Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kortárs festőművész életútrajza a tehetség tükrében Csicsely Ildikó SZTE Modernkor történeti Doktori Iskola doktorjelölt Tehetségfejlesztési szakértő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kortárs festőművész életútrajza a tehetség tükrében Csicsely Ildikó SZTE Modernkor történeti Doktori Iskola doktorjelölt Tehetségfejlesztési szakértő."— Előadás másolata:

1 Kortárs festőművész életútrajza a tehetség tükrében Csicsely Ildikó SZTE Modernkor történeti Doktori Iskola doktorjelölt Tehetségfejlesztési szakértő

2 Találkozás – Eduard Flor  Doktorandusz csoporttárs holland ösztöndíja –amszterdami nyári kirándulás  Felkérés élettörténete megírására –Első fázis – október

3 Életútrajz

4 Bartolomé Esteban Murillo: Guido Reni Krisztus kereszttel Mária mennybemenetele

5 Mendlik Lajos ( ) A mólón A tükör előtt A Balaton hajdanán Mendlik Oszkár ( ) Viharos tengerpart Havas faluvég Leányportré 1894.

6

7 Heinrich Campendonck( ) The Balkony The landscape Landschaft mit Ziegen und Wildkatzen 1921

8

9

10

11

12 „Grandma” Moses Anna Mary Robertson Moses ( )

13

14 Grafika-széria Emberi kapcsolatok-széria Színes rézkarc-széria Elektromos- és gép-széria Természet-széria Kozmikus-széria

15

16

17 Felvetés, dilemma  Milyen belső adottságokkal kellett rendelkeznie ahhoz,hogy dacolva a külső körülményekkel, ki tudott bontakozni egyéni képvilága, Amszterdam és Párizs művészvilágában érvényesülni tudott vele.  Milyen körülmények segítették, illetve hátráltatták sorsának alakulását?  Hogyan tudott külföldön elfogadott művésszé válni?  Czeizel Endre genetikus professzor 2X4 faktoros tehetségmodellje alapján választ szeretnék kapni arra, hogy Eduard Flor esetében is beszélhetünk-e a tehetségígéret géniusszá válásáról.  A külső és belső komponensek egymásra hatása segítette-e a tehetség talentummá válását, ha igen, akkor milyen társadalmi teljesítmény mutatja megnyilvánulását.

18 Elemzés a Czeizel-modell alapján Általános értelmi képességek  Mérése: IQ teszt – ilyen mérés Flor esetében nem volt. Így az iskolai osztályzatok alapján vonhatunk le következtetéseket. „Annyit mondhatok, hogy elemi és középiskolában egyaránt jó tanuló voltam. „

19 Speciális szellemi képességek  Kézügyessége és képzőművészeti tehetsége korán megnyilvánult  12 évesen elhatározta, hogy költő vagy festő lesz  Rajzolási, színezési, kompozíciós tehetsége kivételes  Küzd a felszínes megoldások ellen  Jó a nyelvérzéke. Középiskolásként – német olasz, majd holland, francia, angol nyelvtudás  Gyermekként hegedülni tanul, a zene mai napig szerepet játszik életében –komolyzene hallgatás közben kap inspirációt a festéshez.

20 Kreativitás  A művészgéniuszok legfőbb kritériuma eredetiségük az új, csak rájuk jellemző művészi világuk megteremtése, saját stílus-forma, akár tartalom létrehozása.  Mindig kereste a nehezet, a megmérettetés lehetőségét. „A külön rajzórán trópusi lepkét választottam először, amire még a tanár sem vállalkozott.”  Nyitottsága az újat alkotás iránt eredményezte a színes rézkarc technika kidolgozását, mellyel nagy sikereket ért el Párizsban.

21 Motiváció  A motiváció egyfajta energiatöltet, amely szükséges ahhoz, hogy a veleszületett adottságok képességekké váljanak, és minél magasabb fokra emelkedjenek.  A motiváltság nagyon erősen függ a külső, családi, iskolai, kortársi, társadalmi hatásoktól.  Jelentős szerepe van a „megszállottságnak”, mely szükséges a művésznek a belső énjével való kapcsolathoz.  Művészet iránti elkötelezettségét mi sem mutatja jobban, minthogy törekedett arra, hogy tudását, tapasztalatát továbbadja. –Zandaag, Amsterdam- rajziskola

22 Külső hatások Család  3 testvér – 2 fiú, 1 lány  Édesapja - szabász, ruhatervező  Apja gyűlölte, hogy rajzolt ” Látom már az lesz a kenyered, hogy az utcán rajzolsz, és abból élsz, hogy alamizsnát tesznek a sapkádba.” Édesanyja –női szabó, ruhatervező (anyai nagymamának is jó a kézügyessége)  Családban van orvos, lelkész, tanár, iparos, püspök, szabó, de művészpályán senki.  Jó anyagi körülmények

23 Család  Testvérei – polgári foglalkozást választottak (orvos, könyvelő, teniszező)  4 gyermekei közül senki nem vált festőművésszé (egyetemi tanár, kereskedő, kertész, politológus)  11unokája közül 2 leánynak és 1 fiúnak jó kézügyessége van. Czeizel Endre genetikus Kondor Béla esetében úgy nyilatkozik, hogy, „az ősökben meglevő vizuális tehetség- gének benne olyan szerencsésen találkoztak, hogy e tehet- ségének vulkánszerű kitörését eredményezték.” (Czeizel 2008.)

24 Iskola  Középiskola 3. évfolyamán rajzból megbukott. „Mendlik Lajosnak köszönhetem, hogy megbuktatott, tőle kaptam rajz alapjaim.”  A középiskolai rajzoktatás és technikai alapok meghatározták későbbi életét. Kitartása, elhivatottsága megmaradt, és ez segítette hozzá, hogy Hollandiában az Akadémián tovább fejlessze magát. Igaz, sokszor nem értett egyet azokkal a módszerekkel, ahogy tanították őket (4 év után ott is hagyta az Akadémiát), mindenesetre technikailag magas szintű képzést kapott.

25 Kortársak  Eduar Flor azok közé tarozik, akik magukba olvasztják a múlt és kortárs mesterek alkotásaiban érzékelt és tetsző tanulságokat, de saját művészi világuk megteremtésére törekszenek.  Kortársaitól állandó kritika érte, mindig találtak valami számukra nem tetszőt.  Folyamatos problémája volt származása miatt ig nyilaskeresztesnek tartották, aki nem véletlen, hogy elmenekült Magyarországról (Akkor ő még csak 20 éves volt!) 1956 után kommunistaként tekintettek rá.  Ahogy egyre ismertebbé vált, sokkal több irigye lett, minden alkalmat megragadtak, hogy orra alá dörgöljék magyar származását. (pedig holland állampolgár volt!)

26 Társadalom  A II. világháború miatt, valamint a magyarországi események hatására pl. besúgónak akarják beszervezni; behívó a háborúba; apja tiltása az Akadémiától; mind közrejátszottak abban, hogy 1945-ben, 20 évesen elhagyja az országot.  1956-ban már Hollandiában élt, itt érték a magyarországi események hírei. A forradalom leverése, az események mély átélése hatására három évig nem fest.  között a menekült magyar fiatalok tanulását segítette. A munkájáért 2007-ben megkapta a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét.  Élete szomorú emléke, mikor magyar állampolgárságáról le kellett mondania.  Termékeny művész, aki sokféle technikát kipróbált, új utakat keresve teljesítette ki művészetét.  Idejében „lelépett”, hasonlóan Munkácsyhoz, Vasarelyhez. Ő is külföldön vált elismert művésszé, Hollandiában éppúgy, mint Párizsban.

27 Ösztöndíjak, kitüntetések és díjak  Kitüntetések és díjak: 1950 "Opening Amsterdam-Rijnkanaal" két fő díjának győztese a Nemzeti Művészeti Akadémia versenyén 1963 Holland kormány tanulmányi ösztöndíja Franciaoszágba 1966 francia kormány tanulmányi ösztöndíja Franciaoszágba  Parisien Atelier of the Cité International des Arts két teljes évig itt tartózkodik.  Holland kormány tanulmányi ösztöndíja (CRM) Holland kormány tanulmányi ösztöndíja (CRM  Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt (polgári tagozat) kitüntetés - a hollandiai magyarság szakképzése terén, illetve a magyarság körében kifejtett tevékenysége elismeréseként

28 Kiállítások 1959 Facetten III Municipal Museum of Enschede (Hollandia) 1959 Facetten III Municipal Museum of Enschede (Hollandia) 1960 'De Eendt" Galéria Amsterdam (Hollandia) 1960 'De Eendt" Galéria Amsterdam (Hollandia) 1960 Zonnehof Múzeum Amersfoort (Hollandia) 1961 Holland Grafikai Művészet, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1962 Holland Grafikai művészet Dél-Amerikában 1960 Zonnehof Múzeum Amersfoort (Hollandia) 1961 Holland Grafikai Művészet, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1962 Holland Grafikai művészet Dél-Amerikában 1962 Festmények, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1963 Holland királyság 150 éve, Rijks Múzeum Amsterdam (Hollandia) 1963 't Venster Rotterdam (Hollandia) 1964 Liga Nieuwe Beelden, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1965 L'Espace Galéria Amsterdam (Hollandia) 1966 Salon de Mai Paris (Franciaország) 1966 Art Moore Intézet, Philadelphia (Egyesült Államok) 1966 Modern Európai Grafika III, Museum am Dom Lübeck (Németország) 1967 Holland Grafikai művészet, Dublini Múzeum (Írország) 1968 Első Angol Metszet Biennale, Bradford (Anglia) 1969 Első Angol Metszet Biennale-ról 30 kiválasztott művészi alkotás vándorkiállítása Anglia múzeumaiban 1969 I.C.A. London (Anglia) 1970 Dordrechts Múzeum (Hollandia) 1970 Kortárs Holland Grafikai Művészeti Múzeum, Boston (Egyesült Államok) 1970 A színes grafikai nyomatok Ötödik Nemzetközi Triennale-ja, Grenchen, (Németország) Kortárs Holland Grafikai Művészeti Múzeum, Helsinki (Finnország) 1971 Grafikák, Helsinki Ateneumin Taidemuseo, Helsinki (Finnország) 1971 Kutató művészet és tudomány, "Európai Intaglio Printmakers", Philadelphia (Egyesült Államok) 1971 Három Város Nemzetközi Kiállítás Oslo, (Norvégia) Stockholm (Svédország) Kopenhagen (Dánia) 1971 Metszet Biennale Velence (Olaszország) 1971 Metszet Biennale Tokió (Japán) 1972 Holland Grafikai Művészet, Firenze (Olaszország) 1962 Festmények, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1963 Holland királyság 150 éve, Rijks Múzeum Amsterdam (Hollandia) 1963 't Venster Rotterdam (Hollandia) 1964 Liga Nieuwe Beelden, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1965 L'Espace Galéria Amsterdam (Hollandia) 1966 Salon de Mai Paris (Franciaország) 1966 Art Moore Intézet, Philadelphia (Egyesült Államok) 1966 Modern Európai Grafika III, Museum am Dom Lübeck (Németország) 1967 Holland Grafikai művészet, Dublini Múzeum (Írország) 1968 Első Angol Metszet Biennale, Bradford (Anglia) 1969 Első Angol Metszet Biennale-ról 30 kiválasztott művészi alkotás vándorkiállítása Anglia múzeumaiban 1969 I.C.A. London (Anglia) 1970 Dordrechts Múzeum (Hollandia) 1970 Kortárs Holland Grafikai Művészeti Múzeum, Boston (Egyesült Államok) 1970 A színes grafikai nyomatok Ötödik Nemzetközi Triennale-ja, Grenchen, (Németország) Kortárs Holland Grafikai Művészeti Múzeum, Helsinki (Finnország) 1971 Grafikák, Helsinki Ateneumin Taidemuseo, Helsinki (Finnország) 1971 Kutató művészet és tudomány, "Európai Intaglio Printmakers", Philadelphia (Egyesült Államok) 1971 Három Város Nemzetközi Kiállítás Oslo, (Norvégia) Stockholm (Svédország) Kopenhagen (Dánia) 1971 Metszet Biennale Velence (Olaszország) 1971 Metszet Biennale Tokió (Japán) 1972 Holland Grafikai Művészet, Firenze (Olaszország) 1972 Three City Exposition Stockholm (Svédország) 1973 Három Város Nemzetközi Kiállítás Kopenhagen (Dánia) 1973 Holland Grafikai Művészet Hulsen Galéria, Leeuwarden (Hollandia) 1974 "Nederlands Palet" Városi Múzeum, Rotterdam (Hollandia 1974 Első Nemzetközi Grafikai Művészet, New Delhi (India) 1974 Zonnehof "Nederlands Palet", Amersfoort (Hollandia) 1975 Nemzetközi Kulturális Centrum, Antwerpen (Belgium) 1975 Palais des Beaux Arts, Brussel (Belgium) 1976 Holland Intézet, Paris (Franciaország) 1976 Art Market, Basel (Svájc) 1977 Van Hulsen Galéria, Leeuwarden (Hollandia) 1977 F I A K Paris (Franciaország) 1977 Art Market Sonesta Hotel Amsterdam (Hollandia) 1977 Zonnehof Múzeum, Amersfoort (Hollandia) 1981 Bouwfonds Nederlandse Gemeenten Amersfoort (Hollandia) 1982 Skandináv Nemzetközi Grafikai Biennale Fredrikstad (Norvégia) 1983 World Print Councel San Francisco (Egyesült Államok) 1982 Dél-Amerika kiállítás (Tudomány és Művészet Minisztériuma, Hollandia) 1982 C.R.M. Holland Grafikai Kiállítás, Egyesült Államok 1983 „De Witte Voet” galéria Amsterdam (Hollandia) 1984 „De Witte Voet” galéria Amsterdam (Hollandia) 1984 Singer Museum Laren (Hollandia) Galériák csoportos kiállításai (alapítvány még ismeretlen)

29 „A kép az emberiség egyik legősibb – a szónál is régibb – tulajdona. A kép ábrázolhat valamit a múltról, a jelenből és az elképzelt jövőből. A kép üzenhet, amit ember küld embertársának, amit kultúrák üzennek a múltból a jelennek, s átadnak sok mindent, amire a szavak nem képesek. A kép forrása az emberi lélek, amelyben keletkezik és megjelenik. Az életöröm, az egészség, a harmónia kifejezése, de a betegség és a szenvedés hű tükre is. A kép az örömszerzés forrása, a lelki egyensúly támasza. A kép megfelelő szemlélettel, s a képalkotó tevékenységgel segítség a gyógyításban. A kép tanít, felvilágosít, szemléletet formál, általa megértőbbé válhatunk az emberi élet nagy titkai, szenvedései és valamennyi embertársunk iránt.” Hárdi István

30 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kortárs festőművész életútrajza a tehetség tükrében Csicsely Ildikó SZTE Modernkor történeti Doktori Iskola doktorjelölt Tehetségfejlesztési szakértő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések