Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kognitív-tapasztalati self-elmélet Seymour Epstein modellje.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kognitív-tapasztalati self-elmélet Seymour Epstein modellje."— Előadás másolata:

1 A kognitív-tapasztalati self-elmélet Seymour Epstein modellje

2

3 A CEST elemei Négy alapvető igény Négy alapvető hiedelem Az információfeldolgozás 3 szintje A realitás implicit elméletei

4 Négy alapvető igény Maximálni az örömöt, minimalizálni a fájdalmat A kapcsolódás igénye Az önértékelés igénye Az adatokat egy stabil, koherens fogalmi rendszerbe illeszteni

5 A viselkedés a négy alapvető szükséglet kompromisszumának a terméke Az egészséges és hatékony funkcionálás a négy alapvető szükséglet egyenrangú kielégítettségének függvénye

6 Négy alapvető hiedelem Mennyire jóindulatú vagy rosszindulatú a világ Mennyire megbízhatóak vagy veszélyesek az emberek Mennyire értékes vagy értéktelen az én Mennyire értelmes vagy érthetetlen a világ

7 Az információfeldolgozás 3 szintje Analitikus, racionális Automatikus, tapasztalati Asszociációs

8 A tapasztalati és a racionális rendszer összehasonlítása TapasztalatiRacionális 1. HolisztikusAnalitikus 2. EmocionálisLogikus 3. Asszociációs ok-okozati kapcsolatok 4. A múlt emlékeinekAz események tudatos rezdülése közvetítértékelése mediálja a viselkedést 5. Konkrét képekben,Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban,szavakban, számokban narratívákbankódol kódolja a világot

9 6. Gyors feldolgozás: azLassabb feldolgozás: a azonnali tevékenységrekésleltetett tevékenységre irányulirányul 7. Kevésbé változik: csakGyorsabban változik: a ismétlődő vagy erősgondolkodás sebességével tapasztalattal változikváltozik 8. Durvábban differenciált,Jobban differenciált: kategorikus dimenzionális gondolkodás gondolkodás 9. Durvábban integráltJobban integrált (kognitív-affektív modulok)

10 10. Passzívan és tudat-Aktívan és tudatosan előttesen éljük meg:éljük meg: kontrolláljuk érzelmeink elragadnakgondolatainkat 11. Önigazolóan érvényes:Logika és bizonyíték kell a tapasztalás a hitaz igazolásához

11 Az önálló tapasztalati rendszerre utaló bizonyítékok „Nem volt kedvem tanulni, de meggyőztem magam” Irracionális félelmek, reklámok Piaget kísérlete: a gyerek nem tud beszámolni nonverbális tudásáról

12 A különálló tapasztalati rendszer felismerésével szembeni ellenállás A tapasztalat a háttér, előtérben a gondolkodás van A cselekvés valódi okától függetlenül mindig tudunk magyarázatokat adni Jobban szeretjük az „érzelmei áldozata” szerepet Nem szívesen térünk át új paradigmára

13 A tapasztalati sémák Az érzelmek adják hozzájuk a „királyi utat” A tudatelőttes kogníciók módosításával változtathatjuk meg az érzelmeket Kognitív terápia

14 A maladaptív sémák fenntartása Elfojtással ill. más elhárításokkal A magasabbrendű sémákat elszigeteljük az aktuális élménytől A fogalmi rendszer fenntartása: elszigeteléssel, szelektív észleléssel, az események szelektív keresésével Érzékeny pont és kényszer

15 Érzékeny pont: olyan tapasztalati általánosítások, amelyek bizonyos helyzetek veszélyes voltára utalnak. Bizonyos helyzetek az idegeinkre mennek. Kényszer: olyan általánosítás, amely arra vonatkozik, hogy bizonyos viselkedésmódok alkalmasak a félelem csökkentésére. Mereven viselkedünk bizonyos helyzetekben, kényelmetlen, ha nem viselkedünk a kényszernek megfelelően, és a fenyegetettség állapotában a kényszer még kifejezettebb.

16 A konstruktív gondolkodás A tapasztalati rendszer intelligenciája Az automatikus gondolkodás tartalmára és folyamataira vonatkozó tételek – A személy saját elméletének hiedelmei – Túláltalánosítás, kategorikus gondolkodás, mágikus gondolkodás stb Feltételezhetően a koragyermekkori élményeknek van a legnagyobb szerepe

17 Konstruktív gondolkodás Olyan automatikus kognitív folyamat, amely úgy serkenti az élet problémáival való megküzdést, hogy a hatékony megoldás valószínűségét maximalizálja, az egyénnek önmagának ill. másoknak okozott stressz mértékét pedig minimalizálja

18 A konstruktív gondolkodás jellemzői A konstruktív gondolkodás a problémák minimális stressz-költséggel történő megoldásának képessége A konstruktív gondolkodás az eredményes alkalmazkodás alapja: kognitív finom-elemzés a valóság szem előtt tartásával A konstruktív gondolkodás mozgatója a változás iránti érzék, ilyen értelemben az ember legjellegzetesebb jegyét, a változásra való képességet, mint az eredményes alkalmazkodás lényegét reprezentálja

19 A konstruktív gondolkodás kérdőív faktorai Érzelmi megküzdés Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás

20 Vizsgálatok a Konstruktív Gondolkodás Skálával

21


Letölteni ppt "A kognitív-tapasztalati self-elmélet Seymour Epstein modellje."

Hasonló előadás


Google Hirdetések