Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VÍG TAMÁS Stratégiai Munkacsoport vezető Magyar TDM Szövetség.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VÍG TAMÁS Stratégiai Munkacsoport vezető Magyar TDM Szövetség."— Előadás másolata:

1 VÍG TAMÁS Stratégiai Munkacsoport vezető Magyar TDM Szövetség

2 • TDM folyamatok Magyarországon • TDM –ek a Turizmus törvényben • A TDM rendszer működésének előnyei

3 2000 körül A Széchenyi Terv egészségturisztikai programjában, elsősorban gyógyhelyi igazgatóságként 2002Gyenesdiási Turisztikai Egyesület, mint első TDM szervezet létrehozatala 2005A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia egyik prioritása 2007A Nemzeti Fejlesztési Tervben és egyúttal az európai uniós támogatási programokban szerepel 2009 Az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként kiírásra kerül az első ROP TDM pályázat, főleg helyi TDM szervezeteknek 2010Nemzetgazdasági Minisztérium TDM regisztráció 2011Helyi és térségi ROP TDM pályázat az Új Széchenyi Terv keretében Balatoni Regionális TDM Szövetség Magyar TDM Szövetség 2012TDM-ek a Turizmus Törvényben

4 • 35 TDM tag, további 6 egyéb tag • Tevékenység - Szakmai kapcsolattartás (NGM, NFÜ, szakmai szövetségek, TDM szervezetek, oktatási intézmények…) - Érdekképviselet (turizmus törvény, TDM pályázatok, TDM szakmai regisztráció…) - Szakmai tanácsadás - Rendezvényszervezés, legjobb gyakorlatok megosztása (TDM Konferenciák) - Előadások, prezentációk

5 • Szakmai feltételrendszer a helyi, térségi (és hamarosan régiós) TDM szervezetek minősítésére • decemberétől folyamatos • évi TDM pályázaton való részvétel előfeltétele • Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai Főosztály - megfelelés esetén regisztrációs szám • januárban már 66 regisztrált TDM szervezet

6 RégióNyertes pályázatok száma Észak-Magyarország6 Észak-Alföld1 Dél-Alföld2 Közép-Magyarország2 Közép-Dunántúl7 Nyugat-Dunántúl8 Dél-Dunántúl6 Σ nyertes pályázatok száma: Σ elnyert támogatás: 32 nyertes TDM szervezet; Ft

7 • Féloldalas a rendszer kiépítése • Rosszul értelmezett fenntarthatóság, szerepkörök • Fenntarthatóság hiánya, pályázatfüggés, vállalkozási kényszer • Együttműködési készség - különösen az első sikerek után - látványosan megnő • Kreativitás • Évtizedes hátrányok ledolgozása helyben • Identitás (arculat)megerősödése, kistájak, helyi termékek előretörése

8 • (Legalább) 20 éve készül… • Felfokozott várakozás szakmai körökben • TDM szervezeti rendszer törvényi szintű kereteinek megalkotása • Idegenforgalmi adó turizmusba történő visszaforgatásának kötelezettsége – TÖRTÉNELMI LÉPÉS • február – közigazgatási egyeztetés • március 28. OGYSTUB ülés

9 Új fogalmak: - Desztinációs látogatói hozzájárulás (DLH): turisztikai vonzerők belépődíja alapján, pl. annak 5%-a - Turisztikai hozzájárulás (TH): turisztikai szolgáltatók és egyéb a turizmusból profitáló vállalkozók, szervezetek által fizetett adó rendeletben meghatározott arányos összege (akár a TDM tagdíj helyett, pl. annak nagyságrendjében)

10 Nemzeti TDM szervezet - A nemzeti TDM feladatainak ellátása a nemzeti marketingszervezettől elkülönülő szervezetben történik, mely a turizmusért felelős miniszter irányítása alatt áll. - A nemzeti TDM szervezet tulajdonosai az állam, az MTDMSZ, az országos szakmai szervezetek és a regionális TDM szervezetek.

11 Regionális TDM szervezet • Balaton kivételével márkázható-e egy statisztikai régió a turisztikai piacon, érdemes-e erre turisztikai promóciót építeni? • Regionális TDM feladatköre? • Tervezési, EU forrás felhasználási szint

12 Térségi TDM szervezet - A megyei önkormányzat térségi TDM-ben játszott szerepe megkérdőjelezhető. A térségi TDM-ek létrehozása a megyehatárokon túl természetföldrajzi, gazdaságföldrajzi, kulturális és egyéb tényezőket is figyelembe vesz. - A regionális szervezetben a megyék is szerepet kaphatnának, pl. tervezési – területfejlesztési feladataik kapcsán

13 Helyi TDM szervezet A törvénytervezetben felvázoltak szakmailag megfelelőek az • összetételre, • létrehozásra, • döntéshozatali folyamatra vonatkozóan.

14 Finanszírozás - Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. - A támogatás mértéke továbbá annak figyelembe-vételével kerüljön megállapításra, hogy az adott helyi önkormányzat területén a TDM struktúra mennyire fejlett, azaz helyi, térségi és regionális TDM is működik azon a területen. Minél többszintű az adott települést magában foglaló TDM, annál nagyobb arányú legyen a kiegészítés. - Központi költségvetési megtakarítás, helyben érdekeltség a rendszer fejlesztésében

15 Finanszírozás „Ha a helyi önkormányzat illetékességi területén helyi TDM működik, a helyi önkormányzat … a költségvetési hozzájárulás 10%-át köteles a helyi TDM szervezet működésének finanszírozásához hozzájárulni.” - A tervezet szerint egy 300 Ft-os IFA-val működő TDM szervezet esetében 100 ezer vendégéjszaka (tehát közepes desztináció) esetén az helyi TDM szervezet számára járó IFA-összeg (a teljesen belül 70%-os IFA kötelezett vendégéjt figyelembe véve) Ft, ami TDM működtetés szempontjából értelmezhetetlenül alacsony forrást biztosít.

16 Javaslat a helyi TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 40%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 30%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 40%-a

17 Javaslat térségi TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 10%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 15%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 10%-a

18 Javaslat régiós TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 10%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 15%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 10%-a

19 Alternatív javaslat regionális TDM esetén: A regionális szint finanszírozását a tervezet csak ’alulról’ nevesíti ebben a pontban, a regionális TDM tulajdonlása ugyanakkor az értelmező kiegészítés szerint 50%-ban állami, 50%-ban piaci szereplők által történik. a) a regionális TDM szervezet finanszírozása ’alulról’ és ’felülről’ azonos mértékben történik. b) a regionális TDM szervezet kizárólagos ’alulról’ történő finanszírozása esetén kizárólag ’alulról’ kerüljön tulajdonlásra is.

20 Összegezve: A fenntartható TDM szervezeti rendszer kialakításához az egyébként több helyen kedvező, illetve turizmus történelmi megközelítésen túl további módosításokra van szükség.

21 Teljes, minden szintre kiterjedő kiépítettsége esetén maximalizálhatóak az előnyök Helyi, Térségi, Regionális, Nemzeti szint. Eltérő funkciók kiegészítik egymást, turizmusban érdekeltek közös döntéshozatala minden szinten megvalósul.

22 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "VÍG TAMÁS Stratégiai Munkacsoport vezető Magyar TDM Szövetség."

Hasonló előadás


Google Hirdetések