Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: 2007. 09. 19. Integrált forgalom- irányítási rendszer.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: 2007. 09. 19. Integrált forgalom- irányítási rendszer."— Előadás másolata:

1 Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer

2 Tartalom A probléma leírása A project célja A rendszer architektúrája A rendszer elemei Az adatbázis Forgalmi csomópontok Információs felület Statisztika Forgalmi problémák kiváltó okai Együttműködő partnerek Társadalmi célok Gazdasági célok Kutatás, fejlesztés State-of-the-Art 2

3 A probléma leírása Közúti közlekedés vezérlése és szabályozása (passzív-, időintervallumos vezérlés) Passzív vezérlés (MI hiánya) Időintervallumos váltás (Nem forgalom függő) Tömegközlekedés és a városi forgalom összehangolatlansága Fogyatékkal élők nem megfelelő „integrálása” a közlekedésbe Felesleges stressz-hatások (forgalmi dugók és telített parkolók) Megkülönböztető jelzést használó járművek problémája Felesleges környezet szennyezés 3

4 A projekt célja Rövidtávú célok: Érezhető anyagi haszon Kevesebb úthiba Kevesebb baleset Közlekedési problémák megoldása Utasok jobb tájékoztatása Középtávú célok: Érezhető anyagi haszon Kevesebb úthiba Kevesebb baleset Életminőség javítása Kevesebb stressz Fogyatékkal élők támogatása Hosszú távú célok: Levegő szennyezettségének a csökkentése Elégedett emberek 4

5 5 A rendszer architektúrája Adatbázis Menetrendek Térképek Forgalmi statisztikák Mesterséges intelligencia Neurális hálózatok Fuzzyrendszerek Heurisztikák Terminálok Forgalmi csomópontok Lámpák Érzékelők Tájékozató panelek Parkolók (inteligens tájékoztatás, irányítás) Magasa prioritású járművek Mentő Tűzoltó Rendőrség Tömegközlekedési vállalatok

6 A rendszer elemei Adatbázis Menetrendek Térképek Forgalmi statisztikák Mesterséges intelligencia Neurális hálózatok Fuzzyrendszerek Heurisztikák Terminálok 6 Forgalmi csomópontok Lámpák Érzékelők Tájékozató panelek (pl.: mentő érkezik) Parkolók (szabad helyek száma) Magasa prioritású járművek Mentő Tűzoltó Rendőrség Közlekedési Társaságok (pl: BKV)

7 Az adatbázis Alapadatok tárolása (térképek, menetrendek, útvonalak) Egyes kurrens csomópontokhoz tartozó részletes és cizellált adatok tárolása Forgalom mértékének naplózása (későbbi adatelemzéshez és finomhangolásokhoz) Szennyező anyagok mértékének tárolása (statisztika célokra) 7

8 Forgalmi csomópontok Lámpák Gyalogos Autós Egyéb Érzékelők Autós forgalom Gyalogos forgalom Szennyező anyagok mérése Tájékoztató panelek autósoknak(pl.: mentő érkezik) Tájékoztató panelek utasoknak (pl.: buszra vároknak) 8

9 Információs felület Terminál a központi vezérlőben Forgalmi lámpák mellett az autósok részére Lámpa zöldre váltásának várható ideje Esetleges balesetek és egyéb veszélyekre vonatkozó figyelmeztetések Megkülönbözető jelzéssel érkező mentő, stb. Tömegközlekedési megállokban elhelyezett interaktív panelek Érkező járatok Érkezi idő Telitettsége az adott járatnak Átszállási lehetőségek, alternatív megoldások 9

10 Statisztika Magyarországon a rendszerváltás idején volt a legkedvezőbb a helyzet, azt követően mérsékelten, majd 1995 óta fokozatosan nőtt a tüdőbetegek aránya. (http://www.mgyk.hu) Az unióban 100 ezer lakosból 200-an halnak meg tüdőrákban. (http://www.informed.hu/) 10

11 A forgalmi problémák kiváltó okai 2001 óta folyamatosan csökken a tömegközlekedést használók száma. A forgalom irányítás viszont nem fejlődik. Rengeteg kereszteződésben, gyalogos átkelő helyeken rosszul vannak beállítva a lámpák. (pl. oktogonon is a deák tér felé) 11

12 Együttműködő partnerek ELTE Informatika Kar Budapest BMGE Közlekedésmérnöki Kar Budapest BKV Európai Közlekedési Főfelügyelet University of Cambridge – Engineering Department Siemens – SiemensTraffic 12

13 Társadalmi célok Levegő szennyezettségének csökkenése Közlekedést dinamikusabbá és folyamatosabbá téve mindenki gyorsabban célba ér A közlekedésben résztvevők stresszhelyzeteinek csökkenése Sürgősségi esetekhez hívott megkülönböztetett jelzést használó járművek elősegítése Fogyatékkal élők életminőségének javulása A dinamikusabb haladás kisebb üzemanyag fogyasztást eredményez 13

14 Gazdasági célok Kevesebb úthiba kevesebb javítást igényel Régi eszközök integrálása a rendszerbe -> kevesebb pénzt igényel A jobb közlekedés hatására: Kevesebb baleset -> kevesebb pénzt igényel Kevesebb forgalmi dugó -> kevesebb beavatkozás -> kevesebb pénz Optimális energia használat az állami járműpark gépeinél Több munkahely -> több munkavállaló Kevesebb szmog -> kevesebb környezetvédelmi ráfordítást igényel Szebb és tisztább város -> idegenforgalmi vonzó erővel bír 14

15 K+F elemek A adatbázisok létrehozása és az adatok feltöltése, frissítése A megfigyelt adatok elemzése és új összefüggések feltérképezés, ezek publikációja A szoftver több eszközre való kiterjesztése (tájékoztató panelek, mobiltelefon, kézi számítógép) A program több nyelven való implementálása 15

16 State-of-the-Art 16 Az intelligens forgalom irányító rendszerek igen elterjedtek napjainkban, több cég is forgalmaz és üzemeltet ilyen rendszereket Tyco – világszerte ELTODO – Cseh ország Ezen rendszerek működése mutatja, hogy az ilyen hálózatok életképesek, de az is látható, hogy ezen megoldások igen specifikusak és csak szűk területre koncentrálnak. A legelterjedtebbek a nagyvárosok belvárosát felügyelő rendszerek, amelyek nem veszik figyelembe a külső területek és alvóvárosok forgalmát, ami azt is jelenti, hogy nem tudja igazán hatékonyan segíteni az embereket a döntéshozásban. Az is látható, hogy a használatban lévő irányító hálózatok, nem fektetnek kellő hangsúlyt az emberek tájékoztatására és a megkülönböztetett járművek segítésére.

17 Köszönjük a figyelmet. A diák megtekinthetők: 17


Letölteni ppt "Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: 2007. 09. 19. Integrált forgalom- irányítási rendszer."

Hasonló előadás


Google Hirdetések