Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLídia Biróné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Güanxi 1.Szept8 Bevezető beszélgetés 2.Szept15 Digitális generáció - Bevezetés 3.Szept22 Információ rulez - Crowdsourcing 4.Szept29 Memetika I. - Kulturális evolúció 5.Okt5 Hálózat-elmélet I. – Kicsi a világ 1.Nov2 Prezentációk 2.Nov9 Emergencia – Emberi hangyaboly 3.Nov16 Hálózat-elmélet II. – Evolúciós rendszerek 4.Nov23 Felkészülés szeminárium 5.Nov30 Memetika II. – az emergens én 1.Dec2 Prezentációk Bevezetés az Emergenciába MOME 2009 őszi félév
2
Güanxi •Hogyan állták az Apache indiánok a spanyol aramada támadásait 200 éven át? •Hogyan rezeltette be a parányi Napster a globális zeneipar moguljait? •Hogyan nyomja le az önkétesekkel dolgozó Wikipedia az Encyclopedia Britannicát? •Hogyan nyomorítja meg a 15 fővel dolgozó Craigslist az USA helyi lapjait? •Hogyan él túl, sőt növekszik az Al Quaeda?
3
Güanxi •Az internet nemcsak a hálózatok hálózata, hanem főleg közösségek társulása. •Ad-hoc közösségek, állandó közösségek, kis és tömény, nagy és laza közösségek, termékek vagy médiumok, pártok és eszmék, játékok és nemjátékok köré szerveződő közösségek! •Tehát: Minden, ami digitális, minden dokumentum, fotó, video nem más, mint közösségi kommunikáció.
4
Güanxi •Média ökoszisztéma •Feedback: felhasználók nagy számban és mások által látható, befolyásolható módon vesznek igénybe szolgáltatásokat •Emergens rendszer •Az alulról épitkező média/világ gyakrabban hoz meglepetést •Új szolgáltatások, új funkciók, új módszerek jelentik az emergenciát a hálózatban
5
Güanxi •Sarnoff törvénye: a közönség értéke nő, számosságának növekedésével arányosan. •Metcalfe törvénye: a közösség értéke növekedésének négyzetével arányosan nő. •Reed törvénye: a közösségteremtő hálózat (group-forming network) értéke növekedésével exponenciálisan (2 n ) nő.
6
Güanxi •a web1.0 nagyrészt arról szólt, hogy számitógépeket kötöttünk össze, •a web2.0 arról szól, hogy emberek összekötik magukat egymással •szeretjük azt nézni amit a másik néz •szeretjük ha azt nézi a másik amit mi nézünk – amit mi alkotunk •szociális szoftver?? ÉN-szoftver! •egyetlen networköt épitünk, benne közösségek és gépek
7
Güanxi •A csimpánzzal közös ősünk kb. hatmillió éve élt, és sok adat alapján feltehető, hogy a csimpánzok életmódja változatlan maradt, amíg az ember kialakulásához vezető fajoké jelentősen megváltozott. A változások nagyon sokféle viselkedési formát érintenek és lényegében három dimenzió: a szocialitás, a csoporttevékenység szinkronizációja és a konstrukciós tevékenység mentén írható le. A fajspecifikus embertulajdonságoknak az előbbi három dimenzió mentén történő analízise egyértelműen mutatja, hogy az állatvilágból való kiemelkedésünket egy új, emergens tulajdonságnak, a közösség kialakítási képességünknek tulajdoníthatjuk. / Csányi Vilmos
8
Güanxi •Megosztás. Részesítés. •Kommunikáció és koordináció. •Közösítés. Közösségesítés. •Keresd (találd meg!) a közösséged!
9
Güanxi •Hacker ethic (vs. protestáns munkaetika) – újfajta, összeépült munkakultúra, kreatív, időben osztott együttműködő munkák •Elv : kooperálj, ne kontrollálj! •Modell : vmit fell kell adni! •Architektúra : közösségi részvétel •Jelenség : kollektív intelligencia
10
Güanxi •A közös legelők tragédiája vs. Web2.0: a közös legelők terjedése •Minél többen használnak egy jó Web2.0 alkalmazást, az annál értékesebb lesz •Hanem mert okosabb, jobb lesz.
11
Güanxi •Közösségi termelés megosztás segítségével •Kontribúcióhoz szükséges kapacitás tömeges •Kreativtás, intellektuális erőfeszítések •Hálózatos tanuló szervezetek: kooperáció-orientált megoldások céges kerektek között is •"Peer production" modularitás, granularitás •Decentralizált hatalom
12
Güanxi •Platform, ami integrálja a kontribuálókat, peer review-t, minőségi kontrolt és kooperáció-menedzsment- szolgáltatásokat nyújt
13
Güanxi •Maga a közösségi termelés kritikus, hosszú távú változás amelyet a Web2.0 elterjedése okoz •Több esetben hatékonyabb megoldást nyújthat, mint az állam vagy a piac •Alapját a tömeges használat, és az új használati formák, tudások, skill-ek terjedése adja •Egy óriási kihasználatlan kapacitás kialakulásával van tehát dolgunk
14
Güanxi •Interaktivitás és bevonás sokféle szintje •Mind új know-how, skill igényes •A termelő tudására épülő gazdasági rend felől haladunk az alkotó/fogyasztó tudására alapozó rendszer felé
15
Güanxi 1.Passzív fogyasztás 2.Self service 3.DIY 4.Co-design 5.Co-creation
16
Güanxi The Long Tail
17
Güanxi •a Web2.0 terjedése átalakítja a kontroll- viszonyokat és demokratizálja a keresletet •alacsony frekvenciájú de nagy számosságú keresletek kumulatíve túlnőhetik a kezdeti tömegesebb igényeket •a userek testreszabott termékeket várnak el •a kontroll a long tail felé mozdul •a bestsellerek mellett ki lehet és kell elégíteni a niche igényeket is
18
Güanxi A sokaság... szétterül, mindenhol jelen van figyelme rövid tele van specialistákkal nagyrészt szemetet gyárt megtalálja a legjobb cuccokat
19
Güanxi
28
megválaszolandó kérdések Egy szolgáltatás leírásánál a következőekre legalább válaszoljon: •Core – mi a központi értéke •Contribute – kik és miért contribuálnak •Connect – hogyan és miért kapcsolódnak •Collaborate - hogyan működnek együtt •Create – mit és hogyan alkotnak –Min 1 max 2 oldal terjedelemben!
29
Güanxi 1 jó emergens szolgáltatáshoz •Válaszd meg jól a sokaságot •Válaszd meg jól a modellt (mit tesz a sokaság? szavaz, keres, alkot?) •Ajánlj fel megfelelő jutalmakat •Megfelelő belső erőforrásokkal indulj •A felvilágosult uralkodó szüksége (de csak morális és meggyőzési téren) •Egyszerű modularitás esszenciális •90% szemét, a jó 10%ot válassza ki a sokaság •A közösségnek mindig igaza van! •Az a fontos, amit a közösségnek adhatsz, nem az amit tőlük kaphatsz
30
Güanxi Feladatok tehát: •1 egyéni gyűjtés + 1 kiscsoportos alkotás, mindkettőt be kell mutatni 3 percben ill 8 percben •Blogcímen URL-eket megadni •http://emergenciakutatointezet.blogspot.com/http://emergenciakutatointezet.blogspot.com/
31
Güanxi •köszönöm a figyelmet •szekfu@darwins.huszekfu@darwins.hu •http://guanxi.hu/szekfuhttp://guanxi.hu/szekfu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.