Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Háló-Társak a Debreceni Egyetemen

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Háló-Társak a Debreceni Egyetemen"— Előadás másolata:

1 Háló-Társak a Debreceni Egyetemen
Herczegh Judit Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete

2 A minta A minta elemszáma 385 fő, amelyből 92 fő férfi, 289 fő nő, 4 fő pedig nem nyilatkozott érdemlegesen a nemére vonatkozóan. Életkori megoszlások tekintetében az igen széles éves korig tartó intervallumon belül mozognak a hallgatók, de a legnagyobb arányban a 21,22 és éves hallgatókat találhatjuk meg. Családi állapot tekintetében elhanyagolható a házastársi kapcsolatban élők és elváltak aránya (bár minimálisan mindkettő megtalálható a mintában), míg a többség (58, 7%) kapcsolatban van, 39,2% pedig egyedülálló a megkérdezés időszakában.

3

4

5 Internet-használat átlag 1. , levelezés Naponta 15. Online szállásfoglalás Nem 2. Játék Hetente többször 16. Elektronikai, műszaki cikk vásárlás 3.Böngészés az interneten 17. Internetes banki ügyintézés 4. Szépirodalom olvasása Hetente 18. Ruházati, szépségápolási cikk vásárlás 5. Szakirodalom olvasása 19. Részvétel online árveréseken 6. Chat, csevegés 20. Internetes telefonálás (pl. Skype) 7. Zenehallgatás 21. Blog olvasás 8. Zeneletöltés 22. Blog írás 9. Programok letöltése 23. Fórum olvasás 10. Online filmnézés 24. Fórum hozzászólás 11. Hírek, információk olvasása 25. Online nyelvtanulás 12. Koncert, hangverseny, előadás stb. jegy vásárlás 26. Tanulás 13. Repülőjegy vásárlás 14. Könyv, DVD vásárlás

6

7

8 Kommunikáció a neten

9 Számítógép-használattal kapcsolatos attitűdök (1-4)
1. Érdekelnek a technikai újdonságok. 2,8 2. Az egyetem technikailag jól felszerelt. 2.64 3. Jól kezelem a számítógépet. 2,87 4. A számítógép megkönnyíti az életemet. 3,48 5. Érdeklődöm az informatikai eszközök iránt, de nem értek hozzá eléggé. 2,59 6. A számítógép egy szükséges rossz, amit el kell viselnem. 1,39 7. A számítógép a mindennapi életem nélkülözhetetlen részévé vált. 3,06 8. A számítógép csupán munkaeszköz. 1,88 9. A számítógép önmagában az internet nélkül nem ér semmit. 2,07

10 Internet-használattal kapcsolatos attitűdök (1-4)
1. Információs korban élünk. 3,79 2. Az internet túltermeli az információt. 2,89 3. Az internet megkönnyíti az életemet. 3,44 4. Az internet elmélyíti az emberek közötti társadalmi különbségeket. 2,01 5. Könnyen rátalálok az engem érdeklő információkra az interneten. 3,36 6. Az internet számomra az első számú információforrás. 2,73 7. Az interneten található információk megbízhatatlanok és manipulálhatók. 2,65 8. Az internet nyelvezete trágár. 1,99

11 Online baráti kapcsolatok
Az emberek a való életben baráti körökbe tömörülnek, és a kialakított körök között gyakori az átfedés, egy-egy személy barátai sokszor egymásnak is a barátai. A kutatások azt mutatják, hogy a hálóbarátok köre inkább elkülönül a „fizikai” baráti csoportoktól. Ez részben magyarázható a meglévő földrajzi távolsággal, de nem tekinthető kielégítő indoknak, mivel az esetek nagy többségében a hálón kapcsolatot létesítők személyesen is találkoznak. A valószínűbb magyarázat, hogy az internet generálta csoportok saját köröknek biztosítanak helyet és máskörökkel az átfedés kicsi marad (Wallace, 2002). Az online társas kapcsolatok kialakulása és megszilárdulása hosszabb ideig tart, mint egy fizikai jelenléten alapuló kapcsolat, hiszen a használt jelzések korlátozottak.

12 Online Kommunikációval kapcsolatos attitűdök (1-4)
1. A gyakori internet használat magányossá tesz. 2,27 2. Az internet segítségével új kapcsolatokat alakíthatok ki. 2,90 3. Könnyebben ismerkedem az internet segítségével. 1,86 4. Több barátom van online, mint a való életben. 1,38 5. Olyan dolgokról is merek írni, beszélni az interneten, amiről a valóságban nehéz beszélnem. 1,67 6. A virtuális életem a valódi életemmel megegyezik. 2,37 7. Az internet megkönnyíti a kapcsolataim fenntartását. 3,14

13 A kapcsolattartás formái közeli barátokkal átlag
Személyes találkozó Hetente többször Beszélgetés vezetékes telefonon Naponta többször Beszélgetés mobiltelefonon Internet alapú telefon (pl. Skype) Nem jellemző Csevegés, Chat (pl. messenger) Naponta Sms Hetente Üzenetváltás közösségi portálon keresztül (pl. Iwiw, Myspace) Postai levél, levelezőlap A kapcsolattartás formái haverokkal ismerősökkel átlag Személyes találkozó Havonta többször Beszélgetés vezetékes telefonon Nem jellemző Beszélgetés mobiltelefonon Internet alapú telefon (pl. Skype) Csevegés, Chat (pl. messenger) Hetente többször Sms Üzenetváltás közösségi portálon keresztül (pl. Iwiw, Myspace) Postai levél, levelezőlap

14 iwiw- a játékos szociogram
Elméletben 2 ember legfeljebb 6 ismerősnyi távolságra van egymástól. (1967 Stanley Milgram) Egy olyan Magyarországon, ahol az információ és a kapcsolati rendszerek meghatározó érvényűek a mindennapi élet alakításában egyszerű, de nagyszerű ötlet egy olyan webes felület létrehozása, amely az illető tag kapcsolati rendszerét hivatott ábrázolni egy háromdimenziós térképen. A városok szerinti szerveződés lehetővé teszi, hogy az IWiW a lokális közösségek globális hálózataként funkcionálhasson. Nem célja azonban az oldalnak az olvasztótégely szerep, törekvése, hogy legyen mód elkülönülésre izolált kisközösségek, szűk baráti társaságok számára.

15 Iwiw tagság: 91,9% Ismerősök száma: 19 -1200 fő Átlag: 375 fő
A szociális versengés egyértelműen lemérhető a kapcsolatok számán. Vannak felhasználók, akik már-már betegesen sok időt töltenek ismerősök felkutatásával, és boldog-boldogtalant bejelölnek, csakhogy a népszerűség látszólagos dicsfényében sütkérezhessenek. Átlag: 375 fő

16 Mobil-kommunikáció Átlag telefonszám/fő : 4 db
Átlag életkor az első mobilnál: 15 év Átlagosan havonta ennyit költenek mobil-kommunikációra: 5000 HuF

17 Online párkapcsolatok
A „nagy Ő” keresése az interneten új időszámítást kezdett a világháló történetében. A globális piacon megmérettetik a technikai tudás, teherbírás, a kommunikációs készség, személyiségünk valamint nőiességünk vagy férfiasságunk. Kilóra, szemszínre, magasságra, hajszínre lesznek nők vagy férfiak a javából. Kedvenc könyv, film, étel alapján párosítható a vágy tárgya bármely más társkeresővel. Az internetes ismerkedés rituáléjában nem támaszkodhatunk a jó megjelenésünkre, személyes varázsunkra. Ez a típusú hátrány azonban lehetőséget ad a fizikai vonzerő sztereotípiáinak legyőzésére. A kérdés inkább az, hogy valóban le kívánjuk-e küzdeni ezeket a korlátokat?

18 Az ismerkedés helyei átlag Szórakozóhely, klub 1,76 Egyetemi/főiskolai rendezvények 1,95 Táborok 1,53 Szervezett kirándulások 1,59 Utazások alkalmával 1,86 Internetes fórumok 1,25 Chat oldalak 1,13 Internetes társkeresők 1,08 Koncertek 1,61 Sportklubok, edzőtermek 1,41 Jellemző ismerkedési formák: egyéb – ismerősök ismerősein keresztül, vagy az egyetemi kurzusokon

19 Önbesorolás a DIGIVILÁGBA
Digitális Őslakos N % Digitális Bevándorló N % Digitális Remete N % 206 71,3 77 26,6 4 1,4 férfi 68 73,9 21 22,8 1 1,1 összesen 274 71,9 98 25,5 5 1,6

20 Szülők besorolása Apa N=345 Digitális Őslakos N % Digitális Bevándorló
Digitális Remete N % Nő-hallgató 76 26,3 66 22,8 121 41,9 Férfi-hallgató 22 23,9 38 41,3 összesen 98 25,7 88 23,1 159 41,6

21 Szülők besorolása Anya
Digitális Őslakos N % Digitális Bevándorló N % Digitális Remete N % Nő-hallgató 70 24,2 108 37,4 102 35,3 Férfi-férfihallgató 13 14,1 47 51,1 28 30,4 összesen 83 21,8 155 40,8 130 34


Letölteni ppt "Háló-Társak a Debreceni Egyetemen"

Hasonló előadás


Google Hirdetések