Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tudatos Pénzügyekért Alapítvány – célok és tervek dr. Várhegyi Éva az alapítvány kuratóriumának elnöke Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tudatos Pénzügyekért Alapítvány – célok és tervek dr. Várhegyi Éva az alapítvány kuratóriumának elnöke Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, 2008."— Előadás másolata:

1 Tudatos Pénzügyekért Alapítvány – célok és tervek dr. Várhegyi Éva az alapítvány kuratóriumának elnöke Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, 2008. október 2.

2 A lakossági pénzügyi szolgáltatások piaca Az utóbbi 15 évben felgyorsult fejlődés, de még mindig mérsékelt bankhasználat: a háztartások 54%-a ( Csehország 64%, Ausztria 94%)Az utóbbi 15 évben felgyorsult fejlődés, de még mindig mérsékelt bankhasználat: a háztartások 54%-a ( Csehország 64%, Ausztria 94%) Növekvő fogyasztói kereslet, fokozódó minőségi igényNövekvő fogyasztói kereslet, fokozódó minőségi igény Erősödő verseny, érzékelhető és növekvő kínálati nyomásErősödő verseny, érzékelhető és növekvő kínálati nyomás A pénzügyi integráció miatt az új termékek rövid időn belül a hazai piacon is megjelennekA pénzügyi integráció miatt az új termékek rövid időn belül a hazai piacon is megjelennek Bonyolultabb, sokrétűbb termékek romló transzparencia, nehezebb tájékozódásBonyolultabb, sokrétűbb termékek romló transzparencia, nehezebb tájékozódás

3 Erősödő verseny a lakossági bankpiacon Megnyilvánulása: Tulajdonosi elvárások: növekedés és jövedelmezőség Tulajdonosi elvárások: növekedés és jövedelmezőség Bankok lakosság felé fordulása Bankok lakosság felé fordulása Élesedő piaci verseny: - árverseny → csökkenő marzsok (nem ez az elsődleges) - értékesítési verseny → fiókhálózat építése, ügynöki értékesítés - költség alapú verseny → jelentős marketing aktivitás - kockázat alapú verseny → deviza alapú hitelek előtérbe helyezése → ügynöki értékesítés emelkedő aránya → lazuló hitelezési feltételek → nem banki hitelezők növekvő aránya → intenzív termékinnováció Élesedő piaci verseny: - árverseny → csökkenő marzsok (nem ez az elsődleges) - értékesítési verseny → fiókhálózat építése, ügynöki értékesítés - költség alapú verseny → jelentős marketing aktivitás - kockázat alapú verseny → deviza alapú hitelek előtérbe helyezése → ügynöki értékesítés emelkedő aránya → lazuló hitelezési feltételek → nem banki hitelezők növekvő aránya → intenzív termékinnováció Erőteljes kínálati nyomás

4 A piac szereplőinek magatartása Bankok: Cél: minél nagyobb volumenű eladás és profit Cél: minél nagyobb volumenű eladás és profit Lazuló hitelezési feltételek, hitelképességi vizsgálat hanyagolása (jelzálogfedezet mellett szabad felhasználású hitelek) Lazuló hitelezési feltételek, hitelképességi vizsgálat hanyagolása (jelzálogfedezet mellett szabad felhasználású hitelek) Kockázatok áthárítása a fogyasztókra Kockázatok áthárítása a fogyasztókra Felelős hitelezés attitűdjének hiánya Felelős hitelezés attitűdjének hiánya Nem kielégítő tájékoztatás Nem kielégítő tájékoztatás Lakossági ügyfelek : Élénk kereslet mind a lakás-, mind a fogyasztási hitelek körében Élénk kereslet mind a lakás-, mind a fogyasztási hitelek körében Növekvő eladósodottság, devizahitelek preferálása Növekvő eladósodottság, devizahitelek preferálása Tájékozódás, kockázatfelmérés elmaradása Tájékozódás, kockázatfelmérés elmaradása Az ügyfelek gyakran rövid távú szemlélet alapján, a tényleges kockázatok ismerete nélkül döntenek

5 A háztartások törlesztési terhe a rendelkezésre álló jövedelem arányában Forrás: MNB

6 A háztartások hiteleinek devizanem szerinti megoszlása Forrás: MNB

7 A magyar lakosság többsége semmilyen pénzügyi és gazdasági oktatásban nem részesült => hiányoznak a megfelelő alapismeretek Nincsenek számottevő „piacgazdasági” tapasztalatai => tapasztalati úton sem tud tudást átadni Új ismereteket nehezen fogad be, és ezektől idegenkedik A pénzügyi ismeretek szintje az elmúlt évek során alig változott, miközben a kínálati nyomás erősödött, és számos bonyolult, új termék jelent meg Mennyire felkészültek a magyar háztartások?

8 Kutatási tapasztalatok 1. A középiskolás és fiatal felnőtt korosztály attitűdje Az aktuálisan nem használt banki szolgáltatások iránti minimális érdeklődés és ismeret Az aktuálisan nem használt banki szolgáltatások iránti minimális érdeklődés és ismeret Passzív, felhasználói attitűd Passzív, felhasználói attitűd Bizalmatlanság a pénzügyekkel és a szolgáltatókkal szemben Bizalmatlanság a pénzügyekkel és a szolgáltatókkal szemben Pénzügyi fogalmak hiányos ismerete miatt igény van a személyes tájékoztatásra → gátolja a modern értékesítési csatornák igénybevételét Pénzügyi fogalmak hiányos ismerete miatt igény van a személyes tájékoztatásra → gátolja a modern értékesítési csatornák igénybevételét A pénzügyi szolgáltatás választását megelőzően kevesen tájékozódnak alaposan A pénzügyi szolgáltatás választását megelőzően kevesen tájékozódnak alaposan Öngondoskodással, nyugdíj-előtakatékossággal kapcsolatos érdektelenség Öngondoskodással, nyugdíj-előtakatékossággal kapcsolatos érdektelenség Forrás: - MNB kutatás – 2006 - Marketing Centrum középiskolai felmérés - 2003

9 Kutatási tapasztalatok 2. Általános attitűd a pénzügyekkel kapcsolatban A pénzügyekhez leginkább a magas iskolai végzettségű, jó anyagi helyzetű 20-40 év közöttiek értenek. Az „ellenségesek” között több az alacsonyabb végzettségű, idősebb. A „pénzügyi szakértők” (1-5 skálán) 4-esre értékelték annak jelentőségét, hogy melyik bankot választják pénzügyeik intézésére. Az „ellenségesek” csak 2,3-ra. Forrás: - Gfk – 2007

10 Miért fontos a pénzügyi kultúra fejlesztése? Kockázattudatos fogyasztó = > alacsonyabb stabilitási kockázatokKockázattudatos fogyasztó = > alacsonyabb stabilitási kockázatok Konkrét ismeretterjesztés mellett cél a személet formálásaKonkrét ismeretterjesztés mellett cél a személet formálása Tudatos vásárlói magatartás erősítése a pénzügyi szolgáltatások piacán (az ügyfél előzetesen tájékozódik, összehasonlít, számol, szolgáltatót vált stb.)Tudatos vásárlói magatartás erősítése a pénzügyi szolgáltatások piacán (az ügyfél előzetesen tájékozódik, összehasonlít, számol, szolgáltatót vált stb.) Várható jóléti és stabilitási hatások: tudatos vásárlói fellépés → minőségi verseny nő → innováció élénkül (hatékonyság nő) → pénzügyi közvetítés mélyül, hatékonyabb forrásallokációVárható jóléti és stabilitási hatások: tudatos vásárlói fellépés → minőségi verseny nő → innováció élénkül (hatékonyság nő) → pénzügyi közvetítés mélyül, hatékonyabb forrásallokáció Két fő irány: 1.Közoktatás keretein belül → intézményesíteni a gazdasági- pénzügyi ismeretek oktatását 2.Széles lakossági rétegek számára → élethelyzethez igazodó célcsoport programok

11 A tudatos fogyasztói magatartás erősítésének lehetőségei Rövid távon: Rövid távon: a tájékozottságot segítő pénzügyi ismeretek növelése a potenciális ügyfelek körébena tájékozottságot segítő pénzügyi ismeretek növelése a potenciális ügyfelek körében a tájékozódást elősegítő transzparencia erősítése a szolgáltatók és a hatóságok részérőla tájékozódást elősegítő transzparencia erősítése a szolgáltatók és a hatóságok részéről Hosszú távon: Hosszú távon: a fogyasztói attitűd módosítása a pénzügyi termékek elterjedése révéna fogyasztói attitűd módosítása a pénzügyi termékek elterjedése révén a magatartás megváltozása az öngondoskodás attitűdjének elsajátítása hatására (önrész a betétbiztosításban, feltételes bankmentések, stb.)a magatartás megváltozása az öngondoskodás attitűdjének elsajátítása hatására (önrész a betétbiztosításban, feltételes bankmentések, stb.)

12 MNB-Gallup kutatás a 14-30 évesek pénzügyi ismereteiről MNB-Gallup kutatás a 14-30 évesek pénzügyi ismereteiről A Nemzeti Alaptanterv (NAT) általános gazdasági-pénzügyi ismeretek kompetencia körrel való kibővítésének aktív és sikeres támogatása A Nemzeti Alaptanterv (NAT) általános gazdasági-pénzügyi ismeretek kompetencia körrel való kibővítésének aktív és sikeres támogatása Rendszeres konzultatív fórum kialakítása a pénzügyi kultúra fejlesztésében érdekelt állami, non-profit és civil szervezetekkel Rendszeres konzultatív fórum kialakítása a pénzügyi kultúra fejlesztésében érdekelt állami, non-profit és civil szervezetekkel Középiskolai tájékoztató kiadvány Középiskolai tájékoztató kiadvány Tanár-továbbképzések Tanár-továbbképzések Pénzügyi Oktatási Program – oktatási program és 25 iskolát átfogó pilot oktatás Pénzügyi Oktatási Program – oktatási program és 25 iskolát átfogó pilot oktatás Sulinet portálon gazdasági–pénzügyi menüpont (tesztelés alatt) Sulinet portálon gazdasági–pénzügyi menüpont (tesztelés alatt) ECO iskolahálózat kialakítása (koncepció kidolgozás alatt) ECO iskolahálózat kialakítása (koncepció kidolgozás alatt) GVH-MNB-PSZÁF tematikus tájékoztató sorozat ingyenes kiadványokban (pl. Pesti Est) GVH-MNB-PSZÁF tematikus tájékoztató sorozat ingyenes kiadványokban (pl. Pesti Est) Tudatos pénzügyekért alapítvány létrehozása Tudatos pénzügyekért alapítvány létrehozása Eddigi eredmények

13 Tudatos Pénzügyekért Alapítvány

14 Az alapítvány programjának tervezett keretei

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tudatos Pénzügyekért Alapítvány – célok és tervek dr. Várhegyi Éva az alapítvány kuratóriumának elnöke Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések