Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyermekkönyvtárak kialakulása. Bevezetés n Fogalma: minden olyan kiszolgálótér, ahol –Legalább egy főállású könyvtáros –Elkülönített tér –Elkülönített.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyermekkönyvtárak kialakulása. Bevezetés n Fogalma: minden olyan kiszolgálótér, ahol –Legalább egy főállású könyvtáros –Elkülönített tér –Elkülönített."— Előadás másolata:

1 Gyermekkönyvtárak kialakulása

2 Bevezetés n Fogalma: minden olyan kiszolgálótér, ahol –Legalább egy főállású könyvtáros –Elkülönített tér –Elkülönített állomány

3 Változások az utóbbi években n Gyermekek életmódja n Művelődés és olvasási szokások n Szabadidő struktúrája n Technológiai változások

4 Új kihívások n Demokratizálódás n Önkéntesség n Nyitottság n Élethosszig tartó tanulás n Hátrányos helyzetű gyermekek

5 Egyre fontosabb szakismeretek n Gyermeklélektan n Gyermekszociológia n Gyermekpedagógia

6 Történet 1. n Gyermekek kettős ellátása n Iskolai könyvtárak régebbi múltja n Gyermekkönyvtárak – Newberry n Speciális részlegek gyermekek számára az USA-ban és Angliában

7 Történet 2. n 1913 – Szabó Ervin – első fiók könyvtár, amelynek gyermek részlege is van. n „Iskolai vagy gyermekkönyvtár” vita n Később egyre több önálló gyermekkönyvtár kialakulása Bp-en n Vidéken 1950-es években gyermekrészlegek kialakulása n Nem általános az önállóan működő gyermekkönyvtár

8 Történet 3. Rácz Aranka munkássága n Külföldi és hazai tapasztalatok összegzése (1958) n Fejlesztési lehetőségek kidolgozása n 1964 – Művelődési minisztérium – gyermek és ifjúsági könyvtári ellátás irányítása

9 Történet 4. n as évektől növekvő számú gyermekkönyvtárak n 14 éven aluli olvasók számának növekedése n Tapasztalat cserék, tanfolyamok től

10 1971-es irányelvek a 18 éven aluli ifjúság könyvtári ellátásának javításara n Egységes intézkedett a korszerű iskolai és gyermekkönyvtár ellátására n Körvonalazta a két könyvtártípus hasonlóságait és különbségeit n Hangsúlyozta az együttműködés fontosságát n Számokban és normatívákban határozta meg a különböző típusú és nagyságrendű könyvtárak számára

11 Gyermek- vs. Iskolai könyvtár n es évek – kötetlen, gyermekbarát módszerek – Vargha Balázs n as ével – bázisai a reformpedagógiai módszereknek- könyvtárhasználati ismeretek oktatása n 80-as évek oktatási reform n Iskolai könyvtárak veszik át a használóképzést n 90-es évek ‘nyitott tér’ koncepció

12 Nemzetközi szabályozások, irányelvek n 1972 – UNESCO kiáltvány a közművelődési könyvtárakról n 1972, 1977 – IFLA kiegészítés n 1985 – IFLA irányelvek n IFLA/UNESCO kiáltvány a közkönyvtárakról n IFLA/UNESCO kiáltvány a közkönyvtárakról


Letölteni ppt "Gyermekkönyvtárak kialakulása. Bevezetés n Fogalma: minden olyan kiszolgálótér, ahol –Legalább egy főállású könyvtáros –Elkülönített tér –Elkülönített."

Hasonló előadás


Google Hirdetések