Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

5. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia Budapest, 2014.01.16. Energiatudatos településformálás, a helyi önkormányzatok szerepe a jövő energiavilágában.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "5. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia Budapest, 2014.01.16. Energiatudatos településformálás, a helyi önkormányzatok szerepe a jövő energiavilágában."— Előadás másolata:

1 5. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia Budapest, Energiatudatos településformálás, a helyi önkormányzatok szerepe a jövő energiavilágában Koncz László Vezérigazgató FŐGÁZ

2 A FŐGÁZ általában 2

3 3 A FŐGÁZ újdonságok CNG – környezetbarát autózás földgázzal Integrált energetikai megoldások

4 Ami már ismert Internet-ről: Települések az energia önellátás útján A güssingi energia-önellátó modell Energia önellátó város – Vas megye Energia-önellátás terve uniós pénzből Borsodban Példaértékű magyar önfenntartó falu Energia önellátó város Az energiafüggetlenség előnyei: • az energiafüggetlenség kevesebb környezetterhelést jelent, • csökkenti a lakosság és az önkormányzatok kiszolgáltatottságát, • az energiafüggetlen közösségek valóban fenntartható életformát valósítanak meg, • az energiafüggetlenségre való törekvés és megújuló energiaforrások hasznosítása élénkítik a helyi gazdaságot, • az energiafüggetlenség erôsíti a társadalmi összefogást. Forrás: Településfejlesztési füzetek üzenet, amire talán emlékezni lehet a döntések során! 4

5 Üzenet EU energiahatékonysági elvárások Decentralizált energiatermelés terjedése Kihívások a szektor szereplői, a szabályozó és minden stakeholder számára 12 3

6 Az EU 2020-ig jelentős energiapolitikai célkitűzéseket fogalmazott meg, melynek egyik eleme az energiahatékonyság javítása 6 20% energiahatékonysági javulás 20% csökkentés az üvegházhatású gázok kibocsátásából 20% a megújuló energiaforrások elvárt részaránya Az Európai Tanács által 2007-ben elfogadott, 2020-ra teljesítendő célkitűzések A 2010-es előrejelzések szerint a célkitűzés teljesülése kétségessé vált Az energiahatékonyságról szóló 2012/27/EU irányelv (EED) -A tagországoknak június 5-ig kell átültetni (főszabály) -Az Irányelv intézkedései jogilag kötelező érvényűek a tagországok számára -Célja, hogy a tagországok az energiaátalakítástól és -elosztástól kezdve a végső felhasználásig az energialánc minden szakaszában fokozzák az energia hatékonyabb felhasználását célzó erőfeszítéseiket Európa 2020 stratégia 1

7 Az energiahatékonysági irányelv számos területen fogalmaz meg kötelezettségeket (I) … melyek az államot, a szabályozót, és az iparági szereplőket is érintik 7 Energiahatékonysági célkitűzés Tagállam által vállalt energiahatékonysági célkitűzés meghatározása; Magyarország az Európai Bizottság felé jelezte 1, hogy a évi primerenergia-felhasználás célértéke 1113 PJ, a bruttó végső energia felhasználás célértéke pedig 760 PJ Épület-felújítási stratégia Hosszú távú tagállami épület-felújítási stratégia meghatározása április 30-ig Kormányzati épületek 3%-os éves felújítása január 1-jétől a központi kormányzat tulajdonában és használatában lévő teljes épületállomány alapterületre vonatkoztatott 3 %-ának éves felújítása; az érintett kormányzati épületek nyilvántartási listájának nyilvánosságra hozatala december 31-ig Energiahatékonysági kötelezettségi rsz.-ek és alternatíváik (1,5%- os éves megtakarítás) Energiahatékonysági kötelezettségi rendszerek (vagy alternatív szakpolitikai intézkedések) bevezetése annak érdekében, hogy között a végső felhasználóknak értékesített energia évi 1,5%-os megtakarítása biztosított legyen 2 TerületElőírt intézkedések 3. cikk 4. cikk 5. cikk 7. cikk Közintézményi beszerzés A központi kormányzatok magas energiahatékonyságú termékek / szolgáltatások / épületek beszerzési kötelezettsége 6. cikk 1

8 Az energiahatékonysági irányelv számos területen fogalmaz meg kötelezettségeket (II) … melyek az államot, a szabályozót, és az iparági szereplőket is érintik 8 Számlázás, számlainformációk Pontos és tényleges fogyasztáson alapuló adatok szerinti számlázás; múltbéli fogyasztásra vonatkozó információk elérhetőségének díjmentes biztosítása 1. Műszaki és pénzügyi alapon meghatározott kivételekkel Fűtés és hűtés hatékonyságának előmozdítása Kötelezettségek nem teljesítéséhez kapcsolódó, tagállam által alkalmazni kívánt szankciók meghatározása és bejelentése a Bizottság felé június 5-ig Energiaátalakítás, -szállítás és -elosztás A nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés valamint a távfűtés/hűtés nagyobb arányának ösztönzése; december 31-ig átfogó értékelés készítése a potenciálról és tervezett intézkedésekről cikk 14. cikk 15. cikk Hálózatok és infrastruktúrák hatékonyságának maximalizálása, a keresletoldali válaszintézkedések lehetővé tétele és ösztönzése Szankciók 13. cikk Energetikai auditok és energiagazdálkodási rendszerek Költséghatékony, magas színvonalú energetikai auditok elérhetőségének előmozdítása minden végső felhasználó számára, illetve nagyobb vállalatoknál december 5-ig és négyévente energetikai audit elvégzése 8. cikk Fogyasztásmérés Egyedi fogyasztásmérő alkalmazása a villamos energia, a földgáz, a távfűtés/hűtés és meleg víz végső felhasználóinál; től egyedi fogyasztásmérő központi fűtéssel ellátott / központi rendszerről biztosított többlakásos épületek esetében is 1 9. cikk TerületElőírt intézkedések 1

9 A 1,5%-os éves energia-megtakarítási kötelezettség (7. cikk) 2020-ig nagyságrendileg 2500 Mrd Ft beruházást tehet szükségesség PJ Évenkénti teljes energia-megtakarítási kötelezettség és becsült beruházási igény, a rugalmassági lehetőségek figyelembe vételével 1 1. Századvég tanulmány alapján; a MET tanulmány által azonosított megtakarítási kötelezettség értéke nem ismert, de a MEKH szóbeli tájékoztatás alapján meghaladja a Századvég által becsült értéket 9 Minden résztvevő egyetért abban, hogy a kötelezettségi cél minél alacsonyabb szinten történő meghatározása, a rugalmassági lehetőségek teljes mértékű kihasználása indokolt A közötti halmozott megtakarítás ~150 PJ, mely összesen ~2500 Mrd Ft beruházást tehet szükségessé x Megtakarítások eléréséhez szükséges beruházások becsült összege (Mrd Ft) 1 1

10 Az éves átlagos megtakarítási kötelezettség 1 felér Miskolc és Pécs városának éves háztartási energiafelhasználásával 2 10 Pécs Lakosság: 148 e fő 3 Miskolc Lakosság: 163 e fő átlagában éves 5,9 PJ (ami 2014-es induló 3,6 PJ értékről 2018-ra 7,1 PJ-ra nő); Forrás: Századvég tanulmány 2. Átlagos magyar háztartás becsült villamos energia, gáz és távhő felhasználása figyelembe vételével es adatok, ezer főre kerekítve; Forrás: KSH +

11 A teljesítés lehetséges formái -Kötelezett felek által végrehajtott energiahatékonysági megtakarítások a végső felhasználók körében -Energiahatékonysági szolgáltatókon vagy más, harmadik felek által elért megtakarításokon keresztüli teljesítés -Nemzeti energiahatékonysági alapba történő befizetés, és ennek keretében történő energia megtakarítás Bevonható kötelezettek, finanszírozási lehetőségek Kötelezett: -Kiskereskedelmi energiaértékesítők és / vagy elosztók Finanszírozó: -Kiskereskedelmi energiaértékesítők és / vagy elosztók -Egyéb, nem nevesített finanszírozási források Az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer részleteinek és hazai implementációjának kidolgozása még folyamatban Eszköz Energiahatékonysági kötelezettségi rendszerek és alternatíváik (7. cikk) alapján fennálló kötelezettség -Évi 1,5% új energia megtakarítás (primerenergia felhasználásként vagy végső energia-fogyasztásként kifejezve, közlekedéssel vagy nélküle  Tagország döntése) -Rugalmassági intézkedések 25% erejéig vehetők figyelembe (ennyivel csökkenthető az összes új kötelezettség) -A kötelezettségi rendszer alternatívája a végső felhasználók körében történő energia-megtakarítást célzó más szakpolitikai intézkedések végrehajtása A kötelezettség időtartama január 1. – december

12 A decentralizált termelés térnyerése a hagyományos ellátási modell átalakulását eredményezi… … ezáltal az egyes szereplők helyzete és a szabályozás is jelentősen változhat 12 Jelenlegi modell Átviteli hálózat Elosztóhálózat Gyár Irodaház Háztartás Jövőbeni modell Megosztott / lokális termelés teljes hálózat management integritással Központi modell Tároló Minőség szabályozás Tároló CHP Áramlás szabályozás Tároló Fotovoltaikus erőmű Minőség szabályozás Háztartás saját CHP-vel Tároló Szélerőmű 2

13 A decentralizált termelés kihívásai a jövőben jelentősen fokozódhatnak 13 Új ellátási modell eredményeként…  A (villamos) rendszerbe integrálja a kis- és közepes termelőket (új és megújuló források bevonása)  Nagy számú fogyasztó lehet egyben termelő is  Intelligens és interaktív hálózat kialakítása  Kifinomult vezérlő és felügyeleti rendszerek bevezetése új hálózati elemekkel (pl. tárolók)  Termelés megosztása az új rendszeren keresztül  K+F folyamatok támogatása (ipar és KKV húzóerő) 2 …az iparág számos kihívással néz szembe  A fogyasztók egyben termelők is lesznek, akiknek jelentősen megváltoznak a fogyasztási szokásaik  Jelentősen változnak az infrastruktúrákkal szemben támasztott követelmények és azok kihasználtsága  Új infrastruktúra elemek és technológiák megjelenése  Új kihívások a rendszerszabályozásban  Szükségessé válhat a finanszírozás és tarifaképzés logikájának átalakítása  …

14 A következő években várható fejlemények az önkormányzatok számára is változásokat hozhatnak 14 EU energiahatékonysági elvárások Decentralizált energiatermelés terjedése Kihívások a szektor szereplői, a szabályozó és minden stakeholder számára 12 3  Az energiahatékonysági célok elérése jelentős új beruházásokat igényel – ezek forrása ugyanakkor még kérdéses  Az energiahatékonysági beruházások egyik kiemelt kedvezményezettje lehet a szociálisan rászoruló fogyasztók köre (pl. alacsony jövedelmű háztartások, elmaradott térségek, bérlakásban élők)  Az iparági szereplők eredményességét (osztaléktermelő képességet és a működés fenntarthatóságát) a megvalósuló modell alapvetően befolyásolni fogja Új lehetőségek a települési önkormányzatok számára a fontos településfejlesztési célok elérésében

15 Üzenet 4 Kérdés, tanácsadás vagy felmérési igény esetén a FŐGÁZ áll az Önök rendelkezésére! Köszönöm a figyelmet! 15

16 A kötelezettségi rendszer javasolt modellje : elsődleges megvalósítók az energiaipari szereplők, ugyanakkor másodlagos piac is működik, a finanszírozás szétterített Megvalósítási modell Finanszírozási modell Elsődleges kötelezett Másodlagos piaci opció Energiaipari társaságok Piaci szereplők (ESCO) Központi szereplő (állam) Szétterített finanszírozás: Adó / „hatékonysági fillér” / költségvetés, stb. Energiaipari társaságok EU Kedvezményezetti önrész A megvalósításra kötelezett kereskedők szükségszerűen részt vesznek a finanszírozásban; A másodlagos piaci opció megléte miatt az elsődleges kötelezetti kör szűkítése nem indokolt, a tényleges projektmegvalósításban részt venni nem kívánó szereplők a másodlagos piacon „vehetik / válthatják meg” a megvalósított projekteket Energiaipari társaságok Van másodlagos piac, melynek szereplői az elsődleges kötelezettek és az ESCO társaságok Állami részvétel csak akkor indokolt, ha nem feltételezünk kellő másodpiaci likviditást az első két szereplői kör részéről A szereplők részére a másodlagos piacon történő teljesítés „megvásárláson” túl egy nemzeti energiahatékonysági alap kínálhat lehetőséget a „megváltásra” JAVASOLT MODELL Az energia szektor egésze (földgáz, villamos energia, távhő, alternatív tüzelőanyag és üzemanyag kiskereskedelem is) kerüljön bevonásra A kötelezettség kereskedőkre történő alkalmazása javasolt 16 Elméletileg lehetséges megoldás Javasolt megoldás Back-up Számos további részletkérdés tisztázása szükséges egy működőképes és fenntartható modellhez!


Letölteni ppt "5. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia Budapest, 2014.01.16. Energiatudatos településformálás, a helyi önkormányzatok szerepe a jövő energiavilágában."

Hasonló előadás


Google Hirdetések