Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Netikett – Internet Etikett
2
Netikett – Internet Etikett
A network etiquette szóból ered a magyarosított „netikett”. Az Internetre vonatkozó illemszabályokat, szokásokat, viselkedési formákat hálózati etikettnek, röviden netikettnek nevezünk. A Netikett nem tévesztendő össze az Etikettel. Ez utóbbi a társadalmi érintkezés formáinak megszabott kulturált rendszere.
3
Időhiány Miért használják egyre többen az internetet?
Az időhiány miatt hódít a személyes kapcsolatteremtésben ez az új kommunikációs csatorna.
4
Y-generáció Először a gyerekek, az ún. Y-generáció érzett rá az internet ízére. A marketing- szakemberek szerint ők azok, akik 1980 és 2000 között születtek.
5
Y-generáció Az Y-generáció számára már természetes és mindennapos az internet. Talán a hiánya az, ami elképzelhetetlen számukra. Ők csináltak maguknak először címet, vagy akár többet is és ők kezdtek el chatelni, messengert vagy skype-ot használni.
6
Idősebb generáció Az idősebb generáció csak később látta meg az internetben rejlő lehetőségeket.
7
Kapcsolati tőke Kapcsolati tőke építése
8
Kapcsolati tőke A társadalmi tőke (kapcsolati tőke) az emberek közötti kapcsolatokban megbúvó erőforrás, amely a kapcsolatok mennyiségének, minőségének és struktúrájának függvénye. Az emberi kapcsolatokban áramló energia elősegítheti az egyén boldogulását.
9
Kapcsolati tőke Azok az emberek sikeresebbek, akik nagyobb ismeretséggel, több ismerőssel és baráttal állnak kapcsolatban. Ezekből lehet üzleti kapcsolatokat is kialakítani. A közösségi oldalak felismerték ezt a lehetőséget. Így az interneten nem csak a személyes megjelenésekre van mód, hanem a vállalkozók és vállalkozások megjelenítésére is.
10
Közösségi oldalak
11
Közösségi oldalak A közösségi oldalak azon az elven működnek, hogy a felhasználó az ismerősei segítségével találja meg más ismerőseit az adott oldalon. Az internet erre kiváló lehetőséget nyújt, mivel az online jelenlét könnyebbé teszi a hálózatok kiépítését - ezt különféle csoportok és cégek kb éve ismerték fel.
12
Közösségi oldalak Egyes oldalak célja nem mindig az, hogy az emberek ismerőseiket találják meg, hanem hogy olyan kapcsolatokra tegyenek szert, amelyek hasznosak lehetnek számukra, viszont a mindennapokban nem lenne lehetőségük rá.
13
Közösségi oldalak A működési elv általában meghívásos: ha valaki már tagja a közösségnek, akkor további külsősöket hívhat meg, ezek regisztráció után ismét további felhasználókat hívhatnak, és a folyamat így elvileg végtelen. Ugyanakkor a közösségi oldalak az adathalászok számára is kitűnő lehetőséget kínáltak: a személyes adatok egyszerűen megszerezhetővé váltak.
14
Közösségi oldalak Legnépszerűbb közösségi oldalak Facebook MySpace
Iwiw Netlog Twitter Orkut
15
Egy kis ismétlés… A kommunikáció csatornái
16
A kommunikáció csatornái
A közlés tartalmának 55%-a a nonverbális kommunikáció. Ha élőben találkozom valakivel, az első pillanatban kialakul egy kép: látom a ruháját, a haját, a sminkjét, a cipőjét, mozdulatait, testtartását. És már döntöttem is: tetszik vagy sem. Holott még egy szót sem váltottunk, de a benyomás megszületett.
17
A kommunikáció csatornái
A közlés tartalmának 38%-a vokalitás. Hogyan beszél az illető, milyen hangerővel, milyen tempóban, folyamatosan vagy döcögősen, könnyen vagy nyögvenyelősen. Csak a maradék 7% a szavaké, vagyis a tartalomé.
18
A kommunikáció csatornái
Az internetes közlésekben erre a bizonyos 7%-ra, a szavakban leírt tartalomra kell összpontosítani, így kell tudatni: kik vagyunk, mivel foglalkozunk, mit akarunk. Az interneten is ismerkedünk, csak másképp, mint a szóbeli világban.
19
Elektronikus levelezés
A papíralapú levelezésnek egy sor közismert szabálya van. Az elektronikus levelezés kevésbé formális, mint a hagyományos levelezés. Ez bizonyos szabadságot jelent a levelezésben.
20
Elektronikus levelezés
Az Interneten általában tegeződni szoktak. De ez sem igaz minden esetben. Pl: szakmai kérdéssel, problémával fordulunk valakihez, akinek – a tiszteletet megadva – magázódó levelet írunk. A magázásban van bizonyos távolságtartás és vannak olyan helyzetek, amikor úgy érezzük, hogy ez a helyes megszólítási mód.
21
Elektronikus levelezés
Csak olyat írjunk le, amit egy levelezőlapon is elküldenénk. Az elküldött után ne legyünk türelmetlenek. Nem biztos, hogy nem kapta meg. Lehet, hogy épp szabadságon van vagy nincs gépközelben. Illetlenség újraküldeni a levelet, siettetve.
22
Elektronikus levelezés
A tárgy rovatot mindig ki kell tölteni, amiről néhányan megfeledkeznek. A fejlécben a tárgy sor tükrözze a tartalmat. Olyan címsort válasszunk, ami figyelemfelkeltő. Ez csak esély, de nem garancia az elolvasásra.
23
Elektronikus levelezés
Fogalmazzunk röviden, mert ezáltal tiszteletben tartjuk a másik személy idejét. A levél végére ajánlatos odaírni a nevet és a legfontosabb elérhetőségi adatokat is. Nem illik, ráadásul törvény tiltja a kéretlen reklámleveleket. Se ismerősnek, se ismeretlennek ne küldjünk ilyet. A reklámnak nem itt és nem így van helye.
24
Elektronikus levelezés
Egy válaszlevélben nem szokás a hozzánk érkező levél teljes terjedelmét idézni. Csak a reagálásra váró legfontosabb sorokat illik meghagyni a „>” jelek után. Tehát csak annyit idézzünk az eredeti levélből, hogy érthető legyen a válaszunk. Mindenkire nézve kötelező a felekezeti „béketűrés”. Nem szabad egy levélben senkit megsérteni vallásában és a hazájához fűződő érzelmeiben.
25
Elektronikus levelezés
Vannak tabutémák, amire nem szabad rákérdezni sem szóban, sem levélben. Pl. mennyi a havi illetménye, mely párthoz tartozik, van-e családja, milyen vallású stb. Mindenki annyit mond el és ír le magáról, amit jónak tart. Soha ne írjon senki indulatos hangvételű levelet. Erre nagy valószínűséggel semmiféle választ nem fog kapni. Ha mégis, akkor számítson hasonló hangvételű levél elolvasására.
26
Elektronikus levelezés
Az Interneten található információk nem mindig naprakészek. Ezeket folyamatosan frissíteni kell még a közintézmények, hivatalok honlapján is. Aki az Internet segítségével levelezik, tisztában van azzal, hogy a közzétett információkat akárki megszerezheti, sőt még valamilyen trükkel azt meg is változtathatja! Ismeretes, hogy vannak titkosítási lehetőségek, amelyekkel bizonyos összeg befizetésével élni lehet, miután az interneten történő levelezés nem biztonságos.
27
Elektronikus levelezés
Az on-line kapcsolattartásnál használjunk egyértelmű kifejezéseket. Tartózkodjunk a humoros megjegyzésektől, nem mindenki fogja kacagtatónak tartani azt, amit írtunk. ban ne írjunk nagybetűvel, mert az kiabálást jelent, ez sértő a címzettel szemben.
28
Elektronikus levelezés
Az Interneten hiányoznak a nonverbális és vokális jelzések. Vannak akik csak a becenevüket használják és nem lehet tudni, hogy ki van mögötte. Elengedhetetlen fontosságú szabály! Mindig, minden levélre válaszolni kell! Nemcsak a papíralapúra, hanem az levelekre is.
29
Elektronikus levelezés
Nem illik egy harmadik személynek továbbítani valakinek az levelét. Ha mégis szükségesnek tartjuk, akkor a továbbított levél fejlécét feltétlenül törölni kell. Tilos névtelenül levelet feladni annak ellenére, hogy ez műszakilag lehetséges. Tiszteletben kell tartani mindenkinek a levelezéssel kapcsolatos jogait. Hasonlóan súlyos vétség a más levelének elolvasása. Az USA-ban a levéltitokra vonatkozó törvények az re is vonatkoznak.
30
Elektronikus levelezés
Tiszteljük meg a másikat a helyes és a teljes szövegírással. Ha üzleti kapcsolatot akarunk kialakítani, az időbe és energiába telik. Ne feledjük: a mondandónk csak az a bizonyos 7%! Az legyen hibátlan!
31
Elektronikus levelezés
A fiatalok ötlete alapján, az Interneten széles körben elfogadott rövidítések vannak, amit meg kell tanulni annak a személynek, aki meg akarja érteni a partner válaszait. Ezek az internet szleng témakörébe tartoznak, amit a fiatalok kedvelnek leginkább.
32
Elektronikus levelezés
nm = nincs mit pls vagy plz = /please/ légyszi np = /no problem / semmi probléma pill = pillanat oks = rendben van cool = nagyon jó thx vagy tnx = (thanks) köszi
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.