Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Pátkai István BETHEL Piliscsaba 2012. október 13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Pátkai István BETHEL Piliscsaba 2012. október 13."— Előadás másolata:

1 Dr. Pátkai István BETHEL Piliscsaba október 13.

2 Szakirodalmi ajánlások a jó gyakorlatok leírása Saját tapasztalatok - Afrikában és a katasztrófa sújtotta ázsiai országokban, majd Devecserben Cél: Szamaritánus lelkület, - humán karitatív érzület bátorítása – Chad Varah sztori – több ismeret, jobb szív, nagyobb odaadás – clear mind, warm heart and strong hand

3 1. Szükség van egyáltalán a szegény országokban pszichiátriai – lelki segítésre? 2. Kell-e lelki segítés a katasztrófa - helyzetekben? 3. Elegendő-e, helyes-e az érzelmi kibeszéltetés (debriefing)? 4. Mi a helyes? 5. A felelős segítés alapelvei 6. Az elsősegély végrehajtása

4  Nagy az igény – az állami szervezetek képtelenek az ellátást biztosítani  Kevesebbe kerül, mint a kórház  Stigmatizált, marginalizált emberek, akik felé küldetésünk van - Prof. A. Sims - Leeds

5 A katasztrófa - helyzetekben minden nagy területen figyelembe kell venni a pszichoszociális feladatokat: I. Koordináció II. A helyzet elemzése III. Biztonság – emberi jogok IV. Humán erőforrások V. Természetes támaszrendszer VI. Egészségügy VII. Oktatás VIII. Szállás IX. Ivóvíz - szennyvíz X. Élelmezés XI. Média - tájékoztatás

6 Kérték a szerencsétlenül járt embereket, hogy adjanak számot arról, amit tapasztaltak, gondoltak, éreztek. Kiderült, hogy a „debriefing”- nek nevezett gyakorlat káros, több trauma utáni elhúzódó zavar volt azoknál akik ebben részesültek.

7  A krízishelyzet megértése - konceptuális vázlat – Karl and Evelyn Bartsch,South Africa  Katasztrófák gyakoriak – balesetek, erőszak egyéni, családi, közösségi szinteken  Vannak akik különösen sérülékenyek  Reakciónk függ: a stressz természetétől, korábbi tapasztalatainktól, a rendelkezésre álló támasztól, fizikális egészségi állapottól, korábbi mentális zavaroktól, kulturális tradíciótól, életkortól

8 Természetes embertársi válasz, segítségnyújtás azoknak akik szenvednek, akiknek támaszra van szükségük:  Nem tolakodó  Szükségletek, gondok felmérésén alapul  Figyel az alapvető szükségletekre – biztonság, élelem, ivóvíz, hajlék, információ  Meghallgat, nem erőlteti a kibeszélést  Megnyugtató, vigasztaló, önbizalmat ad és reményt kelt – előhívja a saját erőforrásokat  Kapcsolatokat épít a szerencsétlenül járt személlyel és az ellátó rendszerekkel  Véd a további károktól

9  Nem professzionális segítés  Nem professzionális tanácsadás  Nem kibeszéltetés  Nem helyzetanalízis – mikor, mi, hogyan, miért történt?  Nem erőlteti a beszélgetést, - meghallgat, rendelkezésre áll

10 Mindazok akik súlyos krízishelyzetbe kerültek, akik kérik, elfogadják a segítséget – de ha nem akkor is fontos, hogy rendelkezésre álljunk. Már kezdettől professzionális segítségre szorulnak:  Sérültek, sürgősségi orvosi ellátásra szorulók  Akut pszichés zavar esetén  Öngyilkossági veszélyben  Másokat veszélyeztető állapotokban

11 (i) Ügyelj a biztonságra, tiszteld az emberi méltóságot és figyelj a jogokra  Légy őszinte és igazságos  Tiszteld a döntéshez való jogot  Tedd félre saját előítéleteidet  Ha elutasítanak, akkor is állj rendelkezésre  Tiszteld az intimitást, figyelj a titoktartásra  Légy tekintettel a kultúrára, a nemre és az életkorra

12  Ne használd ki a segítés helyzetét  Ne kérj pénzt a szolgálataidért  Ne ígérj és ne adj hamis információt  Ne büszkélkedj a segítő készségeiddel, tudásoddal  Ne erőltesd a beavatkozást, ne légy tolakodó  Ne erőltesd a kibeszélést  Ne oszd meg a személyes történeteket másokkal  Ne ítéld el, ne ítéld meg az embereket a cselekedeteik, viselkedésük miatt

13  Öltözködés  Nyelvhasználat  Nem, életkor, hierarchia figyelembevétele  Érintés és viselkedés szabályai  Hit, vallás

14  Kövesd az irányító központ utasításait  Ismerd meg a rendelkezésre álló erőforrásokat és hogyan lehet azokat elérni  Né légy útban az életmentés és sürgős orvosi segítés területein  Tudd a határaidat – kapcsolódj valamilyen szervezethez – ne végezz partizán tevékenységet

15  Készülj fel a segítő feladatra - tudod, hogy veszélyes a feladat? Van jó szándékod,Van rátermettséged? Érdekel a problematikus ember? Van benned humán karitatív érzület? Van hivatásod, értékorientációd? Hűséges vagy, van időd?  Segíts magadon – kezeld a saját stresszes állapotaidat  A feladat után pihenj, dolgozd fel az élményeidet – fejezd be a feladatot, „tedd le a terhedet!!!”

