Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE ÉS SZEREPE A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZERBEN Projektzáró konferencia Keszthely, március 18.
2
AZ ELŐADÁS VÁZLATA A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS (AIFSZ – FSZ)
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS 10 ÉVE Intézményrendszer PROGRAMOK Hallgatók/tanulók KÖZÖS EREDMÉNYEK AZ FSZ HELYE A FELSŐOKTATÁS KÉPZÉSI STRUKTÚRÁJÁBAN ÚJ SZAKKÉPZÉSI SZERKEZET – ÚJ SZAKMÁK LEGFONTOSABB FELADATOK
3
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS - DEFINÍCIÓ
„ FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ÁLTAL HALLGATÓI VALAMINT FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNNYEL KÖTÖTT MEGÁLLAPODÁS ALAPJÁN SZAKKÖZÉPISKOLÁK ÁLTAL TANULÓI JOGVISZONY KERETÉBEN FOLYTATOTT SZAKKÉPZÉS, AMELY BEÉPÜL A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY ALAP-KÉPZÉSÉBE, ÉS EGYBEN AZ OKJ-BAN SZEREPLŐ FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉST AD” (CXXXIX. TÖRVÉNY A FELSŐOKTATÁSRÓL)
4
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS 10 ÉVE
MÉRFÖLDKÖVEK A PHARE PROGRAM – 1997/1998 AZ ÚJ OKJ BUDAPEST, XII. 6.
5
Kapcsolatának erősítése
ÚJ KÉPZÉSTÍPUS FEJLESZTÉSE ! Új képzések indítása Így kezdődött …. . Oktatás és Gazdaság Kapcsolatának erősítése
6
AZ FSZ LÉTREJÖTTE ÉS JELENE
PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) - Képzés és tananyagfejlesztés 2007-ig - KÉPZÉSEK – régi – 63 208. IX. 1-től – 70 új szakma Intézményrendszer kialakult KÉPZÉSEK JELLEMZŐI (Moduláris struktúra, tartalom, gyakorlat, innovatív módszerek alkalmazása a képzésben) BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ
7
AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI
Kettősség az intézményrendszerben a finanszírozásban a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a diákok jogviszonyában a nyilvántartási rendszerben együttműködési formákat illetően a tanári kompetenciák tekintetében az életkori kötöttség tekintetében
8
AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI
Azonosság a képzés tartalma a képzés szerkezete, arányai a képzés hossza a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) kimeneti követelmények jogszabályi kötelezettség
9
INTÉZMÉNYRENDSZER
10
INTÉZMÉNYRENDSZER
11
FORRÁS: OM STATISZTIKA
12
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN RÉSZTVEVŐ TANULÓK ÉS HALLGATÓK
FORRÁS: OM STATISZTIKA
13
SZAKKÉPZETTSÉGET SZEREZTEK Növekvő hallgatói részvétel !
14
SZAKKÉPZETTSÉGET SZEREZTEK
Mindössze: 34,8 % !!!
15
AZ FSZ SZAKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA
Új OKJ szakok IX.1-től: 70 szak
16
AZ FSZ SZAKOKON ÖSSZESEN TANULÓ DIÁKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA 1998-2006.
(KERESLET-KÍNÁLATI HELYZETKÉP) Idegenforgalmi szakmenedzser fő Jogi asszisztens fő Pénzügyi szakügyintéző fő Kereskedelmi szakmenedzser fő Informatikai statisztikus és gazdasági tervező 7967 fő Intézményi kommunikátor fő Banki szakügyintéző fő Számviteli szakügyintéző fő Vendéglátó szakmenedzser fő Műszaki informatikai mérnökasszisztens fő Első 10 képzésben összesen: fő
17
AZ FSZ SZAKOKON ÖSSZEYSEN TANULÓ DIÁKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA 1998-2006.
(KERESLET-KÍNÁLATI HELYZETKÉP) Első 10 képzésben összesen: fő Az első 30 képzésben: fő Összes létszám: fő
18
AZ FSZ SZAKOKON TANULÓK ARÁNYA 2006-BAN (NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁS)
19
KÖZÖS EREDMÉNYEK 70 új OKJ program
Több mint 30 ezer tanuló és hallgató Működő kredit-beszámítás Megvalósított szakmai gyakorlatok Infrastruktúra kialakítása, fejlesztése pályázati támogatással Képzés és tananyag fejlesztések Nemzetközi és hazai kutatási eredmények Országos konferenciák, fórumok, továbbképzések
20
KÖZÖS EREDMÉNYEK Jogszabályi keret a képzések alapításához, indításához Jól működő - együttműködő - két intézmény- rendszer a képzéshez, a kölcsönös előnyök alapján Erős szakmai, érdekvédelmi szervezet működése (FSZ Kollégium Egyesület) Hatékony együttműködés a kamarákkal, „Hallgatói szerződés” intézményrendszere
21
A FELSŐOKTATÁS LÉTSZÁMADATAI
Miért nem folytatódhat a felsőoktatás tömegesedése ?
22
Miért nem folytatódhat a felsőoktatás tömegesedése ?
A 18 évesek mintegy 50 %-a továbbtanul A 18 éves korosztály száma drasztikusan csökken (5 éven belül 100 ezerre) A finanszírozott létszám nem növekszik (szerkezetileg is változik: FSZ-BSc-MSc – PhD) Európai felsőoktatási tér elszívó hatása Kinálati (diplomás) munkaerő piac A diploma szerkezet és a munkakör szerkezet közötti feszültség kritikus – változtatás !
23
A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZER
FORRÁS: DR. VERES PÁL
24
KÖZÖS FELADATAINK Megfelelni a munkaerő piaci elvárásoknak (gyakorlat, munkavállalói kompetenciák) Jobb, relevánsabb, célzottabb pályaválasztási kommunikáció megtervezése, megvalósítása Megteremteni a jobb elismertséget, fogadó- készséget az új szakmáknak (ÚJ BSc – ÚJ OKJ) Erősíteni a gazdasággal a konkrét kapcsolatot (szakmai gyakorlat -Szakképzési hozzájárulás) Hallgatói szerződés bevezetése – tanulókra is
25
KÖZÖS TARTALOMFEJLESZTÉSI FELADATOK
Az új OKJ szakmákhoz programok, tananyagok fejlesztése (közös források keresése) A külön-külön történt fejlesztések (BSc. és FSZ programok) összehangolása az átjárhatóság érdekében - a lemorzsolódás csökkentése céljából („fölfelé”, „lefelé” átjárhatóság - Előzetes tudás beszámítás) Nem kizárólag ismeretalapú képzés, alkalmazási gyakorlat és a kulcskompetenciák fejlesztése a LLL érdekében. Közös kutatások, felmérések, elemzések
26
Elkészült és tervezett képzési programok
Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser (2/2) 1. Vendéglátó szakmenedzser 2. Idegenforgalmi szakmenedzser Kereskedelmi menedzser (2/7) 3. Kereskedelmi szakmenedzser 4. Reklámszervező menedzser 5. Jogi asszisztens (önálló, elágazások nélkül) 6. WEB-programozó (önálló, elágazások nélkül) Mérnökasszisztens (1/13) 7. Műszaki informatikai mérnökasszisztens Újabb 7 programfejlesztésre adtunk be pályázatot !
28
FSZ KOLLÉGIUM ELNÖKSÉGE NEVÉBEN: dr. Sediviné Balassa Ildikó
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! FSZ KOLLÉGIUM ELNÖKSÉGE NEVÉBEN: dr. Sediviné Balassa Ildikó alelnök, főtitkár
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.