Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A képek és szövegrészek forrása Szabó Attila: Művészettörténet képekben AKG Kiadó Bp.1997. A művészet kezdetei Corvina 1990 Egész Párizs Bonechi Firenze.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A képek és szövegrészek forrása Szabó Attila: Művészettörténet képekben AKG Kiadó Bp.1997. A művészet kezdetei Corvina 1990 Egész Párizs Bonechi Firenze."— Előadás másolata:

1 A képek és szövegrészek forrása Szabó Attila: Művészettörténet képekben AKG Kiadó Bp A művészet kezdetei Corvina 1990 Egész Párizs Bonechi Firenze 1993

2 Mezopotámia művészete Készítette: Faragóné Horváth Katalin Csak a képeket nézed? - Kattintással továbbléphetsz! Elolvasod a szöveges részeket is? - Kattints az gombra! A képek és a szövegrészek forrása:

3 Mezopotámia (magyarul: folyamok köze) Mezopotámia Elő-Ázsiában, a Tigris és az Eufrátesz folyók völgyében terült el. Ezen a hatalmas területen ma öt ország fekszik. Földrajzi fekvése hasonló Egyiptoméhoz. Itt is az öntözéses földművelés és az állattenyésztés a gazdaság és a gazdagság alapja. Őslakói a sumérok voltak, akik fejlett kultúrájú városokban éltek. Olyan magas szintű kultúra alapjait tették le, hogy a térség más népeire is hosszú időn át nagy hatást gyakorolt. Mezopotámia művészetét nem ismerjük olyan jól, mint az egyiptomit. Részben azért, mert azon a területen nem voltak kőbányák, így az építkezéshez jórészt szárított, égetett ill. kétszer égetett mázas téglát használtak, amely az évezredek alatt elporladt. A másik ok pedig a túlvilági életbe vetett hitük különbségében keresendő.

4 „Folyamok köze” (A Tigris és az Eufrátesz völgye) Építészet: Zikkurat - „templomhegy” Lépcsős piramis (Ur városában) Városaik kiemelkedő pontja a templomhegy, a Zikkurat volt. Piramisra emlékeztető hatalmas lépcsős építmény, de ez nem temetkezési hely volt mint az Egyiptomiaknál, hanem templom. Az építés anyaga nem faragott kő, hanem szárított agyagtégla.

5 A város istenének szentélye arany kék vörös fekete Zikkurat rekonstrukciós rajza Lépcsők (Mindegyik éppen 100)

6 Babilon városát fallal vették körül A 9 főkapu közül a leghíresebb az „Istar kapu” –Anyaga: égetett tégla –Boltíves záródás –Mázas kerámiatéglával borították

7 Asszíria - gazdagság, zsarnokság, fejlett kultúra Szobrászat Kapuőrző démon –emberi és állati erő egysége –kegyetlen tekintet –aprólékosan megmintázott felület

8 Kapuőrző démonok (palotakapuk jelképes őrei) Az asszír művészet e szobrai több lényt egyesítenek. A bika testű, oroszlán lábú, emberfejű lénynek sas szárnyai vannak. A bika szívóssága, ereje, az oroszlán bátorsága, az ember értelme, a sas éles látása, szárnyalása és mindannyiuk kö- nyörtelensége egyesül ebben az egy lényben. Ez teszi oly félelmetessé, és egyben oly jellemzővé az asszír társadalom- ra. Az asszír állam alapja a korlátlan zsarnokság volt. Érdekes megfigyelni, mennyire ügyelt a művész a a fő nézetek tökéletességére! Elölről nézve stabilan álló első lábakat látunk, de oldalról is fontos, hogy jól látható legyen mind a négy láb, ezért lépő mozdulatot ábrázolt. Így a démonnak öt lába van, ha általános nézőpontból nézzük.nézzük

9 Gudea papkirály szobra I. e közötti időből való szobor. Építő kedvű, művészetpártoló uralkodó. Ruháját ékírásos jelek díszítik (könyörgések). Fején jellegzetes perzsa báránysapkát, vállán egyszerű köpenyt hord. (Párizs, Louvre)

10 Gudea – Lagas város papfejedelme A sumérok „pateszi”-nek nevezték azt a méltóságot, mely politikai és vallási vezetői tisztség volt. Gudea csak ezt a nevet fogadta el, visszautasítva a királyi címet. Francia régészek egy kb. 30 darabból álló csoportot találtak Tello-ban, amelyek mind Gudeát ábrázolják állva, vagy ülve, de mindig ima közben összetett kézzel.

11 Asszír uralkodó szárnyas géniusz kíséretében •Egyiptomi hatás –szemek, –vállak, –lábak •Erő, méltóság •Ritmus

12 Íjászok - Dareiosz szúzai palotájából •Festett, domború zománctégla •Sablon alapján készülhetett •Mozdulatok ritmikusak •Nyugodt, fenséges tartás •Egyiptomi hatás

13 Bikafejes hárfa - egy Ur városi sírból •A bika mezopotámiai művészet kedvelt szimbóluma •Aranylemezzel borított fa, lazúrkő és kagylóberakással

14 ( Részlet) Bikafej a hárfáról Az erő és a termékenység jelképe. Beszédes, tiszta tekintet. A szakáll fejedelmi jelkép.


Letölteni ppt "A képek és szövegrészek forrása Szabó Attila: Művészettörténet képekben AKG Kiadó Bp.1997. A művészet kezdetei Corvina 1990 Egész Párizs Bonechi Firenze."

Hasonló előadás


Google Hirdetések