Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségbiztosítás és tanúsítás A vállalati minőségirányítási rendszer.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségbiztosítás és tanúsítás A vállalati minőségirányítási rendszer."— Előadás másolata:

1 Minőségbiztosítás és tanúsítás A vállalati minőségirányítási rendszer

2 A vállalat célrendszere A vállalat olyan gazdasági tevékenységet, azaz nyereség- és vagyonszerzés céljából üzletszerűen, ellenérték fejében történő termelő tevékenységet végző szervezet, amely bizonyos gazdasági, pénzügyi, műszaki jogi szabályozók figyelembevételével erőforrások felhasználásával terméket azaz a piacra árut, jószágot állít elő A vállalat olyan gazdasági tevékenységet, azaz nyereség- és vagyonszerzés céljából üzletszerűen, ellenérték fejében történő termelő tevékenységet végző szervezet, amely bizonyos gazdasági, pénzügyi, műszaki jogi szabályozók figyelembevételével erőforrások felhasználásával terméket azaz a piacra árut, jószágot állít elő Célirányos szervezet: Célrendszere a vállalat kultúrájából és az arra épülő értékrendjéből következik Célirányos szervezet: Célrendszere a vállalat kultúrájából és az arra épülő értékrendjéből következik Vállalati éves (üzleti) terv  az éves tevékenység alapja Vállalati éves (üzleti) terv  az éves tevékenység alapja A vállalat vezetése a vállalati politikával összhangban a vállalat minőségügyi céljait a vállalati minőségpolitikában (quality policy) fogalmazza meg A vállalat vezetése a vállalati politikával összhangban a vállalat minőségügyi céljait a vállalati minőségpolitikában (quality policy) fogalmazza meg

3 A vállalat minőségirányítási rendszerének működése MINŐSÉGIRÁNYITÁSI TEVÉKENYSÉGEK rendszerszervezet a minőségügyi tevékenységek eredménye jogszabályok vállalati szabályzatok erőforrások minőségpolitika minőségügyi eljárásutasítások

4 Minőségcélok A minőségpolitikát minőségcélokra kell bontani A minőségpolitikát minőségcélokra kell bontani A minőségcélok egyrészt a vállalat rendszeres tevékenységei minőségének tökéletesítését szolgálják, másrészt konkrét minőségügyi projektek és minőségügyi programok megvalósítását A minőségcélok egyrészt a vállalat rendszeres tevékenységei minőségének tökéletesítését szolgálják, másrészt konkrét minőségügyi projektek és minőségügyi programok megvalósítását A minőségügyi tevékenységek (vizsgálatok, ellenőrzések) összességét a minőségterv tartalmazza A minőségügyi tevékenységek (vizsgálatok, ellenőrzések) összességét a minőségterv tartalmazza

5 A vállalati minőségirányításra vonatkozó minőségügyi szabályozók Általános minőségügyi jogszabályok  általában függetlenek az adott termelés típusától Általános minőségügyi jogszabályok  általában függetlenek az adott termelés típusától Védelmi műszaki jogszabályok  részben függetlenek az adott termelés típusától Védelmi műszaki jogszabályok  részben függetlenek az adott termelés típusától Szakterületi műszaki jogszabályok  adott termelés különlegességére vonatkoznak Szakterületi műszaki jogszabályok  adott termelés különlegességére vonatkoznak Szabványok, ajánlások Szabványok, ajánlások

6 A minőségszabályozási termelési egység A minőséget csak a termékhez kapcsolódó igénykielégítés folyamatok oldaláról lehet értelmezni A minőséget csak a termékhez kapcsolódó igénykielégítés folyamatok oldaláról lehet értelmezni Melyek a vállalat főbb termékei, termékcsoportjai (azok a termékek, amelyek közel azonos piaci területet érintenek, a piacon egymással versengenek) Melyek a vállalat főbb termékei, termékcsoportjai (azok a termékek, amelyek közel azonos piaci területet érintenek, a piacon egymással versengenek) Minőségszabályozási termelési egység: az a termelési egység, amely adott terméket vagy termékcsoportot állít elő és amelynek főbb bemeneti is piaci termékek Minőségszabályozási termelési egység: az a termelési egység, amely adott terméket vagy termékcsoportot állít elő és amelynek főbb bemeneti is piaci termékek A minőségszabályozás kiinduló lépése a termék(csoportok) alapján a minőségszabályozási termelési egységek meghatározása A minőségszabályozás kiinduló lépése a termék(csoportok) alapján a minőségszabályozási termelési egységek meghatározása

7 Az igénykielégítési folyamat TERMELÉSI FOLYAMAT FOGYASZTÁSI FOLYAMAT termelőfogyasztó termék: érték igény- kielégítés igény értékrend csereérték

8 A teljes igénykielégítési folyamat főbb szakaszai TERMELÉSI FOLYAMAT FOGYASZTÁSI FOLYAMAT TERMELÉS TERMELŐRENDSZER LÉTESÍTÉSE TERMÉK ÉS TERMELŐ- RENDSZER TERVEZÉSE PIACKUTATÁS FOGYASZTÁS- SZOLGÁLAT FOGYASZTÁS FOGYASZTÓI IGÉNY MEGJELENÉSE termék igény

9 A termelés-minőségszabályozás vázlata MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS MEGFELELŐSÉGSZABÁLYOZÁS FOLYAMATSZABÁLYOZÁS TERMELÉSFOGYASZTÁS termék minőségügyi jogszabályok termelői minőség beavatkozó mértmegfelelőség fogyasztói minőség

10 A minőségszabályozási termelési egység A minőségszabályozási termelési egység a minőségszabályozás szempontjából megfelelőség- szabályozási termelési egységekre bontható A minőségszabályozási termelési egység a minőségszabályozás szempontjából megfelelőség- szabályozási termelési egységekre bontható Megfelelőség-szabályozási termelési egység: a folyamat azon része, amelynek mind a főbb bemeneteinek, mind a főbb kimeneteinek megtörténik a megfelelőség- megállapítása Megfelelőség-szabályozási termelési egység: a folyamat azon része, amelynek mind a főbb bemeneteinek, mind a főbb kimeneteinek megtörténik a megfelelőség- megállapítása Felbontható olyan folyamatszabályozási termelési egységekre, amelyek a folyamatszabályozás szempontjából önállóan szabályozhatók, szabályozandók Felbontható olyan folyamatszabályozási termelési egységekre, amelyek a folyamatszabályozás szempontjából önállóan szabályozhatók, szabályozandók

11 A termelés folyamatszabályozási rendszerének felépítése TERMELÉSI FOLYAMAT BEAVATKOZÁSMÉRÉS TERMELÉS-FOLYAMATSZABÁLYOZÓ RENDSZER beavatkozás beavatkozó változó mért állapotváltozók technológiai állapotváltozók Eltérés a kívánt mértéktőlelőírt beavatkozó változó

12 A megfelelőség-szabályozás célja A termelési folyamat minősége a folyamatszabályozással dől el A termelési folyamat minősége a folyamatszabályozással dől el Megfelelőség-szabályozás: „szűrő” szerep (a minőséget nem lehet javítani, csak a rossz minőséget kiszűréssel megelőzni) Megfelelőség-szabályozás: „szűrő” szerep (a minőséget nem lehet javítani, csak a rossz minőséget kiszűréssel megelőzni)  Bemenet megfelelősége  indulhat a folyamat  Végtermék minőségvizsgálata  a termelés szempontjából utólagos, a fogyasztási folyamat szempontjából bemenet-megfelelőség  Köztitermék megfelelőség-vizsgálata  Folyamatok megfelelőségének értelmezése és vizsgálata

13 Az objektumok megfelelőségének vizsgálata Vizsgálandó objektum OBJEKTUM ZÁROLÁSA Vizsgálat alatti objektum Elfogadás? Elfogadott objektum Elutasított objektum MEGFELELŐSÉG- MEGÁLLAPÍTÁS Követelmény- rendszer Vizsgálati eredmény MEGFELELŐSÉG- VIZSGÁLAT

14 A termelési folyamat megfelelőségének megállapítása A termelési folyamat (szakasz) megfelelőségének megállapítása az alábbi részekből áll: A termelési folyamat (szakasz) megfelelőségének megállapítása az alábbi részekből áll:  Bemenet-megfelelőségmegállapítás  Helyiség –megfelelőségmegállapítás  Folyamat –megfelelőségmegállapítás  Termelőrendszer –megfelelőségmegállapítás  Termék –megfelelőségmegállapítás

15 A megnemfelelőség kezelése Átsorolás: ha feltételezhető, hogy más követelmény- rendszer szerint megfelelő lehet Átsorolás: ha feltételezhető, hogy más követelmény- rendszer szerint megfelelő lehet Engedéllyel-felhasználás: ha feltételezhető, hogy nem okoz jelentős minőségromlást Engedéllyel-felhasználás: ha feltételezhető, hogy nem okoz jelentős minőségromlást Javítás: ha feltételezhető, hogy javítással megfelelővé alakítható Javítás: ha feltételezhető, hogy javítással megfelelővé alakítható Újramunkálás: ha feltételezhető, hogy újramunkálással megfelelővé alakítható Újramunkálás: ha feltételezhető, hogy újramunkálással megfelelővé alakítható Selejtezés: ha nem alakítható megfelelővé, ill. nem használható fel Selejtezés: ha nem alakítható megfelelővé, ill. nem használható fel

16 A termelés minőségszabályozása Megnemfelelőség okának feltárása  Ok megszüntetése  Jövőbeni megnemfelelőség kiküszöbölése Megnemfelelőség okának feltárása  Ok megszüntetése  Jövőbeni megnemfelelőség kiküszöbölése Bekövetkezett a megnemfelelőség  Hibaok feltárása  Helyesbítő tevékenység (ha lehet) a megnemfelelőség jövőbeni bekövetkezésének megszüntetésére Bekövetkezett a megnemfelelőség  Hibaok feltárása  Helyesbítő tevékenység (ha lehet) a megnemfelelőség jövőbeni bekövetkezésének megszüntetésére Feltételezett megnemfelelőség  Hibaokok feltárása  Megelőző tevékenység Feltételezett megnemfelelőség  Hibaokok feltárása  Megelőző tevékenység A helyesbítő, ill. megelőző tevékenységek általában: A helyesbítő, ill. megelőző tevékenységek általában:  a folyamatszabályozás megváltoztatásával, vagy  a folyamat megváltoztatásával valósítható meg.

17 A termelés-minőségbiztosítás vázlata A TERMELÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA TERMELÉS- MINŐSÉG- SZABÁLYOZÁS TERMELÉSELLÁTÁS- MEGFELELŐSÉG- SZABÁLYOZÁS TERMELŐRENDSZER- MEGFELELŐSÉG-SZABÁLYOZÁS TERMELÉS TERMELÉS- ELLÁTÁS TERMELŐ- RENDSZER TERMELŐ- RENDSZER TEVÉKENYSÉGEK

18 A minőségtökéletesítés főbb lépései Érdekeltek igényei (fogyasztók, termelők, társadalom) Termékjellemzők Folyamatjellemzők Rendszer (technológia) jellemzők Folyamatszabályozás Megfelelőségszabályozás Érdekeltek megelégedettsége Minőségtökéletesítés

19 Az igénykielégítési folyamat minőségének többszintű szabályozása MINŐSÉGTÖKÉLETESÍTÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS ADOTT SZINTEN MEGFELELŐSÉG-SZABÁLYOZÁS FOLYAMATSZABÁLYOZÁS TERMELÉS

20 A termékminőség tervezése Megelőzi: Megelőzi:  Piackutatás  Fogyasztói igények meghatározása  Termékre vonatkozó ötlet, kezdeményezés Termék kutatás-fejlesztése Termék kutatás-fejlesztése Kiindulópontja: a termék és minőségének, azaz a fogyasztói igényeknek a meghatározása Kiindulópontja: a termék és minőségének, azaz a fogyasztói igényeknek a meghatározása Termékminőség-tervezését a termékmegfelelőség-tervezés, ezen belül a termékmegfelelőség-követelményrendszer kidolgozása és a megfelelőség-vizsgálati-értékesítési- rendszer tervezése követi Termékminőség-tervezését a termékmegfelelőség-tervezés, ezen belül a termékmegfelelőség-követelményrendszer kidolgozása és a megfelelőség-vizsgálati-értékesítési- rendszer tervezése követi

21 A minőség-kifejtés elemei A fogyasztói minőségi igények pontos felmérése, A fogyasztói minőségi igények pontos felmérése, A fogyasztói minőségi igényekhez a termék szükséges funkcióinak meghatározása, A fogyasztói minőségi igényekhez a termék szükséges funkcióinak meghatározása, A termelői minőségi igények felmérés a fogyasztói funkció- igények tekintetében, A termelői minőségi igények felmérés a fogyasztói funkció- igények tekintetében, A társadalmi minőségi igények felmérése a fogyasztói funkció- igények tekintetében, A társadalmi minőségi igények felmérése a fogyasztói funkció- igények tekintetében, A funkciókhoz megfelelőség-tulajdonságok rendelése, A funkciókhoz megfelelőség-tulajdonságok rendelése, A funkciókhoz megfelelőség-követelményrendszer megállapítása, A funkciókhoz megfelelőség-követelményrendszer megállapítása, A termék és a termelés-technológia kidolgozása, A termék és a termelés-technológia kidolgozása, A termék piacképességének elemzése, A termék piacképességének elemzése, A termék gazdaságosságának elemzése A termék gazdaságosságának elemzése Bizonyos termékek esetén a terméktervezés jogilag szabályozott (gyógyszerek kifejlesztésénél figyelembe kell venni a GLP és a GCP előírásokat) Bizonyos termékek esetén a terméktervezés jogilag szabályozott (gyógyszerek kifejlesztésénél figyelembe kell venni a GLP és a GCP előírásokat)

22 Fogyasztókapcsolat Értékesítés Értékesítés A fogyasztók tájékoztatása A fogyasztók tájékoztatása Termékkövetés Termékkövetés Termék-beállítás Termék-beállítás A fogyasztás segítése A fogyasztás segítése Termék-működőképesség- (karbantartás és javítás) – biztosítás Termék-működőképesség- (karbantartás és javítás) – biztosítás Panaszok, reklamációk intézése Panaszok, reklamációk intézése Szavatosság, jótállás Szavatosság, jótállás Termékvisszahívás Termékvisszahívás Termékfelelősség intézése Termékfelelősség intézése Termékújrahasznosítás Termékújrahasznosítás A fogyasztókapcsolat a fenti tevékenységek összehangolt együttese, melynél figyelembe kell venni a társadalmi igényeket, törvényi előírásokat, a fogyasztó igényeit és a termelő gazdaságossági követelményeit. A fogyasztókapcsolat a fenti tevékenységek összehangolt együttese, melynél figyelembe kell venni a társadalmi igényeket, törvényi előírásokat, a fogyasztó igényeit és a termelő gazdaságossági követelményeit.


Letölteni ppt "Minőségbiztosítás és tanúsítás A vállalati minőségirányítási rendszer."

Hasonló előadás


Google Hirdetések