Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban Borbély Éva.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban Borbély Éva."— Előadás másolata:

1 Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban Borbély Éva

2 Tartalom Az agyról makro illetve mikro-szinten Neurotranszmitterekről röviden Neuronok kommunikációja Fény hang készülékek: történet, fejlesztések, modern készülékek Programok tudományos háttere Készülékek alkalmazhatóságáról

3 Amit az agyról tudnunk kell makroszinten •Az agykéreg bal és jobb féltekére oszlik •A féltekék közti információcserét egy idegrostokból álló köteg, a kérgestest biztosítja. •A két agyfélteke homlok (frontalis)-, fali (parietalis)-, halánték (temporalis)-, és nyakszirti (occipitalis)- lebenyre különül.

4 A lebenyek különböző funkciók ellátására specializálódtak:  Homlok lebeny feladata: tervezés, cselekvés  Halánték lebeny feladata: hallás, memória, tárgyak felismerése  Fali lebeny feladata: észlelés, térbeli tájékozódás  Nyakszirti lebeny: látás központja

5 Amit az agyról tudnunk kell mikro- szinten Az emberi agyvelő átlagos súlya 1250g-1600g Kb. 100 milliárd idegsejt Ingerület átadása kémiai és elektromos szinapszisok útján történik Az idegrendszer neurotranszmitterei :  Acetilkolin, ACh (legelterjedtebb)  Noradrenalin, NA  Dopamin, DA  neuropeptidek

6 Neurotranszmitterek szerepe Depresszió gyógyítása: szerotonin vagy noradrenalin növelése a szinapszisban Emlékezés, tanulás: vazopresszin Agresszió fékezés: szerotonin többlet Éberség, külső ingerekre való reagálás: dopamin szabályozza: túlaktiválás:--> skizofrénia

7  rövid elektromos impulzus a sejt belsejében  axonelágazásig vándorol  a szinapszishoz érve az elektromos impulzus hatására kinyílnak a vegyi anyagokkal teli hólyagocskák  a neuro-transzmitterek átszivárognak a másik sejt dendritjéig, ahol egy membránnal találkoznak, ez a receptorokat tartalmazza, amelyekhez a neurotranszmitterek kapcsolódnak  megváltozik a membrán elektromos feszültsége  algoritmus ismétlődik Idegsejtek kommunikációja

8 Mentális komputerek történeti háttere 19. sz: Pierre Janet, párizsi Salpetricre kórház: villogó fény hatására csökkennek a páciens hisztérikus tünetei 20. sz. 50-es évei: W Gray Walter neurológus EEG segítségével kimutatja, hogy villogó fény hatására megváltozik az agykéreg hullám-aktivitása 1980-as évek készülékek + eredmények: (USA: Denver, Buffalo): a készülékekkel kiváltott théta állapot hatékonysága a pszichoterápiás kezelésekben Magas frekvenciájú stimulálás javítja az intellektuális képességeket A bal és jobb fülön kismértékben eltérő frekvenciájú (5- 10 Hz) hangok hatékonyak a stressz csökkentésében

9 Készülékek Felépítésük: 1.Központi jeladó 2.Fejhallgató 3.Speciális szemüveg színes, vagy fekete- fehér ledekkel

10 Zenmaster SiriusDavid PAL 36 Készülék típusok PR 2X Forrás:

11 Programok Kidolgozásuk az elektromos és kémiai szina- pszisok közti kölcsönhatáson alapul, különböző agyhullám tartományokra bontva:  Béta (12-30 Hz): figyelem, kitartó operatív munka  Alfa (8-12 Hz ) program: információ előhívása, alfahiány= tanulási nehézségek, stressz, alvás-zavar, lámpaláz alfahiány= tanulási nehézségek, stressz, alvás-zavar, lámpaláz  Théta(4-8 Hz ) tanulás, memória, döntési képesség  Delta ( 0,5-4 Hz ) hiány esetén: immunrendszer gyengesége, (álom nélküli mély alvásra jellemző állapot)

12 Tanuló program Frekvencia menete: * 1. rész : Start : 10 Hz * 2. rész : Fókusz mód 1 p : 10 Hz * 3. rész : Fókusz mód 1 és 30 s : 24 Hz * 4. rész : Fókusz mód 1 p : 8 Hz * 5. rész : Kiterjesztett mód 4 p : 8 Hz * 6. rész : Fókusz mód 1 p : 10 Hz * 7. rész : Fókusz mód 30 s : 2 Hz * 8. rész : Fókusz mód 1 p : 16 Hz * 9. rész : Vége Idő(s) Frekvencia(Hz)

13 Alkalmazás az oktatásban 1.Nyelvtanulás • Nyelvtan elsajátítása: bal félteke frontális területe • Szótanulás: hátsó laterális terület aktiválódik mind a két féltekén 2.Olvasási készségek • Diszlexia: rendellenesség a halánték lebeny bal felső tekervényében 3.Matematikai készségek •Számjegy, mint vizuális jel: jobb oldali halánték lebeny egyik tekervénye (fusiformis gyrus) •A számnak, mint hallott, vagy olvasott szónak a megértése: Sylvius árok körüli terület •Szám, mint mennyiség megértése: fali lebeny aktiválódik Köv: a matematikai készségek fejlődéséhez a két félteke összehangolt működése szükséges

14 Tanulás érzelmi háttere „Érzelmi agy:”- a limbikus rendszer a két fő strukturális alkotója az amigdala és a hippokampusz érzelmi agy frontális lebeny Stressz vagy félelem hatására sérülhet ez a kapcsolat-> romlik a kognitív teljesítmény Köv: az érzelmek segíthetik vagy gátolhatják (stressz, vizsgadrukk!) a tanulás folyamatát

15 Mire használhatók Iskolai nehézségek hatékony kezelése  Tanulási készségek fejlesztése  Koncentrációs zavarok javítása  Dyslexiás, dysgraphiás, dyscalculiás tünetek enyhítése  Dadogás kezelése Magatartási problémák kezelése  Hiperaktív gyerek tűrőképességének javítása, konfliktusainak kezelése konfliktusainak kezelése  Autisztikus viselkedés konszolidációja Felnőtteknél  Alvásproblémák enyhítése  Stressztűrő képesség, kedélyállapot javítása  Felnőttkori tanulás támogatása (nyelv!) Idősebbek esetén  Vérnyomás normalizálása  Anyagcsere-zavarok csökkentése  Krónikus ízületi fájdalmak csillapítása  Memória javítása

16 Tesztelő, értékelő, fejlesztő program A program egyes elemei: A) Reakció idő, fizikai reflex B) Észlelési reflex C) Információ feldolgozás D) Információ feldolgozás logikai művelettel E) Munkamemória kapacitás Kiértékelő lap

17 További információk tapasztalatokról, eredményekről, kutatásokról coherence.pdf

18 Köszönöm a fegyelmet! 30/


Letölteni ppt "Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban Borbély Éva."

Hasonló előadás


Google Hirdetések