Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP 7.2.1 fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP 7.2.1 fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási."— Előadás másolata:

1 Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási Tervezési Testület 2014. január 16. „Átalakuló felsőoktatás” – Nemzeti Felsőoktatási Konferencia Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Papp László Budapest Sportaréna

2 „Felsőoktatási szakpolitikai és fejlesztéspolitikai elemzések” – TÁMOP 7.2.1
Kutatási alprogramok Képzési szerkezet vizsgálata, képzési fejlesztési irányok meghatározása, hallgatói kereslet- és hallgatói vonzáskörzet elemzések Felsőoktatási tudástérkép és K+F valamint IKT fejlesztés lehetőségeinek vizsgálata Felsőoktatási elektronikus tananyagok minőségi elemzése Országos és regionális reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel és a tudománnyal kapcsolatos attitűdökről Felsőoktatási informatikai és hallgatói szolgáltatási területek, a hallgatók képzésben való részvételét támogató rendszerek felmérése

3 Országos reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel kapcsolatos attitűdökről
Fő feladat: Reprezentatív szociológiai vizsgálatok a felsőoktatáshoz kapcsolódó társadalmi elvárásokról, percepciókról, attitűdökről, előzetes várakozásokról Vizsgált dimenziók: A felsőoktatáshoz való hozzáférés hátterének feltárása A felsőfokú képzettség és diploma munkaerőpiaci, karrierépítési és életminőséget befolyásoló hatása A tudás és diploma gazdasági érvényének hosszú távú tervezhetősége A képzési kínálat, minőség, és hasznosulás társadalmi megítélése

4 Országos reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel kapcsolatos attitűdökről
Módszerek és minták: Hazai és külföldi, a téma szempontjából kiemelten releváns felmérések és tanulmányok másodelemzése Kvantitatív felméréseket előkészítő kvalitatív módszerek: munkáltatói interjúk (6 esetben) és fókusz csoportos interjúk (6 fókusz csoport, 50 fő részvételével) Lakossági reprezentatív felmérés (1500 fő, 18 évnél idősebb, nemre, lakhelyre reprezentatív országos minta, kérdezőbiztosok) Fiatal felnőttek reprezentatív felmérése (1500 fő, év közötti, nemre, lakhelyre reprezentatív országos minta, kérdezőbiztosok) Középiskolai tanulók online felmérése (nem reprezentatív, 1300 kitöltés) Foglalkoztatói telefonos felmérés (vállalat méret és közszféra szerint, Bp. és vidék szerint, 150 fő) Szakértői fókuszcsoportos interjúk

5 Hallgatói szolgáltatási területek, a részvételt támogató rendszerek felmérése
Fő feladat: A hazai felsőoktatási intézmények hallgatói szolgáltatásainak megismerése, a szolgáltatási területek általános és részletes bemutatása, és informatikai háttere Kutatási dimenziók: a hallgatói szolgáltatások palettája és működési területi eloszlása szolgáltatási értékelési adatok: kínálat, céloknak megfelelés, hatásosság áttekintés a hallgatói szolgáltatási rendszerekről (viszonyítási pontok) külföldön – benchmarking szemléletű elemzés hazai jó és/vagy „legjobb” gyakorlatok, illetve azok elemei tekintetében igények bemutatása szolgáltatási területenként fejlesztési javaslatok, a társadalmi, gazdasági, ágazati környezetet is figyelembe véve

6 Hallgatói szolgáltatási területek, a részvételt támogató rendszerek felmérése
Módszerek és minták: Hazai körkép (online desk research, 35 intézmény, hallgatói szolgáltatások láthatósága) Nemzetközi kitekintő kutatás (online desk research, hallgatói szolgáltatások az Egyesült Királyságban, három kérdésben Európai körkép) Mélyinterjú sorozat (12 intézmény, 6-6 szakértői interjú, további 6 intézményben 1-1 interjú) Szolgáltatási palettát felmérő adatlapok (12 intézmény, minden szolgáltatási terület, kompetens kitöltők megkeresése) Esettanulmányok (7 jó gyakorlat, mély feltáró elemzés)

7 Állítások a diplomásokról 1 (egyáltalán nem ért egyet) – 5 (teljesen egyetért)

8 Munkanélküliség iskolai végzettség szerint (ezer fő)
(Adatok: KSH/NFSz)

9 Diplomások korcsoportonkénti arányszáma

10 Diplomás pályakezdők kompetenciái a munkaadók szerint

11 Mely terület diplomásait tiszteli leginkább
Mely terület diplomásait tiszteli leginkább? Mely diplomával lehet a legtöbbet keresni?

12 Milyen szakterületen szeretne tanulni
Milyen szakterületen szeretne tanulni? (18-30 év között, továbbtanulni szándékozók)

13 Felsőoktatásba belépők szakterületi arányai
(Adatok: OECD)

14 Elmenne külföldre továbbtanulni
Elmenne külföldre továbbtanulni? (válaszok megoszlása tanulmányi eredmény szerint)

15 A külföldön végző hallgatók aránya
(Adatok: Eurostat)

16 A középiskolások szerint mennyire nehéz…

17 Az oktatás színvonalát segítő szolgáltatások hatásbecslése
Gyakornoki program Külföldi ösztöndíj Tehetség-gondozás Könyvtár, jegyzet Minőség-biztosítás Hatékonyabb tanulás 100% 78% 80% Önállósodás 61% 40% 17% Diploma értéke 48% 20% 33% Szakmai kapcsolatok 70% 0% Jobb tehetséggondozás 50% Képzésre koncentrálás 67% 65% Társadalmi mobilitás 30% Személyes kapcsolatok 52% Közösségi kapcsolatok Hátránykompenzáció Csökkenő lemorzsolódás 9% Esélyegyenlőség 22%

18 Miről beszélgetnek a középiskolások?

19 Mire áldoznának a felsőoktatásból kimaradó fiatal felnőttek (18-30)?

20 Jövedelmek az iskolázottság függvényében
(Középfokúak jövedelme = 100, OECD Education at a Glance 2013)

21 Diplomások közösségi- és magánhaszna
Diplomások pluszjövedelme és az általuk befizetett adók többlete (nettó jelenérték, USD/fő/életút, OECD Education at a Glance 20139

22 Köszönöm a figyelmet! Dr. Székely Mózes mozes@elte.hu, 30/4454-007


Letölteni ppt "Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP 7.2.1 fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések