Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMátyás Dudás Megváltozta több, mint 9 éve
1
Barkati Ildikó Erika2 Bide Renáta1 Fehér Judit2 Horváth Ádám3 Janni Anikó1 Kanyuk Réka1 Kecskés Natália1 Kovács Alex?? Kovácsi Petra1/2 Kőszegi Anita2 Leide Csilla1 Makuvek Nóra2 Mecséri Gergő2 Móczár Veronika3 Ódor Eszter1 Pályi Viktória1 Pőcze Noémi1 Renczes Dávid1/2 Rigó Brigitta1 Roxer Egon2 Soczó Anna2 Straub Balázs3 Szénási Panna1 Tóth Gábor1 Törőcsik Tibor?? Vida Krisztina3-4??
2
Biológiai embertan 7. Előadás Középkor és reneszánsz
3
A természetképek változásai J. E. Lovelock: Gaia, (1979) lényege: a természet bonthatatlan egész az egység megbontásából könnyen problémák adódnak s erre nem figyel az emberi faj mítosz? ld. hülozoikus-panteisztikus korai elképzelések " Föld, mint egy irdatlan, eleven-nagy állat" értékei: amellett, hogy kvázi-mitológia dokumentált értekezés a bioszféráról önbíráló közéletjelentés holisztikus nézőpontok figyelmeztet arra, hogy tisztázatlan a természet és ember a természet és tudomány a tudományosság és a laicitás viszonya s mindezek még megíratlanok
4
históriai fázisok "harmónia a természettel" "harc a természet ellen" a "történelem" megjelenése a természet fogalmának megjelenése (de Lévi-Strauss) a civilizáció fogalmának megjelenése holisztikus szemlélet (utóbbi néhány év -tized-) fázisátjátszások! ősállapotokra való (mitikus) emlékezés Elveszett Éden, Kiűzetés a Paradicsomból, Aranykor, Jó Vadember természetkultusz szószólói: urbánus művészek Petrarca, Tavi Költők, E. Dickinson elszakadás - kapcsolatkiépítés ritmusa tudományban is megjelenik 1. leegyszerűsített természetkép megteremtése 2. e képben a saját hely megkeresése e szimplifikált természetképek nélkül pl. megérthetetlen kifejezések pl. kimegyünk a természetbe
5
a görög fordulat Szabó Árpád: 1. a görögök "természet" fogalma: - ami tőlünk függetlenül létezik - ami működő egész nem felettes hatalmak irányítják hanem a belső, szigorúan változatlan törvények azaz: a természetfölötti kikapcsolása 2.a tudomány lényegének része: a (szakadatlan) tudományos vita egy jelenségnek egyszerre több magyarázata (kísérlete) azaz: annak elismerése, hogy nincsenek végleges válaszok ennek következménye: tudósi/gondolkodói magatartásformákban rejlő veszély Platón I. Szókratész pere 416. o.
6
dualitások mi a valóság és mi nem? mi a mágikus és mi nem? mi a megismerhető és mi a sejthető? milyen szellemi régiók és milyen műfajok adják meg/írják le a a természet konkrét és absztrakt aspektusait? ezek a sajátosságok mindig összekeveredtek pl. füvészkönyvek bestiáriumok koszorúk bio-ikonográfiák keretnevei két mozzanat azonban közös 1. a tudomány mindig igyekszik a hamisat az igaztól elválasztani 2. a természet mindig több lesz, mint ami belőle megfejthető és leírható
7
Miskolczi G.: Egy jeles vad-kert, 1702 (Magvető, 1983) reszakralitás vágya tudományos növénynevek népi elnevezések tájsugallatok (Jókai, Szerb Antal - Humboldt, Darwin, Thoreau) deszakrálás Humboldt-Goethe vonal: science - non-science a természettudományok valamennyije minél többet deszakrál s volt is mitől! pl.Kepler archetípusai Paracelsus alkímiája ez egyszerre: elszegényítés (pl. Voltaire hígsága) tudományosság érték- és érzelemmentesítése és gazdagítás (Leibniz vagy Kant metafizikája) matematikai arzenál vizsgálati eszközök-módszerek kérdésfeltételek technikája
8
a természetképekből mindig kimaradt az ember pl. görögök az ember kettős természete (Szent Ágoston) XX. sz.: a természettel csak a természettudomány foglalkozhat de: mi a természet? " Mi magunkat tulajdonképpen természettudósoknak valljuk, akik tanulmányozásuk tárgyául a természet egy bizonyos produktumát, a parasztzenét választottuk... Természeti produktumnak tekinthetők ezek a termékek, mert a számukra legjellemzőbb sajátság létrejötte - a pregnánsan egységes stílusok kialakulása - csakis lelki közösségben élő nagy tömegeknek egyféle irányban működő ösztönszerű variáló készségével magyarázható. Ez a variáló készség pedig nem más, mint valamilyen természeti erő." - Bartók Béla, 1931 figyelmeztet: a ttm természetképe szűk evolúció: variáció - egység! tudomány (=szisztematikus faggatás) elvileg bármire alkalmazható a természetélmény fontossága
10
Herbáriumok, bestiáriumok Isten állatkertje. Válogatás a középkor és a reneszánsz állatleírásaiból. Palimpszeszt Kulturális Alapítvány, Bp. 2001. Gyógyszer nélkül. Vál. Magyar László András. Édesvíz Kiadó, Bp. 1997.
11
milyen szellemi régiók és milyen műfajok adják meg/írják le a a természet konkrét és absztrakt aspektusait? a sajátosságok összekeveredtek pl. füvészkönyvek bestiáriumok koszorúk bio-ikonográfiák keretnevei két mozzanat azonban közös 1. a tudomány mindig igyekszik a hamisat az igaztól elválasztani 2. a természet mindig több lesz, mint ami belőle megfejthető és leírható
12
Miskolczi G.: Egy jeles vad-kert, 1702 (Magvető, 1983) reszakralitás vágya tudományos növénynevek népi elnevezések –tájsugallatok (Jókai, Szerb Antal - Humboldt, Darwin, Thoreau) deszakrálás Humboldt-Goethe vonal: science - non-science a természettudományok valamennyije minél többet deszakrál s volt is mitől! pl.Kepler archetípusai Paracelsus alkímiája ez egyszerre: elszegényítés (pl. Voltaire hígsága) tudományosság érték- és érzelemmentesítése és gazdagítás (Leibniz vagy Kant metafizikája) matematikai arzenál vizsgálati eszközök-módszerek kérdésfeltételek technikája
13
új igények körvonalai sokféle természetkép létezik egymás mellett (+ egymásban) bioszféra-krízist egyik sem képes kezelni a természetképek és a tudatformák historikus viszonya a fő baj azokat az "agresszív harc" mentalitása alakította Homo insapiens milyen legyen az új természetkép? remitizáló Gaia reszakrális Gandhi Albert Schweitzer előtte: az érvek tisztázása lenne a fontosabb 1. az evolúció értékei (egyedi és kollektív formában) fontosak 2. értékőrzés (nincs jog a természet konstrukcióit pusztulásra ítélni) 3. a természetet plurálisan szabad közelíteni ("valódi alázat") evidencia: a természet ismeret nem kizárólag a természettudomány privilégiuma
14
De natura animalium, Arras ou Cambrai, 1270.
15
Pier Candido Decembrio: De animantium Naturis. 16. sz
16
Sechs heimische Singvögel. 17. sz.
17
De virtutibus herbarium
22
Conrad Gesner
23
a természetképekből mindig kimaradt az ember pl. görögök az ember kettős természete (Szent Ágoston) XX. sz.: a természettel csak a természettudomány foglalkozhat de: mi a természet? " Mi magunkat tulajdonképpen természettudósoknak valljuk, akik tanulmányozásuk tárgyául a természet egy bizonyos produktumát, a parasztzenét választottuk... Természeti produktumnak tekinthetők ezek a termékek, mert a számukra legjellemzőbb sajátság létrejötte - a pregnánsan egységes stílusok kialakulása - csakis lelki közösségben élő nagy tömegeknek egyféle irányban működő ösztönszerű variáló készségével magyarázható. Ez a variáló készség pedig nem más, mint valamilyen természeti erő." - Bartók Béla, 1931 figyelmeztet: a ttm természetképe szűk evolúció: variáció - egység! tudomány (=szisztematikus faggatás) elvileg bármire alkalmazható a természetélmény fontossága
24
Medicina Leonardo da Vinci: Válogatott írásai. Typotex. Bp. 2002. „Minden doktorságot csak ebből késérek”. Szemelvények orvosi kézikönyvekből. Magvető, Bp. 1983.
25
A négy testnedv, 8. századi kézirat Bayerisches Staatsbibliothek, München
26
Hildegard von Bingen (1098 – 1176) Hildegard von Bingen: Égi harmóniák. Paulus Hungarus – Kairosz, Bp. 2003
27
Albertus Magnus (1193 - 1280)
28
Albertus Magnus Tommaso da Mandena, Treviso, dominikánus kolostor, 1352.
29
Középkori kórház, könyvillusztráció, World Health Organization, Geneva
30
Avicenna: A medicina kánonja, 14. sz. kommentált mű
32
Padova, 1623.
33
A montpellier-i egyetem orvosi kara (8-9. sz. alapítás?), 19. sz. Bibliothèque Nationale, Párizs
34
Christine de Pisan 15. sz.-i könyvének illusztrációja. Bibliothèque Royale Albert 1er, Brüsszel
35
Galenus medicinai munkái, Velence, 1556.
36
Szent Kozma és Damján mártírok mint orvosok. Fernando del Rincòn, 16. sz. Prado, Madrid
37
Krisztus, mint gyógyszerész. Svájc, 1701. Schweizerisches Pharmazie-Historisches Museum, Basel
38
Jan van Scorel: Paracelsus (1493 – 1541) Louvre, Párizs
39
Izmok és erek, miniatúra, 12. sz.
40
Andreas Vesalius: De humani corporis fabrica. 1543.
41
Andreas Vesalius: De humani corporis fabrica. 1543. illusztrációi. Készitette: Jan Stephen van Calcar? New York Academy of Medicine, New York
42
Leonardo da Vinci
43
Bernhard Siegfried Albinus leideni anatómiaterme, 18. sz. Rijksuniversiteit, Leiden
44
Mágia, okkultizmus, ezoteria Magia naturalis. Kairosz Kiadó, Bp. 2005. H. C. Agrippa von Nettesheim: Titkos bölcselet. Vízöntő könyvek, Bp. 1900.
45
Agrippa von Nettesheim, 1533.
46
Szignatúratan. Michael Bernhard Valentini: Medicin Nov- Antiqua, 1713. National Library of Medicine, Bethesda
47
Della Porta, fiziognómia, 1586.
48
H. Brunschwig desztillációs kös könyvének címlapja, 1500.
49
Módszertan A skolasztika módszere A reneszánsz empiria Francis Bacon: Novum organum I. Nippon Kiadó, Bp. 1995.
50
Domenico Ghirlandaio: Öregember kisfiúval (1480 k.)
51
Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
52
Aquapendente Fabricius: vénabillentyűk, 1603. tanítványa: William Harvey
53
Santorio Santorio minőségi kísérlete, fametszet, 17. sz. National Library of Medicine, Bethesda
54
Avicenna (980 – 1037) Albertus Magnus (1193 – 1280) Bingen von Hildegard Clusius Carolus (1526 – 1609) Gesnerius Conrad (1516 – 1565) Megenberg, Konrád ( 14. század) = Thomas Cantimpratensis esnciklopédiája nyomán: „A természet könyve” Paracelsus Vesalius Andreas
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.