Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Óberling József r. ezredes ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN „Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Óberling József r. ezredes ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN „Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság”"— Előadás másolata:

1 Óberling József r. ezredes ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN „Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, október 20.

2 Magyarország Közlekedésbiztonsága Magyarország Közlekedésbiztonsága „Egy igazán sikeres év!” A év „rekordjai ”: •40 éve nem volt fő alatt a közúti balesetben meghalt személyek száma (2008: 996 fő) •2001. óta nem volt ilyen alacsony a személysérüléses közúti balesetek száma •Az elmúlt évtized legnagyobb mértékű éves csökkenése a közúti tragédiák számában •50 nap közúti tragédia nélkül!

3 Közúti balesetben meghalt személyek száma

4 Személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 2001 – 2008.

5 Ittasan okozott közúti balesetek 2001 – 2008.

6 2009. I-IX. hónap főbb közlekedésbiztonsági adatai Magyarországon •a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 7,05 %-kal csökkent ( baleset) •a balesetekben meghalt személyek száma 14,83 %-kal csökkent (715-ről 609-re) •106 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon •az ittasan okozott balesetek számában 3,70 %-os csökkenés tapasztalható •Ittasan okozott balesetek aránya kissé nőtt: 12,08 %; •2009. és I-IX. havi adatok összehasonlítása: - a közúti balesetek száma 1,26 %-kal csökkent - a halálos áldozatok száma 30,0 %-kal csökkent!!! (870 fő helyett 609 áldozat)

7 A közlekedésbiztonsági helyzet javításának lehetséges akadályai •Egyetlen év alapján tendenciát felállítani nem lehet •Szabályozási háttér módosítása: eredmény az első időszakban •További intézkedések hiánya: az eredményesség visszaeshet •EU szinten nem érjük el az átlagos szintet (egymillió lakos/áldozat) •Súlyos hiányosságok a jogkövető magatartásban •Kedvezőtlen társadalmi környezet •Figyelmeztető jelek (objektív felelősség elvének megtámadása, KRESZ módosítás, rendőrséget érő támadások stb.) •Média: a „negatív” hírnek nagyobb a hírértéke •Gazdasági válság negatív hatása •A közlekedésrendészet feltételrendszerének hiányosságai

8 1000 közúti balesetre jutó halálos áldozatok száma •A felmérés alapja: a személysérüléses közúti balesetek száma •A mutatók a közúti balesetek súlyosságát ábrázolják •Magyarország 2001-ben: 67 áldozat/1000 baleset •Magyarország 2008-ban: 52 áldozat/1000 baleset Összehasonlításként (2007. évi adatok) •United Kingdom: 17 áldozat/1000 baleset •Ausztria: 19 áldozat/1000 baleset •Lengyelország: 113 áldozat/1000 baleset

9 Főbb tevékenységi területek a közlekedésbiztonság javítására Három kiemelt terület: 1.A legveszélyesebb közlekedési szabályszegések elleni fellépés 2.Technikai eszközök széles körű alkalmazása 3.A baleset-megelőzésben, azon belül különösen a kommunikációs tevékenységben rejlő lehetősé- gek kihasználása

10 Legveszélyesebb közlekedési szabálysértések elleni fellépés 1.Sebességtúllépés 2.Ittas járművezetés 3.Biztonsági öv és gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása További kiemelt beavatkozási területek: -Motorkerékpárosok -Segédmotor-kerékpárosok -Kerékpárosok -Gyalogosok

11 Technikai eszközök széles körű alkalmazása •Európai trend az emberi erő kiváltására, ill. a rendőri intézkedések megkönnyítésére •Hatékonyabb, gazdaságosabb, biztonságosabb ellenőrzési módszer •Európai tapasztalatok (TISPOL) + „best practice” •A tradicionális „leállításos” ellenőrzési módszer ugyanakkor nem mellőzhető Magyarország: •Légalkohol-mérők: 1996 óta •Automata sebességellenőrzők: 2006 óta •További technikai fejlesztések + a megkezdett programok megvalósítása 2009: •50 db lézeres és 200 db automata sebességmérő •500 db Dräger 6810 típusú és 170 db Dräger 7110 típusú légalkoholmérő berendezés beszerzése

12 Kommunikációs tevékenységben rejlő lehetőségek jobb kihasználása •Kommunikáció: nagy lehetőségek tárháza •Internet adta lehetőségek kihasználása - honlap rendszeres frissítése - látogatottságának növelése - kapcsolatépítés népszerű honlapokkal (együttműködés, banner) •Bulvársajtó fokozott jelentősége •Sokkoló preventív kampányok alkalmazása - rövid, megdöbbentő spotok – főleg a fiatalok körében hatékony - a „három gyilkos” vonatkozásában kell alkalmazni - költségcsökkentés: külföldi spotok átvétele? •Egyéb lehetőségek: - minden baleseti hírnél kitérni az övhasználatra stb.

13 Aktuális és további feladatok •Országos „Táblavadász” akció október •Országos hatáskörű „közlekedési kommandó” létrehozásának megvizsgálása •ORFK-OBB működésének korszerűsítése: - célirányos tevékenység, megújuló elnökség, „Tanácsadó testület” •ORFK-OBB költségvetésének a visszaállítása •Balesetveszélyes útszakaszok és csomópontok felmérése, az adatok rendszeres aktualizálása •Közlekedésbiztonsági folyamatok rendszeres elemzése

14 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Óberling József r. ezredes ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN „Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések