Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó."— Előadás másolata:

1 Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó VII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi, szeptember 25-27

2 Társadalmi kontextus I. A vidéki térség jellemzői -Az IT szektor fejlesztése később indult, lassabban haladt – fáziskésés -A látszat azt mutatja, hogy a média eszköztárának használatában a vidéki térségben szocializálódott fiatalok hamar behozzák a fáziskésésből adódó esetleges hátrányokat. -Megfigyeléseink alapján a gyermekek és fiatalok szemmel láthatóan sokkal otthonosabban mozognak az új média világában – a fiataloknak szerepe lehet a felzárkóztatásban Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat – Sapientia Egyetem, Székelyföldi média-kutatás 2012 Átlagosan napi 3 órát interneteznek Közösségi oldalakon vannak fent, chatelnek - netwörking Strukturált, célirányos érdeklődés – közel 20%

3 Társadalmi kontextus II. •A középkorosztály strukturális idegenkedése és distanciatermelése késleltetést okoz, a használat megreked az alapszintű, formális felhasználói ismereteknél – újabb szintű digitális megosztottság (média-használat módja, a felhasználói kompetenciák fejlettsége tekintetében) •E megosztottság eredménye, hogy a középkorosztály nem használja az új média eszközeit újító, innovációs céllal, sokkal inkább a „megszokott” életvezetési, kulturális minták területére (kapcsolattartás, információcsere, helyi tudás termelése, stb.) szűkíti a médiahasználatot. •Az új média használata sokkal inkább individuális jellegű, ott lépik egy magasabb – közösségi - szintre, ahol civil szerveződések, életstílus csoportok, hobbi csoportok explicite meghatározott non-formális tanulási céllal használják az új média eszköztárát.

4 Internet alapú tanulás •Új távlatokat nyit az információszerzés és tanulás területén •Az iskolán kívüli tanulás új formái vannak már jelen •Átalakul a formális és informális tanulás közötti viszony •Felnőttkori autonóm tanulás és tudáskorrekciós elköteleződés lehetőségeit hordozza

5 Felnőttképzési intézmények kínálata Pro Educatione Egyesület Felnőttképzési Hálózat – 15 belső tagszervezet, 35 külső partnerszervezet (hazai és külföldi szervezetek), többnyire civil szervezetek •2-3 szervezet, amely számítógép-felhasználói ismereteket oktat (középkorúaknak, időseknek) •1 hazai szervezet e-Learning programja, idegen nyelv tanulását segíti, HEFOP támogatásával került kidolgozásra – oktatási intézményeknek, önkormányzatoknak, cégeknek kínálják, de minimális az érdeklődők, igénylők száma •egy távoktatásos program – fiatal kutatók részére (téma: a társadalmi felzárkóztatást segítő programokban alkalmazott kutatási módszerek és eszközök). Rövid tananyag részek, kiegészítő olvasmányok, önellenőrző kérdése, fórum és chat lehetőség, moderátor… •Kísérlet egy szakmai tudástár létrehozására

6 Lakossági vélemények, álláspontok 2009/2010 – térségi kutatás - felnőttkori tanulás, felnőttképzésben való részvételt vizsgálta •Az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben résztvevők aránya fokozatosan növekszik, a fiatal felnőttek (20-29 évesek) nyitottabbnak bizonyulnak a továbbtanulás kérdésében (különösen a magasabb iskolai végzettségűek, és azok, akik úgy vélekednek, hogy a tanulás az életben való boldogulás egy fontos eszköze), továbbtanulási tapasztalataik is sokkal szélesebb spektrumúak (bár e-learning vagy távoktatás még nem jellemző). •Főként a munkahely és az ismerősök tapasztalatai jelentenek információ-forrást a továbbtanulással kapcsolatos tájékozódásban, Internetről 3% tájékozódik (teljes minta), 6% a évesek közül •Az Internetet tanulásra használja: gyakran - 31%, alkalmanként – 30% (teljes minta), gyakran – 52,4%, alkalmanként 28,6% a évesek közül

7 Összegzés -Az Internet a kapcsolattartást, információ szerzést, helyi szinten a tudás-termelést ösztönzi és működteti, még nem tud a tanulást segítő aktív eszköz lenni - a felhasználói kompetenciákban vannak még hiányosságok (digitális írástudatlanság) -Néhány kezdeményezés van az internet alapú tanulás szorgalmazására – ezek is nehezen találkoznak fogadó közegekkel -Kettősség: közel van és távoli egyidőben -Tudatos, sokoldalú felhasználó, akinek az Internet instrumentális használata az új tartalmak elérését, az erőforrások, a tudás-tőke bővülését célozza.

8 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések