Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A globalizáció és a kultúra. 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A globalizáció és a kultúra. 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése."— Előadás másolata:

1 A globalizáció és a kultúra

2 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése.  Nemzetállami határok „elmosódása”.

3 2014. 07. 18. Globalizáció3 „Nincsenek határok”  Repülőgép segítségével néhány óra alatt a Föld bármely pontjára eljuthatunk.  A nemzetközi pénzügyi tranzakciók a számítógépek segítségével egy-két másodpercet vesznek igénybe.  A híradástechnika az információk rendkívül gyors áramlását teszi lehetővé.

4 2014. 07. 18. Globalizáció4 GLOBALIZÁCIÓ 1. A világ kulturális és gazdasági egységesedése. 2. A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és növekvő függése. 3. Világméretű munkamegosztás és piac kialakulása. Az áruk, a tőke, az emberek és az információ áramlását a technika gyorsítja.

5 2014. 07. 18. Globalizáció5 Vers „A kocsma, hitted, kiirthatatlan. Tévedtél. A helyén pizzahát van, s ahogy régen kiült a tornácra, úgy ül öregapád most a mekdonálcba. Tévedtél. A helyén pizzahát van, s ahogy régen kiült a tornácra, úgy ül öregapád most a mekdonálcba. Kis falud a tőke kicifrázza, a piactér mostmár szitipláza.”

6 2014. 07. 18. Globalizáció6 Accor szállodalánc

7 2014. 07. 18. Globalizáció7 Accor szállodalánc

8 2014. 07. 18. Globalizáció8 Mit jelent a globalizáció?  A világ összekapcsoltsága  Túlnépesedés erősödése  A gazdasági megoszlás  A jövedelmi különbségek erősödése  A gazdasági, kulturális homogenizáció, fogyasztói társadalom, nemzetközi kereskedelem, a televízió, az internet hódításai  Az egész világon ugyanazok a gazdasági, kulturális minták terjednek el.

9 2014. 07. 18. Globalizáció9 Globalizáció és antiglobalizáció Globalizáció -nemzetközi méretek -munkamegosztás, munkahelyteremtés -„Aki kimarad, lemarad!” Antiglobalizáció -minden egyforma lesz -a leggazdagabbak diktálják a feltételeket -belső piaci korrekciók csekély mértékben

10 2014. 07. 18. Globalizáció10 Néhány következmény 1.Pénzpiaci forró pontok működése és gazdasági autonóm régiók kialakulása /kontra nemzetállamok 2.„Informacionalizmus” (Castells, 1980!) az információ termelése, forgalmazása, feldolgozása már alapvető forrása a termelésnek, termelékenységnek. 3.Üzleti ökoszisztémák, hálózatok jönnek létre: fogyasztók, gyártók, beszállítók,forgalmazók, szolgáltatók 4.Leomló határok, 80 nap helyett 48 óra óra alatt lehet körbeérni a földön

11 2014. 07. 18. Globalizáció11 Nemzetközi marketing A marketingtevékenységek egynél több országban zajlanak. A különbség nem a marketingfogalmakon múlik, hanem a környezeten, amelyben a marketingterveket meg kell valósítani!

12 2014. 07. 18. Globalizáció12 Globális marketing Globális cég Globális cég Globális termék/brandGlobális termék/brand Globális árpolitikaGlobális árpolitika Globális fogyasztói magatartásGlobális fogyasztói magatartás SztenderdizációSztenderdizáció SzponzorálásSzponzorálás ReklámReklám InternetbázisInternetbázis

13 2014. 07. 18. Globalizáció13 A HELYI KULTÚRÁK SAJÁTOSSÁGAI  4 P + „ÖTÖDIK ELEM” A HELYI KULTÚRA  A KULTÚRA ÖRÖKÖLT ÉS TANULT ÉRTÉK  A FELVETT SZOKÁSOK ÖSSZESSÉGE

14 2014. 07. 18. Globalizáció14 Kultúrák közeledésének hatásai  Pozitív hatása:  lehetővé teszi a "más"-nak jobb megismerését, a másság elfogadását, a pozitív, kölcsönösen jobbító hatások érvényesülését.  Negatív hatása:  egységesülő, globális kultúra, illetve civilizáció kialakulása felé visz, melyben a domináns kultúra és civilizáció félő, hogy elnyomja az egyes nemzeti-nemzetiségi kultúrákat, civilizációkat, illetve nyelveket.

15 2014. 07. 18. Globalizáció15 A VIZSGÁLAT CÉLJAI  Ki dönt a vásárlásban?  Kinek a véleménye számít?  Termékhasználat  Célba talál-e a kommunikáció?  Hol és milyen körülmények között üzenjünk? Eredmény: a kultúra egyes elemeinek tudatos alkalmazása

16 2014. 07. 18. Globalizáció16 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 1. Férfias vagy nőies beállítottság Az egyének egy bizonyos társadalmon belül mit tartanak fontosabbnak Eredmény, vagy folyamatorientáltság Férfias kultúra, ha a végeredmény fontos (arab országok, Japán) Nőies kultúra, ha a procedúrák, a célhoz való eljutás fontos

17 2014. 07. 18. Globalizáció17 SIKER ITT, BUKÁS OTT Egy csendes középosztálybeli külvárosi környezet, a házak nagyon egyformák és közel vannak egymáshoz. A fiatal feleség hazavárja a férjét, míg a szomszédban a csinos szomszédasszonyt látjuk. Egyszer csak megérkezik a férj egy vadonatúj Renault Mégan-nal és megáll a szomszéd ház előtt, kezében egy csokor rózsával elindul befelé. Természetesen ezt látja a fiatal felesége és hatalmas jelenetet rendez. A férj ekkor veszi észre, hogy nem a saját, hanem a szomszéd ház előtt állt meg és elkezd szabadkozni, hogy ez az új autó miatt van, aminek sokkal jobbak a fékei mint a réginek.

18 2014. 07. 18. Globalizáció18 Bonyolódik a jelenet, kiderül az is, hogy a feleségnek születésnapja van és a férj meg akarta lepni egy szép új autóval, amit végre megengedhetnek maguknak. A végén persze tisztázódik minden és egymás nyakába borulnak.  A USP az új ABS-rendszerű fék volt.  Pozicionálás: fiatal „kezdő” családok. A TV reklám eredménye:  Belgiumban hatalmas siker, az értékesítések a reklám hatására jelentősen nőttek.  Hollandiában teljes bukás

19 2014. 07. 18. Globalizáció19 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 2. Egyén vagy közösség orientált Az a dimenzió, amely megmutatja, hogy egy kultúrán belül mennyire elfogadott az egyén illetve a közösség akaratának érvényesülése. Egyéni (Amerika), vagy demokratikus-közösségi (Japán)

20 2014. 07. 18. Globalizáció20 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 3. Távolságtartó beállítottság Az a dimenzió, amely megmutatja, hogy egy kultúrán belül mennyire elfogadott a hatalom és annak különböző megnyilvánulásai. Tisztelet: Oroszország, India, Szerbia Elutasítás: Magyarország

21 2014. 07. 18. Globalizáció21 Mi jellemzi a távolságtartó kultúrákat?  A hatalmi/vallási jelvények, ikonok vagy szereplők melletti megjelenés erősítheti a termék vagy márkanév elfogadását, vagy az üzenet hitelességét.  A „Gorbacsov vodka” egy régi jól bevált termék.  „Orbán vodka”? „Gyurcsány vodka”?

22 2014. 07. 18. Globalizáció22 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 4. A BIZONYTALANSÁG ELKERÜLÉSÉRE VALÓ HAJLAM Az a dimenzió, amely meghatározza, hogy egy kultúrán belül mennyire félnek az emberek a bizonytalan szituációktól, illetve mennyire hajlamosak elfogadni az adott struktúrákat. Bizonytalanságkerülő: az inmobil magyar Elfogadó: USA - mobilitás

23 2014. 07. 18. Globalizáció23 KULTÚRÁK DIMENZIÓI 5. Rövid vagy hosszú távú orientáltság Az a dimenzió, amely kifejezi, hogy egy kultúrán belül mennyire számítanak a rövid vagy hosszú távú célok. Ez a dimenzió jelentős különbséget csak a keleti és az európai, ill. nyugati kultúrák között mutat. (EU rövid, keleti hosszú)

24 2014. 07. 18. Globalizáció24 Mit nem vettek figyelembe a hirdetők?  A belga kultúra erősen férfias beállítottságú, míg a holland kultúra erősen nőies.  A férfias kultúrában a fontos pénzügyi döntéseket a családfő, a férfi hozza (magyar vidék?)  A nőies kultúrában minden fontos döntést a család közösen, konszenzus alapján hoz.

25 2014. 07. 18. Globalizáció25 Kulturális korlátok: a nyelv  Nyelvi korlátok: a helyszíni kommunikációt akadályozzák (szóban és írásban is)  Egy svájci étterem étlapján találtuk: „Our wines leave you nothing to hope for.”  Egy koppenhágai repülőjegy irodában: „We take your bags and send them in all directions.”

26 2014. 07. 18. Globalizáció26 Kulturális korlátok: attitűd  Az értékrend erősen kultúrafüggő.  Franciaországban a tradicionális étkezés magasabb pfreferenciájú, mint a gyorsétkezésé  Szlogenek megfogalmazása: mi áll az adott országban középpontban

27 2014. 07. 18. Globalizáció27 Kulturális korlátok: viselkedési normák  Elsősorban a helyi frontszemélyzet kiválasztásánál fontos  Mosolygós amerikai, pesszimista közép-európai  A fejlett országokban sem épülnek le a kulturális korlátok (a londoni buszon sem veszi le csadorját a mohamedán nő)  Mi a szépségideál az adott országban?

28 2014. 07. 18. Globalizáció28 A különböző kultúrák ismeretében könnyebb megismernünk és főleg megértenünk más országok, vagy akár a falu/város gondolkodásmódját. Ezen keresztül tökéletesíthetjük a kommunikációt, illetve ebből adódóan egyes termékek vagy márkanevek sikeres bevezetését. KONKLÚZIÓ

29 2014. 07. 18. Globalizáció29

30 2014. 07. 18. Globalizáció30 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Katona Mária +36-20-9-803-102 agrol@t-online.hu


Letölteni ppt "A globalizáció és a kultúra. 2014. 07. 18. Globalizáció2 A globalizáció fogalma  A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések