Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII. század európai művészete Manierizmus. (ol. maniera ‘modor, stílus’) a XVI. sz. vége, XVII. sz. eleje,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII. század európai művészete Manierizmus. (ol. maniera ‘modor, stílus’) a XVI. sz. vége, XVII. sz. eleje,"— Előadás másolata:

1 A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII. század európai művészete Manierizmus. (ol. maniera ‘modor, stílus’) a XVI. sz. vége, XVII. sz. eleje, az érett reneszánsz stílust felváltó irányzat  a reneszánsz harmóniaeszményétől eltérő, mozgalmasabb stílusjegyek Barokk (fr. baroque ‘bizarr’; port. barocco ‘szabálytalan’) a XVII– XVIII. század Itáliából elterjedő stíluskorszaka  stílusjegyek: mozgalmas, szenvedélyes, patetikus, pompázatos díszítőmotívumokat alkalmaz; akadémikus művészi tökéletesség  allegorizmus és naturalizmus  reformáció és katolikus ellenreformáció kora, vallási világképe meghatározó Rokokó (fr. rocaille ‘kagylódísz’) XVIII. sz., Franciao.-ból terjedt el  könnyed, dekoratív, burjánzóan gazdag díszmotívumok; pátosz mellőzése, szeszélyesség, aszimmetria  festészetben, iparművészeti tárgyakon: erotikus témák  az arisztokrata és nagypolgári körök ízlésvilága

2 Reneszánsz és barokk homlokzatképzés L. B. Alberti: Sta Maria Novella. Firenze, Maderno: Sta Susanna, Róma,

3 Reneszánsz harmónia és barokk „mozgalmasság” Perugino: Keresztre feszítés Rubens: Keresztre feszítés

4 Róma, Szent Péter templom. Bramante, Michelangelo, Maderno (1607–1612)

5 A St. Péter templom alaprajza, térformálása Bramante: a római Szt. Péter templom tervezett alaprajza Róma, Szent Péter templom és tér alaprajza a XVII. sz. közepén

6 Bernini: A Szent Péter tér (XVII. sz. közepe)

7 Bernini: A Szent Péter templom tere (XVII. sz. közepe)

8 Bernini: Bronz-baldachin Bernini: Szent Péter trónusa

9 Barokk szobrászat Bernini: Szent Teréz extázisa. Róma, Sta Maria della Vittoria Salamanca, San Esteban főoltára XVII. sz. vége.

10 Katolikus barokk templomépítészet Borromini: San Carlo alle Quattro Fontane, Róma, XVII. sz. közepe.

11 A rokokó stílus (XVII –XVII. sz.) Wies, a templom főhajója és oltára

12 Barokk palotaépítészet Fiscer von Erlach: Schwarzenberg palota, Bécs –1715

13 Barokk városképek Magyarországról

14 A manierizmus Ol. manirea: ‘stílus, modorosság’ A XVI. sz. végi festészet új elemei: dinamikusabb, átlós, komponálás Túlzott kontraposztó, lendületes, csavarodó testtartásban ábrázolt alakok (figura serpentina) Tintoretto: Krisztus a Pokol tornácán Tintoretto: A Tejút születése Elszakadás a reneszánsz kiegyensúlyozott kompozícióitól. Mozgalmasság, szenvedélyesség

15 Manierista festészet – és az akadémikus barokk Carracci: Bacchus diadalmenete. Róma, Farnese palota mozgalmasság; virtuozitás; klasszikus harmóniától való eltérés

16 A római barokk kibontakozása Caravaggio Caravaggio: Emmausi vacsora. 1598

17 Caravaggio: Dávid

18 Caravaggio: Hitetlen Tamás

19 A barokk freskó Illuzionisztikus (‘látványcenrikus’) festészet Álarchitektonikus tér Barokk akadémizmus: technikai virtuozitás Immaterialitás (‘anyagtalanság’: a lebegésben ábrázolt testek ellentmondanak a fizikai törvényeknek) Pozzo: Loyolai Szt. Ignác megdicsőülése Róma, Szt. Ignác templom, 1691.

20 A katolikus barokk festészet Pietro da Cortona: Az isteni gondviselés diadala. Róma

21 El Greco (Domenico Theotocopouli) Orgaz gróf temetés, Madrid, Prado, Jézus megkeresztelése

22 Diego Velázquez Velázquez: Margit infánsnő portréja. Az udvarhölgyek

23 Rubens: Kettős önarckép Rubens: A három grácia A németalföldi katolikus barokk – Pieter Paul Rubens

24 „Képvita” a XVI –XVII. századi európai vallásháborúk korában Az antwerpeni képrombolás Metszet

25 A reformáció és az ellenreformáció egyházművészete Péchy Mihály: Református templom, Debrecen (1805 –1821) Salamanca, San Esteban főoltára XVII. sz. vége. „Szem és fül vitája”

26 Református egyházművészet – képtilalom Miskolc, az Avasi református templom belső tere Debrecen, református templom

27 A holland barokk – Rembrandt Harmensz Van Rijn Rembrandt: Éjjeli őrjárat

28 Barokk portréfestészet – Rembrandt Maria Trip portréja Öreg férfi portréja

29 Keresztény ikonográfia a protestáns barokkban Rembrandt: A szent családRembrandt: Krisztus Emmausban

30 Rembrandt Rembrandt: Önarckép A Tékozló fiú hazatérése. Táblakép 1668 k.

31 Vermeer: A szakácsnő. 1660

32 Barokk tájképfestészet Jacob van Ruysdael: A wijki szélmalom k. Amszterdam, Rijksmuseum.

33 A francia barokk – Nicolas Poussin Poussin: „Et in Arcadia ego”

34 Francia rokokó festészet (XVIII. sz.) Antoine Watteau: Indulás Cythere szigetére 1717.J. H. Fragonard: A hinta A barokk pátoszát, szenvedélyességét könnyed témák váltják fel. Oldottabb „festőibb” ecsetkezelés.


Letölteni ppt "A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII. század európai művészete Manierizmus. (ol. maniera ‘modor, stílus’) a XVI. sz. vége, XVII. sz. eleje,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések