Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A képek és szövegrészek forrása
Szabó Attila: Művészettörténet képekben AKG Kiadó Bp.1997. A művészet kezdetei Corvina 1990 Egész Párizs Bonechi Firenze 1993
2
Mezopotámia művészete
Készítette: Faragóné Horváth Katalin Csak a képeket nézed? Kattintással továbbléphetsz! Elolvasod a szöveges részeket is? - Kattints az gombra! A képek és a szövegrészek forrása:
3
Mezopotámia (magyarul: folyamok köze)
Mezopotámia Elő-Ázsiában, a Tigris és az Eufrátesz folyók völgyében terült el. Ezen a hatalmas területen ma öt ország fekszik. Földrajzi fekvése hasonló Egyiptoméhoz. Itt is az öntözéses földművelés és az állattenyésztés a gazdaság és a gazdagság alapja. Őslakói a sumérok voltak, akik fejlett kultúrájú városokban éltek. Olyan magas szintű kultúra alapjait tették le, hogy a térség más népeire is hosszú időn át nagy hatást gyakorolt. Mezopotámia művészetét nem ismerjük olyan jól, mint az egyiptomit. Részben azért, mert azon a területen nem voltak kőbányák, így az építkezéshez jórészt szárított, égetett ill. kétszer égetett mázas téglát használtak, amely az évezredek alatt elporladt. A másik ok pedig a túlvilági életbe vetett hitük különbségében keresendő.
4
„Folyamok köze” (A Tigris és az Eufrátesz völgye)
Építészet: Zikkurat - „templomhegy” Lépcsős piramis (Ur városában) Városaik kiemelkedő pontja a templomhegy, a Zikkurat volt. Piramisra emlékeztető hatalmas lépcsős építmény, de ez nem temetkezési hely volt mint az Egyiptomiaknál, hanem templom. Az építés anyaga nem faragott kő, hanem szárított agyagtégla.
5
Zikkurat rekonstrukciós rajza
A város istenének szentélye arany kék vörös fekete Lépcsők (Mindegyik éppen 100)
6
Babilon városát fallal vették körül
A 9 főkapu közül a leghíresebb az „Istar kapu” Anyaga: égetett tégla Boltíves záródás Mázas kerámiatéglával borították
7
Asszíria - gazdagság, zsarnokság, fejlett kultúra
Szobrászat Kapuőrző démon emberi és állati erő egysége kegyetlen tekintet aprólékosan megmintázott felület
8
Kapuőrző démonok (palotakapuk jelképes őrei)
Az asszír művészet e szobrai több lényt egyesítenek. A bika testű, oroszlán lábú, emberfejű lénynek sas szárnyai vannak. A bika szívóssága, ereje, az oroszlán bátorsága, az ember értelme, a sas éles látása, szárnyalása és mindannyiuk kö-nyörtelensége egyesül ebben az egy lényben. Ez teszi oly félelmetessé, és egyben oly jellemzővé az asszír társadalom-ra. Az asszír állam alapja a korlátlan zsarnokság volt. Érdekes megfigyelni, mennyire ügyelt a művész a a fő nézetek tökéletességére! Elölről nézve stabilan álló első lábakat látunk, de oldalról is fontos, hogy jól látható legyen mind a négy láb, ezért lépő mozdulatot ábrázolt. Így a démonnak öt lába van, ha általános nézőpontból nézzük.
9
Gudea papkirály szobra
I. e közötti időből való szobor. Építő kedvű, művészetpártoló uralkodó. Ruháját ékírásos jelek díszítik (könyörgések). Fején jellegzetes perzsa báránysapkát, vállán egyszerű köpenyt hord. (Párizs, Louvre)
10
Gudea – Lagas város papfejedelme
A sumérok „pateszi”-nek nevezték azt a méltóságot, mely politikai és vallási vezetői tisztség volt. Gudea csak ezt a nevet fogadta el, visszautasítva a királyi címet. Francia régészek egy kb. 30 darabból álló csoportot találtak Tello-ban, amelyek mind Gudeát ábrázolják állva, vagy ülve, de mindig ima közben összetett kézzel.
11
Asszír uralkodó szárnyas géniusz kíséretében
Egyiptomi hatás szemek, vállak, lábak Erő, méltóság Ritmus
12
Íjászok - Dareiosz szúzai palotájából
Festett, domború zománctégla Sablon alapján készülhetett Mozdulatok ritmikusak Nyugodt, fenséges tartás Egyiptomi hatás
13
Bikafejes hárfa - egy Ur városi sírból
A bika mezopotámiai művészet kedvelt szimbóluma Aranylemezzel borított fa, lazúrkő és kagylóberakással
14
( Részlet) Bikafej a hárfáról
Az erő és a termékenység jelképe. Beszédes, tiszta tekintet. A szakáll fejedelmi jelkép.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.