Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

dr. Simich Rita mb. főigazgató-helyettes szeptember 29.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "dr. Simich Rita mb. főigazgató-helyettes szeptember 29."— Előadás másolata:

1 dr. Simich Rita mb. főigazgató-helyettes 2011. szeptember 29.
A HIV/AIDS prevenció, családi életre nevelés és az ifjúság biztonságos szexuális életre nevelését szolgáló programok dr. Simich Rita mb. főigazgató-helyettes 2011. szeptember 29.

2 Kiindulási alap (rendeletek) §
28/2000. Az osztályfőnöki órában, évfolyamon min. 10 tanóra eg. életre nevelés 48/2003. Az iskola egészségnevelési és környezeti nevelési programját kell elkészíteni 32/2005. Oktatási intézményben működő élelmiszerárusító üzlet (büfé) reformja Az osztályfőnöki órát nem kötelező megtartani… Az elkészült tervek megvalósulását senki nem ellenőrzi… Ez viszonylag jó előkészítés után általában működik (ellenőrzés is van)

3 Szakpolitikai stratégiák
Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája Roma Integráció Évtizede Program Sport XXI nemzeti Stratégia „Legyen Jobb a Gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia Stratégia az egész életen át tartó tanulásról Közművelődési Stratégia Magyar Információs Társadalom Stratégia Magyar Kulturális Stratégia Nemzeti Audiovizuális Média Stratégia Szakképzés-fejlesztési Stratégia Nemzeti Foglalkoztatási Stratégia/Akcióterv Közoktatás-fejlesztési Stratégia Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia Nemzeti Népegészségügyi Program Közös Kincsünk a Gyermek Nemzeti Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Program Nemzeti AIDS Stratégia Nemzeti Ifjúsági Stratégia 2009 – 2024 88/2009. (X. 29.) Országgyűlési Határozat  Részcélok: Az egészségfejlesztési alapismeretek beépítése a közoktatásba, felsőoktatásba, felnőttképzésbe – a szükséges tananyagfejlesztéssel kiegészítve -, azok integrálása a pedagógusképzés és –továbbképzés rendszerébe, illetve a meglévő programok hatékony alkalmazása. A családtervezési kompetenciák és a fiatal felnőttek szülői kompetenciáinak megalapozásához szükséges oktatási programcsomag fejlesztése és a formális, valamint a nem formális oktatásban történő adaptáció elősegítése, valamint az ilyen jellegű szolgáltatások elterjesztése. Egészségtudatosság fejlesztése az oktatás, a képzés, a tömegkommunikáció segítségével. Korosztály- és problémaspecifikus attitűdmódosító programok lebonyolítása. A Nemzeti Alaptantervben, az iskolai pedagógiai programokban szereplő, egészséges életmóddal kapcsolatos készségek és képességek fejlesztéséhez szükséges ismeretek, módszerek kiegészítése, továbbfejlesztése; valamint ezek iskola pedagógiai programokban történő alkalmazásának ösztönzése.

4 MIT? (dilemmák és lehetőségek)
Komplex egészségfejlesztés Általános iskola (1 – 8. osztály) Középiskola (1 – 4. osztály) A leghatékonyabb! Igény Tananyag (Pl. EGÉSZséges ÉLET) Pedagógiai (egészségfejlesztő) végzettség Rendelet Idő Pénz Valódi elhatározás és támogatottság Modulonként (témák): táplálkozás, veszélyes anyagok, környezet, mozgás és személyes higiéné, az emberi szexualitás stb. Kevésbé hatékony (de! többet ér az egészségnapnál!) Igény Tananyag Pedagógiai (egészségfejlesztő) végzettség Rendelet (nagyjából) Idő Pénz Esetleges

5 Az ideális… Matek Irodalom Testnev. Ének Testnev. Nyelvtan Matek Matek
Angol Angol Angol Irodalom Földrajz Töri Nyelvtan Töri Magyar Élővilág Rajz Matek Egészség-fejlesztés Rajz Oszt.főn. Ének Testnev.

6 A realitás… egészséghét egészségnap védőnő tanár-diák focimeccs
kortársoktató kozmetikus vöröskereszt nőgyógyász rendőr pszichológus salátakészítés

7 Az OEFI iskolai szexedukációs programjai
Pedagógusképzés – konferencia – tréning Módszertani kiadvány (programok feldolgozása, elérhetősége) Oktatócsomag: pedagógusoknak – diákoknak Szórólap - plakát – matrica Hírlevél (AIDS Világnap) Óvszer-automata program Kutatás

8 Kutatás OEFI kutatás: a fiatalok szexuális magatartása; 8 – 10. évfolyam, 3200 fős országos minta szexuális élettel járó rizikók vállalása a fiúknál nem jellemző az első szexuális élmény átlagos életkora a fiúknál 13,56 év, a lányoknál 13,97 év kevesen beszélget-nek a szexről veszélyeztetett korban lévő fiatalok ismeretei elégtelenek. a szexuális élet megkezdéséhez szükséges ismeretek szintje nemektől, életkortól függetlenül elégtelennek mondható a tanárok fele egyetért azzal, hogy az iskola feladata a szükséges információk átadása a pedagógusok 60-80%-a az utóbbi években erőteljes romlást érzékel a diákok körében hatodik osztály körül már hasznosnak tartják a szexedukációt

9 Óvszer-automata program
Csak(!): 4 osztályos középiskolákban Ott, ahol szexedukáció-felvilágosítás is folyik Ott, ahol az intézmény vezetése is támogatja Általában a lány ill. a fiú WC-ben található; 200 Ft 2 db óvszer; Ingyen adjuk az iskolának, OEFI üzemelteti. FENNTARTHATÓSÁGA: √

10 Prevenciós programok I. OEFI - Sex Educatio Alapítvány
szórólapok tankönyvek CD-ROM Képzés Tréning Konferencia Szakmai értekezlet EU Program: H-Cube AIDS Világnap Kortárs oktatás

11 A-HA! Országos szexuális és mentálhigiénés felvilágosító program:
Prevenciós programok II. OEFI - Szülészeti Nőgyógyászati Prevenciós Tudományos Társaság A-HA! Országos szexuális és mentálhigiénés felvilágosító program: Oktatóprogram Kamaszútravaló A webdoki válaszol Tinititkok fórum A-ha! Szakemberek (orvos, védőnő, egészségfejlesztő)

12 Köszönöm a figyelmet! cím: OEFI honlapja: A konferencia a Nemzeti Erőforrás Minisztérium „Komplex gyermek- és ifjúságfejlesztő szakmai tevékenységek, programok megvalósításának támogatására” kiírt IFJ-KX-10-B-0021 pályázat eredményeképpen valósul meg.


Letölteni ppt "dr. Simich Rita mb. főigazgató-helyettes szeptember 29."

Hasonló előadás


Google Hirdetések