Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009. április.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009. április."— Előadás másolata:

1 Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet április

2 2 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. A válság magyarországi előszele

3 3 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. GDP növekedési Fogyasztói árak Nettó reálkereset Háztartások végső ütem % % alakulása % fogyasztása, volumen % Forrás: Ecostat 2009 Bajnai kormány csomag tervszámai 2009 április 21-én Magyarországon sajátos válság kezdett kialakulni 2006-tól Csökkenő GDP, ugrándozó reálkereset és végső fogyasztás ??

4 4 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Forrás: KSH / Magyar Statisztikai Évkönyv Háztartások évi kiadása Már 2006-tól megfigyelhető egyfajta visszarendeződés GfK becslés

5 5 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. „Fortélyos félelem igazgat”? A válság kihatása a fogyasztásra és a vásárlásra

6 6 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Az infláció csökkenése mellett csökkent a volumen Fogyasztói árak változása két szektor esetén (%) Élelmiszer Háztartási energia Forrás: KSH %

7 7 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. % FMCG költés a magyarországi háztartások vásárlásai alapján Változás az előző év azonos időszakához képest 1. negyedév 2. negyedév 3. negyedév 4. negyedév 2009 január- február Értékben a (Food) infláció növekedése alatti trendek, azaz enyhe volumen csökkenés történik, főleg 2009 január-februárban FMCG költési trend (forintban)

8 8 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. A fogyasztói magatartás változása a napi fogyasztási cikkek piacán 2008 negyedik negyedévben nem tapasztalható az előző időszakokhoz képest erősebb eltolódás a termékszerkezetben az olcsóbb árú termékek irányába. A negyedik negyedévben a háztartások reakciója a gazdasági válság hírére a piac egészére nézve még nem az olcsóbb termékek vásárlása volt, hanem inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségét csökkentették. Forrás: GfK ConsumerScan, Kereskedelmi Analízisek Mennyiség változása, % Megjegyzés: A mutatott változások az előző év azonos időszakához képest értendők. *Termékszerkezet változás: a különböző árszínvonalú termékek arányának változása a teljes napi fogyasztási cikk piacon belül Forgalom változása, érték% Árváltozás, % Termékszerkezet változás*, %

9 9 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. 2006: +16% 2007: +15% 2008: + 13% Saját márkák értékbeli növekedése az előző évhez képest: Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking Márkatípusok piacrésze a napi fogyasztási cikkek piacán, értékben (%) A PL-ek – talán a válság egyik nyertesei? 2008 utolsó negyedévre csökkent a növekedésük üteme

10 10 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Minden kiskereskedelmi csatornában nő a kereskedelmi márkák részesedése Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont C+C Kisbolt-lánc Függet. kisb. Drogéria Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

11 11 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Főbb termékcsoportok trendjei 2008 Főbb termékcsoportok trendjei utolsó negyedévi mennyiség (vs. Q4 2007) 2008 éves menniyég (vs. 2007) Mennyiség (%) Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking

12 12 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. A válság hatására visszaeső néhány fontos kategória* 2008 Q4 és 2009 január-február negyedév (vs negyedév) Mennyiség *Ezekben a kategóriákban mennyiségben visszaesett a vásárlás a válság előtti időszakhoz képest. Élelemiszerek Italok Háztartási vegyipari termékek Kozmetikai ermékek Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking Nagyon hideg, havas február! 2009 január-február (vs jan-feb)

13 13 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Pár kategória amin 2008 Q4-ben még nem spóroltunk?* Mi történt velük 2009 január-februárjára….? *Ezekben a kategóriákban 2008 Q4-ben még Nőtt, vagy stabil volt a vásárlás a válság előtti időszakhoz képest. Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking negyedév (vs negyedév) 2009 január-február (vs jan-feb) Mennyiség

14 14 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Harc a vevőért Kereskedelem. októbertől vesztesek és nyertesek

15 15 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Bolttípusok fejlődése* / értékbeli változás Bolttípusok fejlődése* / értékbeli változás jan-feb Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking *Teljes napi fogyasztási cikk költés, a háztartások vásárlásai alapján időszaka… 2008 –ban 100 forintból 28-at még mindig kisboltban költünk el… Szupermarket 20 százalék 2009 jan-február időszaka…

16 16 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Legnagyobb abszolút növekedés és a versenyhelyzetből adódó abszolút győztes a szupermarket (2008 vs. 2007) hipermarket szupermarket kisbolt lánc Független kisbolt diszkont C&C drogéria Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking Kereskedelmi Analízisek 2008

17 17 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Értékbeli* változások (%) Megállt a hipermarket és diszkont fejlődése 2008 utolsó negyedév (vs. Q4 2007) 2008 egész év (vs. 2007) Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking *Teljes napi fogyasztási cikk költés, a háztartások vásárlásai alapján Kiskereskedelmi csatornák trendjei

18 18 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Értékbeli* változások (%) 2009 január-február (vs január-február) **Plus a diszkont csatornába számolva Kiskereskedelmi csatornák trendjei Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking *Teljes napi fogyasztási cikk költés, a háztartások vásárlásai alapján Szupermarket, drogéria: a növekedés üteme lassul Kisboltok, drogéria: csökkénés üteme növekszik Hipermarket: kezd magához térni…?

19 19 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Hipermarket: 2008 augusztustól egyértelmű árindex csökkenés. Diszkont: lassú, de fokozatos árindex növekedés, de még mindig a diszkont árindexe a legalacsonyabb! Árindex kereskedelmi csatornánként 12 havi gördülő periódusok szerint (MAT Dec 2006 = 100%) Mindegyik csatorna önmagához viszonyítva Forrás: GfK Hungária Kalkuláció: a mért kategóriák átlagából 100% Árengedmény, Akciók!! MAT Dec 06 MAT Nov 07 MAT Dec 08

20 20 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Hipermarketek – aki időben lépett, az talpon maradt a versenyben 2008 utolsó negyedév vs utolsó negyedév Kosárméret csökkent 5,5 százalékkal 4325 forintra Vásárlások gyakoriságának növekedése lelassult 2008 Q4: +1,3% (2007 Q4) +6,5%) Egy átlagos hipermarket vásárló összességében kevesebb pénzt hagyott a boltban az utolsó negyedévben. (-4,2 százalék) A csatornatípus csak 0,8 százalékkal növelte a vásárlói számát A háztartások által elköltött pénz 3,5 százalékkal csökkent a hipermarket csatornában

21 21 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Szupermarketek – vajon ki tudják-e használni előnyüket továbbra is? 2008 utolsó negyedév vs utolsó negyedév Kosárméret enyhén nő 2,2 százalékkal 1785 forintra Fokozatosan növeszik a vásárlások gyakorisága 2008 Q4: +4,6% Egy átlagos szupermarket vásárló összességében 7 százalékkal hagyott ott ebben a csatorna típusban több pénz az idei utolsó negyedévben. A csatornatípus jelentősen 5 százalékkal növelte a vásárlói számát A háztartások által a csatornatípusban elköltött pénz az infláció felett növekedett (+12,1%). A növekedés lassult az év első 9 hónapjához képest.

22 22 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Diszkontok – elvesztegetett előny 2008 utolsó negyedév vs utolsó negyedév Kosárméret enyhén nő 2,3 százalékkal 2454 forintra Csökkent a vásárlások gyakorisága! 2008 Q4: -1,5% Egy átlagos diszkont vásárló összességében csak minimálisan hagyott a boltban több pénzt az utolsó negyedévben. (0,7 százalékkal) A csatornatípusba kevesebben mentek vásárolni (-2,9%) A 2007-es 10 százalék feletti növekedés 2008 utolsó negyedévében negatív irányba módosult: 2,2 százalékkal kevesebb pénzt hagytunk diszkontokban

23 23 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Kisbolt láncok – növekszik a kisbevásárlások aránya 2008 utolsó negyedév vs utolsó negyedév Kosárméret jelentősen nőtt 8,6 százalékkal 1520 forintra Vásárlások gyakorisága némileg ritkább lett. Ez a trend a válságtól független 2008 Q4 -1,0% Egy átlagos kisbolt lánc vásárló összességében 7,5 százalékkal több pénzt hagyott a boltban az utolsó negyedévben. Ez főleg a kosárméretek növekedésének köszönhető. A nagy csatornák közül a kisbolt lánc vesztette el a legtöbb vásárlót az utolsó negyedévben (-3,7%) A háztartások által elköltött pénz 3,5 százalékkal nőtt a kisbolt lánc csatornában. Az év első kilenc hónapjában ennél jelentősebb volt a növekedés.

24 24 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Vásárlás Körülményei. októbertől

25 25 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. A vásárlás körülményei az egyes csatornákban Forgalom megoszlás a napszak szerint (érték %) Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont Cash&carry Kisbolt-lánc Független Drogéria kisbolt Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

26 26 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. A vásárlás körülményei az egyes csatornákban Forgalom megoszlás a hét napjai szerint (érték %) Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont Cash&carry Kisbolt-lánc Független Drogéria kisbolt Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

27 27 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. A vásárlás körülményei az egyes csatornákban Forgalom megoszlás a fizetés módja szerint (érték %) Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont Cash&carry Kisbolt-lánc Független Drogéria kisbolt Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

28 28 GfK Custom ResearchTrade Marketing Klub / Kozák Ákos2009 április. Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009. április."

Hasonló előadás


Google Hirdetések