásának és viselkedésének megváltoztatását. Azonban, ha rosszul adagoljuk, akkor veszélyessé is válhat az alkalmazásuk.

13 Irodalom Peseschkian, N. (1991): A tudós meg a tevehajcsár. Budapest, Helikon Kiadó.

14 Köszönöm a figyelmet! Bárány Nikoletta


Letölteni ppt "A történetek „pszichoterápiás szerepe” Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár című műve alapján Készítette: Bárány Nikoletta SZTE, pszichológia szak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések