Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az e-befogadásról másképpen Gáspár Mátyás
6
Internet-használat Európában 2007-ben – 43,4 %, a prognózisok 2015 után is tartós, kb. 20 %-os lemaradást jósolnak a fejlettek átlagához képest, ha … Norvégia88.0 %Szlovénia62.2 %Lettország47.4 %Bulgária30.0 % Hollandia87.8 %Monaco61.2 %Ciprus45.2 %Jersey29.6 % Izland85.4 %Észtország57.8 %Szlovákia41.4 %Törökország22.5 % Svédország77.3 %Olaszország57.0 %Montenegró38.8 %Gibraltár22.2 % Portugália73.1 %Ausztria56.7 %Horvátorsz.37.5 %Boszn.Herc.20.9 % Luxembourg70.6 %Spanyolorsz.56.5 %Lengyelorsz.36.6 %Oroszország20.8 % Svájc69.2 %Belorusszia56.3 %Görögorsz.35.5 %Macedonia19.1 % Dánia68.8 %Franciaorsz.54.7 %Magyarorsz.35.2 %Moldva16.8 % Anglia66.4 %Belgium52.8 %Litvánia34.2 %Szerbia13.8 % Németország64.6 %San Marino52.0 %Andorra32.3 %Albánia13.1 % Lichtenstein64.2 %Írország50.1 %Málta31.7 %Vatikán12.1 % Finnország62.7 %Cseh Közt.49.9 %Románia31.4 %Ukrajna12.0 %
7
A magyar információs társadalom rétegződése. Kinek segítsünk? Nem anyagi, hanem tudatbeli akadályok. Hogyan segítsünk?
8
A nem használat, elutasítás materiális és kognitív szempontjai. A probléma megértése.
9
A növekvő különbség, távolság ma már életminőséget és versenyképességet befolyásoló tényező Netizen: mobil, nyitott a legújabb innovációk iránt, kapacitásnövelő tevékenység jellemzi, IKT eszközök komplementer használata, kiterjedt társadalmi kapcsolat-rendszer A kettő közötti távolság a rémisztően nagy! Netless: immobil, rekreációs tevékenység jellemzi, kizárólag a TV-ből tájékozódik, beszűkült társadalmi kapcsolatrendszerrel rendelkezik. A Netizenek: 25%-a igénybe vesz e-közigazgatási szolgáltatást 18%-a online bankol 13 %-a távoktatásban részt vett 8%-a blogot ír A Netlessek: 60%-át még senki nem biztatta személyesen, hogy használja az internetet. 50%-a még nem gondolt arra, hogy kipróbálja az internetet. 45-50 százaléka lakik olyan háztartásban, ahol sem internet, sem számítógép, sem internetező nincs.
10
Miért fontos a társadalmi kapcsolatrendszer? Mert az egészségi állapotot meghatározó tényező – „Az egészségi állapotot a maga teljességében három dimenzió – testi, lelki, szociális – együttesen határozza meg. Leggyakoribb mutatójának a társas integráció foka tekinthető, amelyre a társas támogatás mértéke, a társas kapcsolatok minősége, a kontaktusok száma alapján következtethetünk.” (Bennett, Perkins, Helgeson, Pikó) Mert az elégedettség meghatározó forrása – „Az elégedettséget a legerősebben a tágabb társasági- közösségi kapcsolatok, a közösségi integráció fokozza. A társasági-közösségi kapcsolatok bőségével ezért nagy eséllyel válnak az emberek elégedetté.” (Utasi Ágnes, Éltető kapcsolatok, 2008.) Megj.: a magyar társadalom kapcsolati integráltsága Európában a legalacsonyabbak között van a kutatási adatok szerint.
11
Közösségi kapcsolatok, inkluzív, szolidáris társadalom, szociabilitás és e-befogadás Molnár Szilárd, Szociabilitás és Internet, BME- UNESCO, ITTK, 2004.
12
A hiányzó láncszem: társadalmi közvetítők és a közösségi informatika, digitális szolidaritás – a tudományos következtetés Az IKT eszközök társadalmi haszna csak akkor maximalizálható, ha általuk sikerül egyfajta közösségi, társadalmi tőke növelő hatást elérni! A kapcsolathiányos magyar társadalomban csak a közösségi hozzáférési helyek támogatása révén lehet eredményeket elérni. Az internet-használat szempontjából nem elsősorban a kapcsolatok mennyisége, hanem azoknak minősége, személyessége számít döntő befolyásoló tényezőnek: a használat elkezdése vonatkozásában elsősorban az ún. gyenge kötések (barát, kolléga, szomszéd, ismerős) szerepe tűnik kiemelkedőnek. Ehhez viszont elengedhetetlen a „társadalmi beruházások” támogatása, digitális szolidaritás: oktatás, tartalomfejlesztés, IT-mentori szolgálat
13
Új, személyes módon segíteni közvetítéssel – netsegéd IT-mentor szakképesítéssel Közvetítő Nevelő Tanító Segítő Betanító Tanácsadó Mentor A. Javítani az ellátást (szolgáltatás minősége, hozzáférhetősége stb.) (20 %) B. Bemutatni a szolgáltatás előnyeit, közvetlenül az ügyfelekkel kommunikálni (9 %) C. Oktatni, felkészíteni, megfelelő támogatás biztosítani (4 %) D. Különösen az idősebb emberekre jellemző közösségekben vagy családokban és ott kell közvetítőket megnyerni (13 %) E. Hozzáférést - közösségi hozzáférést - biztosítani azok számára, akik anyagi okokból nem jutnak internethez (6 %) F. Meggyőzni a szolgáltatás előnyeiről és alternatív hozzáférést biztosítani (3 %) G. Olyan közösségi hozzáférési pontokat biztosítani, ahol megfelelő segítség áll rendelkezésre a kezdők számára (5 %) H. Ha egyik sincs – a többcsatornás elérés lehetőségeit kell biztosítani. Közvetítőkön (ügysegédeken) keresztül biztosítani az ellátást (41 %) E Face-to-face, személyes bevonás!
14
Segítő szakmák és egyes szerepeik erőssége Átfogó kompetencia-, kultúra-fejlesztés- -+(+)+ + Ismeretátadás (részkompetencia)(+) ++ + + Konkrét helyzetmegoldás, akciós jelleg(+) + ++ Személyesség (face-to-face)(+)+ + ++ Példaadás, a személyiség mint erőforrás - ---(+)++ Részvétel a megoldásban- --(+)- + Szocializációt erősítő- ---(+)++ Erősség 356781114 Közvetítő Nevelő Tanító Segítő Betanító Tanácsadó Mentor
15
A sikeres és gyors e-bevonás és közösségi befogadás kulcsa most a személyes bevonási módszerek alkalmazása * Ez a küldetése az IT-kommunikációs szolgáltató OKJ-s szakmának három elágazással * Közösségi hozzáférés üzemeltető IT-mentor és szakmentor Oktatási kommunikációs szolgáltató
16
Gáspár Mátyás
17
Köszönöm a figyelmet! gaspar.matyas@t-online.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.