Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖZÖS FELELŐSSÉG avagy EGYÜTTMŰKÖDÉS A SZÜLŐI HÁZZAL Kollégiumpedagógusok továbbképzése 2012. 04. 13. KPSZTI Bozóné Horváth Andrea szociálpedagógus, Dr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖZÖS FELELŐSSÉG avagy EGYÜTTMŰKÖDÉS A SZÜLŐI HÁZZAL Kollégiumpedagógusok továbbképzése 2012. 04. 13. KPSZTI Bozóné Horváth Andrea szociálpedagógus, Dr."— Előadás másolata:

1 KÖZÖS FELELŐSSÉG avagy EGYÜTTMŰKÖDÉS A SZÜLŐI HÁZZAL Kollégiumpedagógusok továbbképzése KPSZTI Bozóné Horváth Andrea szociálpedagógus, Dr. Rézné Vitus Csilla védőnő, CSÉN (családi életre nevelés) tanácsadók CSÉN (családi életre nevelés) tanácsadók

2 KÖZÖS FELELŐSSÉG SERDÜLŐ PEDAGÓGUS SZÜLŐK FELNŐTT SZEMÉLYISÉG KIALAKULÁSA EGÉSZSÉGES, ÉRETT, FELELŐS, „ÖNAZONOS”

3 EGYÜTTMŰKÖDÉSÜK KULCSA SERDÜLŐ PEDAGÓGUS SZÜLŐK HELYES ATTITŰD és KOMMUNIKÁCIÓ

4 „Manapság a fiatalság szereti a luxust. Rossz a modora, megveti a tekintélyt, nem tiszteli az öregeket, és a szája jár, ahelyett, hogy dolgozna. A fiatalemberek nem állnak fel, ha egy idősebb lép be a szobába, visszabeszélnek a szüleiknek, hencegnek a társaságban. Evéskor felzabálják az édességet, egymásra vetik a lábukat és zsarnokoskodnak a tanáraikkal.” Socrates (Kr.e )

5 ÉLETTANI ATTITŰD (Nem értelmezhető, hogy helyes vagy helytelen) 1.ÖNAZONOSSÁG KERESÉSE KI és MILYEN vagyok ÉN magam?KI és MILYEN vagyok ÉN magam? –Szülőről való leválás ? szülői minta, értékrend, szabályok stb. ? ? szülői minta, értékrend, szabályok stb. ? Ambivalencia: se veled, se nélküled!!!Ambivalencia: se veled, se nélküled!!! 2.ÖNAZONOSSÁG KIALAKÍTÁSA KI és MILYEN legyek ÉN?KI és MILYEN legyek ÉN? –Csoporthoz/példaképhez stb. való erős ragaszkodás Saját – önálló példakép, értékrend, szabályok stb.Saját – önálló példakép, értékrend, szabályok stb. –Egyedül munkálkodik (titkok, zárt ajtók) DE igényli a bizalmat, megértést, szeretetetDE igényli a bizalmat, megértést, szeretetet DE nem a közvetlen beleszólástDE nem a közvetlen beleszólást –Az elszakított kötődések önként felvállalása SERDÜLŐ

6

7

8 „ A 13 éves Sean szülei a háziorvoshoz fordultak problémájukkal. - A fiúnk teljesen megváltozott, alig ismerünk rá – panaszolták. - Sean soha nem lázadt ellenünk, de újabban minden szavunkba beleköt. Na és a beszédstílusa! A felét sem lehet érteni annak, amit mond… …Az orvos megnyugtatta a szülőket, hogy Sean makkegészséges, s az említett változások a kamaszkori fejlődés természetes velejárói. A szülők megkönnyebbültek, ugyanakkor tanácstalannak érezték magukat. Nem tudták, hogyan viszonyuljanak fiuk szokatlan viselkedéséhez. A legtöbb serdülő szülei hasonló megrázkódtatást élnek át. Életükben minden a feje a tetejére áll. Az addig jól bevált módszerek nem működnek többé, és gyermekük személyében mintha egy idegen költözött volna a házba.” Gary Chapman: Kamaszokra hangolva

9 HELYES ATTITŰD 1.TÁMOGATÓ Elfogadják, hogy itt az ideje a gyermekkor lezárásánakElfogadják, hogy itt az ideje a gyermekkor lezárásának Őszinték és törekszenek a hitelességre (pl. üres szokások elhagyása)Őszinték és törekszenek a hitelességre (pl. üres szokások elhagyása) Engedik, hogy más legyen mint ők – ez nem ellenük szólEngedik, hogy más legyen mint ők – ez nem ellenük szól Biztosak abban, hogy – a látszat ellenére – minden rend- ben van, nem kell aggodalmaskodniBiztosak abban, hogy – a látszat ellenére – minden rend- ben van, nem kell aggodalmaskodni 2.KÍSÉRŐ Tud arról, kik „formálják”- készenlétben vanTud arról, kik „formálják”- készenlétben van „Kötöttség (szabály) – csak amennyi nagyon muszáj„Kötöttség (szabály) – csak amennyi nagyon muszáj Szabadság – amiben csak lehetségesSzabadság – amiben csak lehetséges Lélekápolás – minden mennyiségben” J.KentenichLélekápolás – minden mennyiségben” J.Kentenich Folyamatos „érzékeléskapcsolat”Folyamatos „érzékeléskapcsolat” SZÜLŐK

10 HELYES ATTITŰD –Beleérző-Belső szemmel tekintünk a serdülőre: megpróbáljuk az ő szemszögéből látni a dolgokat és minél pontosabban érzékelni, hogy éppen mi zajlik benne. –Kritikus-Külső szemmel tekintünk önmagunkba: megpróbáljuk megkeresni saját életünk nehézségeit, elvégzetlen életfeladatait, „rendetlenségeit”. „ÉRZÉKELÉSKAPCSOLAT” J. Kentenich atya nyomán Könnyebben átérezzük a helyzetét, megértjük őt „Nem tudhatod, milyen a másiknak, amíg nem jártál néhány hétig a mokaszinjában” Indián közmondás Ügyesebben bánunk a helyzettel Átértékelődik saját szerepünk

11

12 „Ha hajót akarsz építeni, ne azért hívd össze az embereket, hogy fát vágjanak, szerszámot készítsenek, feladatokat hajtsanak végre, hanem ültesd el bennük a távoli végtelen iránti vágyakozást.” Saint-Exupéry

13 HELYES ATTITŰD 1.PÉLDAKÉP Sajátos szerepe lehet a „formálásban”Sajátos szerepe lehet a „formálásban” Konkrét segítséget adhat az útvesztőkbenKonkrét segítséget adhat az útvesztőkben 2.TÁMOGATÓ - KÍSÉRŐ (szülői attitűd) Tudomásul veszi a gyermekkor lezárásátTudomásul veszi a gyermekkor lezárását Őszinték és törekszenek a hitelességreŐszinték és törekszenek a hitelességre „Kötöttség (szabály) – csak amennyi nagyon muszáj„Kötöttség (szabály) – csak amennyi nagyon muszáj Szabadság – amiben csak lehetségesSzabadság – amiben csak lehetséges Lélekápolás – minden mennyiségben” J.KentenichLélekápolás – minden mennyiségben” J.Kentenich Folyamatos „érzékeléskapcsolat”Folyamatos „érzékeléskapcsolat” 3.MEDIÁTOR (SZÜLŐ ÉS SERDÜLŐ KOMMUNIKÁCIÓBAN) PEDAGÓGUS

14

15 EGYÜTTMŰKÖDÉS HÁTTERE Képzett szakemberKépzett szakember –Serdülőkori lélektanban –Pedagógiai módszerekben NevelésbenNevelésben –Serdülőkorú gyerekekkel kapcsolatosan tapasztalt –Sok serdülőt nevel egyszerre –Rövid ideje ismeri a gyermeket a közösségben –Átmeneti feladata van ObjektívObjektív –Érzelmileg nem/kevésbé érintett Nem képzett szakemberek –Serdülőkori lélektanban –Pedagógiai módszerekben Nevelésben –Tapasztalata más jellegű (pl. dackorszak)/ serdülőkorról kevés –Csak a saját gyermeke(i)-t neveli –Születésétől ismeri a gyermekét a családban –Feladata örök Szubjektívek –Érzelmileg erősen érintettek PEDAGÓGUSSZÜLŐK

16 EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE PEDAGÓGUSSZÜLŐK FELELŐSSÉGÜK EGYENÉRTÉKŰ, FELELŐSSÉGÜK EGYENÉRTÉKŰ,EGYENRANGÚAK KOMMUNIKÁCIÓJUK az EGYMÁST KIEGÉSZÍTŐ EGYMÁST KIEGÉSZÍTŐ szerepet szolgálja: EGYMÁS SEGÍTŐI

17 EGYÜTTMŰKÖDÉS HÁTTERE FelnőttFelnőtt Képzett nevelőKépzett nevelő Közösségben dolgozikKözösségben dolgozik (osztályt csoportot vezet) Tudja, hová vezet az útTudja, hová vezet az út Kamasz Képzendő diák Személyes kapcsolatra vágyik (a közösségin túl) Keresi a saját útját PEDAGÓGUSSERDÜLŐ

18 PEDAGÓGUSSERDÜLŐ FELELŐSSÉGÜK MEGOSZTOTT, NEM EGYENRANGÚAK DE! DE! a PEDAGÓGUS, mint SEGÍTŐ, főként maga kezdeményezi a SZEMÉLYES KOMMUNIKÁCIÓT, melyben folyamatos „érzékeléskapcsolata” révén PARTNERKÉNT kezeli a SERDÜLŐT EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE

19 EGYÜTTMŰKÖDÉS HÁTTERE Felnőtt (?) személyiségFelnőtt (?) személyiség Saját családi háttérSaját családi háttér –Alkalmazott és megélt nevelési módszerek Tapasztalat/ lélektani ismeretekTapasztalat/ lélektani ismeretek –Hiánya/megléte Gyermekkel való korábbi kapcsolatGyermekkel való korábbi kapcsolat Kamasz (és már nem „kiskorú”) Biológiai tényezők Ambivalencia –Önállóság igénye –De! egzisztencia teljes hiánya –De! Felelősség és belátás korlátozottsága –De! TITKON szülői szeretet, elfogadás határok kijelölésének igénye SZÜLŐKSERDÜLŐ

20 SZÜLŐKSERDÜLŐ FELELŐSSÉGÜK MEGOSZTOTT, MÉG NEM EGYENRAGÚAK DE! DE! a KOMMUNIKÁCIÓT többnyire a SERDÜLŐ kezdeményezi, melyben a SZÜLŐ, mint TÁMOGATÓ és nem AKTÍV szereplő, folyamatos „érzékeléskapcsolata” révén PARTNERKÉNT vesz részt EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE

21 „Évekkel ezelőtt a fiam odajött hozzám, és azt mondta: 'Apu, van egy nagy problémám, segíts megoldani!' Ilyenkor az ember kihúzza magát – hát nem hiába vagyok pszichológus, a tizenéves fiam hozzám fordul a gondjaival! Ez nagy dolog! Meg is próbáltam valami használható megoldást ajánlani… …Aztán a gyerek megköszönte szépen, hátat fordított, és a hátából sütött a gúny. 'Tessék! Ennyit érnek az ősök!' És én tudtam, hogy ez kell neki: bizonyíték arra, hogy mindannak, amit rólam kicsi fiú korában gondolt, a kilencven százaléka nem igaz. Hogy egy esendő ember vagyok. Neki kellenek erre a bizonyítékok, hogy önmagává tudjon válni. A szülők nagyon nehezen viselik azt a folyamatot, amikor a gyerekük szemében leértékelődnek, pedig ez elkerülhetetlen, mert azon a magas szinten, ahol a gyerek minket korábban elképzelt, nem lehet az életet leélni. Egyértelműen értékvesztésnek kell történnie, hogy ne alulról fölfelé kelljen ránk néznie, hanem egy síkban legyen a tekintetünk.” Dr. Ranschburg Jenő, pszichológus

22

23 Ha a gyerekek kritizálva élnek, megtanulják, milyen megbélyegzettnek lenni, Ha a gyerekek ellenségeskedésben élnek, Megtanulnak veszekedni, Ha a gyerekek kicsúfolva élnek, Megtanulnak szégyenlősnek lenni, Ha a gyerekek megszégyenítve élnek, Megtanulnak bűnösnek lenni, EGY ÉLET A KEZEDBEN Dorthy Law Holtz

24 Ha a gyerekek toleráns légkörben élnek, Megtanulnak türelmesnek lenni, Ha a gyerekek bátorítva élnek, Megtanulnak bizalommal élni, Ha a gyerekek megdicsérve élnek, Megtanulják megbecsülve érezni magukat, Ha a gyerekek méltóságban élnek, Megtanulják az igazságot, Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat, Megtanulnak hinni, Ha a gyerekek hitelesen élnek, Megtanulják mit jelent szeretni, Ha a gyerekek elfogadva, barátságban élnek, Megtanulják megkeresni a szeretet a világban. A te gyerekeid hogyan élnek?

25 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE Kozéki Béla nyomán ÉRZELMI LÉGKÖRÉRZELMI LÉGKÖR RUGALMASSÁGRUGALMASSÁG KÖVETELMÉNYEK HATÁROZOTTSÁGA normák kialakításaKÖVETELMÉNYEK HATÁROZOTTSÁGA normák kialakítása

26 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE 1. Kozéki Béla nyomán ÉRZELMI LÉGKÖRÉRZELMI LÉGKÖR –Otthon légköre vonzó vagy taszító –Empátia, közvetlen érzelmi kapcsolat vagy ezek hiánya –Személyiség megítélése megbecsülő vagy lebecsülő –Szeretet, simogatás, vagy frusztráció kedvesség elfojtás

27 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE 2. Kozéki Béla nyomán RUGALMASSÁGRUGALMASSÁG –Nyílt, bizalmas légkör vagy zárt –Együttműködés vagy ennek hiánya –Önállóságra való nevelés vagy korlátozás –A gyermeki aktivitás vagy fenyegetés fejlesztése a kudarccal

28 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE 3. Kozéki Béla nyomán KÖVETELMÉNYEK HATÁROZOTTSÁGA, normák kialakításaKÖVETELMÉNYEK HATÁROZOTTSÁGA, normák kialakítása –Adekvát normarendszer vagy kiszámíthatatlan –Normák betartásának megkövetelése vagy ennek hiánya –Következetesség vagy következetlenség –Erős követelés vagy gyenge

29 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére KEMÉNY NEVELÉS –Zárt, rideg, félelem- mel teli érzelmi légkör –Nem fontos a gyermek személyisége –Alapja a parancs, büntetés, kényszerítés ELHANYAGOLÓ NEVELÉS –Érzelemszegény, nemtörődöm légkör –Anyagiakkal elhalmozza de magára hagyja a gyermeket –Korlátot akkor támaszt, ha a gyermek a terhére van Gyermek személyisége: Zárt, vágyait elfojtó, szorongó,ön-agresszív parancsra teljesítő. Zárt, vágyait elfojtó, szorongó, ön-agresszív parancsra teljesítő. Gátlástalan, vágyait kiélő, agresszív, belső fékekkel nem rendelkező.

30 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére NORMATÍV NEVELÉS –Nyílt, megértő, meleg érzelmi légkör –Merev irányítás –Szilárd norma- rendszer és betartatás TÚLVÉDŐ NEVELÉS –Meleg, de aggodalomteli érzelmi légkör –Feladatok „előre megoldása” –Szilárd normarendszer és túlkövető betartatás Gyermek személyisége: Szorgalmas, kötelesség- tudó, érzelemdús, önálló döntésekben határozatlan, kudarckerülő. Indulatait elfojtó, passzív, „jó”, saját képességeit nem ismeri, fél az új dolgoktól és a változástól, kudarckerülő

31 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére LIBERÁLIS NEVELÉS –Nyílt, megértő, őszinte, meleg érzelmi légkör –Kölcsönös elfogadás –Követelmények be nem tartatása DEMOKRATIKUS NEVELÉS –Nyílt, becsületes, de csak racionalitáson alapuló hideg, érzelmi légkör –Egyenrangú partnerség –Szilárd normarendszer és betartatás Gyermek személyisége: Kreatív, ambiciózus, érzelemdús, önkontrollja gyenge, a siker a mindene. Kötelességtudó, megbízható érzelemszegény, stabil az önkontrollja, törekvő.

32 CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére HARMONIKUS NEVELÉS –Szeretet, bizalom, nyílt légkör –Adekvát normarendszer –Határozottság, következetesség DISZHARMONIKUS NEVELÉS –Szülők érzelmi és erkölcsi szintje alacsony –Csekély szeretet és biztonságnyújtás –Fő módszer a szidás, megalázás Gyermek személyisége: Barátságos, aktív, megbízható, felelős jó önkontrollal bíró. Szeretetvágya kielégületlen, bizonytalan, szorongó gátolt, neurotikus.

33

34 „Milyen gyönyörű: szólni lehet, és kiszámíthatatlan, hogy mit válaszolnak. És megtörténhetik: társra is találhatunk, csak meg kell tanulnunk az ő egyetlen, soha meg nem ismételhető nyelvét.“ Hervay Gizella

35 KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA 1.PASSZÍV HALLGATÁS: Pl: Csend – Bátorítás, elfogadás jele 2.MEGERŐSÍTŐ REAGÁLÁSOK: Pl: Aha, értem – Empátia, tényleges figyelem jele 3.BESZÉLGETÉSINDÍTÓK: Pl: Érdekel, amit mondasz – Az érdeklődés és a rászánt idő hatásos visszajelzése 4.AKTÍV HALLGATÁS: Pl: Nonverbális jelek – Érzések tiszteletben tartása, megértés, elfogadás jele SEGÍTŐ TECHNIKÁK

36 KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA 1.PARANCSOLÁS, UTASÍTÁS, IRÁNYÍTÁS: Pl: Önnek, ezt meg kell értenie! – Csak az egyik fél érzései, elvárásai fontosak. 2.FENYEGETÉS, FIGYELMEZTETÉS: Pl: Jobb, ha ezt most nem látja! – Kevésbé tiszteli a másik igényeit, és ezzel ellenérzést vált ki a másikban. 3.PREDIKÁLÁS MEGLECKÉZTETÉS: Pl: Ezt rég meg kellett volna nézetni! – Nem bízik a másik ítélőképességében. 4.TANÁCSOK, MEGOLDÁSOK AJÁNLÁSA: Pl: Én az ön helyében…! – A másik nem képes megoldani a problémáját. GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK Thomas Gordon

37 KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA 5.KIOKTATÁS, LOGIKUS ÉRVELÉS: Pl: Tudatában van annak, hogy… – Kisebbrendűségi/alárendeltségi érzést kelt 6.ÉRTELMEZÉS, ELEMZÉS, MEGÁLLAPÍTÁS: Pl: Most csak azért mondja, mert dühös. –Érezteti a másikkal, hogy átlát rajta. 7.KÉRDEZGETÉS, VALLATÁS, KIKÉRDEZÉS: Pl: Hogy gondolta ezt?! – Gyanakvást, kétséget közvetít. GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK Thomas Gordon

38 KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA 8.TÉMAVÁLTÁS, KIZÖKKENTÉS, HUMORIZÁLÁS: Pl: Gondolkozzon pozitívan! – Nem érdekli a másik mondanivalója, nem tiszteli a másik érzéseit nem fogadja el őt. 9.DICSÉRET, POZITÍV ÉRTÉKELÉS: Pl: Ön intelligens ember, majd megoldja! – káros, ha arra használják, hogy megspórolják a megértésre szánt időt 10.BIZTATÁS, ROKONSZENV, VIGASZ: Pl: Na azért ez nem akkora baj! – Mindenféle formája arra utal, hogy a bajba jutott túloz, rosszul fogja fel a dolgokat. GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK Thomas Gordon

39 KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA 11.ÍTÉLKEZÉS, KRITIZÁLÁS, HIBÁZTATÁS: Pl: Hát ezt nagyon rosszul teszi! – A másik önbecsülését aláássa, azt érzi, hogy buta, alkalmatlan, rossz. 12.MEGBÉLYEGZÉS, KIFIGURÁZÁS, CSÚFOLÁS: Pl: Rosszul gondolkodik! – Hasonlóan alkalmatlanságot feltételez, kifejezetten romboló hatású. GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK TILOS AZ ALKALMAZÁSUK!

40 Megköszönjük a figyelmeteket és kívánjuk, hogy a serdülőkkel és szüleikkel való együttműködés örömöt jelentsen számotokra abban a felelősségteljes munkában, amelynek során a Ti hathatós segítségetek mellett a kiskamasz felnőtt ifjúvá serdül. Szívesen megválaszoljuk a felmerült kérdéseiteket!

41 Felhasznált Irodalom Uzsalyiné Pécsi Rita:A nevelés az élet szolgálata 3. / A serdülőkor életfeladatai 1. Kulcs a muzsikához Kiadó Bozóné Horváth Andrea:Iskolai kapcsolatok / A szülő és pedagógus közötti párbeszéd Szakdolgozat – Nyugatmagyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar /Sopron Gary Chapman: Kamaszokra hangolva/ Tinédzserek öt szeretetnyelve Harmat kiadó 2006.


Letölteni ppt "KÖZÖS FELELŐSSÉG avagy EGYÜTTMŰKÖDÉS A SZÜLŐI HÁZZAL Kollégiumpedagógusok továbbképzése 2012. 04. 13. KPSZTI Bozóné Horváth Andrea szociálpedagógus, Dr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések