Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék Pintér Róbert ELTE-SZI Doktori Iskola Információs Társadalom és Trendkutató Központ

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék Pintér Róbert ELTE-SZI Doktori Iskola Információs Társadalom és Trendkutató Központ"— Előadás másolata:

1 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék Pintér Róbert ELTE-SZI Doktori Iskola Információs Társadalom és Trendkutató Központ Mannheim-konferencia Harminc éve indult a szociológusképzés Magyarországon… 2002 november 21

2 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 2 Kiindulópont: WIP  Longitudinális, nemzetközi Internet felmérés  UCLA indításával (2000), több mint 12 országban  Idehaza ITTK-Tárki konzorcium (2001-től)  5000 fős panel, minden ősszel adatfelvétel  Főbb, az Internettel kapcsolatos társadalmi problémák vizsgálata (pl. terjedés, digitális szakadék, új és hagyományos média kapcsolata…

3 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 3 Média fejezet  Egy piaci szereplő megbízásából és kérdésével: veszély-e a televízióra az Internet?  Rigler András (adattáblák) és Hammer Ferenc (nemzetközi rész) kollégák közreműködésével  Szakmányban gyártott ellátottsági táblák: kinek van tévéje, parabolája, rádiója… ki nézi, hallgatja, olvas újságot…  Meglepő eredmény: úgy tűnik az Internet egy régi törésvonalra „ül rá” – a digitális szakadék problematikába fut bele

4 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 4 Hagyományos nézőmérés  Magyarország a nézőmérés módszere alapján (AGB) a világ ötödik legtöbbet televíziózó nemzete (251 perc/naponta) 2001-ben  Mi lesz a televízióval az Internet megjelenésével?  Makrotrendek (konvergencia: ipar és eszköz)  Mikrotrendek (tevékenységháztartás átalakul)

5 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 5 WIP média adatok  Internetezők eszköz-ellátottsága jobb (pl. több televízió-készülék, több csatorna…)  Kevesebbet tévéznek, többet olvasnak, hallgatnak zenét és telefonálnak  Az internet használata egy már régebb óta meglévő médiafogyasztási törésvonalra épül és a már meglévő különbségek termelődnek újjá.  Az internetezők eleve gazdagabb médiakörnyezetben élnek és ez a környezet csak gazdagodik az internet lehetőségeivel

6 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 6 Júzer vs. tévénéző  Júzer: gazdagabb, képzettebb, urbanizáltabb, fiatalabb, irodai dolgozó, nem roma  Tévénéző: szegényebb, képzetlenebb…  Aki sokat tévézik, keveset vagy nem internetezik – aki korábban keveset tévézett ma nagyobb valószínűséggel internetezik.  Egy meglévő törésvonal termelődik újra: a digitális szakadék a tévézők-nem tévézők között húzódik

7 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 7 Miért internetezzünk?  De egyáltalán miért lenne fontos, hogy mindenki becsatlakozzon az új technológia használatába?  Paul DiMaggio tipológiája – mire jó a net: –Kapacitásnövelés – Rekreáció –Hálózati javak – Pozicionális javak

8 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 8 Kiből lesz a Netizen?  Mitől függ, hogy valaki Netizen lesz-e?  Vagyis, hogy felhasználóvá válik  Ismeri és használja az új technológiákat  Egyszerre Internet-felhasználó, de több is annál: az információs társadalom aktív tagja

9 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 9 Négy okcsoport a háttérben  Négy ok-csoport magyarázza az összefüggéseket: gazdasági, kulturális, társadalmi és munkahelyi okok  Összekötik a felhasználói profilt, a készségeket, a népszerű Internetes tevékenységeket…  Társadalmi csoportra és egyénekre nézve is valószínűsítik, lehet-e belőlük Netizen

10 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 10 Gazdasági tényezők  A hozzáférés és az eszközök beszerzése „drága”  Gyorsan elavuló gépek, a fizetésekhez mérve relatíve magas távközlési költségek  A szegényebbek számára a kívánt szolgáltatások (főleg szórakozás) nem megfizethetőek  De a gazdasági okok mögött elsősorban kulturális-munkahelyi tényezők húzódnak

11 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 11 Kulturális tényezők  A nem-Netizenek sajátos fogyasztói igényei: szórakozás  nagy sávszélesség  Az Internet szöveg-alapú médium, ma elsősorban kapcsolattartásra, tájékozódásra, ügyek intézésére alkalmas (kapacitás-növelő)  Nem-Netizen készségei (pl. kommunikatív kompetenciája) „rosszabbak”  Az Internet-kultúra ma nagyon távol áll tőle

12 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 12 Társadalmi tényezők  A nem-Netizen társadalmi tőkéje alacsonyabb  Itt pedig egy közösségi technológiát kap(na)  Nincs elegendő minta a szűkebb környezetében  Nincs igazán kitől tanulni, kit irigyelni  Kicsi az új technológiákhoz csábító csoporthatás, társadalmi háló ereje alacsony

13 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 13 Munkahelyi tényezők  Mindhárom fentebbi tényezővel összefügg  Nem-irodai dolgozók: alacsonyabb bérek, új technológiák ismeretének a hiánya, „ingyen”-környezettől elzártan…  Nem-Netizeneknek a munkájukhoz nincs szükség az új kommunikációs eszközökre  Munkahelyi információs kultúra hiánya  Többszörösen hátrányos helyzet

14 2002 november 21Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert 14 A pénz nem minden a befogadáshoz  Az „ingyen ebéd” nem kell annak, aki nem tudja, hogy éhes  Az olcsó hozzáférés, gép… csak az egyik eszköz  A digitális szakadék „rossz” oldalán rekedteknek a saját igényeikhez igazodó információs kultúrára, elérhető szolgáltatásokra, követendő mintákra is szükségük van  Olcsó rekreációs lehetőségek, tanulható kapacitásnövelés és a hálózati javak megízlelése

15 Köszönöm a figyelmet:


Letölteni ppt "Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék Pintér Róbert ELTE-SZI Doktori Iskola Információs Társadalom és Trendkutató Központ"

Hasonló előadás


Google Hirdetések