Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Családi Kasszasikerek Öngondoskodás Program.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Családi Kasszasikerek Öngondoskodás Program."— Előadás másolata:

1 2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Családi Kasszasikerek Öngondoskodás Program

2 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n – bevezetés a gazdasági alapismeretekbe S eholfölde

3 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Seholfölde – játék és tanulás  Részeseivé válunk a képzeletbeli Seholfölde történetének.  A szereplőkkel azonosulva birtokba veszünk, kormányozunk, fejlesztünk egy frissen alapított kolóniát.  Játék közben fontos, a saját életünket is befolyásoló összefüggéseket fedezünk fel.  Hogyan alakult ki és hogyan működik a gazdaság?  Mi az egyén szerepe a gazdaságban és a társadalomban?

4 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Seholfölde „Gyorsjátszma”  Ez a dokumentum egy max. 6 csapattal (vagy fővel) és egy „mesélővel” játszható „gyorsjátszma”, a nagyobb szabású, fejlesztés alatt álló Seholfölde szerepjáték rövidített verziója.  Az első kérdéseket felvezetésként a mesélő minden résztvevőnek együtt teszi fel, a játékosok közösen oldják meg a feladatokat, ezután a hat csapat egy-egy saját kérdést kap.  A megoldásokat a mesélő egyedül, vagy a csapatokkal közösen is értékelheti. Pontozási szempontok lehetnek az ötletesség, életszerűség, kidolgozottság.

5 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A színhely – „ Seholfölde ”  lakatlan sziget (egyelőre)  kellemes éghajlat  jó termőföld, bőséges vízforrások  változatos állat- és növényvilág  ásványkincsekben gazdag  …  egyszóval, maga az Édenkert.

6 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n I. Forduló i. sz – Seholfölde felfedezése  Küldött érkezik II. Gézengúz királyhoz  A kereskedelmi flotta egyik hajója eddig ismeretlen, hatalmas földterületre bukkant a távoli Déltengeren.  A szigeten nem találtak települést, de lakhatónak tűnik. Hermész, a görög istenek hírvivője, Zeusz és Maja fia

7 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n I. Forduló i. sz – Seholfölde felfedezése  Közösen megválaszolandó kérdések  Miért jó hír a sziget felfedezése? Milyen lehetőségeket rejt magában az anyaország számára?  A lehetőségek kiaknázásához kiknek az együttműködése szükséges? Hermész, a görög istenek hírvivője, Zeusz és Maja fia

8 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n II. Forduló i. sz – Az első expedíció  II. Gézengúz király parancsára …  … expedíció indul Seholfölde felfedezésére és gyarmatosítására.  Az expedíció egyetlen hajóval indul, a várható út 4 hónap.  Kérdések  Melyek az expedíció legfontosabb feladatai?  Kik finanszírozzák az expedíciót, és miért?  Mit vigyenek magukkal a telepesek? Kolumbusz Kristóf zászlóshajója, a „Santa Maria”

9 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n III. Forduló i. sz – Az első hónapok  A tábor első lakói  Teri, a kertész  Maris, a tehenész  Béla, az ács  Dömötör, a mindenes  Zénó, a tudós  János, a kovács  Juliska, a szabó  Harpagon, a kereskedő Telepesek

10 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n KÉRDÉSEK  Miért éppen őket kérte fel II. Gézengúz az első expedícióban való részvételre?  Milyen felszerelést hoztak magukkal az egyes telepesek?  Mi készteti az expedíció tagjait arra, hogy a feladatukat elássák?  Mennyi ideig létezhet a település a szigeten további utánpótlás nélkül?  Miben szorul továbbra is utánpótlásra (~‘importra’) a település?  Lenne-e más javaslatod a csapat összetételére? Áll a tábor i. sz – Az első hónapok

11 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Külön feladat – 1. csapat Harpagon Naplója

12 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n i. sz – Pénz pénzt fial  Harpagon naplója  Harpagon, a kereskedő a telepesek második hajójával érkezett a szigetre.  Számára a gazdasági siker és haszon okozza a legnagyobb örömet az életben.  Minthogy alapos ember, üzleti tevékenységéről nyilvántartást és naplót vezet. Feladat  Írj le néhány jellemző bejegyzést Harpagon naplójából, melyek a telepesek érkezése utáni első hónapokban keletkeztek. Jakob Fugger, híres dél-német kereskedő (XV. szd.)

13 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Harpagon naplója i. sz – Valamit valamiért  Segítő kérdések  Milyen termékeket állítanak elő a telepesek?  Hogyan osztják el egymás között a javakat? Zajlik- e az expedíció tagjai között kereskedelem?  Mivel foglalkozik Harpagon? Mi a szerepe jelenleg a közösségben? Miért küldte a király a szigetre?  Milyen készségekkel, tulajdonságokkal, ismeretekkel, kapcsolatokkal kell rendelkeznie?  Használnak-e pénzt a telepesek, és ha igen, akkor milyet és hogyan?

14 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Külön feladat – 2. csapat Dömötör sztrájkol

15 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Dömötör, a mindenes  Dömötör sok mindenhez ért – egy kicsit.  Inkább erőt, mint intellektust képvisel.  Képzeletbeli önéletrajza igen gazdag:  napszámos földművelő  fa- és nádvágó  sintér és patkányfogó  pandúr, ítéletvégrehajtó, sírásó  köztisztasági szakértő (szemetesember)  lámpagyújtogató, templomszolga  szerződéses közkatona (zsoldos)  … XII. századi francia parasztviselet

16 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Dömötör sztrájkol  Dömötörnek kifogyott az erre a hónapra járó pipadohánya. A Tanács úgy döntött, hogy csak a következő hónap elején kaphat újra a készletből.  Dömötör emiatt megsértődött, és addig nem akar dolgozni, ameddig dohányt nem kap. Feladat  Játszd el a Tanácsülést, amely megoldást keres a kialakult helyzetre.  Az ülésen jelen vannak Seholfölde telepesei és Dömötör.

17 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Dömötör sztrájkol Segítő kérdések  Egyetértesz-e Dömötör döntésével?  Hogyan hat Dömötör munkabeszüntetése a csapat életére? Miért szükséges, hogy Dömötör mielőbb munkába álljon?  Hogyan védenéd a Tanács illetve Dömötör álláspontját a tanácsülésen?  Milyen várható kimenetele lehet az ülésnek?  Mi történik, ha nem sikerül megegyezést találni? Mi lesz Dömötör sorsa? Milyen hatással lehet ez a közösség életére?

18 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Külön feladat – 3. csapat A szűk esztendő

19 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Teri, a kertész  Teri érett, örökifjú asszony  Reggeltől estig a kertjében sürgölődik  Ismer mindent, ami a földből kinő és hasznos lehet  zöldség- és gyümölcstermesztés  vetőmag nemesítés  növényi nyersanyagok (len, olaj, kender, …)  méhészet (mézpergetés, gyertyaöntés)  virágtermesztés, egyszerűbb gyógynövények Leány a kertjében (Daniel Ridgway Knight )

20 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n i. sz – A szűk esztendő  Teri jóslata  Teri, a kertész a seholföldi növényeket megfigyelve arra következtetésre jut, hogy a szigeten átlag minden negyedik-ötödik év ínséges lehet.  Teri a harmadik következő évre kifejezetten száraz és forró nyarat jósol, melyet téli fagyok követnek majd. Feladat  Készíts tervet, hogyan készüljön fel a kolónia a három év múlva bekövetkező nehézségekre.

21 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A szűk esztendő Segítő kérdések  Mik azok a javak, amelyekre Seholfölde lakóinak mindig szüksége van, és amelyekből ínséges időkben hiány keletkezhet? Hogyan lehet a hiányt megelőzni?  Milyen hatást gyakorol a telepesek jelenlegi életszínvonalára az ínségre való készület? Milyen feszültségeket okozhat ez a telepesek között?  Milyen hatással lehetnek Seholfölde jövőbeni gazdálkodására a Szűk Esztendők? Mi a legjobb és legrosszabb lehetséges forgatókönyv?

22 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Külön feladat – 4. csapat Az első gyermekáldás

23 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n József, az ács  József középkorú özvegyember  Egész nap farigcsál, vés, kalapál, enyvez  Minden fadarab átalakul a kezében  építmények (fészer, tetőszerkezet, ajtó, …)  bútorok (láda, pad, szekrény, bölcső, …)  szerszámok (gereblye, ásónyél, hordó, …)  háztartási eszközök (sodrófa, fatál, teknő, …)  …  József és Teri, a kertészlány remekül megértik egymást. Ahol lehet, segítik egymás munkáját.

24 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n i. sz – Az első gyermekáldás  Zoé megszületett  József és Teri 1361 őszén közös házba költözött.  A következő év júniusában Teri egészséges lánygyermeknek ad életet, akit Zoénak neveznek el. Feladat  Írd meg Zoé vázlatos életrajzát a születésétől nagymamakoráig.

25 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Az első gyermekáldás Segítő kérdések  Miért „áldás” a gyermek Seholfölde számára? Tudtok gazdasági szempontokat is említeni?  Mi dönti majd el, hogy Zoé élete során milyen feladatokat lát el, milyen „pályát választ magának”?  Milyen szerepeket töltenek be a nők Seholföldén? Az egyes szerepek, feladatok mekkora részét töltik ki az idejüknek?  Mekkora a várható létszáma egy Seholföldi családnak? Milyen tényezők határozzák meg ezt a méretet?

26 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Külön feladat – 5. csapat A tudás hatalom

27 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Zénó, a tudós  Zénó okos és művelt – ez a szakmája.  Magának való, de alapvetően békés ember  Kivéve, ha hozzányúlnak a műszereihez  Az expedíció számos területen hasznát veszi  földmérés, geológia, térképkészítés  a sziget állat- és növényvilágának felmérése  alapvető orvoslás és járványtan  bonyolultabb épületek tervezése  vita esetén a Tanács külön kikéri a véleményét Leonardo da Vinci, olasz polihisztor (1452 – 1519)

28 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n i. sz – A Seholföldi Iskola  Zénó iskolát nyit  Zénó, a tudós elhatározza, hogy ideje az egyre szaporodó gyermeksereg számra iskolát nyitni a szigeten.  Első lépésként a szülőkkel közösen felméri, hogy mire kellene tanítani az apróságokat. Feladat  Készíts vázlatos „tantervet” az iskola számára – mit tanuljanak a gyermekek?

29 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A Seholföldi Iskola Segítő kérdések  Mely ismeretek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy hosszú távon fennmaradjon a szigeten a kolónia?  Mely ismereteket érdemes mindenkinek tanulni? Van-e olyan ismeret, amit csak bizonyos gyerekek fognak tanulni?  Ki fog tanítani az iskolában? Mely fontos ismereteket tanulják a gyermekek az iskolában és melyeket azon kívül?

30 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Külön feladat – 6. csapat Erőforrások

31 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n János, a kovács  János erős és megfontolt. Keveset beszél, de annak mindig veleje van.  A műhelyében egész nap cseng az üllő és a kalapács – rengeteg hasznos eszköz kerül ki a keze alól:  ház körüli eszközök (kések, szögek, zsanérok, kályhaajtók, …)  kerti szerszámok (ásó, gereblye, vasvilla, …)  lószerszám (zabla, kengyel, gyűrűk, …)  vadász- és önvédelmi fegyverek (tőr, nyílhegy, farkascsapda, …)

32 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n i. sz – A Nagy Leltár  János listát készít  János, a kovács levelet kap II. Gézengúztól, amelyben a király felkéri, hogy készítsen listát a szigeten található fontosabb gazdasági erőforrásokról. Feladat  Segíts Jánosnak a lista elkészítésében. Milyen fontosabb kategóriák kerüljenek a dokumentumba?

33 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A Nagy Leltár Segítő kérdések  Az ásványkincseken kívül mi minden lehet még gazdasági erőforrás (hasznos növények, munkaerő, földrajzi elhelyezkedés, stb.)?  Egy szigeten miből lehet sok és miből kevés?  Ha te lennél II. Gézengúz, mire használnád a Nagy Leltárt, és miért?  Az erőforrások közül melyik lehet alkalmas exportra?

34 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Szerzők, források  A Seholfölde játék koncepcióját és ezt a gyorsjátszmát Hajna Csongor, a Provident Pénzügyi Zrt kommunikációs csoportvezetője készítette. Kontakt:

35 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A kiadvány a Családi Kasszasikerek Pénzügyi Öngondoskodás Program gondozásában készült. A program társult tagjai:  Budapesti Corvinus Egyetem  United Way Magyarország  Magyar Máltai Szeretetszolgálat Közép-Magyarországi Régiója  Lakásotthonok Országos Szakmai Egyesülete (LOSZE)  SOS Gyermekfalu  Provident Pénzügyi Zrt. Köszönetnyilvánítás  Az International Personal Finance-nek, a Provident Pénzügyi Zrt. Brit anyavállalatának, amely a Családi Kasszasikerek Program rendelkezésére bocsátott számos értékes pénzügyi oktatási alapanyagot és tapasztalatot  A Junior Achievement Magyarországnak, mely hozzájárult a Családi Kasszasikerek Program 2007-es első kéziratának kifejlesztéséhez  A Greenlight Reklámügynökségnek, amely kialakította a program vizuális arculatát és gondozta a tananyag ezen kiadását  Partig Kis Rómeó Viktornak, aki önkéntesként részt vett a kézirat szerkesztésében © 2009, Családi Kasszasikerek Program PowerPoint segédanyagok, második kiadás, június


Letölteni ppt "2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Családi Kasszasikerek Öngondoskodás Program."

Hasonló előadás


Google Hirdetések