Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Háló-Társak a Debreceni Egyetemen Herczegh Judit Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Háló-Társak a Debreceni Egyetemen Herczegh Judit Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete"— Előadás másolata:

1 Háló-Társak a Debreceni Egyetemen Herczegh Judit Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete

2 A minta  A minta elemszáma 385 fő, amelyből 92 fő férfi, 289 fő nő, 4 fő pedig nem nyilatkozott érdemlegesen a nemére vonatkozóan.  Életkori megoszlások tekintetében az igen széles éves korig tartó intervallumon belül mozognak a hallgatók, de a legnagyobb arányban a 21,22 és éves hallgatókat találhatjuk meg.  Családi állapot tekintetében elhanyagolható a házastársi kapcsolatban élők és elváltak aránya (bár minimálisan mindkettő megtalálható a mintában), míg a többség (58, 7%) kapcsolatban van, 39,2% pedig egyedülálló a megkérdezés időszakában.

3

4

5 Internet-használatátlagInternet-használatátlag 1. , levelezésNaponta15. Online szállásfoglalás Nem 2. Játék Hetente többször 16. Elektronikai, műszaki cikk vásárlás Nem 3.Böngészés az internetenNaponta17. Internetes banki ügyintézésHetente többször 4. Szépirodalom olvasása Hetente 18. Ruházati, szépségápolási cikk vásárlás Nem 5. Szakirodalom olvasása Hetente 19. Részvétel online árveréseken Nem 6. Chat, csevegés Naponta 20. Internetes telefonálás (pl. Skype) Nem 7. Zenehallgatás Naponta 21. Blog olvasás Nem 8. Zeneletöltés Hetente többször 22. Blog írás Nem 9. Programok letöltéseHetente23. Fórum olvasásNaponta 10. Online filmnézésNaponta24. Fórum hozzászólás Nem 11. Hírek, információk olvasásaNaponta25. Online nyelvtanulás Nem 12. Koncert, hangverseny, előadás stb. jegy vásárlás Nem 26. TanulásHetente többször 13. Repülőjegy vásárlás Nem 15. Online szállásfoglalás Nem 14. Könyv, DVD vásárlás Nem 16. Elektronikai, műszaki cikk vásárlás Nem

6

7

8 Kommunikáció a neten

9 Számítógép-használattal kapcsolatos attitűdök (1-4) 1. Érdekelnek a technikai újdonságok. 2,8 2. Az egyetem technikailag jól felszerelt Jól kezelem a számítógépet. 2,87 4. A számítógép megkönnyíti az életemet. 3,48 5. Érdeklődöm az informatikai eszközök iránt, de nem értek hozzá eléggé. 2,59 6. A számítógép egy szükséges rossz, amit el kell viselnem. 1,39 7. A számítógép a mindennapi életem nélkülözhetetlen részévé vált. 3,06 8. A számítógép csupán munkaeszköz. 1,88 9. A számítógép önmagában az internet nélkül nem ér semmit. 2,07

10 Internet-használattal kapcsolatos attitűdök (1-4) 1. Információs korban élünk. 3,79 2. Az internet túltermeli az információt. 2,89 3. Az internet megkönnyíti az életemet. 3,44 4. Az internet elmélyíti az emberek közötti társadalmi különbségeket. 2,01 5. Könnyen rátalálok az engem érdeklő információkra az interneten. 3,36 6. Az internet számomra az első számú információforrás. 2,73 7. Az interneten található információk megbízhatatlanok és manipulálhatók. 2,65 8. Az internet nyelvezete trágár. 1,99

11 Online baráti kapcsolatok  Az emberek a való életben baráti körökbe tömörülnek, és a kialakított körök között gyakori az átfedés, egy-egy személy barátai sokszor egymásnak is a barátai. A kutatások azt mutatják, hogy a hálóbarátok köre inkább elkülönül a „fizikai” baráti csoportoktól. Ez részben magyarázható a meglévő földrajzi távolsággal, de nem tekinthető kielégítő indoknak, mivel az esetek nagy többségében a hálón kapcsolatot létesítők személyesen is találkoznak. A valószínűbb magyarázat, hogy az internet generálta csoportok saját köröknek biztosítanak helyet és máskörökkel az átfedés kicsi marad (Wallace, 2002).  Az online társas kapcsolatok kialakulása és megszilárdulása hosszabb ideig tart, mint egy fizikai jelenléten alapuló kapcsolat, hiszen a használt jelzések korlátozottak.

12 Online Kommunikációval kapcsolatos attitűdök (1-4) 1. A gyakori internet használat magányossá tesz. 2,27 2. Az internet segítségével új kapcsolatokat alakíthatok ki. 2,90 3. Könnyebben ismerkedem az internet segítségével. 1,86 4. Több barátom van online, mint a való életben. 1,38 5. Olyan dolgokról is merek írni, beszélni az interneten, amiről a valóságban nehéz beszélnem. 1,67 6. A virtuális életem a valódi életemmel megegyezik. 2,37 7. Az internet megkönnyíti a kapcsolataim fenntartását. 3,14

13 A kapcsolattartás formái közeli barátokkal átlag Személyes találkozó Hetente többször Beszélgetés vezetékes telefonon Naponta többször Beszélgetés mobiltelefonon Hetente többször Internet alapú telefon (pl. Skype) Nem jellemző Csevegés, Chat (pl. messenger) Naponta Sms Hetente többször Hetente Üzenetváltás közösségi portálon keresztül (pl. Iwiw, Myspace) Hetente Postai levél, levelezőlap Nem jellemző A kapcsolattartás formái haverokkal ismerősökkel átlag Személyes találkozó Havonta többször Beszélgetés vezetékes telefononNem jellemző Beszélgetés mobiltelefonon Havonta többször Internet alapú telefon (pl. Skype)Nem jellemző Csevegés, Chat (pl. messenger) Hetente többször Sms Havonta többször Havonta többször Üzenetváltás közösségi portálon keresztül (pl. Iwiw, Myspace) Havonta többször Postai levél, levelezőlapNem jellemző

14 iwiw- a játékos szociogram  Elméletben 2 ember legfeljebb 6 ismerősnyi távolságra van egymástól. (1967 Stanley Milgram)  Egy olyan Magyarországon, ahol az információ és a kapcsolati rendszerek meghatározó érvényűek a mindennapi élet alakításában egyszerű, de nagyszerű ötlet egy olyan webes felület létrehozása, amely az illető tag kapcsolati rendszerét hivatott ábrázolni egy háromdimenziós térképen.  A városok szerinti szerveződés lehetővé teszi, hogy az IWiW a lokális közösségek globális hálózataként funkcionálhasson. Nem célja azonban az oldalnak az olvasztótégely szerep, törekvése, hogy legyen mód elkülönülésre izolált kisközösségek, szűk baráti társaságok számára.

15  Iwiw tagság: 91,9%  Ismerősök száma: fő  A szociális versengés egyértelműen lemérhető a kapcsolatok számán. Vannak felhasználók, akik már-már betegesen sok időt töltenek ismerősök felkutatásával, és boldog-boldogtalant bejelölnek, csakhogy a népszerűség látszólagos dicsfényében sütkérezhessenek.  Átlag: 375 fő

16 Mobil-kommunikáció  Átlag telefonszám/fő : 4 db  Átlag életkor az első mobilnál: 15 év  Átlagosan havonta ennyit költenek mobil-kommunikációra: 5000 HuF

17 Online párkapcsolatok  A „nagy Ő” keresése az interneten új időszámítást kezdett a világháló történetében.  A globális piacon megmérettetik a technikai tudás, teherbírás, a kommunikációs készség, személyiségünk valamint nőiességünk vagy férfiasságunk. Kilóra, szemszínre, magasságra, hajszínre lesznek nők vagy férfiak a javából. Kedvenc könyv, film, étel alapján párosítható a vágy tárgya bármely más társkeresővel.  Az internetes ismerkedés rituáléjában nem támaszkodhatunk a jó megjelenésünkre, személyes varázsunkra. Ez a típusú hátrány azonban lehetőséget ad a fizikai vonzerő sztereotípiáinak legyőzésére. A kérdés inkább az, hogy valóban le kívánjuk-e küzdeni ezeket a korlátokat?

18 Az ismerkedés helyeiátlag Szórakozóhely, klub1,76 Egyetemi/főiskolai rendezvények 1,95 Táborok1,53 Szervezett kirándulások1,59 Utazások alkalmával1,86 Internetes fórumok1,25 Chat oldalak1,13 Internetes társkeresők1,08 Koncertek1,61 Sportklubok, edzőtermek1,41 Jellemző ismerkedési formák: egyéb – ismerősök ismerősein keresztül, vagy az egyetemi kurzusokon

19 Önbesorolás a DIGIVILÁGBA N=377Digitális Őslakos N % Digitális Bevándorló N % Digitális Remete N % nő20671,37726,641,4 férfi6873,92122,811,1 összesen27471,99825,551,6

20 Szülők besorolása Apa N=345Digitális Őslakos N % Digitális Bevándorló N % Digitális Remete N % Nő-hallgató7626,36622,812141,9 Férfi-hallgató2223,92223,93841,3 összesen9825,78823,115941,6

21 Szülők besorolása Anya N=368Digitális Őslakos N % Digitális Bevándorló N % Digitális Remete N % Nő-hallgató7024,210837,410235,3 Férfi-férfihallgató1314,14751,12830,4 összesen8321,815540,813034


Letölteni ppt "Háló-Társak a Debreceni Egyetemen Herczegh Judit Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete"

Hasonló előadás


Google Hirdetések