Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 06. 23. 1 Bevezetés a technikai elemzésbe, és a tőzsdepszichológiába Rácz Balázs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 06. 23. 1 Bevezetés a technikai elemzésbe, és a tőzsdepszichológiába Rácz Balázs."— Előadás másolata:

1 Bevezetés a technikai elemzésbe, és a tőzsdepszichológiába Rácz Balázs

2 Technikai elemzés Kostolany szerint a tőzsde és a gazdaság kapcsolata legjobban egy kutyához és az őt sétáltató emberhez hasonlítható. A kutya össze-vissza szaladgál a gazdája körül, egyszer előtte, máskor pedig mögötte rohangál. A póráz miatt azonban véglegesen nem tud elszakadni gazdájától. A tőzsdén is hasonló a helyzet, az árfolyamok erőteljesen ingadoznak, de alapvetően a vállalatok valódi teljesítménye körül mozognak.

3 Technikai elemzés Rövidtávon 90%-ban a pszichológia határozza meg az árfolyamok mozgását „ Ki tudom számítani az égitestek mozgását, de nem tudok számolni az emberek őrületével.” (Sir Isaac Newton)  Pszichológia/technika aránya a stratégiában  Hírek, adatok, és piaci reakciók közötti kapcsolat

4 Technikai elemzés Ebből következik: az árfolyamok jövőbeli mozgását senki nem tudja pontosan megmondani Az elemzők és az árfolyamok "Aki három nappal előre képes látni, gazdag lesz háromezer évre." (Japán közmondás)

5 Technikai elemzés Árfolyam és forgalmi adatok alapján készített grafikonok elemzése A grafikonon ismétlődő törvényszerűségek keresése, valószínűségek meghatározása

6 Technikai elemzés Az árfolyamok múltbeli alakulása alapján következtetések levonása a várható eseményekre vonatkozóan Csak a grafikonon látható információk számítanak, a mozgás mögöttes okaival nem foglalkozik a technikai elemzés

7 Híres Technikai Elemzők?  James Simons – Renaissance Technologies  Christian Baha, Christian Halper – Superfund  Steve Cohen – SAC Capital Partners  Tom DeMark – Főként indikátorairól híres  Bruce Kovner – Legendás spekuláns  John W. Henry – Hedge fund- ot vezet

8 Tévhitek a technikai elemzésről...* „A Technikai Elemzés a jövőbeni árfolyammozgásokat jósolja meg.” „Minél többször találjuk el a mozgás irányát, annál jobb az elemzés.” „Vannak pontos vételi/eladási jelzések, amelyeket indikátorok, vagy indikátor rendszerek mutatnak.” „Vannak minden piacon alkalmazható stratégiák” „A technikai elemzés áltudományos humbug.” *Faluvégi Balázs cikke alapján

9 Fundamentális elemzés  Matematikai modellek segítségével, az elmúlt évek gazdálkodási adataiból a cég „belső értékét” próbálja meghatározni  Félreárazott részvények keresése  DCF modell, szorzószámos értékelés (P/E, P/BV)  Erős matematikai háttér  Nagy tapasztalat szükséges hozzá, nehéz jó és pontos értékelést készíteni

10 A piac pszichológiája  A tőzsdei mozgások általában irracionálisak  Bizonyíték:  Félelem  Pánik  Eufória  Remény  Buborékok

11 A piac pszichológiája  A piaci mozgások logikával általában nem magyarázhatók  Logikus gondolatmenet nem biztosítja hosszútávon a nyereséget  Nem a „miért” a lényeg  Nincs olyan módszer, amivel tökéletesen előre jelezhető az árfolyam alakulása

12 A piac pszichológiája  A spekuláns legnagyobb ellensége saját maga  Tilos „görcsösen” ragaszkodni a rossz pozícióhoz  Ha tévedünk be kell látni, és tanulni kell belőle  Nagyon fontos a pszichológiai felkészülés

13 A piac pszichológiája  Az elemzők sem látják előre a jövőt!  Az elemzők találják el a jövőbeli árfolyamokat, vagy fordítva, az árfolyam találja el az elemzőket??  Miért érdemes használni a technikai elemzést, hogyan lehetünk nyereségesek hosszútávon?

14 A piac pszichológiája

15 A piac pszichológiája  A Szent Grál nem létezik, vagyis nincs tökéletes stratégia  Mindenki más stratégiával lesz sikeres  Egyénre szabott stratégia

16 A piac pszichológiája  Rossz módszer:  Várni egy „tuti” részvényre, amitől a meggazdagodást várjuk, és azt minden körülmények között tartani  Ez egyenlő a csőddel!  Ha rossz lóra tettünk, gyorsan túl kell adnunk rajta  Különben nagyon meglepődhetünk:

17 A Dow elmélet  Charles Dow az 1900-as évek elején a Wall Street Journalban publikálta elméletét  A modern technikai elemzés gyökerét jelenti  Feltételezései:  A piacon egyszerre három trend uralkodik  Az elsődleges trend három szakasza: felhalmozás, felívelés, kiterjedés

18 Grafikonok  A technikai elemzés legalapvetőbb eszköze, az árfolyam megjelenítésére szolgál  Többféle típus létezik  Legismertebb fajták:  Vonal diagram  Oszlop diagram (OHLC, Bar chart)  Japángyertya diagram (Candlestick chart)

19 Vonal diagram  Legegyszerűbb diagram típus  Előnye könnyen kezelhető  Hátránya kevés információ  Záróárakat – esetleg nyitó, max., min., átlagárakat - egy egyenes vonallal összekötjük.

20 Oszlop diagram (OHLC, Bar chart)  Több információ  Bal oldalon: nyitó  Jobb oldalon: záró

21 Japángyertya diagram  Évszázados történelme van  Japán, XVII. század, rizsárak alakulásának előrejelzésére használták  Alakzatok

22 Kereskedési stílusok  Scalp1 perces bontású chart  Day Trading.  Swing Trading.  Befektető.  IntézményHeti bontású grafikon

23 GAP  GAP magyarul rést jelent  A formáció könnyen észrevehető, üres helyet jelent, ahol nem történt üzletkötés  Definíció emelkedő trendben az előző nap maximuma fölött marad a napi minimum  Csökkenő trend esetén a fordítottja érvényes  A keletkezett rést a piac előbb utóbb betölti

24 Rések fajtái, példa Fajtái:  Kitörési rés  Mérési, szökési rés  Kimerülési rés  Közönséges rés

25 A trend jellemzői  Trend az ármozgás iránya A trend négy fő paramétere  Irány emelkedő, csökkenő  Időtartam rövid-, közép-, hosszútáv  Korrekció trenddel ellentétes mozgás  Meredekség erősebb, gyengébb trend

26 A trend azonosítása Lokális csúcs- és mélypontok segítségével  Emelkedő magasabb csúcs- és mélypontok  Csökkenő alacsonyabb csúcs- és mélypontok Mozgóátlagok segítségével  Elterjedt az 50 és 200 napos használata

27 Trend – példák

28 A trend ábrázolása  Trendvonal a grafikonon azonosított trendet egyenes vonallal kötjük össze  Emelkedő trend mélypontokat kell összekötni  Csökkenő trend csúcspontokat kell összekötni  Minimum két pont összekötése szükséges  Bizonyos esetekben trendcsatorna is rajzolható

29 A trend ábrázolása - példák

30 Oldalazás  Oldalazás trend nélküli időszak  Gyakran ilyenkor rajzolódnak ki az alakzatok

31 Támasz és ellenállás  Kitüntetett szintek, melyeket nehezen lép át a piac.  Alakzatok kialakulásában nagy szerepük van. Fontosabb támasz-, ellenállásszintek Mélypont, csúcspont, trendvonal, mozgóátlag

32 Támasz  Csökkenő trend könnyen támasz árszintbe ütközhet.  Mélypontok jelölik ki a támaszokat  Nagyjából egy szinten található mélypontok összekötésével ábrázolható  A támaszról többször visszapattanhat, előbb-utóbb azonban letörés várható

33 Ellenállás  Emelkedő trend könnyen ellenállás árszintbe ütközhet  Csúcspontok jelölik ki az ellenállásokat  Nagyjából egy szinten található csúcspontok összekötésével ábrázolható  Az ellenállásról többször visszapattanhat, előbb-utóbb azonban kitörés várható

34 Alakzatok  A grafikonon megjelenő geometriai formák  Csúcspontok, mélypontok összekötésével ábrázoljuk  Segítségükkel könnyen találhatunk kedvező belépési pontokat  Folytatódást jelző, fordulós alakzatokat különböztetünk meg.

35 Alakzatok  Folytatódást jelző alakzatok  Zászló  Háromszög (emelkedő, csökkenő, szimmetrikus)  Füles csésze  Trendfordulót jelző alakzatok:  Dupla csúcs és mélypont  Fej és vállak  Ékek (emelkedő, csökkenő)

36 Zászló  Emelkedő, csökkenő trend közben alakul ki  Kifejlődési idő: 1-3 hét  Fontos a forgalom figyelése

37 Háromszögek  Emelkedő háromszögek  Csökkenő háromszögek  Szimmetrikus háromszögek

38 Háromszögek  Csúcsok és mélypontok egy pont fele közelítenek  Kifejlődési idő: 1-3 hónap  Fontos a forgalom figyelése

39 Dupla csúcs és mélypont  Fordulós alakzat  Két független mélypontból vagy csúcspontból álló alakzat  Több hónap alatt fejlődik ki  Forgalom!

40 Fej és vállak  Az alakzat egy magasabb középső és két kisebb szélső csúcspontból vagy mélypontból áll  Több hónap alatt fejlődik ki  Forgalom!

41 Indikátorok  Matematikai formulák segítségével szerkesztett számsorok  Legtöbbször külön ablakban a grafikon alatt vagy felett láthatóak  Főként megerősítésre szolgálnak, más eszközökkel együtt ajánlott használni

42 Indikátorok csoportosítása  Trendkövető indikátorok  Mozgóátlagok, MACD, PPO, Aaron, ADX  Momentum indikátorok  RSI, CCI, Stochastic  Forgalom alapú indikátorok  CMF, OBV, Accumulation/Distribution  Volatilitás alapú indikátorok  ATR, Bollinger szalagok

43 Mozgóátlag  Szimpla mozgóátlag (SMA)  Súlyozott mozgóátlag (EMA)

44 Drawdown  Amit a Drawdrownról tudni érdemes  Maximális visszaesés százalékos mértéke

45 Nyereség hosszútávon A nagy veszteségeket kerülni kell! Nincsen nagy veszteség

46 Nyereség hosszútávon – találati arány  Fontos szabály: minden egyedi ügylet kimenetele véletlenszerű  Ezért hosszútávon 50-60%-ék közötti találati arány az ideális, de inkább az 50%-hoz közelít  60%-nál magasabb találati arány hosszútávon gyakorlatilag elérhetetlen

47 Kockázatkezelés alapfokon  A kockázatkezelés jelentősége – Mark Barton  Mi a kockázat?

48 Risk Management  Egyik fontos eleme a stop-loss: veszteséglimitáló megbízás  A veszteséges pozíciók egy előre meghatározott ponton történő zárása  Használata KÖTELEZŐ!

49 Risk Management  Segítség a helyes pozícióméretezéshez  Stop-loss  A maximálisan kockáztatható összeg alapján határozzuk meg a pozíció nagyságát

50 Stop-loss: Nem lehet eléggé hangsúlyozni Idézet a Vakmajom.hu-ról: Minden üzletre előre kiszabott, kőkemény, rendíthetetlen, minden körülmények között azonnal, nem limittel, hanem piaci áron végrehajtandó STOP LOSS!!! Találó hasonlat a moneywheel.hu-ról Stop-loss nélkül kereskedni olyan, mint fék nélkül autót vezetni. Csak idő kérdése mikor jön egy éles kanyar vagy egy meredek lejtő.

51 Risk Management – példa Vétel Stop-loss Kockázat: 10 USD/részvény  Részvényenként 10 USD-t kockázatunk  Ha pl. a belépési (vételi) árfolyam: 100 USD,és a stop-loss 90 USD  Ha 500 dollárt kockáztatunk összesen, akkor 500/10=50 db részvényt vásárolhatunk Stop-loss 2 Stop-loss 3

52 Risk Management  Követő stop: a nyereséget védeni kell, a stop- losst rendszeresen figyelni és módosítani érdemes  Stop-loss hátránya: réssel szemben nem védi a pozíciót

53 Money Management Mennyit kockáztassunk egy pozíción? A tőke 1-1,5 százaléka javasolt Függ a saját kockázattűrő képességünktől

54 A sikerhez elengedhetetlen...  Mentális felkészültség  Kockázatkezelés (stop-loss) alkalmazása  Stratégia  Kereskedési napló

55 Köszönöm a figyelmet! Várom a kérdéseket!


Letölteni ppt "2014. 06. 23. 1 Bevezetés a technikai elemzésbe, és a tőzsdepszichológiába Rácz Balázs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések