Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A globalizáció és a kultúra. 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A globalizáció és a kultúra. 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése."— Előadás másolata:

1 A globalizáció és a kultúra

2 Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése.  Nemzetállami határok „elmosódása”.

3 Globalizáció3 „Nincsenek határok”  Repülőgép segítségével néhány óra alatt a Föld bármely pontjára eljuthatunk.  A nemzetközi pénzügyi tranzakciók a számítógépek segítségével egy-két másodpercet vesznek igénybe.  A híradástechnika az információk rendkívül gyors áramlását teszi lehetővé.

4 Globalizáció4 GLOBALIZÁCIÓ 1. A világ kulturális és gazdasági egységesedése. 2. A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és növekvő függése. 3. Világméretű munkamegosztás és piac kialakulása. Az áruk, a tőke, az emberek és az információ áramlását a technika gyorsítja.

5 Globalizáció5 Vers „A kocsma, hitted, kiirthatatlan. Tévedtél. A helyén pizzahát van, s ahogy régen kiült a tornácra, úgy ül öregapád most a mekdonálcba. Tévedtél. A helyén pizzahát van, s ahogy régen kiült a tornácra, úgy ül öregapád most a mekdonálcba. Kis falud a tőke kicifrázza, a piactér mostmár szitipláza.”

6 Globalizáció6 Accor szállodalánc

7 Globalizáció7 Accor szállodalánc

8 Globalizáció8 Mit jelent a globalizáció?  A világ összekapcsoltsága  Túlnépesedés erősödése  A gazdasági megoszlás  A jövedelmi különbségek erősödése  A gazdasági, kulturális homogenizáció, fogyasztói társadalom, nemzetközi kereskedelem, a televízió, az internet hódításai  Az egész világon ugyanazok a gazdasági, kulturális minták terjednek el.

9 Globalizáció9 Globalizáció és antiglobalizáció Globalizáció -nemzetközi méretek -munkamegosztás, munkahelyteremtés -„Aki kimarad, lemarad!” Antiglobalizáció -minden egyforma lesz -a leggazdagabbak diktálják a feltételeket -belső piaci korrekciók csekély mértékben

10 Globalizáció10 Néhány következmény 1.Pénzpiaci forró pontok működése és gazdasági autonóm régiók kialakulása /kontra nemzetállamok 2.„Informacionalizmus” (Castells, 1980!) az információ termelése, forgalmazása, feldolgozása már alapvető forrása a termelésnek, termelékenységnek. 3.Üzleti ökoszisztémák, hálózatok jönnek létre: fogyasztók, gyártók, beszállítók,forgalmazók, szolgáltatók 4.Leomló határok, 80 nap helyett 48 óra óra alatt lehet körbeérni a földön

11 Globalizáció11 Nemzetközi marketing A marketingtevékenységek egynél több országban zajlanak. A különbség nem a marketingfogalmakon múlik, hanem a környezeten, amelyben a marketingterveket meg kell valósítani!

12 Globalizáció12 Globális marketing Globális cég Globális cég Globális termék/brandGlobális termék/brand Globális árpolitikaGlobális árpolitika Globális fogyasztói magatartásGlobális fogyasztói magatartás SztenderdizációSztenderdizáció SzponzorálásSzponzorálás ReklámReklám InternetbázisInternetbázis

13 Globalizáció13 A HELYI KULTÚRÁK SAJÁTOSSÁGAI  4 P + „ÖTÖDIK ELEM” A HELYI KULTÚRA  A KULTÚRA ÖRÖKÖLT ÉS TANULT ÉRTÉK  A FELVETT SZOKÁSOK ÖSSZESSÉGE

14 Globalizáció14 Kultúrák közeledésének hatásai  Pozitív hatása:  lehetővé teszi a "más"-nak jobb megismerését, a másság elfogadását, a pozitív, kölcsönösen jobbító hatások érvényesülését.  Negatív hatása:  egységesülő, globális kultúra, illetve civilizáció kialakulása felé visz, melyben a domináns kultúra és civilizáció félő, hogy elnyomja az egyes nemzeti-nemzetiségi kultúrákat, civilizációkat, illetve nyelveket.

15 Globalizáció15 A VIZSGÁLAT CÉLJAI  Ki dönt a vásárlásban?  Kinek a véleménye számít?  Termékhasználat  Célba talál-e a kommunikáció?  Hol és milyen körülmények között üzenjünk? Eredmény: a kultúra egyes elemeinek tudatos alkalmazása

16 Globalizáció16 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 1. Férfias vagy nőies beállítottság Az egyének egy bizonyos társadalmon belül mit tartanak fontosabbnak Eredmény, vagy folyamatorientáltság Férfias kultúra, ha a végeredmény fontos (arab országok, Japán) Nőies kultúra, ha a procedúrák, a célhoz való eljutás fontos

17 Globalizáció17 SIKER ITT, BUKÁS OTT Egy csendes középosztálybeli külvárosi környezet, a házak nagyon egyformák és közel vannak egymáshoz. A fiatal feleség hazavárja a férjét, míg a szomszédban a csinos szomszédasszonyt látjuk. Egyszer csak megérkezik a férj egy vadonatúj Renault Mégan-nal és megáll a szomszéd ház előtt, kezében egy csokor rózsával elindul befelé. Természetesen ezt látja a fiatal felesége és hatalmas jelenetet rendez. A férj ekkor veszi észre, hogy nem a saját, hanem a szomszéd ház előtt állt meg és elkezd szabadkozni, hogy ez az új autó miatt van, aminek sokkal jobbak a fékei mint a réginek.

18 Globalizáció18 Bonyolódik a jelenet, kiderül az is, hogy a feleségnek születésnapja van és a férj meg akarta lepni egy szép új autóval, amit végre megengedhetnek maguknak. A végén persze tisztázódik minden és egymás nyakába borulnak.  A USP az új ABS-rendszerű fék volt.  Pozicionálás: fiatal „kezdő” családok. A TV reklám eredménye:  Belgiumban hatalmas siker, az értékesítések a reklám hatására jelentősen nőttek.  Hollandiában teljes bukás

19 Globalizáció19 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 2. Egyén vagy közösség orientált Az a dimenzió, amely megmutatja, hogy egy kultúrán belül mennyire elfogadott az egyén illetve a közösség akaratának érvényesülése. Egyéni (Amerika), vagy demokratikus-közösségi (Japán)

20 Globalizáció20 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 3. Távolságtartó beállítottság Az a dimenzió, amely megmutatja, hogy egy kultúrán belül mennyire elfogadott a hatalom és annak különböző megnyilvánulásai. Tisztelet: Oroszország, India, Szerbia Elutasítás: Magyarország

21 Globalizáció21 Mi jellemzi a távolságtartó kultúrákat?  A hatalmi/vallási jelvények, ikonok vagy szereplők melletti megjelenés erősítheti a termék vagy márkanév elfogadását, vagy az üzenet hitelességét.  A „Gorbacsov vodka” egy régi jól bevált termék.  „Orbán vodka”? „Gyurcsány vodka”?

22 Globalizáció22 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 4. A BIZONYTALANSÁG ELKERÜLÉSÉRE VALÓ HAJLAM Az a dimenzió, amely meghatározza, hogy egy kultúrán belül mennyire félnek az emberek a bizonytalan szituációktól, illetve mennyire hajlamosak elfogadni az adott struktúrákat. Bizonytalanságkerülő: az inmobil magyar Elfogadó: USA - mobilitás

23 Globalizáció23 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 5. Rövid vagy hosszú távú orientáltság Az a dimenzió, amely kifejezi, hogy egy kultúrán belül mennyire számítanak a rövid vagy hosszú távú célok. Ez a dimenzió jelentős különbséget csak a keleti és az európai, ill. nyugati kultúrák között mutat. (EU rövid, keleti hosszú)

24 Globalizáció24 Mit nem vettek figyelembe a hirdetők?  A belga kultúra erősen férfias beállítottságú, míg a holland kultúra erősen nőies.  A férfias kultúrában a fontos pénzügyi döntéseket a családfő, a férfi hozza (magyar vidék?)  A nőies kultúrában minden fontos döntést a család közösen, konszenzus alapján hoz.

25 Globalizáció25 Kulturális korlátok: a nyelv  Nyelvi korlátok: a helyszíni kommunikációt akadályozzák (szóban és írásban is)  Egy svájci étterem étlapján találtuk: „Our wines leave you nothing to hope for.”  Egy koppenhágai repülőjegy irodában: „We take your bags and send them in all directions.”

26 Globalizáció26 Kulturális korlátok: attitűd  Az értékrend erősen kultúrafüggő.  Franciaországban a tradicionális étkezés magasabb pfreferenciájú, mint a gyorsétkezésé  Szlogenek megfogalmazása: mi áll az adott országban középpontban

27 Globalizáció27 Kulturális korlátok: viselkedési normák  Elsősorban a helyi frontszemélyzet kiválasztásánál fontos  Mosolygós amerikai, pesszimista közép-európai  A fejlett országokban sem épülnek le a kulturális korlátok (a londoni buszon sem veszi le csadorját a mohamedán nő)  Mi a szépségideál az adott országban?

28 Globalizáció28 A különböző kultúrák ismeretében könnyebb megismernünk és főleg megértenünk más országok, vagy akár a falu/város gondolkodásmódját. Ezen keresztül tökéletesíthetjük a kommunikációt, illetve ebből adódóan egyes termékek vagy márkanevek sikeres bevezetését. KONKLÚZIÓ

29 Globalizáció29

30 Globalizáció30 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Katona Mária


Letölteni ppt "A globalizáció és a kultúra. 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések