Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető."— Előadás másolata:

1 Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető egyetemi docens, BGF PSZFK

2 2014. július 8. Változások Miről lesz szó? Hogyan látjuk a szektor pénzügyi helyzetét az ÁSZ-ból van-e válság az önkormányzati rendszerben? Miért fontosak a pénzügyi szabályozási kérdések? Szükségesnek látszó lépések

3 2014. július 8. Változások Mottó(K) „Ha a kormány hatalmat gyakorol, akkor jobb, ha megyei szinten történik, mintha tagállami szinten, jobb, ha tagállami szinten, mint Washingtonban.” (M. Friedman) „Jogállamban pénz a fegyver” (József Attila) „A magyar kormányok a 19. századi eszközökkel próbálják megoldani a 20. századi feladatokat.” (Magyary Zoltán)

4 2014. július 8. Változások éves önkormányzati rendszer Árnyalt elemzés szükséges, de az állítható, hogy az önkormányzati rendszer válságban van. Nagyon sok érdeme van az önkormányzati rendszernek abban, hogy a mögöttünk hagyott húsz év nem volt rosszabb. Változtatás szükséges azért mert a világ változik, részben azért mert az eredeti megoldások nem voltak jók.

5 2014. július 8. Változások Mi a válság? Krízis (görög), válság = súlyos átmeneti állapot, fordulópont, A legkülönbözőbb rendszerek fejlődésének természetes kísérője.

6 2014. július 8. Változások Kockázatok Rövid táv –a GDP 1%-ának megfelelő „szabad” pénz Közép táv –A reformokat nehezítheti az adósság, pl. megye, megyei jogú városok, vagy az új főváros modell bevezetése Hosszú táv –Visszafizethető lesz-e minden esetben a felvett hitel? –Le kell-e hívni minden EU forrást?

7 2014. július 8. Változások Pénzügyi kockázatok 2010-re 1. likviditási kockázatok –Községi önkormányzatok egy részénél a rulírozó hitelek elapadása miatt, –Azoknál az önkormányzatoknál, ahol a HIPA azonnali befolyása eddig is fontos volt. 2. fizetésképtelenség, látens csődök –Rövid távú veszélyek községeknél kisebb városoknál, –Megyék, egyes megyei jogú városok fizetésképtelensége az euró-bevezetés kritikus szakaszában. 3. makro fiskális kockázat, az ESA95-ös hiányhoz történő túlzott hozzájárulás –Elmaradt beruházások + választások, –Felhalmozott pénztartalékok megmozdulása, –Önkormányzati vállalatoktól jövő hatások

8 2014. július 8. Változások Kockázat növelő tényezők Stabilizációs intézkedések – érdemi ágazati törvény változások nélkül - növelhetik a forráshiányt, PPP-k –főleg nagyvárosoknál látens inszolvenciát okozhatnak, EU-s támogatások felszívása likviditási problémákat és az át nem gondolt, pénzügyileg fenntarthatatlan projektek esetében későbbi szolvencia problémákat vetíthet előre. A saját források (főleg a helyi adók) szerepének és szerkezetének tisztázatlanságai

9 2014. július 8. Változások Pénzügyi rendszer Forrásszerkezet –Központilag szabályozott bevételek rendszere, –Helyi adók, díjak vagyonhasznosítási bevételek szerepe, Forrásallokáció és pénzellátás módja - forrásszabályozás Költségvetési korlát –Hitelfelvétel szabályozása, –Kimentés kérdései (Csődtörvény vs. ÖNHIKI, 6/3, egyéb diszkrecionális intézkedések)

10 2014. július 8. Változások Forrásszabályozás Eredeti forrásorientált modell a működésre és kiegyenlítésre, Fejlesztésfinanszírozás pályázati allokáció, ennek diszfunkcionális hatásaival, Forrásszabályozás torzulása, kiszámíthatatlansága és intranszparenciája.

11 2014. július 8. Változások A válság egyik jele A forrásorientált pénzügyi rendszer eredeti modellje erodálódott. A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy e esztendős filozófia nem megkérdőjelezhetetlen.

12 2014. július 8. Változások Miben tud segíteni a jól működő pénzügyi rendszer? Transzparens önkormányzati működés és elszámoltathatóság biztosítása. KiszámíthatóKiszámítható gazdasági környezet. Célszerű szolgáltatási üzemméret követésére történő ösztönzés. Spill over-ek kezelése. Horizontális adómegosztás. Célzottság, méltányos kiegyenlítés.

13 2014. július 8. Változások Kiszámíthatóbb és transzparens forrásallokáció A vertikális és a horizontális elosztás keveredésének mérséklése, Fixing technikák alkalmazása. Nominális „horgonyok” alkalmazása. A hozzájárulási jogcímek számának csökkentése, A hozzájárulások mértékének megalapozottabbá tétele.

14 2014. július 8. Változások Célszerű kiegyenlítési rendszer A kiegyenlítés szükségessége nem vitatható. Eszközei: –kompozit mutató alapján történő központi forrásallokáció. –célszerűen adómegosztáson alapuló. Megoldás: középszint.

15 2014. július 8. Változások Hitelfelvétel szabályozása filozófiaA mai szabályozás nem jó és ez nem mérték, hanem filozófia kérdése. A fiskális fenntarthatóság biztosítása, egzogén komponens. Ez összefügg a forrásszabályozással. Az egyedi önkormányzat hitelképességének fenntartása, endogén komponens.

16 2014. július 8. Változások További javaslatok a kockázatok kezelésére Önkormányzati kincstár. Önkormányzati garanciarendszer. Új, a fiskális fenntarthatósággal kompatibilis szabály. Megfelelő számvitel. Korszerű tervezési technikák alkalmazása. Az adósságrendezési törvény csiszolása. Jobb ellenőrzési rendszer.

17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket Vége


Letölteni ppt "Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések