Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZOCIÁLIS MUNKA VI. MUNKANÉLKÜLIEK. ÚT A MUNKÁHOZ Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZOCIÁLIS MUNKA VI. MUNKANÉLKÜLIEK. ÚT A MUNKÁHOZ Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba."— Előadás másolata:

1 SZOCIÁLIS MUNKA VI. MUNKANÉLKÜLIEK

2 ÚT A MUNKÁHOZ Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba. Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba. A munka, tudás, tulajdon az alapja az átfogó kormányzati cselekvési programnak. A munka, tudás, tulajdon az alapja az átfogó kormányzati cselekvési programnak. A munkerőpiaci folyamatok és a szociális ellátórendszer kínálta szolgáltatások egymástól nem elválaszthatók. A munkerőpiaci folyamatok és a szociális ellátórendszer kínálta szolgáltatások egymástól nem elválaszthatók. A gazdaság növekedése és a szociális biztonság megteremtése egymással szorosan összefüggnek. A gazdaság növekedése és a szociális biztonság megteremtése egymással szorosan összefüggnek. Új társadalmi kezdeményezések, új társadalmi összhang megteremtése közös elvárásunk. Új társadalmi kezdeményezések, új társadalmi összhang megteremtése közös elvárásunk. A munkerőpiac új kihívásai, új eszközöket, új megoldásokat igényelnek tőlünk. A munkerőpiac új kihívásai, új eszközöket, új megoldásokat igényelnek tőlünk.

3 ÚT A MUNKÁHOZ Előzmények alacsony az aktivitási, valamint foglalkoztatottsági ráta alacsony az aktivitási, valamint foglalkoztatottsági ráta egyre magasabb az egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya, egyre magasabb az egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya, drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény, magas a segélyekből élők aránya. drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény, magas a segélyekből élők aránya.

4 ÚT A MUNKÁHOZ Előzmények A munkaerőpiac jellemzője: strukturális munkanélküliség, elhúzódó szerkezet váltás, struktúra váltás. A rendszerváltást követő tömeges álláshely megszűnés. A munkaerőpiac jellemzője: strukturális munkanélküliség, elhúzódó szerkezet váltás, struktúra váltás. A rendszerváltást követő tömeges álláshely megszűnés és 2007 között 47 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma 57,3%-ra. A Lisszaboni akcióprogram alapján Magyarország vállalta a foglakoztatás növelését, az aktivitás növelését és a rugalmasabb munkaerőpiac kialakítását és 2007 között 47 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma 57,3%-ra. A Lisszaboni akcióprogram alapján Magyarország vállalta a foglakoztatás növelését, az aktivitás növelését és a rugalmasabb munkaerőpiac kialakítását. 4,2M fő gazdaságilag aktívak száma (3,9M foglalkoztatott és a regisztrált munkanélküliek). 4,2M fő gazdaságilag aktívak száma (3,9M foglalkoztatott és a regisztrált munkanélküliek). Komoly kihívás a gazdaságilag inaktív népesség magas száma 2,5M fő. Komoly kihívás a gazdaságilag inaktív népesség magas száma 2,5M fő.

5 A regisztrált munkanélküliek/nyilvántartott álláskeresők számának alakulása

6 A rendszeres szociális segélyben részesülő álláskeresők száma

7 A 35 év alatti 8 általános iskolai végzettséggel nem rendelkező álláskeresők megoszlása régiónként

8 ÚT A MUNKÁHOZ Alapelvek: együttesen érvényesüljön a társadalmi szolidaritás és egyéni felelősség, együttesen érvényesüljön a társadalmi szolidaritás és egyéni felelősség, aki képes dolgozni az munkával járuljon hozzá a közteherviseléshez, aki képes dolgozni az munkával járuljon hozzá a közteherviseléshez, a minimum szintű ellátást továbbra is biztosítani szükséges az arra rászorulóknak, a minimum szintű ellátást továbbra is biztosítani szükséges az arra rászorulóknak, a segítségnyújtás és az együttműködéssel szemben támasztott követelmények, valamint ezekhez kapcsolódó szankciók együttes alkalmazása. a segítségnyújtás és az együttműködéssel szemben támasztott követelmények, valamint ezekhez kapcsolódó szankciók együttes alkalmazása.

9 ÚT A MUNKÁHOZ Célok A munkavállalást segítő támogatások és programok (aktív munkaerőpiaci eszközök alkalmazása). A munkavállalást segítő támogatások és programok (aktív munkaerőpiaci eszközök alkalmazása). A munkából való megélhetés perspektívájának megteremtése. A munkából való megélhetés perspektívájának megteremtése. Szociális támogatáspolitika keretein belül jobban érvényesíteni a rászorultsági elvet Szociális támogatáspolitika keretein belül jobban érvényesíteni a rászorultsági elvet

10 ÚT A MUNKÁHOZ Célok a segélyezettek munkaerőpiaci pozíciójának javítása, a segélyezettek munkaerőpiaci pozíciójának javítása, a segélyezés munka ellen ösztönző hatásának mérséklése, a segélyezés munka ellen ösztönző hatásának mérséklése, a foglalkoztatás növelése, a foglalkoztatás növelése, a szociális és munkaügyi szolgáltatások együttműködésének erősítése a segélyezettek integrációja érdekében. a szociális és munkaügyi szolgáltatások együttműködésének erősítése a segélyezettek integrációja érdekében.

11 ÚT A MUNKÁHOZ Célok „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, fekete munka visszaszorítása, fekete munka visszaszorítása, tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése

12 ÚT A MUNKÁHOZ Célcsoportok Az út a munkához program közel 780 ezer embert érint. Az út a munkához program közel 780 ezer embert érint. az egyéb gazdaságilag nem aktívak (kb. 350 ezer fő) az egyéb gazdaságilag nem aktívak (kb. 350 ezer fő) nyilvántartott álláskereső (kb. 400 ezer fő) nyilvántartott álláskereső (kb. 400 ezer fő)  ebből rendszeres szociális segélyből élő (kb. 140 ezer fő ) egyéb rendszeres szociális segélyezett (kb. 30 ezer fő) egyéb rendszeres szociális segélyezett (kb. 30 ezer fő)

13 ÚT A MUNKÁHOZ Intézkedések típusai Egyszerre kell érvényesíteni a munkaerő- keresletet célzottan ösztönző intézkedéseket, a leghátrányosabb helyzetben lévők támogatását és a munkába lépést ellenösztönző hatások korlátozását. Egyszerre kell érvényesíteni a munkaerő- keresletet célzottan ösztönző intézkedéseket, a leghátrányosabb helyzetben lévők támogatását és a munkába lépést ellenösztönző hatások korlátozását.

14 ÚT A MUNKÁHOZ Intézkedések típusai Foglalkoztatottságot növelő, ösztönző intézkedések Foglalkoztatottságot növelő, ösztönző intézkedések Foglalkoztatást támogató intézkedések Foglalkoztatást támogató intézkedések Feketemunkát visszaszorító, szigorító intézkedések Feketemunkát visszaszorító, szigorító intézkedések

15 ÚT A MUNKÁHOZ Ösztöntő intézkedések Járulékkedvezmények biztosítása (Start kártyák) Járulékkedvezmények biztosítása (Start kártyák) Közfoglalkoztatás ösztönzése Közfoglalkoztatás ösztönzése Rugalmas foglalkoztatás elősegítése (AM könyv szabályainak módosítása) Rugalmas foglalkoztatás elősegítése (AM könyv szabályainak módosítása) Tartós munkanélküliség megelőzése Tartós munkanélküliség megelőzése Képzés szerepének növelése Képzés szerepének növelése Leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élők célzott támogatása Leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élők célzott támogatása Védett szervezetek számára ösztönzők kialakítása Védett szervezetek számára ösztönzők kialakítása

16 ÚT A MUNKÁHOZ Ösztöntő intézkedések Járulékkedvezménnyel támogatott foglalkoztatás – Start kártyák. Járulékkedvezménnyel támogatott foglalkoztatás – Start kártyák. Start régió kártya 47 leghátrányosabb helyzetű kistérségben. Start régió kártya 47 leghátrányosabb helyzetű kistérségben. Álláskeresési járadékra való jogosultság kezdetétől ösztönözni a minél gyorsabb elhelyezkedést (3 hónapon belül bonus rendszer érvényesítése). Álláskeresési járadékra való jogosultság kezdetétől ösztönözni a minél gyorsabb elhelyezkedést (3 hónapon belül bonus rendszer érvényesítése). Távmunka – Tamop projekt. Távmunka – Tamop projekt. Nem mondunk le senkiről – komplex térségfejlesztési program. Nem mondunk le senkiről – komplex térségfejlesztési program.

17 ÚT A MUNKÁHOZ Támogató intézkedések Foglalkoztatási és szociális adatbázisok összekapcsolása Foglalkoztatási és szociális adatbázisok összekapcsolása Civil szervezetek foglalkoztatást elősegítő szerepének növelése Civil szervezetek foglalkoztatást elősegítő szerepének növelése ÁFSZ intézményrendszerének fejlesztése ÁFSZ intézményrendszerének fejlesztése EBH funkcióinak fejlesztése EBH funkcióinak fejlesztése Munkaügyi és szociális szolgáltatások együttes fejlesztése Munkaügyi és szociális szolgáltatások együttes fejlesztése

18 ÚT A MUNKÁHOZ Támogató intézkedések Naprakész nyilvántartás. Naprakész nyilvántartás. Civil szervezetek akkreditációs rendszerének fejlesztése, foglalkoztatási paktumok – partnerség, társadalmi tőke hasznosítása. Civil szervezetek akkreditációs rendszerének fejlesztése, foglalkoztatási paktumok – partnerség, társadalmi tőke hasznosítása. ÁFSZ szolgáltatási rendszerének fejlesztése TAMOP 1.3 keretében (szolgáltatás fejlesztés, információs rendszer fejlesztése, virtuális munkaerőpiac). ÁFSZ szolgáltatási rendszerének fejlesztése TAMOP 1.3 keretében (szolgáltatás fejlesztés, információs rendszer fejlesztése, virtuális munkaerőpiac). EBH – foglalkoztatási diszkrimináció elleni fellépés, szervezeti kapacitás bővítés. EBH – foglalkoztatási diszkrimináció elleni fellépés, szervezeti kapacitás bővítés.

19 ÚT A MUNKÁHOZ Szigorító intézkedések Munkateszt alkalmazása Munkateszt alkalmazása Azoknak a kizárása a támogatásból, akik illegális, bejelentés nélküli, fekete foglakoztatásban vesznek részt Azoknak a kizárása a támogatásból, akik illegális, bejelentés nélküli, fekete foglakoztatásban vesznek részt Fokozottabb ellenőrzés, a szabályok szigorítása Fokozottabb ellenőrzés, a szabályok szigorítása

20 ÚT A MUNKÁHOZ Szigorító intézkedések Munkateszt: a rendszeres szociális segély feltétele (minden hónapban 5 nap/20 óra). Bejelentett munkával vagy képzéssel kiváltható. Munkateszt: a rendszeres szociális segély feltétele (minden hónapban 5 nap/20 óra). Bejelentett munkával vagy képzéssel kiváltható. Egészségügyi alkalmasság vizsgálata (foglalkoztathatóság, orvosi vizsgálat- üzemorvos) Egészségügyi alkalmasság vizsgálata (foglalkoztathatóság, orvosi vizsgálat- üzemorvos) A kölcsönös felelősség elvének érvényesítése. A kölcsönös felelősség elvének érvényesítése.

21 ÚT A MUNKÁHOZ Jogszabályi háttér Az egyes szociális és foglalkoztatási törvények módosításáról szóló CVII. törvény (Eszft.) Az egyes szociális és foglalkoztatási törvények módosításáról szóló CVII. törvény (Eszft.) (5 törvény módosítása) (5 törvény módosítása) Szociális törvényben: „Aktív korúak ellátása” fejezet Szociális törvényben: „Aktív korúak ellátása” fejezet A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal kapcsolatos egy kormányrendeletek módosításáról szóló 341/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal kapcsolatos egy kormányrendeletek módosításáról szóló 341/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet. Folyamatban vannak a foglalkoztatási területhez kapcsolódó jogszabályok kiadása (pl.: Foglalkoztatási és Szociális Adatbázis). Folyamatban vannak a foglalkoztatási területhez kapcsolódó jogszabályok kiadása (pl.: Foglalkoztatási és Szociális Adatbázis).

22 ÚT A MUNKÁHOZ Jogosultsági feltételek A jogosultsági feltételek az aktív korúak ellátásánál azonosak, az eddigiekhez képest nem változtak: jövedelmi és vagyoni feltétel (a családi jövedelem nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 90%-át és vagyonnal nem rendelkezik), jövedelmi és vagyoni feltétel (a családi jövedelem nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 90%-át és vagyonnal nem rendelkezik), vagy lejárt az álláskeresési támogatása, vagy előzetesen együttműködött egy évig. vagy lejárt az álláskeresési támogatása, vagy előzetesen együttműködött egy évig. Megállapítása a jegyző feladata. Változás: Az előzetes együttműködési kötelezettséget csak a munkaügyi szervvel lehet teljesíteni januártól.

23 ÚT A MUNKÁHOZ AKTÍV KORÚAK ELLÁTÁSA Munkaképes korú, de állás és jövedelem nélküli személyek esetén két kategória az eddigi egy (segély) helyett: Rendszeres szociális segélyezettek: munkára egészségi okok miatt nem képesek, 55 év felettiek, 14 éven aluli gyermek elhelyezését nem tudják napközbeni ellátás kertében biztosítani (feltéve, hogy a másik szülő ellátásban nem részesül). Rendelkezésre állási támogatásra jogosultak: a rendszeres szociális segélyre nem jogosultak, akkor kerül folyósításra, ha o nem vesz részt közfoglalkoztatásban, o olyan képzésben vesz részt, amelyhez nem kapcsolódik keresetpótló juttatás.

24 ÚT A MUNKÁHOZ Rendszeres szociális segélyezettek Együttműködési kötelezettséget kell előírni: az önkormányzat által kijelölt szervvel, jellemzően a családsegítő szolgálatokkal (kivétel az egészségkárosodottak) – 15 napon belül kell jelentkeznie. Együttműködési kötelezettséget kell előírni: az önkormányzat által kijelölt szervvel, jellemzően a családsegítő szolgálatokkal (kivétel az egészségkárosodottak) – 15 napon belül kell jelentkeznie. Együttműködés célja: képességfejlesztés, életmódformálás – helyi rendeletben kell szabályozni a célokat,. Együttműködés célja: képességfejlesztés, életmódformálás – helyi rendeletben kell szabályozni a célokat,. Összege: az eddigi szabályokat kell alkalmazni, vagyis továbbra is a család összetételének figyelembevételével a nyugdíjminimum 90%-ig egészíti ki a család jövedelmét (maximum a nettó minimálbér – Ft). Összege: az eddigi szabályokat kell alkalmazni, vagyis továbbra is a család összetételének figyelembevételével a nyugdíjminimum 90%-ig egészíti ki a család jövedelmét (maximum a nettó minimálbér – Ft). Önként vállalhatják a közfoglalkoztatásban való részvételt: Önként vállalhatják a közfoglalkoztatásban való részvételt: o a települési önkormányzattal kötött megállapodás keretében 1 évig, o ez esetben a rendelkezésre állási támogatásra lesznek jogosultak. Az önkormányzat (polgármester, átadott hatáskörben más személy, vagy szerv) akkor köti meg a megállapodást, ha a közfoglalkoztatási terv alapján tudja biztosítani a rendszeres szociális segélyes foglalkoztatását.

25 ÚT A MUNKÁHOZ Rendszeres szociális segély A segély megszüntetése: együttműködés megszegése esetén (2 éven belül ismételten megszegi) együttműködés megszegése esetén (2 éven belül ismételten megszegi) jogellenes munkavégzés (első alkalom 1 hónapos felfüggesztése, 2. alkalommal – 2 éven belül –megszüntetésre kerül sor), jogellenes munkavégzés (első alkalom 1 hónapos felfüggesztése, 2. alkalommal – 2 éven belül –megszüntetésre kerül sor), az eddigi kizáró okok is megmaradtak, pl.: az eddigi kizáró okok is megmaradtak, pl.: o felülvizsgálatot akadályozza, o keresőtevékenységbe kezd, o GYES-ben vagy GYET-ben részesül.

26 ÚT A MUNKÁHOZ Rendelkezésre állási támogatás(RÁT) Az ellátásra való jogosultság feltétele: ha közfoglalkoztatásban neki felróható okból nem vesz részt és táppénzben, vagy távolléti díjban nem részesül, vagy ha közfoglalkoztatásban neki felróható okból nem vesz részt és táppénzben, vagy távolléti díjban nem részesül, vagy olyan képzésben vesz részt, amelyhez keresetpótló juttatást az Flt. szerint nem állapítottak meg (35. év alatti általános iskolát nem végzettek esetén speciális szabály) = rendelkezésre állási támogatás illeti meg. olyan képzésben vesz részt, amelyhez keresetpótló juttatást az Flt. szerint nem állapítottak meg (35. év alatti általános iskolát nem végzettek esetén speciális szabály) = rendelkezésre állási támogatás illeti meg. Együttműködési kötelezettség: állami foglalkoztatási szervvel (nyilvántartásba vétel és álláskeresési megállapodás megkötése – 15 napon belül kell jelentkeznie). Együttműködési kötelezettség: állami foglalkoztatási szervvel (nyilvántartásba vétel és álláskeresési megállapodás megkötése – 15 napon belül kell jelentkeznie). Összege: fix, a család létszámától függetlenül az öregségi nyugdíj minimum összegével egyezik meg ( Ft), Összege: fix, a család létszámától függetlenül az öregségi nyugdíj minimum összegével egyezik meg ( Ft), átmeneti szabály: ha kisebb a RÁT összege, akkor a decemberében kifizetett segélyt kell folyósítani az év végéig. átmeneti szabály: ha kisebb a RÁT összege, akkor a decemberében kifizetett segélyt kell folyósítani az év végéig.

27 ÚT A MUNKÁHOZ Rendelkezésre állási támogatás(RÁT) Támogatásra való jogosultság megszüntetése: Támogatásra való jogosultság megszüntetése: o neki felróható okból törlik az álláskeresők nyilvántartásából, o a felajánlott munka visszautasítása, o jogellenes munkavégzés (azonos a segélyével), o általános megszűnési okok. A felülvizsgálat speciális szabályai: A felülvizsgálat speciális szabályai: o a közfoglalkoztatásból származó jövedelmet figyelmen kívül kell hagyni. A többi ellátás tekintetében pedig a közfoglalkoztatásból származó jövedelemnek a Ft-ot meghaladó részét nem kell figyelembe venni. A többi ellátás tekintetében pedig a közfoglalkoztatásból származó jövedelemnek a Ft-ot meghaladó részét nem kell figyelembe venni.

28 ÚT A MUNKÁHOZ Átmeneti időszak A törvény jan. 1-jétől lépett hatályba, a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell. A törvény jan. 1-jétől lépett hatályba, a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell XII. 31-én ellátásban részesülőket március 31.-ig kell felülvizsgálni az aktív korúak ellátására való jogosultság szempontjából – felülvizsgálatot követő hónaptól kell rendelkezni az új ellátásról XII. 31-én ellátásban részesülőket március 31.-ig kell felülvizsgálni az aktív korúak ellátására való jogosultság szempontjából – felülvizsgálatot követő hónaptól kell rendelkezni az új ellátásról XII. 31-én közfoglalkoztatásban résztvevő személyt a foglalkoztatás lejártával kell felülvizsgálni XII. 31-én közfoglalkoztatásban résztvevő személyt a foglalkoztatás lejártával kell felülvizsgálni. Az álláskeresési támogatásban részesülőnek a megállapított segélyt annak megszűntéig tovább kell folyósítani. Az álláskeresési támogatásban részesülőnek a megállapított segélyt annak megszűntéig tovább kell folyósítani. A beilleszkedési programra is kiterjed a felülvizsgálat. A beilleszkedési programra is kiterjed a felülvizsgálat.

29 ÚT A MUNKÁHOZ KÖZFOGLALKOZTATÁS Célja az egyén és a társadalom oldaláról: a munkaerőpiacról tartósan kiszorulók ne veszítsék el kapcsolatukat a munka világával, a munkaerőpiacról tartósan kiszorulók ne veszítsék el kapcsolatukat a munka világával, képességüket megtartsák a munkavégzésre képességüket megtartsák a munkavégzésre hasznos munkát végezzenek, dolgozzanak. hasznos munkát végezzenek, dolgozzanak. A közcélú munka megszervezése a települési önkormányzat feladata (társulás, vagy más szerv útján is végezheti) től a közcélú foglalkoztatást szervezni kell, függetlenül attól, hogy még nem készült el a közfoglalkoztatási terv! Önkormányzat kötelezettségeinek meghatározása (Szt. 36. és 37/A. §.) Közfoglalkoztatási terv készítése Közfoglalkoztatási terv készítése

30 ÚT A MUNKÁHOZ Közfoglalkoztatás formái Közfoglalkoztatás formái Közcélú munka: állami, vagy helyi önkormányzati feladat ellátás, amelynek teljesítéséről a helyi önkormányzat gondoskodik (Szt. 36. §.)=önkormányzati feladat Közcélú munka: állami, vagy helyi önkormányzati feladat ellátás, amelynek teljesítéséről a helyi önkormányzat gondoskodik (Szt. 36. §.)=önkormányzati feladat Közmunka: célja az állami, vagy önkormányzati feladatellátás – pályázati rendszerben SZMM régiónként ír ki 3-8 hónapos határozott időtartamú közmunkaprogramokat álláskeresők alkalmazására (téli időszak, idősgondozás, parlagfű mentesítés)=központi program, pályázat Közmunka: célja az állami, vagy önkormányzati feladatellátás – pályázati rendszerben SZMM régiónként ír ki 3-8 hónapos határozott időtartamú közmunkaprogramokat álláskeresők alkalmazására (téli időszak, idősgondozás, parlagfű mentesítés)=központi program, pályázat Közhasznú munkavégzés: munkaügyi központ támogatásával, a lakosságot, vagy a települést érintő közfeladat ellátását végezhetik kht., gazdasági társaságok- kiközvetítettek alkalmazása nem üzletszerű gazdasági tevékenységre = régiós, kirendeltségi szintű Közhasznú munkavégzés: munkaügyi központ támogatásával, a lakosságot, vagy a települést érintő közfeladat ellátását végezhetik kht., gazdasági társaságok- kiközvetítettek alkalmazása nem üzletszerű gazdasági tevékenységre = régiós, kirendeltségi szintű

31 ÚT A MUNKÁHOZ Közcélú munka Foglalkoztatható: akinek az aktív korúak ellátására való jogosultságát megállapították (kivéve az RSZS, de ő is nyilatkozatában vállalhatja - kivéve az egészségkárosodott- aki teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat) akinek az aktív korúak ellátására való jogosultságát megállapították (kivéve az RSZS, de ő is nyilatkozatában vállalhatja - kivéve az egészségkárosodott- aki teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat) A kirendeltségen kéri az álláskeresőként való nyilvántartásba vételét és teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat. A kirendeltségen kéri az álláskeresőként való nyilvántartásba vételét és teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat.Jellemzői: legalább évi 90 munkanap (4,5 hónap) legalább évi 90 munkanap (4,5 hónap) legalább napi 6 óra, legalább napi 6 óra, határozott idejű munkaviszony – munkaszerződéssel, Mtv. 79. §. (időtartamát naptárilag kell meghatározni, 5 évet nem haladhatja meg, ha az időtartam lejártát követően 1 nappal továbbdolgozik határozatlan idejűvé alakul), határozott idejű munkaviszony – munkaszerződéssel, Mtv. 79. §. (időtartamát naptárilag kell meghatározni, 5 évet nem haladhatja meg, ha az időtartam lejártát követően 1 nappal továbbdolgozik határozatlan idejűvé alakul), munkabér, legkevesebb a minimálbér (71500) munkabér, legkevesebb a minimálbér (71500) RÁT esetén a munkakezdés időpontjáról legalább 5 nappal korábban kell értesíteni RÁT esetén a munkakezdés időpontjáról legalább 5 nappal korábban kell értesíteni

32 ÚT A MUNKÁHOZ Mi a megfelelő munka? Szt. 35. §. (2) a RÁT-osok számára előírja: szakképzettségének, iskolai végzettségének, képzettségi szintjének megfelel, egészségi állapota szerint alkalmas, szakképzettségének, iskolai végzettségének, képzettségi szintjének megfelel, egészségi állapota szerint alkalmas, a munkahely és lakóhely közötti utazási idő oda vissza 3 órát (10 év alatti gyermek esetén 2 órát) nem haladja meg és a várható kereset eléri a minimálbért, a munkahely és lakóhely közötti utazási idő oda vissza 3 órát (10 év alatti gyermek esetén 2 órát) nem haladja meg és a várható kereset eléri a minimálbért, részmunkaidős esetén a fentiek fele,időarányos bér részmunkaidős esetén a fentiek fele,időarányos bér keresőképtelenségre hivatkozás esetén – a foglalkoztató felülvizsgálatot kérhet –jegyző kezdeményezheti keresőképtelenségre hivatkozás esetén – a foglalkoztató felülvizsgálatot kérhet –jegyző kezdeményezheti foglalkozás egészségügyi vizsgálatra a kirendeltség küldi el: adott munkakörre szól és érvényessége eltérő foglalkozás egészségügyi vizsgálatra a kirendeltség küldi el: adott munkakörre szól és érvényessége eltérő

33 ÚT A MUNKÁHOZ Közfoglalkoztatási terv Az önkormányzat és munkaügy együttműködésében készül el egyéves időtartamra szól (2009. IV. 15.-ig) egyéves időtartamra szól (2009. IV. 15.-ig) A tervezés folyamata: elemzés (munkaügyi adatok alapján), elemzés (munkaügyi adatok alapján), segélyezettek értékelése, segélyezettek értékelése, közfoglalkoztatási feladatok, tevékenységek összeállítása, közfoglalkoztatási feladatok, tevékenységek összeállítása, lakossági vélemény kikérése, lakossági vélemény kikérése, a feladatok személyhez kötött ütemezése a feladatok személyhez kötött ütemezése Egyeztetése: előzetes véleményezés - kirendeltség, helyi szociálpolitikai kerekasztal

34 ÚT A MUNKÁHOZ A terv tartalma és elfogadása 37/A. §. (2) Rát-osok várható képzettség szerinti összetétele, Rát-osok várható képzettség szerinti összetétele, Közfeladatok megjelölése, ütemezése, Közfeladatok megjelölése, ütemezése, Ehhez szükséges létszám, Ehhez szükséges létszám, Rendelkezésre álló források tervezése Rendelkezésre álló források tervezése Egyéb kimutatások (intézmények, szolgáltatók, eddigi közmunka, közhasznú) Egyéb kimutatások (intézmények, szolgáltatók, eddigi közmunka, közhasznú) Döntés: képviselő testület, társulási tanács évente február 15-ig (most ápr.15.) Megküldése: kirendeltség, MÁK (5 napon belül!) Szankciók: MÁK visszatartja (nem tarthatja) az állami támogatás 15 %-át. Módosítható, lényeges változás esetén

35 ÚT A MUNKÁHOZ Tevékenységek listája Közterületi feladatok, segédmunka Közterületi feladatok, segédmunka Közintézményekben kisegítés (óvoda, iskola, polgármesteri hivatal, egészségügyi intézmények), akkor is lehet, ha ellátási szerződést kötött az önkormányzat (egyházzal, nem állami szervvel) Közintézményekben kisegítés (óvoda, iskola, polgármesteri hivatal, egészségügyi intézmények), akkor is lehet, ha ellátási szerződést kötött az önkormányzat (egyházzal, nem állami szervvel) Kiegészítő tevékenységek (gondnok, portás, kézbesítő, adminisztrátor, adat feldolgozó) Kiegészítő tevékenységek (gondnok, portás, kézbesítő, adminisztrátor, adat feldolgozó) Szociális tevékenységek (házi gondozáshoz segítség, étel kiszállítás, bevásárlás, házkörüli teendők, szabadidős programokra kísérés) Szociális tevékenységek (házi gondozáshoz segítség, étel kiszállítás, bevásárlás, házkörüli teendők, szabadidős programokra kísérés) Szakipari tevékenységekhez segítség, karbantartás Szakipari tevékenységekhez segítség, karbantartás Rendezvényszervezés, vagyonvédelmi feladatok segítése Rendezvényszervezés, vagyonvédelmi feladatok segítése = önkormányzati kötelező feladatokban való részvétel

36 ÚT A MUNKÁHOZ Finanszírozás A meglévő források átcsoportosítása közfoglalkoztatásra: a segélyre rendelkezésre álló forrás közel 40%-a került átcsoportosításra, a segélyre rendelkezésre álló forrás közel 40%-a került átcsoportosításra, az önkormányzatok által felhasználható közhasznú munka forrásának jelentős része pedig beleolvad a közcélú munkavégzésbe. az önkormányzatok által felhasználható közhasznú munka forrásának jelentős része pedig beleolvad a közcélú munkavégzésbe. Eredmény: a források 50%-a foglalkoztatásra került betervezésre. Változások: egy előirányzat lesz a jövedelempótló támogatásokra és a közcélú foglalkoztatásra lehívható forrás – felső korlát nélküli, egy előirányzat lesz a jövedelempótló támogatásokra és a közcélú foglalkoztatásra lehívható forrás – felső korlát nélküli, az önkormányzatok adminisztrációs terheinek csökkentésére foglalkoztatás szervezők kerülnek alkalmazásra a munkaerőpiaci program keretből pályázat. az önkormányzatok adminisztrációs terheinek csökkentésére foglalkoztatás szervezők kerülnek alkalmazásra a munkaerőpiaci program keretből pályázat.

37 ÚT A MUNKÁHOZ Finanszírozás Az önkormányzati érdekeltség megteremtése az önrészen keresztül. Az önkormányzat hozzájárulása: rendszeres szociális segélyezetteknél – 10%, (átlag 2450 Ft/fő/hó rendszeres szociális segélyezetteknél – 10%, (átlag 2450 Ft/fő/hó rendelkezésre állási támogatásban részesülőknél – 20%, ( Ft/fő/hó) rendelkezésre állási támogatásban részesülőknél – 20%, ( Ft/fő/hó) közcélú foglalkoztatás esetén a személyi kiadások (munkabér és közterhek) – 5% (4 200 Ft/fő/hó) közcélú foglalkoztatás esetén a személyi kiadások (munkabér és közterhek) – 5% (4 200 Ft/fő/hó) Megszűnik a keret, az önkormányzatok visszaigénylése a minimálbér alapján történik ( Ft+járulék 50 %-a= Ft állami támogatás igényelhető személyenként havonta).

38 ÚT A MUNKÁHOZ Helyi önkormányzati rendeletalkotás a rendszeres szociális segéllyel kapcsolatban évi. III. tv. 132 § (4). bekezdés évi. III. tv. 132 § (4). bekezdés Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személyek Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személyek együttműködésének eljárási szabályait, együttműködésének eljárási szabályait, a beilleszkedést segítő programok típusait, a beilleszkedést segítő programok típusait, az együttműködés megszegésének eseteit, és az együttműködés megszegésének eseteit, és kivel működik együtt, az együttműködő szervezet meghatározását. kivel működik együtt, az együttműködő szervezet meghatározását. - A rendelkezésre állási támogatás szabályait a törvény és kormányrendelet szabályozzák, azt nem kell helyi rendeletben szabályozni. - Az önkormányzat rendeletalkotási kötelezettségét kizárólag a rendszeres szociális segélyezettek esetében írja elő a szociális törvény, mely nem vonatkozik az egészségkárosodottakra.

39 ÚT A MUNKÁHOZ A foglalkoztatási törvény módosulásai A helyi önkormányzat foglalkoztatási feladatainak ellátása során az álláskeresők részére közmunkát, közcélú foglalkoztatást szervez foglalkoztatási feladatainak ellátása során az álláskeresők részére közmunkát, közcélú foglalkoztatást szervez döntéseinek előkészítése, végrehajtása során figyelembe veszi azok foglalkoztatáspolitikai következményeit. (Flt. 18. §.) döntéseinek előkészítése, végrehajtása során figyelembe veszi azok foglalkoztatáspolitikai következményeit. (Flt. 18. §.) A munkaügyi kirendeltség megállapodást köt a munkaadóval munkaerőigény bejelentésére megállapodást köt a munkaadóval munkaerőigény bejelentésére foglalkoztatás egészségügyi vizsgálatra küldi a közcélú foglalkoztatottat foglalkoztatás egészségügyi vizsgálatra küldi a közcélú foglalkoztatottat A RÁT-os ügyféllel álláskeresési megállapodást köt és folyamatosan figyeli az abban foglaltak teljesítését A RÁT-os ügyféllel álláskeresési megállapodást köt és folyamatosan figyeli az abban foglaltak teljesítését Képzési kötelezettség: 35 év alattiak, általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, vagy szakképzettség megszerzéséhez szükséges bemeneti kompetenciák. a képzést a Regionális Átképző Központok szervezik külön tananyag alapján a képzést a Regionális Átképző Központok szervezik külön tananyag alapján

40 ÚT A MUNKÁHOZ Munkaügyi szervezetek és önkormányzatok kapcsolat rendszere ig az önkormányzat megküldte a kirendeltségeknek a i RSZS-ek listáját elektronikus úton ig az önkormányzat megküldte a kirendeltségeknek a i RSZS-ek listáját elektronikus úton. A kirendeltség egyezteti a saját adatbázisában szereplő adatokkal A kirendeltség egyezteti a saját adatbázisában szereplő adatokkal –eltéréseket jelzi a listán  nyilvántartottként szerepel de RSZS-ként nem  nem szerepel nyilvántartottként –meg kell kérni a megszüntető határozatot és törölni kell a nyilvántartásból  amennyiben az adatbázisban RSZS-ként szerepel, de a listán nem Az önkormányzat ig felül vizsgálja az RSZS ügyeket. Az önkormányzat ig felül vizsgálja az RSZS ügyeket. A kirendeltség A kirendeltség –Új álláskeresési megállapodást köt (Ha kell álláskeresőként nyilvántartásba veszi):  RÁT-ra jogosult személlyel  RSZS-re jogosult de egy évig RÁT-ra megállapodást kötő személlyel –Törli az álláskeresők nyilvántartásából  Új RSZS-re jogosult személyt

41 ÚT A MUNKÁHOZ A helyi önkormányzat és kirendeltség között kötendő megállapodások tartalma Jellemzően a jogszabályok jól behatárolják a két szervezet közötti feladatokat és határidőket, de a helyi sajátosságok figyelembe véve célszerű megállapodást kötni,illetve a korábbi megállapodást felülvizsgálni.  a kirendeltség adatszolgáltatási határidejének meghatározása  közfoglalkoztatási terv közös felülvizsgálata szükség esetén - esetleges módosítás érdekében  évvégén közös értékelés  RÁT-ban részesülők családsegítő szolgálathoz irányításának lehetősége  közcélú munka közvetítése,előzetes munkaerőigény bejelentés  a foglalkoztatást végző szerv feladata és az információ csere folyamatának leírása

42 ÚT A MUNKÁHOZ Foglalkoztatási és Szociális Adatbázis Egységes ügyviteli program a közös ügyfélkörre elektronikus információcsere biztosítása egy központi rendszeres keresztül, elektronikus információcsere biztosítása egy központi rendszeres keresztül, ügyféladatok elektronikus továbbítása ügyféladatok elektronikus továbbítása a közös ügyfelekkel kapcsolatos ügyviteli folyamatok dokumentálása, a közös ügyfelekkel kapcsolatos ügyviteli folyamatok dokumentálása, korszerű ügyintézés, e-közigazgatás: hatóságok közötti elektronikus adatcsere kötelező alkalmazása 2010-ig korszerű ügyintézés, e-közigazgatás: hatóságok közötti elektronikus adatcsere kötelező alkalmazása 2010-ig papíralapú ügyintézés, postázás kiváltása papíralapú ügyintézés, postázás kiváltása internet alapú, Web-s szolgáltatással elérhető internet alapú, Web-s szolgáltatással elérhető Az Adatbázist alkalmazók: munkaügyi kirendeltségi ügyintézők és munkaügyi kirendeltségi ügyintézők és az önkormányzati ügyintézők. az önkormányzati ügyintézők. Fenntartója: a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal


Letölteni ppt "SZOCIÁLIS MUNKA VI. MUNKANÉLKÜLIEK. ÚT A MUNKÁHOZ Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba."

Hasonló előadás


Google Hirdetések