Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet"— Előadás másolata:

1 VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet

2 Miért a viselkedés szempontú megközelítés? A viselkedés az élet lényege A viselkedés saját jogán önálló változó A viselkedéselemzés feladata: viselkedés meghatározók azonosítása változtatás pontjainak kijelölése Az orvosi pálya elsődleges stressz-forrása: az orvos és/vagy a beteg viselkedése A viselkedésünk minőségétől kritikusan függ a testi és a lelki egészségünk

3 Pszichológiai modellek osztályozása A. Megfelelés alapú: A. Megfelelés alapú: teljes képet ad a lelki működésről (érzékelésről, figyelemről, tudatról, emlékezésről, intencióról, személyiségről, stb.) B. Változtatás szempontú: B. Változtatás szempontú: a pszichológiai működést kivitelező struktúrákat csak annyira kell ismerni, hogy a viselkedés változtatásában szakemberek legyünk „A” pszichológia: „A” pszichológia: intellektuálisan izgalmas „B” pszichológiai: „B” pszichológiai: a változtatás mindig szükséges, mert a lelki szenvedés gyakori

4 „B” pszichológia lényege: KÉSZSÉG TRÉNING Kommunikáció funkciója: hatékony viselkedés befolyásolás tudományos Feltétele: a viselkedésszabályozás törvény- szerűségeinek tudományos igényű ismerete Hatékony interperszonális viselkedés: több megerősítő (jobb életminőség) kevesebb büntető (kevesebb stressz) Biológiai működést átállítja: defenzív helyett megküzdő lelki állapot

5 Az emberi viselkedésszabályozás színterei 1. Viselkedés és környezet találkozásai 1. Viselkedés és környezet találkozásai (tanulásos tapasztalatok) 2. Biológiai tényezők (környezeti megfogalmazásban) 3. Nyelvi vagy szimbolikus szabályozás (szociális környezet normái, az egyén ‘kikövetkeztetései’ a jövőre) Radikális behaviorizmus: Radikális behaviorizmus: a változtatás érdekében a környezeti tényezőkig kell eljutni

6 A viselkedés determináltsága Tanulás: viselkedés és környezet találkozásai során a viselkedés új nyomvonalon megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságok Biológiai tényezők: evolúció által kimunkált megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságok adják a viselkedési preferenciát Nyelvi készség: szimbólum használat révén   kiszabadulunk az anyagvilág kérlelhetetlen törvényszerűségei alól   a közösségi hatás végtelenül felerősödik (virtuális környezet büntetései)

7 Változtatás elméleti megalapozása Egységes elméleti keret konzistens fogalmi rendszerrel Viselkedéselemzés alapfogalmai Megerősítő stimulus, megerősítés Büntető stimulus, büntetés Negatív megerősítés Kontingencia fogalma Diszkriminatív stimulus Szabályirányított viselkedés

8 „B” pszichológia elfogadtatása El kell fogadnunk, hogy az orvosi pszichológiai III. évben nincs az érdeklődésük központjában Az orvoslás boltív hasonlata: ha egy kő is hiányzik, a összedől a boltív A frusztrált orvos-beteg kapcsolat: nagyobb stressz-forrás, mint szakmai hiányosságok minőségét A viselkedés minőségét kell fejleszteni Nem kell agykutatónak lenni az evolúció ‘bakterjai’ Bőven elég, ha az evolúció ‘bakterjai’ vagyunk Saját élmény ébreszti fel az érdeklődésüket a viselkedéstani hangszerelésű pszichológia iránt

9 Melyik választ preferálná? Egyik csoporttárssal moziba megy és arra kéri, hogy ön fizesse ki a mozijegy árát, mert nincs nála pénz. De korábban már hasonló ürügyekkel egy-két ezer forintos tartozást halmozott fel.   - Jól van, de erről jut eszembe, hogy akkor nem csak a mozijegy árával jössz, hanem a korábbi tartozásaidat is kellene rendezned.   - Nekem ez problémát okozna, mert folyamatosan azt érzem, hogy az én érdekemet mindig alá kell rendelnem a tiédnek.

10 Melyik választ preferálná? A bizalmatlan beteg: Legyen szíves valamilyen komolyabb vizsgálatra elküldeni, már tíz éve fáj a fejem és semmit sem javultam.   - Higgye el minden vizsgálatot elvégeztünk. Az ön feje pszichés problémái miatt fáj. A fájdalom szomatizációs jellegű, nincs semmilyen komoly szervi problémája.   - Mit gondol, ki hibáztatható ezért a krónikusan meglévő problémájáért? Az a véleménye, hogy az én tudásom elégtelen?

11 A változtatás hatótényezője Ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere a kommunikáció tartalma: ürügy válaszolni a lényegre kell A lényeg: az egyén indokolatlan negatív minősítése, (lekezelése, kihasználása, visszautasítása) elítélhetőség kontextusába helyezése A válasz tartalma: a másik viselkedésének összevetése az együttélés írott, íratlan szabályaival a kapcsolat változásának kilátásba helyezése

12 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere az orvosi gyakorlatban ürügy Az orvos-beteg kapcsolatban mind a betegség, mind az orvostudomány ürügy A lényeg: A lényeg: bizalomra épülő együttműködés megteremtése „Problémás” helyzetek megoldása „Problémás” betegek kezelése „Problémás” orvosok önismerete

13 Az orvos stressz-helyzetei I. „Problémás” betegek helyett a problémák kezelése (minősítés kerülése) Betegek bizalmatlan, ellenséges viselkedése Az együttműködés hiánya A „tudálékos” beteg A „manipulatív” hozzátartozó A rossz hír közlése, együttérzés terhei

14 Az orvos stressz-helyzetei II. A problémás önismeret Szakmai bizonytalanságok „Omnipotencia” érzése, túlértékelés Hierarchia viszonyok a vezetőkkel Territórium viták a kollégákkal Az orvosi identitás válságai, a „kiégés” Pszichológiai segítség elfogadása

15 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása Ellenséges beteg Ürügy: Ön nem orvos, ön egy hentes! Fel fogom jelenteni. A lényeg: Biztos benne, hogy ez a meglehetősen lesújtó minősítése megalapozott? Mi van akkor, ha ez valójában csak indokolatlan rágalmazás?

16 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása Az együttműködés hiánya Ürügy: Önnek kórházi kezelésre és szigorú ágynyugalomra van szüksége. - Doktor Úr, én nem maradok itt! A lényeg: Bizonyára alapos oka van, hogy ilyen döntést hozott. Nem mondaná el, hogy mi az az ok, ami miatt akár életveszélyes helyzetbe is kerülhet?

17 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A „tudálékos” beteg Ürügy: Doktor Úr, úgy érzem, hogy nekem a csontvelőm van elrohadva. Nem tudna valamilyen jó gyógyszert adni erre? A lényeg: Ön természetesen olyan szavakkal számol be a bajáról, ahogy azt érzi. El tudna-e fogadni más, azaz orvosi magyarázatot a tüneteinek okáról?

18 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A „manipulatív” hozzátartozó Ürügy: Behoztuk a mamit, fel kellene venni egy kis felerősítésre A lényeg: El tudja-e fogadni, ha a vizsgálat azt mutatja, hogy az ön anyja nem igényel sürgősségi intézeti ellátást? Nekünk az üres ágyakat súlyosabb betegek számára kell fenntartani?

19 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A rokkantnyugdíjazáshoz papír kellene Ürügy: Írja bele, hogy én nem tudok dolgozni, mert nagyon fáj a derekam! A lényeg: Nézze, nekem bajom lenne abból, ha vizsgálati leletekkel nem tudom igazolni a diagnózist. Szeretné, hogy mégis az elvárásai szerint írjam meg a leletet?

20 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A rossz hír közlése, együttérzés terhei Ürügy: Sajnos a szövettani eredmény azt mutatatta, hogy nem jóindulatú a daganat. - Akkor tehát hamarosan meg fogok halni? A lényeg: Ezt senki sem tudhatja pontosan, csak azt, hogy bárhogyan is alakul az állapota, mi mindig ön mellett leszünk.

21 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A büntető főorvos Ürügy: Kórteremben a betegek előtt a főorvos ingerülten mondja: - Ne szerencsétlenkedjen már azzal a vénás injekcióval! A lényeg: Biztosan tetszik tudni, hogy nem fog javulni a kézügyességem, ha a betegek előtt megszégyenítenek.

22 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A territórium villongások paramedikális személyekkel Ürügy: Magának sem esne le az aranygyűrű a kezéről, ha egyszer megmérné a beteg vérnyomását. A lényeg: Gondolja, hogy ilyen hangnemben előadott kérés után szívesen fogom segíteni az önök munkáját?

23 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A pszichológiai segítség elfogadtatása Ürügy: Kollégája jól érezhetően ittas állapotban kezd el dolgozni, ingerülten beszél a betegekkel. A lényeg: Szeretnék nekem valamit visszajelezni a jelenlegi állapotodról, de félek, hogy nem segítségnek vennéd, hanem ellenségeskedésnek?

24 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének hatásai Azonnal ellátja következményekkel a másik viselkedését Felhívja a figyelmet az együttélés normáira Lehetőséget ad a konfliktusok kultúrált megoldására, agressziót megelőzi Nem csak a pszichiátriai, hanem a testi betegségeket is pozitívan befolyásolja Életminőséget javítja

25 Az orvos viselkedéstani önismeret Kommunikációs stílus: arrogáns, túlzottan határozott kihasználható, szorongó, bizonytalan Milyen normarendszert követ Kiégettség jeleinek felismerése: munkájával elégedetlen betegekkel, kollégákkal rossz viszony túlzott alkoholfogyasztás súlyosabb pszichés zavarok

26


Letölteni ppt "VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések