Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Értékelés. Modellez és Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek Formatív.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Értékelés. Modellez és Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek Formatív."— Előadás másolata:

1 Értékelés

2 Modellez és Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek Formatív

3 Értékelés 3 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Ebben a modulban Ön azt fogja átgondolni, hogy hogyan ismerje fel a matematikai modellezés terén a diákok fejlődését, hogyan értékelje azt és végül hogyan támogassa a diákokat a további fejlődésükben. A modul problémákat vet fel, mind a formatív, mind az szóbeli összegző értékeléssel kapcsolatban. Az első almodulban megtárgyaljuk a formatív értékelés kulcskérdéseit, amelyekre a modul további része épül. Célok

4 Értékelés 4 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Ön ebben a részben:  Kidolgoz elképzeléseket azzal kapcsolatban, hogy hogyan támogassuk a diákokat oly módon, hogy fejlődjön a matematikai tudásuk.  Átgondolja, hogy hogyan értékelje formatívan a diákokat matematikai modellezés közben. Célok

5 Értékelés 5 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Angol kutatók, Paul Black és Dylan Wiliam által 1998-ban készített első tanulmány (amely a tanórai keretben történő értékelés nemzetközi kutatásának kiindulópontja volt) összefoglalja a felmérést megelőző kilenc évben, illetve korábban e témában megjelent 250 cikk eredményeit. A kutatási eredmények összefoglalója az “Inside the Black Box” ( „A fekete doboz belsejében”)című cikkben olvasható. (elérhető a LEMA weboldalon) A tanórai gyakorlat fejlesztése - kutatás

6 Értékelés 6 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Tanárok és kutatók dolgoztak közösen azon, hogy tanórai gyakorlatba ültessék a kutatási eredményeket. A kutatás eredményeiről a “Working inside the black box” című kötet számol be. A jó gyakorlatokra a „tanulási folyamat értékeléseként” utalnak “Working inside the black box”

7 Értékelés 7 FormálóÖsszegzőVisszajelzés “A tanulási folyamat értékelése során információkat keresünk és értelmezünk, amelyeket a tanulók és a tanáraik arra használnak, hogy meg tudják határozni, hol tartanak a diákok a tanulás folyamatában, hová kell eljutniuk, s mi a legjobb mód arra, hogy odajussanak.” [Assessment Reform Group, Egyesült Királyság, 2002] Elméleti háttér

8 Értékelés 8 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Tanulási folyamat értékelése Elméleti háttér Célok felosztása Pedagógiai gyakorlat KérdésekVisszajelzés Önértékelés és egymás értékelése Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata

9 Értékelés 9 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Feladat Hány darab rizsszem található egy 1kg-os csomagban?

10 Értékelés 10 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A weboldal 10 szem rizst kínál fel a világban pusztító éhezés felszámolására minden egyes látogató után, aki bővíti a szókincsét. Hány kg rizst adományozott tegnap a weboldal az éhezés felszámolására? Feladat

11 Értékelés 11 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A tanóra  A helyszín - Németország  A résztvevők - egy osztálynyi (25 fő) gyengébb teljesítményű 12 éves diák  Időtartam - kb. 1 óra 15 perc

12 Értékelés 12 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A tanóra

13 Értékelés 13 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A tanulási folyamat értékelése Célok felosztása Elméleti háttér Pedagógiai gyakorlat

14 Értékelés 14 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A célok koncentrálhatnak:  A modellezési ciklus konkrét aspektusaira, vagy a modellezéssel kapcsolatos háttérismeretekre  A matematikai ismeretekkel kapcsolatos tudásra, készségekre és megértésre  A különböző munkamódszerekre, pl. csoportmunka, egymás értékelése … Célok felosztása

15 Értékelés 15 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Tanulás értékelése Elméleti háttér Célok felosztása Pedagógiai gyakorlat KérdésekVisszajelzés Önértékelés és egymás értékelése A szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Kérdések

16 Értékelés 16 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Kérdések  Koncentráljunk nyitottabb kérdések feltevésére. Tekintsünk el az olyan kérdésektől, amelyek megválaszolása kizárólag lexikális tudást igényel. A kérdések megfogalmazása gondolkodásra serkentsen, új lehetőségek nyíljanak meg a diákok számára. Pl. „Miért gondolod ezt?” „Meg tudnád magyarázni …?” „Tudnál esetleg példát mondani más megközelítésekre?”

17 Értékelés 17 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Kérdések  Várakozási idő – amely a tanári a kérdésfeltevés és a kínos csend megtörése között telik el abban az esetben, ha a diákok nem válaszolnak azonnal a kérdésre – átlagosan kevesebb, mint 1 másodperc. “A kérdés feltevés utáni néma csend néha már fájdalmas volt.”

18 Értékelés 18 FormálóÖsszegzőVisszajelzés „Amíg nem vizsgálod meg a saját kérdésfeltevésedet, nem is ébredsz rá, hogy milyen szegényes is az…Amikor a diákokkal foglalkozunk, elsősorban azokkal, akik nehézségekkel küzdenek, különösen fontos, hogy olyan kérdéseket tegyünk fel nekik, amelyek alapján elgondolkoznak az adott témáról, és lehetőség nyílik számukra, hogy megtegyék a következő lépést a tanulás folyamatában” Kérdések

19 Értékelés 19 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A gondolkodást és a közös munkát fejlesztő kérdések „Mi a véleményed Ági megközelítéséről?” „Még milyen feltevésekre van szükségünk?” „Egyetértesz ezzel? Miért igen? Miért nem?” „Tamás azt mondta hogy … Réka azt gondolta, hogy … hogyan tudnánk egymáshoz közelíteni ezt a két elképzelést?”

20 Értékelés 20 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Kérdezési stratégiák Átgondolás – páros munka - megosztás Néhány perces megbeszélés párokban, vagy kis csoportokban… majd hozzájárulás az osztály közös megbeszéléséhez.

21 Értékelés 21 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Tanulás értékelése Elméleti háttér Célok felosztása Pedagógiai gyakorlat Kérdések Visszajelzés Önértékelés és egymás értékelése Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Kérdések Visszajelzések

22 Értékelés 22 FormálóÖsszegzőVisszajelzés  A kutatási eredmények azt mutatják, hogy amikor a diákok osztályzatokat kapnak, akkor kevés figyelmet fordítanak a munkájukhoz fűzött megjegyzésekre.  A visszajelzés azért fontos, mert:  megerősíti a diákokat abban, hogy a jó úton haladnak;  a személyes fejlődésükre vonatkozó javaslatok ösztönözik az előrehaladásukat.  A szóbeli visszajelzés mindig hatékonyabb, mint az írásbeli. Visszajelzés

23 Értékelés 23 FormálóÖsszegzőVisszajelzés A tanóra

24 Értékelés 24 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Stratégia Első lépés: Az 1 g tömegű rizsben lévő szemek összeszámolása. Második lépés: Ennek megszorzása 1000-rel. Mert 1000 g=1 kg és 220 rizsszem van 1 g rizsben. A csoport

25 Értékelés 25 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Először vettünk 100 szemet, s lemértük. Ezután vettünk még 400 szemet, így már 500 szem rizsünk volt. Végül 500x1000, mert 500 szem tömege 1 g volt. Szorozva 1000-rel = 1 kg rizs. B csoport

26 Értékelés 26 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Elképzelés: Először is megpróbáltunk lemérni 1 rizs szemet konyhai mérleggel, de ez nem sikerült, mert 1 szem túl könnyű. Ezután nagyon sok szemet számoltunk össze, s így 5 grammot kaptunk. Ez kerekítve kb. 310 szem. Eredmény: 1 kg rizsben kb szem van. C csoport

27 Értékelés 27 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Tanulás értékelése Elméleti háttér Célok felosztása Pedagógiai gyakorlat KérdésekVisszajelzés Társ- és önértékelés A szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Önértékelés és egymás értékelése

28 Értékelés 28 FormálóÖsszegzőVisszajelzés  Egymás értékelése lehet az önértékelés előfeltétele, és mint ilyen együttműködő és támogató környezetet igényel.  A tanulási eredmények értékelésére vonatkozó kritériumoknak egyértelműnek kell lennie a diákok számára.  A diákoknak olyan pozitív példákra van szükségük, amelyek megfelelnek ezeknek a kritériumoknak - ezt korábbi diák munkákban találhatják meg. Önértékelés és egymás értékelése

29 Értékelés 29 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Önértékelés és egymás értékelése

30 Értékelés 30 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Tanulás értékelése Elméleti háttér Célok felosztása Pedagógiai gyakorlat KérdésekVisszajelzés Önértékelés és egymás értékelése Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata

31 Értékelés 31 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Ebben a modulban Ön azt fogja átgondolni, hogy hogyan ismerje fel a matematikai modellezés terén a diákok fejlődését, hogyan értékelje azt és végül hogyan támogassa a diákokat a további fejlődésükben. A modul problémákat vet fel, mind a formatív, mind a szöveges összegző értékeléssel kapcsolatban. Az első almodulban megtárgyaljuk a formatív értékelés kulcskérdéseit, amelyekre a modul további része épül. Célok

32 Értékelés 32 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Ne felejtse el használni a tanári naplót, hogy feljegyzéseket készítsen az elhangzottakról. Gondolja végig, hogy az Ön tanítási módszereibe hogyan fognak beépülni a „Tanulási folyamat értékelése” gyakorlatai, s hogy kapcsolódnak ezek a gyakorlatok speciálisan a matematikai modellező órákhoz (ti. a modellezéshez). Tanári napló

33 Értékelés 33 FormálóÖsszegzőVisszajelzés Használja fel valamelyik feladatot saját tanóráján. Hozzon magával néhány saját diákjaitól származó írásbeli munkát a következő almodulra. …a következő almodul előtt…


Letölteni ppt "Értékelés. Modellez és Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek Formatív."

Hasonló előadás


Google Hirdetések