Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november."— Előadás másolata:

1 1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12. A globalizáció hatása a közúti közlekedés biztonságára Dr. Holló Péter az MTA doktora, a KTI Rt. tagozatvezetője, a győri Széchenyi István Egyetem tudományos főmunkatársa

2 2 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Tartalom I.A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben II.A közúti közlekedés biztonságával kapcsolatos hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai III.Következtetések

3 3 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/1 Egymilliárd utaskilométerre jutó közúti baleseti halottak száma az EU tagállamaiban 1990 és 2000 között

4 4 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. 1990 és 2000 között valamennyi EU-tagállamban jelentősen csökkent a közúti baleset következtében meghaltak abszolút, illetve relatív száma. Legalacsonyabb baleseti halálozási kockázat: S, UK, NL, (SUNFLOWER) FIN, stb. Legmagasabb baleseti halálozási kockázat: GR, B, F A baleseti halál kockázata egyre inkább közelít az 5 meghalt/1 milliárd utaskm. értékhez (S, UK). A csökkenés üteme lassult, de nem szakadt meg. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/2

5 5 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Mi a közúti baleseti halálozási kockázat csökkenésének fő oka? Svédország:infrastruktúra fejlesztése (gyalogosok és kerékpárosok biztonságát fokozó intézkedések), baleseti gócok felszámolása. Egyesült Királyság:gépjárművek passzív biztonságának javítása, ittas vezetés eredményesebb megelőzése. A legtöbb ország hasonló intézkedéseket hozott (globalizáció). I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/3

6 6 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Az elmúlt évtized legeredményesebb közúti közlekedés- biztonsági intézkedései a különböző országokban I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/4

7 7 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A legtöbb ország - így Magyarország is - jól megfogalma- zott számszerű közlekedésbiztonsági céllal rendelkezett az elmúlt évtizedben. (első hazai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Program. halálos és súlyos sérültek száma: - 25~30% a 2000. évig 1992-höz viszonyítva.) Az elmúlt évtized legsikeresebb közúti közlekedés- biztonsági intézkedései: - lakott területen belüli sebességhatár 60 km/h  50 km/h - gépjárművek nappal, jó látási viszonyok között is kötelező kivilágítása lakott terülten kívül. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/5

8 8 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A közúti gépjárművek, a személysérüléses balesetek és az ezek követ- keztében meghalt személyek számának változása 1976 és 2002 között I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/6

9 9 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A meghaltak számának alakulása lakott területen és lakott területen kívül 1980-tól 2002-ig I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/7

10 10 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Legnagyobb mértékű javulás 1993-ban. Egyik intézkedés sem magyar "találmány". Mindkettőt a fejlett motorizá- ciójú országoktól vettük át. 50 km/h  Világbank (hitel előfeltétele) nappali  Nordic Traffic Safety Council kivilágítás A legeredményesebb intézkedések nemzetközi pénzügyi és szakmai szervezetek által támogatott (feltételül szabott) bevezetése, mint a globalizáció pozitív hatása. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/8

11 11 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. - Az egyes országokban tapasztalható azonos trendek döntően a járműtechnika fejlődésére vezethetők vissza. - Közös nemzetközi jogszabályi háttérrel megalapozott intézkedések  hasonló hatás. (Pl. biztonságiöv-viselési kötelezettség). - Közös, globális fejlődési tendenciák a jogi szabályozás, kikényszerítés területén (megengedett véralkohol- koncentráció, büntető pontrendszer, stb.). I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/9

12 12 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Tévhitek Beenstock, Gafni: "….. minél korszerűbb a gépjárműállomány, annál alacsonyabb a baleseti kockázat." Ha valamennyi gépkocsit korszerűre cserélnék; 0,7 baleset/egymillió jkm.  0,37 b/egym.jkm. Valóság: Kockázat-kiegyenlítődés elmélete I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/10

13 13 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A globalizáció kedvező hatását nem szabad túlértékelni, a csökkenő nemzeti közúti baleseti és sérülési kockázatot kizárólag a gépjármű-technológiában és közúttervezésben megnyilvánuló kedvező globális nemzetközi hatásoknak, trendeknek tulajdonítani. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/11

14 14 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

15 15 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A gépjárművüket lakott területen kívül nappal is kivilágítók aránya II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

16 16 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Sebességhatárok 1993. 03. 01. Lakott területen 60 km/h  50 km/h. - több évtizedes késedelem - kellő időben meghozott intézkedés (Világbank) Biztonsági övek II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

17 17 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Közúti közlekedési baleset kövezkeztében meghalt és megsérült személyek számának százalékos megoszlása a forgalomban való részvétel módja szerint II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

18 18 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A biztonságiöv-viselési arányok alakulása a személygépkocsik első és hátsó ülésein 1992 és 2002 között II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

19 19 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. * csak lakott területen kívül ** lakott területen is (általános területi hatály) A biztonságiöv-viselési, vagy biztonsági gyermekülés használati kötelezettség bevezetésének éve az EU-tagállamokban (Forrás: ETSC, 1996) II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

20 20 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. A közúti közlekedési balesetek során meghalt, vagy megsérült 0-14 éves gyermekek számának százalékos megoszlása a forgalomban betöltött szerepük szerint II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

21 21 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Biztonsági övvel, vagy biztonsági gyermeküléssel rögzített gyermekek aránya (%) (1996. évi adatok) II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

22 22 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. 2001. évi biztonságiöv-viselési arányok (%) néhány országban II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

23 23 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. Személygépkocsiban ülők biztonságiöv-viselési arányi (%) Németországban 1975 ás 1996 között II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

24 24 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. EU Stratégiai Közlekedésbiztonsági Terve (1997): (95%-os biztonsági öv-viselés  évente 7000 emberélet) Betartatás, kikényszerítés Még nagyobb lemaradás Csak következetes és szigorú ellenőrzéssel, a szabálysértők szankcionálásával együtt hozhat eredményt a felvilágosítás. II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

25 25 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12.. 1) A globalizáció - ha nem magyarázzák félre, helyesen értelmezik - egyértelműen pozitív hatású a közúti biztonságra. 2) Hatásai nem automatikusan érvényesülnek. "Elébük kell menni", segíteni kell őket, gondosan szelektálni kell közöttük. 3) Ehhez kulcsfontosságú a precíz, árnyalt, módszertanilag megalapozott nemzetközi összehasonlítás. III. Következtetések

26 26 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november 12..  


Letölteni ppt "1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november."

Hasonló előadás


Google Hirdetések