Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem."— Előadás másolata:

1 Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja december 9. Halász Gábor ELTE PPK

2 Az elemzés témái •Lehatárolás és külső meghatározó tényezők •Kiadások alakulása •Új tudás és új modellek (nagyon sok új elméleti és empirikus kutatás történt) •A globális és európai trendek •>> VÉGE >> A képekre kell kattintani!

3 Köszönöm a figyelmüket! Halász Gábor ELTE PPK

4 Lehatárolás és külső meghatározó tényezők •A nemzeti innovációs rendszer sajátosságai, a kutatás, fejlesztés és innováció finanszírozása •A felsőoktatás szerepe munka világa által igényelt képességek fejlesztésében (szakképző és LLL funkció) •A közszféra szabályozása és reformjai, az ösztönzök szabályozó eszközként való alkalmazása

5 A kiadásoknak, hallgatók létszámának és az egy hallgatóra jutó kiadásoknak az alakulása az OECD országokban 2000 és 2008 között (index, 2000=100%) Baloldali oszlopok: összes kiadás Jobboldali oszlopok: hallgatólétszám Kis fekete négyzetek: egy hallgatóra jutó kiadások (egy főre jutó GDP arányában)

6 A nem állami kiadások arányának alakulása az összes felsőoktatási kiadáson belül (%)

7 Finanszírozási modellek •A modellek intelligens kezeléseA modellek intelligens kezelése •Makroszintű modellek –Honnan jönnek a források?Honnan jönnek a források? –Az állami elosztás formái/1 (van piac)Az állami elosztás formái/1 –Az állami elosztás formái/2 (nincs piac)Az állami elosztás formái/2 –KöltségmegosztásKöltségmegosztás •Mikro-szintű modellek –Forrásallokálás módjaForrásallokálás módja –Szervezeti jellemzőkSzervezeti jellemzők A forrásokat az eredeti tanulmány tartalmazza

8 Globális és európai trendek •Makroszint –A különböző funkciók finanszírozásnak szétválasztásaA különböző funkciók finanszírozásnak szétválasztása –Új formák (pl. normatív, szabad felhasználású)Új formák (pl. normatív, szabad felhasználású) –A teljesítmény-alapú finanszírozásA teljesítmény-alapú finanszírozás –Fogyasztói finanszírozás és költségmegosztásFogyasztói finanszírozás és költségmegosztás •Mikro-szint –Önálló gazdálkodásÖnálló gazdálkodás –Bevételek diverzifikálásaBevételek diverzifikálása –Belső allokációs mechanizmusok alakításaBelső allokációs mechanizmusok alakítása –Intézményi menedzsment fejlesztéseIntézményi menedzsment fejlesztése A forrásokat az eredeti tanulmány tartalmazza

9 Modellek és intelligens kezelésük •Trendek csak jó modellekkel elemezhetőek •Egyensúly és időtényező (pl. „a modell létezik, gyakori, de mindenki rossznak tartja”; „a modell létezik, de tarthatatlan és hamarosan megváltoztatják” stb.) •Két elválaszthatatlan kérdés: „Ki fizet?” és „Hogyan fizetnek?” (azaz honnan jönnek a források és mi a források allokálásának módja) •Makro (rendszer) és mikro (intézményi) szint (mindkettő egyformán érdekes, csak együtt érdemes nézni őket)

10 Honnan jönnek a források?

11 Makroszintű modell (teljes) Ben Jongbloed

12 Makroszintű modell (csak állami)

13 Költségmegosztás (a „ki” és „hogyan” együtt)

14 Mikro-szintű (intézményi) modell

15 Szervezeti jellemzők A „hagyományos egyetemi modell” szerint működő intézmények Az „üzleti modell” szerint működő intézmények • Kínálat-vezérelt• Kereslet vezérelt • Reaktív, a változásokkal szemben ellenálló • Proaktív, stratégiai módon működő • Az állami finanszírozástól függő • Portfólió finanszírozással működő • Fogyasztja a forrásokat• Invesztál a jövőbe • Adminisztrálják• Menedzselik • Kockázatkerülő• Kockázatokat kezelő

16 Globális és európai trendek •Makroszint –A különböző funkciók finanszírozásnak szétválasztásaA különböző funkciók finanszírozásnak szétválasztása –Új formák (pl. normatív, szabad felhasználású)Új formák (pl. normatív, szabad felhasználású) –A teljesítmény-alapú finanszírozásA teljesítmény-alapú finanszírozás –Fogyasztói finanszírozás és költségmegosztásFogyasztói finanszírozás és költségmegosztás •Mikro-szint –Önálló gazdálkodásÖnálló gazdálkodás –Bevételek diverzifikálásaBevételek diverzifikálása –Belső allokációs mechanizmusok alakításaBelső allokációs mechanizmusok alakítása –Intézményi menedzsment fejlesztéseIntézményi menedzsment fejlesztése A forrásokat az eredeti tanulmány tartalmazza

17 A funkciók szétválasztása •Oktatás, oktatói bérek – alapfizetések – piaci bevételtől függő •Kutatás •Épületműködtetés •Fejlesztés

18 Finanszírozási formák ( ) •KT - kötött támogatás (line-item budgeting) •CT - célzott támogatás (targeted funding) •SZFT - szabadon felhasználható támogatás (block grant funding) •FF – finanszírozási formula (képlet) (funding formula) •SZE – szerződés (negotiations with government authorities) •T – Történeti bázis (historical trend) •V – Versenyeztetés (competitive basis)

19 Input és eredménymutatók alkalmazása a működési támogatás meghatározása során Európai felsőoktatási rendszerekben Input-mutatókEredmény-mutatók CHEPS vizsgálat

20 Hallgatói hozzájárulási politikák az egyes országokban (2009) Duális rendszerek

21 A hallgatói hozzájárulás szabályozásának típusai

22 Az intézmények gazdálkodási önállósága mértékének alakulása az európai országokban (országok száma)

23 Az intézmények bevételeinek forrásai az európai országokban (%)

24 Empirikus példák Európából a belső forrás-menedzsmentre •Extra támogatás biztosítása a legtöbb külső forrást „behozó” belső szervezeti egységeknek •Annak megengedése, hogy a külső forrásokat „behozó” belső szervezeti egységek ennek jelentős hányadát maguk használhassák fel •A belső szervezeti egységeknek adott források hozzákapcsolása ezek teljesítményéhez •A belső szervezeti egységek és egyének teljesítményének láthatóvá tétele.

25 „ Stratégiai és professzionális felsőoktatási vezetők fejlődésének támogatása és annak biztosítása, hogy a felsőoktatási intézmények rendelkezzenek a stratégiai irányvonal megválasztásához, a bevételi források kezeléséhez, a legjobb oktatók és kutatók odavonzása érdekében a teljesítmény jutalmazásához, a felvételi politika kialakításához és új képzési programok bevezetéséhez szükséges autonómiával” Az Európai Bizottság Közleménye

26 A 2008-as CHEPS vizsgálat Progress in higher education reform across Europe Governance and Funding Reform. Volume 2: Methodology, performance data, literature survey, national system analyses and case studies


Letölteni ppt "Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések