Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, 2013. május 13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, 2013. május 13."— Előadás másolata:

1 Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, május 13.

2 A bolognai folyamat és az életen át tartó tanulás  1999-től indul a folyamat  2010: bécs-budapesti miniszteri értekezlet: új munkaprogram az Európai Felsőoktatási Térség fejlesztésére  Nagy hangsúllyal szerepel az életen át tartó tanulás. A bolognai folyamat az élethosszig tartó tanulást egy olyan komplex, rugalmas rendszerként képzeli el, amelyben tanulási folyamatban nincsenek zsákutcák, mindenre épül valami, minden vezet valahová, s ahol a felsőoktatásba nem hagyományos utakon is be lehet kerülni

3 Képzési keretrendszerek  Az életen át tartó tanulás támogatására kifejlesztették az Európai Képesítési Keretrendszert  Magyar Képesítési Keretrendszerről Kormányhatározat. A Kormány 1229/2012. (VII. 6.) Korm. határozatában elfogadta az eddig végzett munka eredményeit.  Elkészítési határidő: november 30.

4 Könyvtárak kapcsolódása az élethosszig tartó tanuláshoz  Könyvtártípusonként változó (iskolai-, felsőoktatási-, szakkönyvtár stb.)  A közkönyvtárak főképpen a nem formális és az informális képzésben vesznek részt  Igény merült fel új közösségi színterek bevonására (közgyűjtemények)  A továbbiakban csak a közkönyvtárakkal foglalkozom

5 A közkönyvtárak jövőképe  Roger E. Levien: Confronting the Future. Strategic Visions for the 21st-Century Public Library  /oitp/publications/policybriefs/confronting_the_futu.pdf /oitp/publications/policybriefs/confronting_the_futu.pdf  Négy dimenzió:  Virtualizáció mértéke  Viszonyulás a használóhoz  Gyűjtemény versus alkotás  Portál vagy archiválási szemlélet

6

7 A közkönyvtárak a 21. században  A könyvtáros kompetenciái változnak  A könyvtár mint harmadik hely  Elvszerű, kiszámítható működés  A helyi öntudat természetes helye  Szolgáltatásait rugalmasan alakítható „csomagban” közvetíti

8 Nem formális tanulás a magyar közkönyvtárakban  2008-as ENTITLE felmérés  6 megyei könyvtár összesen 29 kérdőív,  68 városi könyvtár összesen 177 kérdőív  Az értékelést a Könyvtári Intézet végezte  A kérdőívben a szolgáltatás típusára, a célcsoportokra, a szolgáltatás módjára, az alkalmazott technikára, a résztvevők számára és a pénzügyi alapokra vonatkozó kérdések szerepeltek

9 Megyei könyvtárak szolgáltatás típusai

10 Szolgáltatás típusok a városi könyvtárakban

11 A szolgáltatások célcsoportjai a megyei könyvtárakban

12 A szolgáltatások célcsoportjai a városi könyvtárakban

13 Nem formális tanulás összegzése  A helyzetkép nem teljes, de utal a tendenciákra  A felsőoktatási- és szakkönyvtárak, valamint a nemzeti könyvtár oktatást segítő szolgáltatásai bővítik és színesítik a képet A könyvtárak visszavonhatalanul az élethosszig tartó tanulás tevékeny és megkerülhetetlen részesei lettek

14 Informális tanulás a magyar közkönyvtárakban  Forrás az Összefogás őszi könyvtári napok és az Internet Fiesta rendezvénysorozatának statisztikája  A könyvtárak regisztrációja egységes formában történik, a rendezvények leírásai szabványosak, tehát sokoldalú statisztikai összevetés válik lehetővé.

15 Összefogás rendezvények

16 Összefogás résztvevők száma

17 Internet Fiesta rendezvények

18 Az Összefogás programsorozat rendezvényeinek jellege

19 Életkor szerinti megoszlás

20 Az Országos Könyvtári Konferencia tézisei/1  A könyvtár az oktatás, a képzés, a kutatás és az innováció nélkülözhetetlen háttérintézménye, az élethosszig tartó tanulás színtere.  A könyvtárak fontos feladata az oktatás, képzés, kutatás támogatása, mellyel közvetlenül is képesek kapcsolódni a termelés, a gazdaság működőképességének folyamatába.  A könyvtár egyik legfontosabb célja az olvasáskultúra fejlesztése, amelynek megvalósítása érdekében együttműködik a családokkal, a kulturális, oktatási, egészségügyi és szociális intézményekkel és civil szervezetekkel.

21 Az Országos Könyvtári Konferencia tézisei/2  A könyvtárban működő szakemberek számára is nélkülözhetetlen az élethosszig tartó tanulás követelménye, a szakmai ismeretek folyamatos korszerűsítésének megvalósítása.  A könyvtárak az innovációs és kutatási tevékenységek támogatásában nemzetközi trendeket követnek, nemzetközi együttműködésekben vesznek részt.  A könyvtár az elektronikus hálózatok, az internet világában különösen az oktatást és kutatást szolgáló tartalomszolgáltató tevékenysége révén versenyképes intézmény. content/uploads/2013/02/TEZISEK_kozlesre_a dhato_2013_02_18.pdf

22 Összegzés  A könyvtáraknak meghatározó szerepe van az életen át tartó tanulás folyamatában  Tovább kell erősíteni lobbi tevékenységünket, hogy az oktatási rendszer szereplői tudomásul vegyék azt a tényt, hogy „a könyvtárak hálózata olyan rendszer, amelynek szolgáltatásai a legkisebb településtől a fővárosig hozzáférhetők. Jelenleg a legkiterjedtebb közösségi hálózat Magyarországon” (idézet az OKK téziseiből).  A közkönyvtárak főként a nem formális és az informális tanulás támogatásával vesznek részt az oktatás folyamatában.  A közkönyvtárak célközönségében kiemelt helyen szerepelnek a gyermekek, amely megalapozhatja a későbbi könyvtárhasználók körének bővülését, az olvasáskultúra fejlesztését.  A közkönyvtárak valamennyi korosztály bevonására törekszenek. Igyekeznek elérni a hátrányos helyzetű használókat is (mentori szerep vállalása).  Az életen át tartó tanulás folyamatában a közkönyvtárak együttműködnek a családokkal, a kulturális, oktatási, egészségügyi és szociális intézményekkel és civil szervezetekkel.

23


Letölteni ppt "Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, 2013. május 13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések