Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Családkutatás-helytörténet TÁMOP pályázati foglalkozások keretében Előadás a MELTE-EME 2012. évi vándorgyűlésének szakmai konferenciáján: Helytörténet,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Családkutatás-helytörténet TÁMOP pályázati foglalkozások keretében Előadás a MELTE-EME 2012. évi vándorgyűlésének szakmai konferenciáján: Helytörténet,"— Előadás másolata:

1 Családkutatás-helytörténet TÁMOP pályázati foglalkozások keretében Előadás a MELTE-EME évi vándorgyűlésének szakmai konferenciáján: Helytörténet, családtörténet és egyházi gyűjtemények Debrecen, július10. Lakatos Andor:

2

3 Előzmények, motiváció •A pályázati kiírás célja: közgyűjtemények bevonása az iskolák életébe, élményszerű ismeretszerzés, készségek fejlesztése •Kedvező pályázati feltételek a levéltárak számára – korábban már sikeres múzeumpedagógiai pályázatok-programok országszerte •Levéltárunkat az OKM Közgyűjteményi Főosztályáról kifejezetten biztatták, Kalocsa kedvező adottságait hangsúlyozva („Nagy KUL-TÚRA Élmény” program tapasztalatai 2009-ben) •Kecsegtető intézményes előnyök-lehetőségek: eszközbeszerzés, munkabérek,kiadványok, kapcsolatok oktatási intézményekkel…

4 Adottságok Kalocsán •Intézményünk egy évtizede gyűjteményi keretekben (Kalocsai Főegyházmegyei Gyűjtemények): könyvtár, kincstár (múzeum) és levéltár szakmai együttműködése, közös feladatokkal- lehetőségekkel •Más levéltárak helyzetéhez képest összetettebb, változatosabb világ… •Kalocsa érseki város, hangsúlyos egyházi kulturális örökséggel, gyűjteményeink emlékanyaga, helytörténeti jelentősége így alapvető, megkerülhetetlen

5 Partnerek, résztvevők •Három kalocsai és két vidéki intézményből több mint ezer aláírás a jelenléti íveken, kb. 750 diák, kísérőtanárokkal együtt a résztvevők száma meghaladta a 800 főt (visszatérők is voltak!) •Egy tanéves, konkrét együttműködési megállapodások, de öt évre tervezett partnerség, tartós kapcsolatok •Lakóhely: Kalocsa 60%, vidék 40% •Intézmény: egyházi 60%, önkormányzati 40% •Motiváció: önkéntes jelentkező 55%, osztállyal érkezett 45% •Korosztály: középiskolás 68%, ált. iskolás 32%

6 Tartalom, foglalkozások •Foglalkozások ben: 31 témanap (háromféle programmal, 10 szakköri foglalkozás, több mint 30 konzultáció és 60 internetes kutatás •TÉMANAPOK: négy tanórás foglalkozások, két óra konkrét tematikával, melyet két órás „helytörténeti séta” követ a gyűjteményi kiállítóterekben (Érseki Palota, Katona István ház, Paprika Múzeum) Fajtái: –Ötvös műremekek (múzeumi témanap) –A kódexektől a digitális könyvtárakig (könyvtári témanap) –Az írás története (levéltári témanap) •SZAKKÖR: félévenként öt alkalommal, családkutatás témában – az elmélet (genealógia) mellett gyakorlati kutatásokkal, KFL e-kutatás szolgáltatását hasznosítva •Szakmai megvalósítás több gyűjteményi helyszínen: Főegyházmegyei Levéltár, Főszékesegyházi Könyvtár, Érseki Kincstár, a gyűjtemények 6 munkatársával és egy önkéntes segítővel

7 Tapasztalatok •„Osztálykirándulós légkör” (talán a helyismereti séta miatt, nem baj, hiánypótló) •Az önkéntes jelentkezők figyelme kitartóbb (a figyelemért ált. meg kell küzdeni, de nem reménytelen…) •Minden korosztálynál-iskolatípusnál működhet (középiskolásoknál alaposabb elmélet, ált. iskolások viszont aktívabbak, vállalkozóbbak a feladatok terén, nyitottabbak, többet kérdeznek), speciális iskola meglepően kedvező tapasztalatai… •Élményszerűség: a rácsodálkozás fontos, nem nélkülözhető •Készségek-képességek felismerése és fejlesztése, ismeretek kapcsolása: művészettörténet-rajz, kémia, történelem, társadalom-ismeret, könyvtárhasználat, informatika stb. •Változatos módszerek: vetített előadások, találkozás eredeti tárgyakkal-forrásokkal, játékos feladatok, emlékeztető kiadványok, helytörténeti séta, ebéd beszélgetésekkel •Indokoltan hangsúlyos a helytörténet (kalocsai v. egyházi isk. partnerek-résztvevők) •Az egyszeri programok sikeresek, rendszeres, kitartó munkára- kutatásokra nincs (vagy alig van) fogékonyság

8 Költségvetés •13,6 mFt támogatás (100%-os intenzitás) •Diákok számára biztosított szolgáltatások (étkezés, busz, kiadványok, anyagok) 36 % •Szakmai megvalósítás, projekt menedzsment bérköltsége 34 % •Berendezés, felszerelés, előadás technika 10 % •Egyebek (tájékoztatás, nyilvánosság, irodaszer, kommunikáció, anyagvásárlás, banki költségek, tartalék 20 % •Az intézményben „hasznosul” kb. 50% •Projekt megvalósítás: augusztus 1-től július 31-ig •Lehívás folyamatban, technikai nehézségek…

9 Mérleg •A projekt eredményes és sikeres volt, a pályázat célkitűzéseit és a levéltár érdekeit is figyelembe véve •Szubjektív vélemény: pazarló a pályázati rendszer, óriási az adminisztrációs teher, így nem mindig a lényegre összpontosul a figyelem. 1-2 személyes intézményeket túlterhel… •Nem bántuk meg, hogy belefogtunk, de újabbat egyelőre mégsem kezdenénk… •A fenntartási időszak még hátra van, a pénzügyi támogatás egy évre szólt, lehívása sem fejeződött még be…

10 Köszönöm a figyelmet! További információ honlapunkon a hírek között, ill. TÁMOP-oldalunkon: ?q=oldal/tamop

11


Letölteni ppt "Családkutatás-helytörténet TÁMOP pályázati foglalkozások keretében Előadás a MELTE-EME 2012. évi vándorgyűlésének szakmai konferenciáján: Helytörténet,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések