Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2008. feb. 22.Lesznyák Márta Oktatástechnológia Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2008. feb. 22.Lesznyák Márta Oktatástechnológia Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,"— Előadás másolata:

1

2 2008. feb. 22.Lesznyák Márta Oktatástechnológia Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,

3 Lesznyák Márta feb. 22. Áttekintés  IKT szerepe az oktatásban  A használható eszközök áttekintése  Power Point prezentációk alapelvei Következő alkalommal:  Információkeresés és értékelés a neten  Modern multimédiás eszközök

4 Lesznyák Márta feb. 22. Oktatástechnológia = IKT  Információs Kommunikációs Technológia  Okai: A tanár számára hasznos segédeszköz Információs írástudás szükségessége (diákok részéről)  Egyszóval: információs kultúra

5 Lesznyák Márta feb. 22. Miért van szükség információs írástudásra?  Lassan nincs szakma, ami e nélkül űzhető  Ha van, rosszul fizetett, instabil  Az ismeretek jelentős része digitalizálva (továbbképzés, átképzés terén fontos)  Álláslehetőségek jelentős része digitalizálva  Kapcsolati háló digitalizálódik (pl. iwiw)

6 Lesznyák Márta feb. 22. Információs írástudás = ernyőfogalom  Számítógépes írástudás  Digitális írástudás  Internet írástudás  Képi információ kezelése

7 Lesznyák Márta feb. 22. Paradigmaváltás az oktatásban Ipari társadalomTudás alapú társadalom Tények, adatok, szabályokKépességek és kompetenciák Zárt, végleges, tankönyv- tudás átadása egyszeri alkalommal Élethosszig tartó kapcsolat tudás-hálózatok Rögzített, homogén csoportos tanulás Tanulás rugalmas, heterogén csoportokban (személyre szabott) Frontális oktatás„Konstruktivista” oktatás

8 Lesznyák Márta feb. 22. Az információs robbanás hatása a tanári szerepre  „Digitális szakadék” Az iskola és a munka világa A fiatalok és az idősebbek (tanárok) között  XX. századi tanármodell – apa, tudóstanár, a tudás monopolistája.  XXI. századi tanármodell – társ, információmenedzser, révkalauz az információk dzsungelében.

9 Lesznyák Márta feb. 22. Az IKT szerepe az oktatásban – A pedagógus  Korlátlan hozzáférés az információkhoz,  Alacsonyabb költség és időigény,  Rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés,  Lehetőség az együttműködésre másokkal,  Önálló továbbképzés.

10 Lesznyák Márta feb. 22. Az IKT szerepe az oktatásban – A tanulók számára  Interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség,  Jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás),  Egyéni sikerélmény,  Hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása.

11 Lesznyák Márta feb. 22. Az IKT szerepe az oktatásban – az adminisztráció terén  Tanulmányi előrehaladás könnyebb követése,  Lényegesen könnyebb statisztikai és minőségbiztosítási felmérések és kiértékelések,  Minőség és teljesítmény kontroll.

12 Lesznyák Márta feb. 22. Magyarországi fejlesztések, beruházások  Sulinet hálózat kiépítése  Sulinet Digitális Tudásbázis  Sulinet Express adókedvezmény  Pedagógustovábbképzések  „Zsúrkocsi”  Interaktív tábla

13 Lesznyák Márta feb. 22. A tanári munka során használható eszközök, programok  Word – üzenetek, dolgozatok  Excel – névsorok, osztályzatok, pontszámok, egyéb adatok kezelése egyes tantárgyak (matematika): ábrák, függvények  Movie Maker – képek, videók, diaképsorok szerkesztése okatási céllal: jobb ha a tanulók csinálják! Movie Maker

14 Lesznyák Márta feb. 22. Power Point Prezentációk – célja funkciója  írott és vizuális típusú információk gyors és egyszerű megosztása egy csoporttal Oktatásban: előadás, magyarázat, megbeszélés Ismeretterjesztés Konferenciaelőadás

15 Lesznyák Márta feb. 22. PPT – előnyök és veszélyek  Haszna: strukturáltabbá tette az előadásokat Látványos, többcsatornás információközvetítés  Veszélyei: (sok!) Szerkesztési Előadáshoz kapcsolódó

16 Lesznyák Márta feb. 22. Milyen a jó PP?  A tartalom kiszolgálója: Világos üzenet Jól strukturált információ Kép, vizuális információ csak szolgál!  Szép, esztétikus, egyéni (e kettő aránya?)

17 Lesznyák Márta feb. 22. A prezentáció felépítése (oktatás, előadás)  Címdia (esetleg alcím), szerző, elérhetősége, alkalom, időpont  Áttekintés: vázlat – miről fogunk beszélni  Tartalmas diák  Záró dia: „Köszönöm a figyelmet!” esetleg név, segítséget nyújtó kollégák, források feltüntetése

18 Lesznyák Márta feb. 22. Diatervezési alapelvek  Egy előadás – egy formátum Minta dia használata: Nézet/minta = itt lehet megnyitni és szerkeszteni  Csínján bánjunk a multimédiás animációkkal!  Következetesen használjuk az animációkat!  Minden diának legyen címe!

19 Lesznyák Márta feb. 22. Szöveg tervezési alapelvek  Csak minimális szöveg! (kulcsszavak) Ne írjunk egész mondatokat!  Diánként egy gondolat  Diánként 3-5 pont  Pontonként 6-8 szó (angol norma!)  Pontonként 1-2 sor  Diánként max. 7-8 sor

20 Lesznyák Márta feb. 22. Rossz Dia! (Ilyet ne!)  Túl sok szöveg került erre a diára. Nincs pontokba szedve, emiatt nehezebb is olvasni. Ráadásul nem csak a kulcsszavakat tünteti fel, hanem teljes mondatokat ír. Ugyanezt sokkal áttekinthetőbben is fel lehet tüntetni, amint az az előző dián is látszott. A hallgatóság túl sok időt fog eltölteni az itt írottak kibogogarászásával, ahelyett, hogy az előadóra figyelne.

21 Lesznyák Márta feb. 22. Hogy nézzen ki a szöveg?  Jól látható és olvasható legyen!  Betűméret: ez 28-as, ennél kisebb ne legyen. Már a 20-ast is alig lehet olvasni.  A cím 39-es  A számítógép monitorától kb. 3 m-re állva teszteljük a betűnagyságot!

22 Lesznyák Márta feb. 22. Betűtípusok  Sans serif (talpatlan) betűtípusok ajánlottak – monitoron olvashatóbbak Gyakoribbak: Arial (ez az), Helvetica Különlegesek: Abadi, Eras, Franklin Gothic, Futura, Gill Sans, Goudy Sans etc.

23 Lesznyák Márta feb. 22. Mit ne használjunk?  Serif betűtípust (pl. Times New Roman, Rockwell, Bodoni stb.) – nyomtatva jobbak  Túldíszített vagy nagyon különleges bet ű típust  Szűk betűtípust  Árnyékolást  Minél kevesebb dőlt betű és aláhúzás  2 betűtípusnál ne többet

24 Lesznyák Márta feb. 22. A színekről  Erős kontraszt: sötét háttér (fekete, kék) – világos szöveg (sárga, fehér)  Színtévesztők miatt piros-zöld és kék- zöld kombinációt kerüljük!  Projektoron másképp nézhetnek ki a színek!  Sötét szobában ne használjunk fehér hátteret!

25 Lesznyák Márta feb. 22. A színek pszichológiája  Nincs recept!!!  Kerüljük a barnát!  Oktatási környezetben: sötétzöld, oliva, pávakék háttér pávakék  Piros: stimulál, problémás lehet  Sárga: feliratszín, elsősorban pirossal és kékkel kombinálva  Szürke: semleges

26 Lesznyák Márta feb. 22. A színek pszichológiája  Nincs recept!!!  Kerüljük a barnát!  Oktatási környezetben: sötétzöld, oliva, pávakék háttér pávakék  Piros: stimulál, problémás lehet  Sárga: feliratszín, elsősorban pirossal és kékkel kombinálva  Szürke: semleges

27 Lesznyák Márta feb. 22. Rossz színek  Kis kontraszt esetén nehéz elolvasni  Színek használata díszítésként zavaró és idegesítő.  Szükségtelen minden ponthoz más színt használni Általában szükségtelen az alsóbb pontokhoz eltérő színt használni  Nem érdemes túl kreatívnak lenni

28 Lesznyák Márta feb. 22. Rossz háttér  Elterelik a figyelmet, vagy nehezen olvashatóak  Érdemes a prezentáció során ugyanazt a hátteret használni

29 Lesznyák Márta feb. 22. Rossz ábra

30 Lesznyák Márta feb. 22. Rossz ábra 2.  Kis vezetővonalak szükségtelenek  Túl kicsi betűk  Színek nem logikusak  Hiányzó cím  Az árnyékolás félrevezető

31 Lesznyák Márta feb. 22. Jó ábra

32 Lesznyák Márta feb. 22. Rossz animációk ILYEN LÁTVÁNYOS Animációkat és hangokat Az előadáson? Az Szereted

33 Lesznyák Márta feb. 22. Utolsó lépések  Helyesírás ellenőrzés  Értelmes elütések, ismétlődő szavak  Ha lehet, más is nézze meg a diákat!

34 Lesznyák Márta feb. 22. Előadás  Szóbeli előadás alapelvei érvényesek Különös kihívást jelenthet:  Szemkontaktus tartása  Felolvasás  Összhang a diával  Technikai problémák: videobejátszások

35 Lesznyák Márta feb. 22. Köszönöm a figyelmet! Források: B. Grimes: Tips for a great presentation Kelemen Rita: A Power Point használata Kovács Gábor: Hibás és helyes diák Magyar Bálint: a jövő iskolája


Letölteni ppt "2008. feb. 22.Lesznyák Márta Oktatástechnológia Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések