Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

 a kora keresztény zene: meghatározása, szerepe a liturgiában, műfajai, eredetének kérdése  egyházatyák munkássága, műveikben előforduló zenei utalások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: " a kora keresztény zene: meghatározása, szerepe a liturgiában, műfajai, eredetének kérdése  egyházatyák munkássága, műveikben előforduló zenei utalások."— Előadás másolata:

1

2  a kora keresztény zene: meghatározása, szerepe a liturgiában, műfajai, eredetének kérdése  egyházatyák munkássága, műveikben előforduló zenei utalások vizsgálata Az előadás részei:

3 Az előadás célja: • a hellenisztikus zenei elgondolások és a keresztény zenefelfogás közös sajátosságainak kimutatása

4  „Legyetek hálásak, Krisztus tanítása éljen bennetek elevenen, s teljes bölcsességgel tanítsátok és intsétek egymást. Énekeljetek Istennek hálás szívvel zsoltárt, himnuszt és szent énekeket.” (Pál lev. A kolosszeieknek, )  „Egymás közt énekeljetek zsoltárt, himnuszt és szent énekeket. Énekeljetek és ujjongjatok szívből az Úrnak.” (Pál lev. Az efezusiaknak, 5. 19)

5 Műfajok:  himnusz  zsoltár A kora keresztény zene eredete:  zsidó hagyomány  hellenisztikus kultúra

6 Hellenisztikus zeneelméletek:  püthagoreusok  Aristoxenos irányzata  éthosz-tan Az antik görög és a keresztény világ kapcsolata  nincs éles ellentét; a kereszténység a zene kapcsán is vesz át elemeket a görög kultúrából

7  Karthágó, II. század vége „a menet a templomoktól és az oltároktól, a tömjén és a vér fertelmességétől vonul a színházba fuvola és kürtszó kíséretében.” (A látványosságokról)

8  Alexandria, II. század Kétféle zene:  ténylegesen hallható, érzékelhető  püthagoreusok  érzékkel nem felfogható, égi muzsika  Aristoxenos Zenetanulás fontossága  éthosz-elmélet

9  Szent Hilarius (IV. század) A kis-ázsiai görögök egyházi énekei inspirálják saját himnuszaira.  Szent Ambrus (IV. század) A himnuszéneklést széles körben terjeszti el, közösség-összetartó erő. Antifonális ének  görög előzmények alapján

10  IV-V. század  az első keresztény zeneelmélet: De Musica  utánzás-e a művészet?  Arisztotelész  a test vagy a lélek utánoz?  Platón  bizonyos erkölcsi hajlam szükségessége a zene tanulmányozásához  éthosz- elmélet

11 Készítette: Pálfy Eszter PTE BTK Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011.


Letölteni ppt " a kora keresztény zene: meghatározása, szerepe a liturgiában, műfajai, eredetének kérdése  egyházatyák munkássága, műveikben előforduló zenei utalások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések