Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei Káloczi Kálmán régiókoordinátor Közép-dunántúli Régió Budapest, 2006. december 6.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei Káloczi Kálmán régiókoordinátor Közép-dunántúli Régió Budapest, 2006. december 6."— Előadás másolata:

1 A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei Káloczi Kálmán régiókoordinátor Közép-dunántúli Régió Budapest, december 6.

2 Mottó: „…a társadalmat anyagiasodott formák szerkezete tartja össze. E formaszerkezeteknek saját külön törvényszerűségeik vannak..." ( Hajnal István )

3  A Közép-Dunántúli Régióról (KDR)  KDR területi egységei, térségei  KDR döntéshozó testületei  Munkaszervezetek, kiemelten a kistérségi munkaszervezetek  Partnerségek  Összegzés, tanulságok, következtetések A tartalomról…

4 A Régió megyéi Veszprém megye Fejér megye Komárom-Esztergom megye

5 Megye, régió Népesség Foglal- kozta- tottak Munka- nélküli- ek Gazda- ságilag aktívak Gazda- ságilag inaktí- vak Aktivi- tási arány Foglal- koztatá- si arány Munka- nélküli- ségi ráta száma, 1000 fő az előző évi %- ában 1000 főszázalék Fejér429100,2174,411,6186,0140,257,053,56,2 Komárom-E ,0134,78,6143,398,659,255,76,0 Veszprém36799,7148,47,3155,7123,155,853,24,7 Közép-Dunántúl ,0457,527,6485,1361,957,354,05,7 ORSZÁG ÖSSZ ,83 909,2263,34 172,53 548,254,050,66,3 A KDR a számok tükrében… Megye, régió Az összes gazdasági szervezet TársasEgyéni Nonprofit szervezet 1000 lakosra jutó vállalkozá s száma a január 1- jei %-ában vállalkozás aránya, % Fejér ,239,153,06,377 Komárom-Esztergom ,538,252,87,281 Veszprém ,230,957,49,582 Közép-Dunántúl ,336,054,57,780 ORSZÁG ÖSSZESEN ,443,347,57,686 Forrás: Társadalmi-gazdasági helyzetkép Veszprém megyéről (KSH)

6 Közép-Dunántúli Régió kiemelt térségei

7  KD Regionális Fejlesztési Tanács  Regionális tanácsok  Megyei területfejlesztési tanácsok  Kiemelt térségek fejlesztési tanácsai  Kistérségi fejlesztési, ill. többcélú társulási tanácsok  Képviselő Testületek, közgyűlések KDR döntéshozó testületei és sajátosságai

8 KDR kistérségei Abai kt. Adonyi kt. Bicskei kt. Dunaújvárosi kt. Enyingi kt. Ercsi kt. Gárdonyi kt. Móri kt. Sárbogárdi kt. Székesfehérvári kt. Dorogi kt. Esztergomi kt. Kisbéri kt. Komáromi kt. Oroszlányi kt. Tatabányai kt. Tatai kt. Ajkai kt. Balatonalmádi kt. Balatonfüredi kt. Pápai kt. Sümegi kt. Tapolcai kt. Várpalotai kt. Veszprémi kt. Zirci kt. Fejér megye Komárom-Esztergom megye Veszprém megye

9 Önálló, elkülönült munkaszervezet A székhely település polgármesteri hivatalán belül elkülönített egység Munkaszervezeti feladatokat A székhely település polgármesteri hivatalán belül nem elkülönített egység látja el.

10 A munkaszervezetek típusainak sajátosságai

11  Önkormányzatok  Fejlesztési tanácsok  Gazdasági szereplők  Civil szervezetek  Államigazgatás térségi szervezetei  KKÉ  Szakértői csoportok  Közreműködő szervezetek  Érdekképviseletek  LEADER+ szervezetek  stb. Partnerségek

12 Önálló munkaszervezetek előnyei  Nagyobb alkalmazkodóképesség  Intenzív kommunikáció  Tagolt feladat- és hatásköri struktúra  Transzparencia - szorosabb kapcsolat a tagtelepülésekkel  Transzparencia a gazdálkodásban  Térségi szemlélet erősödése  Fenntartáson és karbantartáson túl jövőteremtés is  Folyamatos kötődés a térségi projektekhez  Önálló forrásszerzés  Normatív és más támogatásokkal egyszerűbb elszámolás  Innovációs készség  Ösztönzés lehetősége

13 Önálló munkaszervezetek hátrányai  Speciális kvalifikációs igény (főleg rurális térségekben probléma)  Jelentősebb elvárások a kistérség részéről  Forrás bizonytalansága  Versenyhelyzetnek jobban kiszolgáltatott  Minden területhez kell érteni – gyorsan sokat és újat tanulni és továbbadni  Magasabb fizetési igények  Kapcsolatrendszer kiépítési szükséglet  Államigazgatási rendszerbe beépülés  Koordinációs nehézségek

14 Nem önálló, polgármesteri hivatal közreműködésével megvalósuló munkaszervezeti megoldás előnyei  Székhely település polgármesteri hivatala révén számos térségi kapcsolat és információ  A Társulás elnöke azonos a székhely település polgármesterével, egy kézben van mindkét szervezet irányítása  Számos hagyományos tudású szakember könnyű gyors (ingyenes?) elérésének lehetősége  Köztisztviselői jogviszony ‘hagyományos’ előnyei  Székhely település jegyzőjének hivatali tekintélye és Társulási tanácstól való függetlenségének előnyei  Jól bejáratott infrastruktúra és működési tapasztalat

15 Nem önálló, polgármesteri hivatal közreműködésével megvalósuló munkaszervezeti megoldás hátrányai  A társulási tanács tagjainak számára nem átlátható  Hivatali munka eltérőségéből adódó nehézségek (pl. infrastruktúra eltérő fejlettsége miatti feszültségek, gazdasági lehetőségek eltérései)  A néhol eltérő érdekekből adódó feszültség (térségi és helyi érdek ellentéte)  A Székhely település önkormányzat képviselő- testületének jóváhagyása minden bővítéshez, fontosabb változtatáshoz (létszám emelés, új iroda kialakítása)  Külön szerződés a Kistérségi Tanács és a Hivatal között  Nem, vagy alig ösztönözhető  Hagyományai kevéssé Kistérség centrikusak  Kistérségi támogatások elszámolási nehézségei

16 „…semmiféle ötlet vagy ismeret sem hozhat … fejlődést a társadalomnak szakszerű munkaszervezete nélkül.” (Hajnal István)

17 Köszönöm a figyelmet! Káloczi Kálmán Közép-dunántúli Régió régiókoordinátor Közép-Dunántúli Regionális Információs Iroda 8230 Balatonfüred, Zsigmond u. 2. Tel: 87/ , 88/ Fax: 87/ Mobil: 70/ , 30/


Letölteni ppt "A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei Káloczi Kálmán régiókoordinátor Közép-dunántúli Régió Budapest, 2006. december 6."

Hasonló előadás


Google Hirdetések