16 I. Helyes kommunikáció a rászorulókkal II. Ismerd meg a helyzetet III. Nézz körül, figyelj – hallgass és teremts kapcsolatot IV. Fejezd be – add át a feladatokat V. Figyelj a súlyos szükségben levőkre – gyermekek, betegek – fogyatékkal élők, erőszak áldozatai

17  Mutatkozz be, keress egy nyugodt helyet  Tiszteld az intimitást, tarts titkot, amíg lehet  Közeledj, de legyen megfelelő távolság  Jelezd, hogy odafigyelsz, „hmm…”  Türelmes, nyugodt légy  Mond el az igaz tényeket, ha tudod, ha nem, akkor próbáld kideríteni  Egyszerű nyelvet használj  Ismerd el az érzéseket, veszteségeket – „nagyon sajnálom, el tudom képzelni a helyzetét”  Ismerd el a viselkedését  Ne zavarjon a csend

18 Kerüld a következőket:  Ne erőltesd a kibeszélést  Ne siettess, ne nézz az órádra  Vigyázz az érintéssel  Ne ítélkezz, ne mond, hogy „te szerencsés vagy, túlélted”  Csak az igaz információd adj és egyszerűen  Ne beszélj mások történeteiről és a sajátodéról se  Ne ígérj olyasmit amit nem tudsz megtenni és nem kell minden problémát neked megoldani  Támaszkodj a személy saját erejére és ne használj negatív stigmatizáló kifejezéseket

19  A krízis – mi történt, hol és mikor, kik érintettek?  Milyen erőforrások állnak rendelkezésre – kik azok akik az alapvető szükségletekről gondoskodnak, hogyan érhetők el a szolgáltatások, a közösség tagjait be kell vonni  A segítés relatív biztonsága – utórengések, aknák, lázadók, hiányzó infrastruktúra  Tiltott területek

20  Nézz körül - Biztonságban vagy? Légy nyugodt, gondolkodj mielőtt cselekednél  Kinek van szüksége sürgős segélyre? Sérülés, más sürgősségi állapot, romok alól mentés, hőség, hideg, vízbefulladás, fogyatékosok, gyerekek, öregek és kisebbségek. Ki tud még segíteni, van-e hozzáértése?  Kik szorulnak további lelki segítésre? Fizikális tünetekkel, érzelmi reakciókkal, stuporral, aggodalmakkal, indulattal, alvászavarral, zavartsággal, visszahúzódással, akik nem tudnak önmagukról gondoskodni – hol és mit tehetsz értük?

21  Menj oda azokhoz, akiknek segítségre van szükségük  Kérdezd, hogy kinek mire van szüksége, mi a fontos  Türelemmel hallgasd meg a rászorulókat, ne hagyd őket magukra – alkalmazd a meghallgatás szabályait

22  Segítsd a rászorulókat az alapvető szükségleteik kielégítésében  Bátorítsd a helyes megküzdési módokat – mert sok a hibás coping  Adj információt az eseményről, az áldozatokról, biztonsági helyzetről, jogokról, az erőforrások hozzáférhetőségéről  Teremts kapcsolatot a rokonokkal, barátokkal és a szociális szolgálatokkal  Figyelj a lelki szükségletekre

23  Öngyilkosság megelőzés  Telefonos elsősegélynyújtás  Agresszió kezelése  Beteglátogatás, kórházi gondozás  Iskolai tanácsadás  Támaszcsoportok szervezése – pl. alkoholizmusban szenvedők segítése

24  Észrevesszük a másik embert (noticing), jelen vagyunk számára.  Konkrét, mindennapi feladatok megoldásán együtt munkálkodunk (participating).  Megosztjuk bánatunkat és örömünket (sharing). Koreai közmondás szerint a bánat felére csökken, és az öröm megduplázódik azzal, ha megosztjuk egymással.  Aktív meghallgatással (active listening), a nem verbális üzeneteket is megértjük.  Kliensünk magányos útján társul szegődünk (companioning).  Elismerjünk értékeit (complimenting), pozitív vonásokra fordítunk figyelmet.  Empátiával biztonságot, nyugalmat nyújtunk (comforting).  Reményt, optimizmust (hoping) kelt a jelenlétünk.  Megbocsátással (forgiving) és  Feltétel nélküli elfogadással (accepting) ébresztünk bizalmat.

25 Az Igazság daliás fiatalember az erdőben lakott, nem messze a falutól. Mezítelen volt, kissé révült, elhívatott, időnként a faluba ment vízért, élelemért. A falu népe szégyenlősen fordult el tőle, a házaikba húzódtak amikor meglátták. Magányos és szomorú volt az Igazság. Egy napon a kútnál a falu legszebb lányával találkozott, a lányt Sztorinak hívták, kedves volt, szerény, vidám volt a viselete. Így szólt a fiúhoz: „Az emberek nem szeretik a meztelen igazságot, gyere inkább közénk csatlakozz a sorsunkhoz, varrok neked szép ruhát.” Megszerették egymást, a fiú elfogadta a ruhát és ő is része lett a falu életének, összeházasodtak és gyermekeik születtek.

26 A hittérítő meglátogatja szomszédját, a Zen mestert. „Engedd meg szomszédom, hogy a Hegyi beszédből olvassak neked”. „Örömmel hallgatlak” - hangzik a válasz és a Hegyi beszéd bevezető mondatait máris olvassa. „Csodálatos” - kommentálja a mester, „bárki írta, megvilágosult ember volt”. Felbuzdul a látogató és tovább olvas. „Ez igen, aki ezt írta, az emberiség megváltója volt, isteni bölcsesség amit olvasol”. Önelégülten indul haza a hittérítő és útközben találkozik Jézussal. „A Zen mester megvallotta isteni eredetedet” – mondja büszkén. Jézus rámosolyog és halkan kérdezi. „No és, önteltséged - felfuvalkodottságod fokozásán túl, mire való volt a találkozás?”


Letölteni ppt "Dr. Pátkai István BETHEL Piliscsaba 2012. október 13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések