Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 I.VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY TISZTESSÉGES VERSENYEgyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 I.VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY TISZTESSÉGES VERSENYEgyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem,"— Előadás másolata:

1 1 I.VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY TISZTESSÉGES VERSENYEgyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem, talpon maradás, továbbjutás GAZDASÁGI VERSENY A fogyasztó választási lehetősége - két vagy több szereplő - szabályok között zajló tevékenysége - előnyszerzés céljából A verseny FUNKCIÓI: Jóléti-, hatékonysági- és allokációs funkció

2 2 Ii.VERSENY A POSTAI PIACON - általában liberalizáció a levélpiacon VERSENY - azonos pálya: címzett küldemények levélszekrénybe történő kézbesítése - ugyanolyan akadályok - zsugorodó piac - elektronikus helyettesítők (hibrid!) - gazdasági válság - valamennyi postai szolgáltatót érintő akadályok (1/3 – 2/3, minőségi feltételek) - megegyező szabályrendszer??? - egyetemes szolgáltatási kötelezettség NEM- állami tulajdon - piaci pozíció

3 3 II/A.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – egyetemes postai szolgáltatás EGYETEMES POSTAI SZOLGÁLTATÁS - társadalmi közszükségletet kielégítő, általános gazdasági érdek - EPKSZ-ben meghatározott minőség - megfizethető ár - földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül az ország egész területén - minden felhasználó számára Az ország egészét lefedő, költséges, de nyitott hálózat HELYETTESÍTŐ SZOLGÁLTATÁS „bárhol, bármit, bárkinek” Költséghatékony, rugalmas HOZZÁFÉRÉS lehetősége az egyetemes hálózathoz - hálózati hozzáférési szerződés alapján - konszolidátorként

4 4 II/B.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat I. – átlátható működés Állami tulajdon, állami vagyon transzparencia Működése széles körben ellenőrzött – Versenyhátrány - Szakmai ellenőrzések (NMHH, PSZÁF, MNB) - Általános ellenőrzések (NAV, Munkaügyi Felügyelet) - Az állami jellegből eredő speciális ellenőrzések  Országgyűlés  Állami Számvevőszék  MNV Zrt. (mint tulajdonos)  Nyilvánosság (média, sajtó, társadalmi szervezetek)  Közbeszerzési Hatóság Kockázat: Állami tulajdonú közszolgáltató Az ellenőrzések eredménye közérdekű adat

5 5 II/B.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat II. – Infotv. Közszolgáltató vonatkozik rá az Infotv. Szerződéseinek tartalma megismerhető – Versenyhátrány Megoldás: biztosítani az üzleti titok védelmét  Generális mentesülés az állami vállalatok esetében -az MNV passzív a tárgyban  Egyedi mentesülés a Postatv.-ben -Az NFM nem támogatja, negatív visszhangja volna  Csak az legyen üzleti titok, ami valóban az (egyes szerződések, technológiai leírások, beszerzések, listák – járáson belüli sorrend?)  Jogi jellegű érvek +üzleti titok a közérdekű adat, csak a közérdekből nyilvános adat adandó ki -bírósági gyakorlat

6 6 II/B.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - A Magyar Posta, mint állami vállalat III. – Kbt. A Kbt. hatálya alá tartozó jogalany: Beszerzései nyilvánosak ismert mikor, mit és hogyan szerez be - Versenyhátrány Megoldás: kikerülni a Kbt. hatálya alól  Generális mentesítés -Az uniós értékhatár alatti közbeszerzésekre +A beszerzés tárgyától független (valamennyi beszerzésre vonatkozik).  Egyedi mentesítési kérelem valódi verseny esetén +az értékhatártól független -Speciális szolgáltatások esetében kérhető (postai szolgáltatástól eltérő szolgáltatások – pl. pénzforgalom, logisztika, címezetlen reklámkiadvány)  Szakmai tárgyú egyedi jogszabályban -Kiskaput keres, a jogszabály könnyen módosítható  Tevékenység kiszervezése révén -A leányvállalat beszerzései közbeszerzés-kötelesek lehetnek

7 7 II/C.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció PIACI POZÍCIÓ : Postatv. – fenntartott megszűnés valódi verseny A PIAC MEGHATÁROZÁSA: Postatv. 6. – 8. § A.Szabályozási jellegű (engedély – bejelentés)  Egyetemes postai szolgáltatás  Egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolg.  Egyetemes postai szolg.-t nem helyettesítő postai szolg. B.Versenyjogi jellegű meghatározás (helyettesíthetőség)  Küldemények levélszekrénybe kézbesítése (számlalevél)  Küldemények személyes kézbesítése (hozzáadott érték) C.Üzleti jellegű meghatározás (termék, értéklánc) – terméképítési folyamat egy termék több releváns piacot is érinthet egyes piacokon postai erőfölény ajánlatadáskor szempont (pl. díjbeszedés)

8 8 II/C.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció II. – a Magyar Posta piaci helyzete Postai küldemények levélszekrénybe kézbesítése  Egyetlen érdemi konkurens: saját kézbesítés  50 gramm alatt 2013-ig jogi monopólium (fenntartott)  2013 után is kizárólagosság a hivatalos iratok esetében  Nincs piacra lépő, a piacra lépés nem automatikus, nem ismert a piacra lépés hatása A Magyar Posta piaci részesedése 2013-ig (jelenleg): 91% GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY (a liberalizáció ellenére) Visszaélés tilalma Versenyhivatali kontroll az érintett piacon

9 9 II/C.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások I. GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNY korllátozások  Tisztességtelenül megállapított ár – nem „tisztességes” nyereség  Elzárkózás az üzleti kapcsolattól – ha indokolatlan (hozzáférés)  Árukapcsolás – ha kizsákmányoló jellegű (levél + nyomda)  Árdiszkrimináció – ha indokolatlan (egyedi árak)  Felfaló ár – ha az alkalmazónak veszteséget eredményez (fedezet II.: változó költségek alatti ár, összköltség alatti ár)  Piacra lépés akadályozása – ha indokolatlan  Versenytárs irányában (hozzáférés megtagadása)  Közvetlen az üzletfél által (hűségkedvezmény, hosszú távú összeszámítás)

10 10 II/C.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások II. ÜZLETI ÉRDEK: csomagban értékesítés gazdasági erőfölény Kedvezmény a levélpostai szolgáltatások árából versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a levél fehér csekkel, vagy, ha postai fizetési számlája van az ügyfélnek) GVH (EPK ügy) Kedvezmény a versenypiaci szolgáltatások árából levélpostai szolgáltatások igénybevétele esetén (olcsóbb a nyomtatás, ha a Magyar Posta viszi a levelet) Levélpostai szolgáltatások és versenypiaci szolgáltatások forgalmának összevonása (szortiment bónusz) GVH, NHH vizsgálat, (szortiment bónusz) Kedvezmény az egyik versenypiaci szolgáltatások árából más versenypiaci szolgáltatások igénybevétele esetén (akár valamennyi ilyen forgalom összevonható a volumenkedvezmény alapjaként)

11 11 II/C.ELTÉRŐ SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET – Piaci pozíció III. – versenyjogi vonatkozások III. Üzleti cél: ÜGYFÉLMEGTARTÁS komplex termék Levélpostai szolgáltatások versenypiaci szolgáltatások,

12 12 III.Verseny a postai piacon – részletes bemutatás I. A VERSENY  A termék: egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatások  A „célközönség”: nagyfeladók tömeges feladásai  A versenytársak: jelenleg a FEIBRA  A verseny felügyelői: - NMHH - GVH  A verseny további szereplői: - postai közvetítők - Konszolidátorok - Nyomdák, küldemény előállítók - postai közreműködők  A verseny nyertesei: nagyfeladók, felhasználók???

13 13 III.Verseny a postai piacon – részletes bemutatás II. A VERSENY TÍPUSAI 1.Árverseny a fogyasztók megszerzése érdekében - a Magyar Posta lehetőségei korlátozottak (erőfölény felfaló árazás tilalma árdiszkrimináció tilalma - konkurensek: piacrabló ár veszteség finanszírozása 2.Minőség + szolgáltatási feltételek - eltérő kézbesítési technikák (PDA) - átfutási idő (A + B, tárolás) 3.Rugalmasság (MP hátrány ügyfél diszkrimináció tilalma) - egyedi szerződések (Áfás levél) - értékesítők tapasztalatai - piacismeret

14 14 III.Verseny a postai piacon – részletes bemutatás III. A MAGYAR POSTA LEHETŐSÉGEI A PIACI VERSENYBEN -NEK finanszírozásának lehetősége -Hivatalos irat saját kézbesítés, e-közig. -Országos hálózat -Tőkeerő -Állami tulajdon, közvetlen kapcsolat a döntéshozókkal -Komplex szolgáltatások értékláncba való beépülés -Tapasztalat (feladói szokások ismerete) -Ügyfélkapcsolatok (magabiztos, átgondolt, egységes kommunikáció) -Nemzetközi kapcsolatok komplexitás a postai szolg. -Tradíció (társadalmi megbecsültség) -Szellemi tőke, szakmai tapasztalat


Letölteni ppt "1 I.VERSENY – GAZDASÁGI VERSENY TISZTESSÉGES VERSENYEgyenlő feltételek - azonos pálya - ugyanolyan akadályok - megegyező szabályrendszer CÉL: Győzelem,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések